Před několika dny mobilní verze Capture One získala aktualizaci, která přináší do místních úprav AI masky známé z počítače. S touto novinkou se změnilo i uživatelské rozhraní pro vytváření masek.
Vrstvy místních úprav přibyly do mobilní verze (dostupné pro iPad a iPhone) poměrně nedávno a je potěšující, že nyní přišla další aktualizace, která rozšířila jejich možnosti o AI výběry objektu a pozadí. Aktuální verze nenabízí výběry částí portrétů, jako jsou vlasy, pleť, oči a podobně, ale ty se dají prozatím do jisté míry vybírat pomocí AI nástrojů, které přibyly v menu pro vytvoření nové vrstvy pod tlačítkem +
v paletě vrstev, jak je vidět na následujícím obrázku:
Volby Select Subject a Select Background vytvoří vrstvu s maskou odpovídající hlavnímu motivu fotografie, respektive jeho pozadí. I zde platí, že pokud takto vytvořenou vrstvu zkopírujeme do jiné fotografie, maska se přepočítá dle jejího obsahu.
Pokud chcete vybrat specifický objekt ve fotografii, můžete použít volby Tap to select nebo Draw to select. Ty společně nahrazují AI štětec z desktopové verze – první zmíněná vybere objekt, na který „klikneme“, presněji řečeno na nějž umístíme speciální kurzor, který zobrazí náhled výběru, jenž následně druhým ťuknutím potvrdíme:
Draw to select naproti tomu používá obdélníkový výběr, který ťuknutím a tažením vytvoříte kolem požadovaného objektu.
Na předchozím obrázku si můžete všimnout změny v uživatelském rozhraní. Při úpravě masek nyní zmizí nástroje pro úpravy fotografie a místo nich se nabídnou nástroje výběru – vlevo jsou odshora klasický štětec (bez AI), Tap to select a Draw to select. V horní liště pak najdeme zleva doprava tlačítka pro zahození provedených úprav vrstvy (Cancel), pro přepínání červeného náhledu masky, přepínání mezi režimem štětec a guma (všechny zmíněné nástroje tedy mohou do masky přidávat nebo z ní ubírat) a pro potvrzení upravené masky (Done). Pro AI nástroje platí, že při zvětšeném zobrazení fotografie pracují přesněji.
Všechny popsané nástroje pro tvorbu masek lze kombinovat. Stačí z menu existující vrstvy vyvolat funkci Edit, která znovu otevře výše popsané rozhraní, v němž můžeme existující masku upravovat. Není tak problém třeba k AI vygenerované masce přidat další oblast pomocí AI nástrojů nebo obyčejným štětcem (přechodové filtry jde s ostatními metodami kombinovat jen pokud dojde nejdříve k jejich rasterizaci – stejně jako v Capture One pro počítače). Používání masek je poměrně pohodlné a komfortní. Za podstatnější opomenutí považuji hlavně absenci tlačítek Undo a Redo v editoru masek. Změnu masky lze vrátit zpět tlačítkem Undo v hlavním okně, ale možnost vrátit jednotlivé kroky během editace masky mi momentálně chybí.
Zbývá ještě doplnit, že AI masky se i v případě mobilní verze vytvářejí přímo na zařízení, takže fotografie se nemusí nikam odesílat a není třeba internetové připojení.
Oproti desktopu jsou ještě stále místní úpravy trochu chudší – kromě zmíněného výběru lidí můžete postrádat například zpřesnění či prolnutí masky (Refine Mask a Feather Mask) nebo jasové masky (Luma Range), ale AI nástroje jsou určitě vítaným posunem možností mobilní verze Capture One.