Omlouvám se za opravdu amatérský dotaz,ale jsem bohužel amatérka, začátečnice, která stojí před nesmírně těžkým úkolem vyfotit ateliérový akt “ve tmě” na černém pozadí. Model bude osvětlen z jedné strany a měl by jakoby “vystupovat” z pozadí. Fotky budou černobílé. Mám k dispozici stativ, praktiku MTL5 a pár žárovek od 50 do 500w. K dispozici nemám zkušenosti s ateliérovou fotografií a vlastně ani s fotografií vůbec:) Prosím o radu, jakou expozici použít aby tam “něco bylo”, bez nároku na nějakou kvalitu. Děkuji.
Jak vyfotit ateliérový akt “ve tmě” na černém pozadí
Lucie Záhoříková
Odpověď redakce
To, že nemáte zkušenosti, nemusí vůbec vadit. Mně se často stává, že úplně první pokus naslepo (zvláště když jsem nedotčen teorií) vyjde tak dobře, že mám pak dlouho problém ho i přes rostoucí zkušenosti dosáhnout. Nicméně u složitějších případů je každá rada dobrá.
Černé pozadí získáte buď přímo černým pozadím, nebo pozadím světlým, na které ovšem nesmí dopadnout pokud možno žádné světlo. Toho docílíte vyšším odstupem modelu od pozadí a odstíněním světelných zdrojů. Výraz “žádné” lze ve fotografii přeložit přibližně jako alespoň o 5 EV (5 clon), tedy 32x méně, než kolik osvětluje model.
S přesným nasvícením Vám neporadím, musíte to odladit přímo na místě podle Vašeho záměru. Mohu ale doporučit, abyste sáhla rovnou po 500W světlech. I tak Vám vyjde poměrně dlouhý expoziční čas. Pokud nemáte stativ na světla, můžete si pomoci židlí, ke které přivážete násadu koštěte, hrábí a podobně. Musí být dřevěná, světla silně hřejí. Na násadu přivažte světlo.
Je-li světlo příliš tvrdé, můžete ho změkčit rozptylnou plochou – bílým deštníkem, pauzovacím papírem apod.
Pokud nemají být stinné partie zcela černé, musíte scénu nasvítit zepředu rozptýleným světlem nižší intenzity. Nejlepší je svítit druhým světlem na bílou zeď (u černobílé fotografie na odstínu tolik nezáleží), případně použít bílý deštník, pauzovací papír či velkou bílou čtvrtku.
Při vzniku ideálního negativu pro konkrétní autorský záměr jde ruku v ruce určení expozice a vyvolání (které ovlivňuje chování filmu a tedy i expozici). Naštěstí není nutné být perfekcionista/ka, i mnohem jednodušším způsobem získáte negativ, se kterým dosáhnete dobrého výsledku.
Po nasvícení přistupte s fotoaparátem k modelu (nebo k místu, kde bude pózovat) a natáhněte ruku před sebe. Natočte ji tak, aby plocha dlaně směřovala napůl mezi hlavní světlo a směr, ze kterého budete fotografovat. Bude-li tedy hlavní světlo svítit kolmo zleva, bude dlaň natočena zhruba 45° vlevo. Fotoaparátem teď změřte expozici na dlani – ta má přitom vyplnit celý hledáček, protože MTL 5 má celoplošné měření. Naměřenou expozici zvětšte na dvojnásobek, tzn. použijte dvojnásobně dlouhý čas. Protože se jedná o prostocvik, který Vám možná vykloubí ruku, můžete místo dlaně použít bílý (kancelářský) papír. Ten Vám může podržet i model/ka. V případě bílého papíru ovšem prodlužte zjištěný čas na čtyřnásobek.