Dnes začíná na Paladixu další seriál věnovaný zpracování fotografií. Tentokrát se budu věnovat aplikaci Capture One Pro, kterou lze v současnosti považovat za hlavní konkurenci Adobe Lightroom. S ním také budu v článcích Capture One občas porovnávat, nicméně seriál by měl být přínosný i pro uživatele jiných aplikací na úpravu či správu fotografií.
Proč Capture One Pro?
Seriál Lightroom efektivně jsem začal psát jako letitý uživatel této aplikace, ale po vydání verze 6/CC se začaly prohlubovat mé pochybnosti o naší společné budoucnosti. Důvod je jednoduchý: od počátku platformy Creative Cloud nejsem příznivcem měsíčního předplatného a nyní je už jasné, o čem se nejdříve jen spekulovalo – tedy že oba způsoby licencování si nejsou rovny a předplatné je jednoznačně upřednostňováno. Přestože necítím potřebu přecházet z verze 5 na novější kvůli funkcím a problém se mě tak zdánlivě netýká, při testu Nikonu D7200 jsem už narazil na chybějící podporu tohoto fotoaparátu, což je nepochybně problém, který časem nabude na intenzitě. Pokud však samostatná licence Lightroom 6 už nyní nemá všechny funkce verze CC a předplatnému se chci vyhnout, žádnou rozumnou cestu do budoucna nevidím.
Lightroom i nadále vnímám jako vynikající řešení, které stále školím a neváhám doporučovat každému, kdo nemá k jeho licencování výhrady – ostatně pohled na tuto problematiku může zásadně změnit třeba už jen fakt, že součástí předplatného je Photoshop, který ale já osobně nepoužívám. Sám za sebe jsem ale před časem začal s průzkumem alternativ, abych poměrně rychle i přes počáteční výhrady zvolil za horkého kandidáta Capture One Pro, kterému se nyní již několik měsíců velmi intenzivně věnuji.
Další kategorií uživatelů, pro kterou je Capture One smysluplnou alternativou, jsou „sirotci“, které Apple zanechal opuštěné ukončením vývoje a podpory svého Aperture, jenž kdysi de facto definoval průmyslový standard těchto aplikací. Je-li budoucnost Lightroom nejistá po stránce licencování, Aperture už žádnou jistojistě nemá a jeho schopnosti konverze RAWů kvůli nulovému vývoji za konkurencí již notně zaostaly.
Historie a současnost Capture One
Capture One není na trhu žádným nováčkem. Nejstarší verze, kterou se mi podařilo datovat, pochází z roku 2007 a ta, nepočítáme-li předchůdce pojmenované Lightphase Capture a Portrait One, byla již třetí v pořadí. Za Capture One stojí dánská společnost Phase One, z jejíž produkce pocházejí stejnojmenné digitální stěny a středoformátové fotoaparáty (vyvíjené ve spolupráci s japonskou Mamiyou, v níž drží Phase One podíl). Vyvíjet vlastní software na zpracování RAWů jí tak jistě dává smysl, přičemž je jasné, že primární cílem je profesionální segment.
Capture One nicméně není striktně svázaný s produkty Phase One. Právě naopak – seznam podporovaných fotoaparátů pro verzi 8 čítá více než 300 položek a najdete v něm skoro vše od kompaktů přes „bezzrcadlovky“ (včetně populárních přístrojů Fujifilm) až po amatérské i profesionální DSLR a již zmíněné digitální středoformáty.
Co Capture One Pro 8 umí
Capture One je v současnosti nástrojem, který se filosofií v zásadě podobá Apple Aperture i Adobe Lightroom: jedná se o propojení funkcí pro pořizování fotografií (tethered shooting), jejich organizaci (katalog a správa metadat), nedestruktivní úpravy a export nebo prezentaci.
Katalogové funkce přibyly do Capture One později a musím říct, že dosud trpí určitou nevyzrálostí – zejména práce s klíčovými slovy nutně potřebuje vylepšení, kterých se snad dočkáme v budoucích verzích. K organizaci lze využívat složky na disku i sbírky a nechybí obvyklé nástroje jako barevné štítky, hvězdičkové hodnocení, hierarchická klíčová slova i textová metadata, to vše samozřejmě s možností filtrování a vyhledávání. Poměrně unikátní funkcí jsou Sessions, jakési „minikatalogy“ obsahující fotografie samotné, metadata i úpravy, které jsou ideální pro zpracování jednotlivých fotografických projektů či jejich předávání jiným uživatelům Capture One.
