Věrnost fialové barvy

Jiří Hadač

Vážení,
jakožto milovník a pěstitel květin si postupně pořizuji fotogalerii svých výpěstků. Onehdy jsem fotil africké fialky a již při kompozici záběru na LCD displeji jsem si povšimnul, že květ není fialový, nýbrž modrý. Zkoušel jsem nastavovat bílou barvu pro různé režimy, ale náprava nenastala.
Na webové stránce digifoto.sk jsem narazil na článek Vernosť tmavofialovej farby na LCD, který mně objasnil problém, jež jsem začínal považovat za technickou závadu svého fotoaparátu (C4000Z). Z článku teď už vím, že je to dáno zobrazením barev na LCD displeji. Stejně modrou barvu však vidím i po stáhnutí fotek do PC na monitoru (EIZO F77S) !!! Fotky jsem dosud nenechával tisknout, takže nevím, jak by to dopadlo na papíře. Ve Photoshopu jsem barvu upravil, takže fialka je teď opravdu fialová. Znamená to, že můj monitor není nějak správně barevně nastaven ? Jak se dá uvedená barevná odchylka korigovat ?
Předem děkuji za odpověď.

2 komentáře u „Věrnost fialové barvy“

  1. Odpověď redakce

    Sice sve tvrzeni nemohu podlozit zadnymi dukazy, ale vzhledem ke zkusenostem z foceni na ruzna media (bar. negativ, dia, digi chip) se domnivam, ze puvod problemu tkvi v tom, ze se v barevne skale veci kolem nas obcas objevi “spatne mapovatelna barva”. Jinymi slovy: pricinu pricitam faktu, ze barevne prostory (gamut) filmu, chipu a oka nejsou identicke.

    V pripade digitalniho fotaku a africkych fialek je barevne podani velmi citlive na spravne nastaveni bileho bodu. Nekdy muze pomoci i drobna korekce expozice (ale ani tim nemohu zarucit, ze fotoaparat barvu uvidi stejne, jako ji vidite Vy) Santpaulie vypadaly nejlepe v podani diafilmu. 🙂

    Budu-li citovat z clanku redakcni kolegyne Radky: Gamuty barevných prostorů založených na malém počtu reálných primárních barev nemohou obsahovat všechny reálné barvy. Nahrazování barev mimo gamut jinými barvami je při konvezích mezi prostory nevyhnutelné.

    Odpovědět
  2. Ani na film to neni jednoduche

    Ja bych jeste k Jajine odpovedi doplnila jednu vec. Modrofialove kvetiny se velice spatne fotografuji i na film. Duvodem je skutecnost, ze spektralni citlivost filmu je trochu jina, nez citlivost lidskeho oka. Modrofialovy kvet odrazi velke mnozstvi “svetla”, ktere uz lidske oko nevidi, ale film ano. Dusledkem je, ze misto modrofialove vyjde na fotografii spis modra. Nemam to nijak podlozene, ale domnivam se, ze u digitalu tento problem muze take vznikat. Rozhodne u digitalu podobny problem vznika na opacnem, cervenem konci spektra – modernejsi pristroje maji nad cipem zabudovany specialni filtr, ktery infracervene svetlo nepropousti, prave proto, aby se spektralni citlivost fotoaparatu priblizila citlivosti lidskeho oka a nedochazelo k barevnym posunum.

    Odpovědět

Napsat komentář