Nová verze DxO PureRAW 5 přidává novou metodu převodu a odšumění RAW souborů, které pak můžete upravovat v Lightroom, Capture One či jiném nástroji tak, jak jste zvyklí. Hlavními novinkami jsou pokročilý algoritmus zpracování RAW souborů DeepPRIME 3 a místní úpravy, díky nimž lze na různé části fotografie aplikovat různě intenzivní zpracování. Během velikonočního víkendu lze navíc aplikaci získat s 20% slevou.
DxO PureRAW do svých pracovních postupů zařazuje stále více fotografů a odhaduji, že verze 5 tento zájem ještě posílí. Pojďme se blíže podívat na novinky, které přináší.
Nový algoritmus DeepPRIME 3
Hlavním důvodem pro využití DxO PureRAW coby „filtru“, který připraví RAW soubor pro další úpravy v aplikacích jako Lightroom či Capture One, je vysoká kvalita převodu zahrnující především špičkové odstranění šumu a zlepšení ostrosti, a také optické korekce odstraňující chromatickou aberaci, zkreslení objektivu či vinětaci. Jeho použití zlepší kvalitu téměř každé fotografie, a obzvlášť výrazný přínos má při zpracování snímků pořízených na vysoké ISO, případně těch, kde už se projevuje difrakce v důsledku vyšších clonových čísel. To vše platí i pro předchozí verze aplikace, ale pátá verze slibuje další kvalitativní posun díky novému algoritmu DeepPRIME 3. Pojďme se tedy podívat na jeho výsledky ve srovnání se starší verzí:
Když jsem tu před rokem psal o verzi 4, zmiňoval jsem, že tehdy nový algoritmus DeepPRIME XD2 na můj vkus trochu moc vyhlazuje některé detaily. DeepPRIME 3 se v tomto směru chová ve výchozím nastavení lépe (viz duhovky kočky na předchozí ukázce) a výsledek na mě obecně působí přirozeněji. Zároveň ale zachovává mírný šum v pozadí – pokud toužíte po zcela odšuměné fotografii, musíte zvolit algoritmus XD2s nebo zvýšit nastavení Luminosity, ale osobně spíše preferuji standardní výstup z DeepPRIME 3, a to zvláště pro tisk.
Pozitivní novinkou je, že algoritmus DeepPRIME 3 podporuje ve speciální verzi nazvané XD3 X-Trans také fotoaparáty Fujifilm se snímači X-Trans, byť je tato podpora označována zatím jako testovací (beta). Dobrou zprávu trochu kalí skutečnost, že DxO nedokázalo do spuštění ostré verze připravit podporu pro pátou generaci snímačů (fotoaparáty X-T5, X-T50, X-H2, X-H2S a X100VI). Prý se jí dočkáme později, ale tady musím připomenout, že byť už předchozí algoritmus měl podporu X-Trans snímačů přislíbenou, nikdy se jí nedočkal. Snad to v tomto případě dopadne lépe. Je také třeba dodat, že dostupné algoritmy, které zmíněné snímače podporují, už nyní odvádějí velmi dobrou práci, ale pokud je pro vás XD3 tím hlavním lákadlem nové verze a fotíte na Fuji s nejnovějším X-Trans senzorem, možná s koupí licence ještě počkejte.
Je také třeba počítat s tím, že zpracování s použitím nového algoritmu je výpočetně velmi náročně a muže trvat v závislosti na výkonu vašeho počítače déle.
Na následující fotografii soba (Fujifilm X-T2, ISO 51200) je dobře vidět rozdíl mezi původním algoritmem DeepPRIME XD a novým XD3 X-Trans. Po rozkliknutí výřezu do plné velikosti nebo na náhledech níže je zřejmé, že starší XD dosahuje zdánlivě vyšší ostrosti, ale detaily se při velkém přiblížení jeví poněkud nepřirozené. U XD3 jsem musel v tomto extrémním případě sáhnout k vyššímu doostření (předvolba Strong), ale srst dle mého názoru působí lépe.
Uživatelské rozhraní a způsob nastavení zpracování fotografie doznal menších změn, ale nejedná se o nic, co by mělo uživatele zmást. I nadále vidíte všechny provedené úpravy živě v náhledu (lze ale také dávkově převést více fotek najednou) a zpracování můžete ovlivnit několika parametry.
U samotného převodu s odstraněním šumu (nástroj Denoising & Demosaicing) se kromě volby algoritmu samotného (DeepPRIME 3, DeepPRIME XD2s/XD a DeepPRIME XD3) jedná o dva posuvníky Luminance pro míru potlačení šumu a Force details pro nastavení úrovně vykreslení jemných detailů.