Pro úpravy fotografií nabízí Capture One dle mého názoru v rámci přímé konkurence nejrobustnější a nejpokročilejší sadu nástrojů. Mezi ty nejzajímavější řadím například trojcestné vyvážení barev, editor barev včetně výborných funkcí pro práci s pleťovými tóny, úrovně podporující práci s jednotlivými kanály, skvělý algoritmus zřetelnosti (Clarity) a také povedené řešení místních úprav pomocí vrstev a masek.
Co Capture One nenabízí jsou nadstavbové funkce jako tvorba webových galerií, prezentací, knih nebo přímé napojení na sociální sítě a fotografické weby. Chybí také přímá integrace geotaggingu, byť s geolokačními údaji lze v rámci katalogu pracovat.
Uživatelské rozhraní
Uživatelské rozhraní v základních principech nevybočuje mimo zvyklosti obvyklé v nástrojích tohoto typu – bohužel se drží i černé barvy, kterou osobně v UI moc nemusím, a s nostalgií vzpomínám na šedivý Aperture. Mimochodem, právě příznivcům Aperture bude podle mě Capture One při prvním setkání o kousek bližší, ale ani uživatelé Lightroom nejspíš nebudou po krátkém seznámení příliš tápat. Hlavní rozdíl vůči němu spočívá v tom, že Capture One nepoužívá princip oddělených modulů, takže odpadá přecházení mezi režimy prohlížení fotografií (v Lightroom modul Library) a jejich úprav (modul Develop). Zdánlivě nevelký rozdíl má zásadní vliv na plynulost práce, protože v Lightroom občas bývá přepnutí do modulu Develop, respektive následné čekání na načtení RAWu, relativně pomalé.
Capture One – uživatelské rozhraní |
Přechod z jiného programu může usnadnit nadprůměrná konfigurovatelnost rozhraní. Veškeré nástrojové palety lze v postranním panelu přesouvat a organizovat do záložek nebo je případně vyčlenit do plovoucích oken (včetně zobrazení na druhém monitoru). Každý nástroj může být dokonce zobrazen i víckrát, což se využívá tehdy, je-li v paletě několik záložek a dává smysl vidět všechny (třeba u úrovní pro zobrazení jednotlivých kanálů). Rozložení si lze navíc ukládat v podobě tzv. pracovních ploch (Workspaces) a následně mezi nimi přepínat. Když připočteme vestavěný editor klávesových zkratek, je jasné, že v přizpůsobitelnosti poráží Capture One konkurenci o několik délek.
Je libo rozhraní trochu vyladit? Žádný problém. Nástroje lze umístit doprava, náhledy mohou být vlevo a palety třeba v plovoucích oknech. |
Rychlost
Na mém počítači (opět pro jistotu připomínám, že se jedná o starší MacBook Pro s procesorem Core 2 Duo 2,26 GHz, 8 GB RAM a SSD diskem) se Capture One chová poměrně rozumně, i když je znát, že pro některé operace by lepší hardware neškodil.
Oproti Lightroom je jednoznačně rychlejší import. Sada 30 RAWů z Nikonu D810 se do Capture One importovala 55 vteřin, zatímco do Lightroom 8 minut a 48 vteřin. V obou případech byl použit nový prázdný katalog na SSD disku, odkud se bez kopírování načítaly i fotografie. Oba programy přitom generovaly náhledy a v obou pak bylo srovnatelně rychlé prohlížení fotografií včetně zvětšování na 1:1.
Výrazně rychlejší je i přechod od prohlížení k úpravám – ten vlastně v Capture One neexistuje a tudíž nezdržuje, zatímco v Lightroom při přepnutí do modulu Develop dochází napoprvé k načítání RAW dat (v mém případě trvajícímu přibližně mezi 5 do 9 vteřinami).
Globální úpravy se aplikují víceméně instantně. U lokálních úprav pak záleží na použitých funkcích a počtu vrstev – zejména složitější retuše umí počítač pořádně potrápit. Pro zajímavost jsem zkusil odstranit všechna semínka, smítka a lístky z vodní hladiny v pozadí za šídlem na níže uvedené fotografii, ale od určitého počtu vrstev už to zkrátka nešlo. Tohle je úkol, pro který Capture One není ideálním nástrojem – nebo alespoň ne na mém hardwaru.
Retuš všeho tohoto smetí v pozadí za šídlem přímo v Capture One jsem nakonec vzdal |
Celkově se Capture One chová při úpravách z hlediska rychlosti konzistentně, čímž mám na mysli, že většina operací trvá pokaždé stejně a málokdy se mi stane, že by se program najednou nečekaně na dlouho „zamyslel“.
