Dobrý den, chystám se na vyvolání svého prvního negativu. Používám filmy Ilford PAN 100 a 400. Uvítala bych radu ohledně vyvolání – vývojku, čas, ředění a překlápění (chtěla bych být napoprvé mile překvapena, že jsem to zvládla 🙂 Na filmu jsou nafocené městské scény za polojasného počasí. Každopádně bych chtěla vybrat vývojku, která nezklame na obě citlivosti, pro různé náměty než se trochu rozkoukám a začnu experimentovat. Děkuji
Vyvolání Ilford PAN 100 a 400
alvy
Odpověď redakce
Nebojte se, určitě to zvládnete. Před dvěma lety jsme pořádali pracovní setkání a zhruba patnáct lidí se přesvědčilo, že film může být dobře vyvolán hned napoprvé.
Volba vývojky a způsobu zpracování (a koneckonců i filmu) záleží na tom, jakého výsledku chcete dosáhnout a na jakou vlastnost obrazu se chcete zaměřit – ostrost, zrnitost, podání šedých tónů, mírné ovlivnění citlivosti, apod. O tom ale až později, zatím zůstaneme u radosti z prvních povedených obrázků.
Jednou z nejpovedenějších a relativně univerzálních (v dobrém slova smyslu) je stará klasika D-76 (označení Kodaku), která se dostala do receptářů všech výrobců fotochemie. U nás se většinou používá výrobek firmy Ilford, který používá název ID-11 (tu používám většinou já).
Pokud použijete tuto vývojku, rozmíchejte ji podle návodu a radši nechte jeden den uležet. Pro samotné vyvolávání je pak dobré ji ředit v poměru 1 díl vývojky a 3 díly vody (tedy např. 75 ml + 225 ml, doporučuji destilovanou vodu). Ředění mírně zvýrazní zrno, ale především zvýší ostrost. Hlavně tím získáte vývojku na jedno použití, takže každý film bude vyvolán v čerstvé lázni a snadno tak dosáhnete opakovatelných výsledků.
Vyvolávací čas pro PAN 100 je cca 15 minut, pro PAN 400 cca 20 minut. Základní míchání je 10 vteřin (cca 3-4 otočení vývojnice) na začátku a dále každou celou minutu.
Technické informace k vývojce i filmům můžete nalézt na adrese:
http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/Pan100&400.pdf
http://www.ilford.com/html/us_english/PDF/ID-11.pdf
Je dobře, že uvádíte i okolnosti, za kterých byly filmy nafotografovány. Podle charakteru osvětlení můžete upravit i zpracování. Pokud bylo zataženo, osvětlení ploché a scéna měla malý kontrast, můžete ho zvýšit prodlouženým vyvoláváním (o 10-15%) a zvýšenou intenzitou míchání (překlápění), pokud bylo jasno a slunečno, tedy velmi kontrastní osvětlení, můžete naopak dobu vyvolávání zkrátit, případně zmenšit intenzitu míchání. Pokud chápu výraz polojasno jako oblohu pokrytou napůl mraky a mírné slunce, pak bych zůstal u základu.
Doporučil bych Vám přečíst si pro začátek seriál v Temné komoře
http://www.paladix.cz/serial/5.html.
Až se trochu rozkoukáte, přečtěte si i další články v sekci Praxe – V temné komoře. Najdete v nich vysvětlení základních vztahů mezi jednotlivými parametry vyvolávání a jejich vlivem na výsledný obraz.
S pozdravem
Tomáš Cihelka