V nástroji optických korekcí (Optical Corrections) pak můžete měnit tyto parametry:
- doostření (Lens Sharpness Optimization) pomocí čtveřice předvoleb a (pokud se nepletu) vůbec poprvé v DxO PureRAW také precizně posuvníkem Intensity
- potlačení vinětace objektivu (zaškrtávací volba Vignetting)
- chromatickou vadu (volba Chromatic aberration)
- geometrické zkreslení objektivu volbou Lens distortion s dodatečnou možností určit, jak se korigovaná fotografie ořízne:
- dle původního poměru stran (Image cropped to original ratio)
- s využitím maxima obrazové plochy (Maximum rectangle)
- nebo bez ořezu i s oblastmi bez obrazové informace (Complete image area)
Důvodem, proč optické korekce nemají více možností nastavení je, že jsou prováděny s využitím precizně vytvořeného profilu kombinujícího fotoaparát a objektiv, takže je stačí jen zapnout či vypnout.
Menší, ale užitečnou změnou je možnost ukládat vlastní předvolby zpracování – ty pak lze využít buď při práci s jednotlivými fotografiemi nebo pro dávkový převod více fotografií najednou.
Místní úpravy
Velmi důležitou novinkou páté verze jsou ovšem místní úpravy. S jejich pomocí můžete určit míru potlačení šumu a doostření v určitých částech fotografie. Kvůli této funkci doznalo uživatelské rozhraní mírné úpravy, kdy úplně vpravo přibylo přepínání mezi třemi záložkami postranního panelu – globálními úpravami, místními úpravami a volbami exportu. Místní úpravy reprezentuje tlačítko s ikonou štětce a když jsou aktivní, v horní části okna se objeví lišta s parametry štětce, kterým určujeme oblast, kde chceme parametry vyvolání změnit:

Postranní panel v této záložce nabízí možnost přepnutí mezi štětcem a gumou a seznam jednotlivých vrstev (Layers), které reprezentují jednotlivé oblasti. Tlačítka pod seznamem dovolují vytvořit novou vrstvu, duplikovat existující a invertovat masku vrstvy (toho se dá s výhodou využít pro vytvoření samostatné masky pozadí a hlavního motivu). Jakmile máte masku vytvořenou, můžete u ni upravit tři parametry – Luminance pro míru potlačení šumu, Force details pro nastavení vykreslení detailů a Lens Sharpness Optimization (včetně předvoleb a posuvníku Intensity) pro nastavení doostření. Zvolený algoritmus platí vždy pro celou fotografii, čili nemůžete určitou oblast zpracovat například pomocí DeepPRIME 3 a jinou pomocí DeepPRIME XD2s. Dostupné posuvníky jsou však dostatečně flexibilní, abyste jimi dokázali precizně korigovat šum a detaily dle potřeby.
V tuto chvíli bohužel DxO PureRAW nenabízí nástroje pro automatické vytváření masek – jste tedy odkázáni jen na použití štětce.
Závěr
Verze 5 znovu dokazuje, že DxO PureRAW není jen trpěným menším bráškou plnohodnotného editoru PhotoLab, ale důležitou součástí portfolia nástrojů pro úpravu fotografií této francouzské společnosti. Přináší totiž novinky, které jeho možnosti opět výrazně rozšiřují, a nový algoritmus zpracování RAW souborů DeepPRIME 3 zde má dokonce premiéru.
DxO PureRAW 5 si můžete pořídit za 119,99 euro jednorázově nebo ve 4 splátkách po 30 eur. Upgrade z verzí 3 a 4 pak stojí 79,99 eur nebo 4× 20 eur. O velikonočním víkendu lze aplikaci získat se slevou 20 % (viz níže). Licence je platná navždy (nejedná se o předplatné) a z mé zkušenosti dostávaly doposud i starší verze aktualizace optických modulů, takže si poradily i s fotoaparáty a objektivy, které v době vydání nebyly na trhu.
DxO PureRAW se slevou 20 %
Během Velikonoc, konkrétně od 17. do 21. 4. 2025, si můžete DxO PureRAW 5 pořídit s mimořádnou slevou 20 %. Zkopírujte si následující slevový kód
PAR_183797500_CHUZXBJ1ZFWV
a přejděte do objednávky tímto odkazem, kde pak kód vložíte do kolonky Enter my promo code:

Dobrý den, v dnešní době hloupá otázka, umí to češtinu? Díky
Bohužel nikoliv, ale jelikož se jedná o v podstatě jednoúčelový nástroj s několika málo volbami, odhaduji, že by se měl dát zvládnout i bez hlubší znalosti angličtiny.