Pomalejší je bohužel naopak práce s katalogem – už jeho načítání při cca 16 tisících fotografií trvá tři čtvrtě minuty, což je pro mě těžko pochopitelná doba. I další operace by neškodilo zrychlit – například přepnutí do virtuální složky All Images u mě trvá okolo 6 vteřin a několikavteřinová prodleva je pak následně i při hledání fotografií dle textu (podle kritérií jako hodnocení nebo barevný štítek se filtruje rychleji).
Ve srovnání s Lightroom 5 na stejném stroji je moje běžná práce, do které řadím hlavně globální úpravy, plynulejší. Spouštění aplikace a vyhledávání v katalogu je naopak o dost pomalejší. S ohledem na poměr času stráveného při úpravách a při ostatních činnostech jsem ale s Capture One spokojenější.
Kvalita převodu
I když považujeme za důležité všemožné funkce, bezpochyby stěžejní je kvalita převodu RAWů. Na internetu se vedou plamenné debaty na téma, který nástroj poskytuje nejlepší výsledky, v nichž každý hájí ten svůj oblíbený. Osobně doporučuji každému, aby si je vyzkoušel sám na svých vlastních fotografiích, protože nároky a potřeby různých fotografů se poměrně dost odlišují a záleží samozřejmě i na nastavení parametrů, které navíc nejsou shodné ve výchozím nastavení a občas ani nefunguje prosté zadání stejných hodnot. Zkušební verze jsou k dispozici.
Já osobně jsem s výstupem z Capture One velmi spokojen. Z pohledu detailů ve fotografii, šumu a ostrosti pro mě oproti Lightroom určitě vede, i když rozdíly jsou patrné spíše při detailním zkoumání a do jisté míry by je nejspíš šlo eliminovat vyladěním nastavení vyvolání. Pro srovnání jsem připravil ukázku s výřezem 1:1 z fotografie exponované na nižší ISO 400. V obou programech jsem jen srovnal vyvážení bílé, redukce barevného šumu byla nastavena na výchozí hodnoty a jasového šumu na nulu. Jiné úpravy jsem neprováděl.
V celkovém podání barev a tonalitě je mi také většinou bližší vykreslení v Capture One, ale to je ryze subjektivní záležitost a rozdíly jsou poměrně subtilní. Navíc záleží i na fotoaparátu, který používáte.
Nejedná se určitě o něco, co by se nedalo doladit, nástrojů je na to hned několik – od Vibrance až po profily v Camera Calibration (v ukázce byl použit výchozí profil Adobe). Na Capture One nicméně oceňuji, že velmi dobrých výsledků dosahuji bez velkého ladění – často dokonce i s pomocí automatických úprav, které jsem v Lightroom nikdy nepoužíval, protože se ve většině případů naprosto netrefovaly do mé představy.
Informace na internetu
Capture One má pravděpodobně menší uživatelskou základnu než Lightroom, ale na internetu existuje i tak poměrně dost informačních zdrojů, byť převážně v angličtině. Phase One zveřejňuje výuková videa a pořádá také obvykle velmi užitečné a zdarma dostupné webináře, jejichž záznamy po čase najdete na YouTube.
Cena
Nemá cenu chodit kolem horké kaše, Capture One Pro není ve srovnání s konkurencí nejlevnější. Licence pro jednoho uživatele a dva jeho počítače stojí 229 eur bez DPH. Použitím kuponu AMBMKR
můžete získat slevu 10 %, což ve výsledku činí 206 eur bez DPH, respektive 249 eur včetně DPH, tedy přibližně 6 800 Kč. Oproti tomu Lightroom 6 přijde na 132 eur včetně DPH, tedy asi 3 600 Kč.
Upgrade z verze 7 na verzi 8 stál 69 eur – pokud tato cena zůstane zachována i v budoucnu, je příznivá i ve srovnání s Lightroomem, u nějž upgrade vyjde na 75 eur. Perioda vydávání nových hlavních verzí u Capture One byla doposud přibližně 2 roky – to je poměrně dlouhý cyklus, ale i v desetinkových verzích (8.1, 8.2 atd.) přibývá nejen podpora nových fotoaparátů a objektivů, ale i nové, leckdy poměrně zásadní, funkce – například již zmíněné trojcestné vyvážení barev ve verzi 8.2.
