Plympusový ORF (16bit) zpracovávám v CameraRAW (16bit, sRGB), pro editor v Zoneru (8bit) uložím jako TIF (41MB). Doufám, že správně. Po zpracování v Zoneru pro archivaci mohu uložit jak JPEG (3-8MB), tak kupodivu opět v TIF (5-8MB). Kroutil bych pak s TIFem moc, nebo je lepší JPEG (a jak velké papírové zvětšeniny který dovolí?).
Fraser RAW nevysvětluje a mně zajímá: k čemu v praxi využiju šest barev histogramu a k čemu číselné vyjádření barevných hodnot v bodu pod kurzorem, když prováděné úpravy vidím na obrázku?
praxe zpracování
Vladimír
Odpověď redakce
Vezmu to odzadu:
a) jak využít šest barev histogramu nevím (nechávám na jiných, vymýšlet si nechci)
b) číselné vyjádření má svou logiku, neboť eliminuje vliv kvality monitoru, subjektivity lidského oka a stupně okolního osvětlení. Prostě pokud víte, jaká tam má být například pleťovka, tak jen přejedete kurzorem nad požadovaným místem a hned víte, kam co ulétlo či zda je vše OK. Grafici to používají naprosto běžně, ovšem ti to mají v oku. Některé jemné rozdíly navíc nemusíte okem vidět, ale čísla je oddělí zcela jasně.
c) Pokud je to poslední uložení a dál se souborem nebudete “kroutit”, je lhostejné, zda tif či jpg. Při slušně nastavené kvalitě jpg výsledek nerozeznáte. Pokud budete dál upravovat, je vhodnější tif, protože opakované zásahy do jpg souboru provázené případně jeho ukládáním / otevíráním v čase mohou být vidět, neboť přece jen je komprese jpg ztrátová.
d) Maximální velikost papírové fotografie není dána typem souboru při uložení, ale spíše rozlišením čipu, kvalitou objektivu, námětem snímku a následným zpracováním, kterým můžete snímek zvednout, ale také zazdít. Asi největší vědou je volba správné hodnoty doostření snímku. Tohle téma bylo nejednou probíráno na Paladixu a na řadě dalších fór, takže ho nebudu dál rozebírat.
Osobně pro základní snímky z RAWu používám již trvale jen Zoner 9 (umí RAW a umí i 16-bitové soubory), když mi na tom extra záleží, mohu samozřejmě něco sofistikovanějšího. Fotografie mám do 50 x 30 cm (větší jsem prostě nedělal) z EOSu 350D a je to o námětu a objektivu. Ze Sigmy 18-50/2,8 EX neudělám tak ostré snímky jako z Canonu 70-200mm/4,0L. Takže asi tak.
Mějte se,
JH