Přechodové filtry a velkoformátová fotografie

Josef Řápek

Ve vašem on-line obchodě jsem nenarazil na šedý přechodový filtr (pr.55mm). Lze nějaký, nepříliš drahý, u Vás on-line objednat?
A ještě jeden dotaz: vlastním starobylý (krásný) velkoformátový přístroj, původně ještě na skleněné desky (9×12). Chtěl bych s ním zkusit fotit, aby to nebyla jen mrtvá skříňka. Lze do něj využít ploché filmy? A jaká je možnost jejich zpracování (sám to neumím) pokud jsem mimopražský a poblíž se tím nikdo nezabývá?

1 komentář u „Přechodové filtry a velkoformátová fotografie“

  1. Odpověď redakce

    Dobrý den,

    půlené fitry v průměru 55mm nabízí firmy B+W a Hoya. Ceny jsou následující:

    Hoya Gradual Color (Grey) 830,- Kč s DPH
    B+W Přechodový šedý 1340,- Kč s DPH

    B+W se dělá ve dvou provedeních – s intenzitou přechodu 25% a 50%.

    Pokud si ale můžete dovolit větší investici, doporučil bych Vám něco jiného a sice systém frmy Cokin. Jená se o obdélníkové filtry, které se zasouvají do držáku našroubovaném na objektiv. Polohu filtru v držáku lze přitom měnit.

    Přechodové filtry tohoto systému mají dvě zásadní výhody:
    1) Polohu přechodu si můžete nastavit libovolně dle kompozice. Klasické kruhové filtry mají přechod v polovině, což Vám vnucuje vložit rozhraní mezi jasy přes střed políčka.

    2) Cokin má mnohem větší nabídku přechodů – od ostrého rozhraní do pozvolného přechodu přes celou délku filtru. Takový filtr tak můžete použít i v případě, kdy je rozhraní mezi jasy nepravidelné, protože ostrý skok na snímku způsobený filtrem by byl snadno vidět i na snímku.

    Za sebe musím říci, že investici do kruhového půleného filtru považuji přímo za ztrátovou.

    S pozdravem
    Tomáš Cihelka

    S velkoformátovým přístrojem můžete samozřejmě fotit i dnes. Skleněné desky se dnes už prakticky nedají sehnat ani v bazarech či likvodovaných skladech nějakých továren, ale jak správně píšete, lze použít planfilmy. V čb. negativu jsou k dispozici Fomapany 100 (v tomto rozměru hlavně pro začátek hodně muziky za málo peněz) a Ilfordy FP4+, HP5+ a Delta 100. V barevném diapozitivu pak kompletní sortiment Kodaku a Fuji.

    Je ovšem nutné vyřešit ten problém, že skleněná deska byla tlustá a pevná, planfilm nikoliv. Pokud máte plechové kazety, pak jsou tu dvě možnosti. Tou první je sehnat vložky na planfilm – kousek plíšku s ohnutými okraji, do něj zasunete film a celé pak jako skleněnou desku do kazety. Možná, že vložky máte dokonce doma, někdy se v bazarech dají koupit kazety i s vložkami. Druhou možností je koupit tenkou (!)oboustrannou lepící pásku a nechat si nařezat několik desek 9×12 z 2mm skla. Na destičky nalepíte v několika bodech pásku a na ní v temné komoře přilepíte film. Získáte tak jakousi skleněnou desku (máme vyzkoušeno).
    Pokud máte dřevěné kazety, můžete zkusit buďto opět planfilm na skleněné desce, nebo vložit do kazety planfilm a za něj umístit tenkou destičku z pěnové gumy, která bude vymezovat polohu planfilmu.

    Zpracování velkého formátu se moc firem již nevěnuje, Fotografia Praha a Thalia Picta (Praha) nabízejí kompletní servis (čb, barva, zvětšování), Fotografia Zlín vyvolává diapozitivy.
    Další možností je zkusit si najít v okolí nějakého amatéra, který to také dokáže. Troufám si říci, že jich je mnohem víc, než laboratoří.

    Odpovědět

Napsat komentář