Licenci Capture One lze získat i formou předplatného, které stojí 14,52 eur měsíčně včetně DPH při objednávce na jeden rok, případně 22,99 eur měsíčně včetně DPH při objednávce na 3 měsíce. Znovu se budu opakovat, když napíšu, že rozhodně nejsem příznivcem tohoto modelu, ale k dobru Phase One je třeba přiznat, že na rozdíl od Adobe zde není žádný „motivátor“ k přechodu na předplatné – obě varianty koupě licence vám poskytnou zcela stejný produkt se shodnou funkcionalitou a aktualizacemi, a společnost podle svých slov míní tuto zásadu držet i do budoucna. Rozdíl tak nastává při vydání nové hlavní verze, kdy s předplatným můžete rovnou přejít, kdežto při jednorázové platbě vás v tu chvíli čeká investice do upgradu. Navíc, pokud jej nechcete provést, zůstává vám stále původní verze, kdežto u předplatného po skončení plateb o aplikaci přijdete.
Za zmínku pak ještě stojí, že uživatelé řady fotoaparátů Sony si mohou zdarma stáhnout a využívat zjednodušenou verzi Capture One Express for Sony. K dispozici je pak i upgrade na Capture One Pro for Sony za 60,50 eur včetně DPH (všechny funkce verze Pro, ale jen pro fotoaparáty Sony), případně upgrade na zcela neomezenou verzi, který ale stojí 249 eur, tedy stejně jako nová licence se zmíněnou 10% slevou.
Poznámka: v rámci férovosti je třeba uvést, že výše uvedený slevový kód je součástí affiliate programu, což je momentálně jediná cesta, jak slevu nabídnout.
Dnes jsme si Capture One Pro představili v hrubých obrysech – příště už se vrhneme na praktičtější témata. Nejdřív nás čeká prohlídka uživatelského rozhraní a pak import fotografií.
Capture One Express
Zdravím, používám C1 od verze 3.5 LE pro Windows, později Express, pro mě s úplně postačující funkcionalitou. Teď si připadám podobně jako sirotci po Aperture, protože Phase One už C1 Express nerozvíjí, od verze 8 je k dispozoco jen varianta Pro = upgrade za 173 EUR + DPH. Do verze 7.x Express se už podpora nových fotoaparátů a objektivů nepřidává.
Neznám lepší SW pro úpravu fotografií, (zkoušel jsem i LR), ale mnohé obecně softwarové chování a licenční politika nic moc …
capture one express
Dobrý den,
to je určitě nemilá informace. Verze Express mě zcela minula – ani když jsem kdysi krátce testoval verzi 7, jsem neuvažoval o jiné možnosti než Pro – takže o téhle kauze jsem netušil. Do jisté míry chápu sloučení obou produktů do jednoho, ale čekal bych vstřícnější politiku pro přechod, zvláště, když cena upgradu verze Pro je podle mě nastavena férově.
Michal Krause
capture one express
Z verze 7 express se dalo upgradovat na verzi 8 Pro za pouhých 69 Eur + DPH do konce roku 2014, což bylo od Phase One opět důkazem, že se chovají vstřícně a solidně. Byl to bonus jako kompenzace, že verzi express už dále nebudou nabízet, tak aby i uživatelé verze express mohli přejít na Pro za slušné peníze.
capture one express
Asi v Phase One změnili názor na verzi express, minimálně pokud jde o aparáty Sony. Aktuálně je dostupná zdarma verze 9 express (for Sony).
capture one express
Pokud jsem stačil zaznamenat, verze Express for Sony nepřestala nikdy existovat – soudím, že její udržování bude důsledkem nějaké dohody mezi Phase One a Sony.
Michal Krause
capture one express
Je možné stáhnout tento program s češtinou? Na tomto odkazu píší že češtinu podporuje ale mě se to zatím nepodařilo…
http://magazin.stahuj.centrum.cz/capture-one-aneb-jak-na-fotografie-v-raw-formatu/
capture one express
Dobrý den,
čeština byla podporována tuším někdy kolem verze 6 nebo 7. Pozdější verze už v češtině dostupné nejsou.
Michal Krause
Diky!
Chtel bych autorovi podekovat za tento clanek, ktery snad bude pocatkem obdobne serie, jako byla o Ligtroomu.
Jsem v naprosto shodne situaci, s LR jsem naprosto spokojeny, vyhovuje mi, ovsem zasadne se mi prici zpusob licencovani a tak hledam alternativy. A Capture One je bez diskuze jednou z nejzajimavejsich …
Budu se velmi tesit na pokracovani!
diky!
Dobrý den, pokusím se nezklamat očekávání 🙂 Momentálně ještě netuším, jaký bude nakonec rozsah celé série, ale mám rozhodně v plánu projít shodná témata, jako u Lightroom.
Michal Krause
Díky!
Přesně ten správný seriál pro mě jako uživatele Aperture, kterému LR nikdy nesedl. A právě řeším jak dál.
díky!
Taky moc děkuji, článek jsem objevil až teď a těším se, že se mnohému přiučím. Jen bych pro upřesnění dodal, že k ceně připočítávají dánskou DPH a ne českou, tedy připočítávají 25%.
díky!
Dobrý den,
dánská DPH se účtovala do loňského roku. Od letoška platí nové evropské zákony, které vyžadují, aby se DPH pro elektronické služby účtovala ve výši dle země kupujícího (popisuji to vlastními slovy, právník by to asi napsal přesněji, ale v kostce to platí). Jinak samozřejmě kupující s platným evropským DIČ, případně ze země mimo EU, DPH neplatí vůbec.
Michal Krause
díky!
Aha, tak já to platil už dříve a tuto novinku jsem nevěděl. Fajn, že jste to upřesnil.
Lze využívat Google-Nik pluginy?
Seriál mne hodně zajímá, také se mi nelíbí licenční politika Adobe.
Zajímá mne jak je to v Capture One Pro s možností využívat Google-Nik pluginy. Dá se?
lze využívat google-nik pluginy?
Nik pluginy lze používat téměř bez problémů. Oproti Lightroom sice chybí přímá integrace, ale Capture One má funkci „Edit With“, která vytvoří dle zadaných parametrů (JPEG, TIFF, bitová hloubka, rozměr atd.) kopii originálu, tu rovnou přidá do katalogu a otevře v zadaném programu. Jakmile ukončíte editaci, Capture One načte výsledek.
Pokud byste chtěl změny aplikovat přímo na originál, můžete použít funkci „Open With“, která nevytváří kopii, ale do aplikace předá přímo vybraný soubor. To se hodí, pokud řetězíte více pluginů – dejme tomu, že upravíte RAW přímo v C1, pak přes Edit With vytvoříte TIFF s úpravami, který pošlete do Color Efex, a v něm vyladěný TIFF pak nakonec doostříte pomocí Sharpener Pro přes funkci Open With.
V případě, že byste použil Open With na RAW a v externí aplikaci pak výsledek uložil jako TIFF, musíte jej do katalogu Capture One přidat ručně (lze použít třeba synchronizaci složky, pokud ho uložíte do té správné).
Jediné, co popsanými postupy nefunguje, je HDR Efex, který pracuje s několika soubory – pokud přes Edit With otevřete více snímků, vzniknou kopie všech označených, které se pak odešlou do pluginu, ale ten je bohužel nenačte jako jednu sadu, ale samostatně. Pro tento účel je tedy nutné fotografie exportovat a do HDR Efex načíst ručně.
O něco chytřeji je to řešeno v sadě pluginů Perfect Photo Suite, který se v takovém případě ptá, jestli chcete jednotlivé soubory otevřít samostatně nebo jako vrstvy jednoho dokumentu.
Ještě je dobré myslet na jednu věc, a to že Capture One nemá rád soubory s alfa kanálem. Pokud z nějakého důvodu externí aplikace průhlednost uloží (byť se zcela neprůhlednou maskou), je třeba se jí nejdříve zbavit.
Michal Krause
lze využívat google-nik pluginy?
Moc děkuji za vyčerpávající informaci. Bez NIK pluginů bych si nějak práci nedovedl představit, tak jsem rád že používat jdou.
Super
Tak politika Adobe ohledně předplatného LR a funkcí, které mne u šesté verze moc nezaujaly, mne přivedla k tomu, že jsem před týdnem nainstaloval zkušební verzi C1 Pro… Už se moc těším na zajímavý seriál a doufám, že vydržíte psát tak dlouho jako u LR!
Licencování Adobe
Pěkný článek, díky za něj.
Nerozumím jen jedné věci – proč tolika lidem vadí placení za software formou předplatného? Je to určitá neochota se vázat? Nebo ten pocit že to není “na pořád”?
Mě osobně to připadá logičtější, flexibilnější. Navíc speciálně Adobe CC plán pro fotografy mi přijde i cenově rozumný. Lightroom a Photoshop se skvěle doplňují a v kombinaci myslím představují to nejlepší na trhu.
licencování adobe
“Pane vrchní, dal bych si ten gulášek co loni.”
“Jistě, budete si ho přát s frankfurtskou polévkou nebo s česnečkou?”
“Dám si jen ten gulášek.”
“Bohužel pane, mohu vám nabídnout pouze celé menu. Ta polévka gulášek skvěle doplňuje a v kombinaci představuje to nejlepší.”
“Ale loni jsem si tu dával gulášek, Nechci polévku – nestojím o ní a vaše celé menu je v součtu citelně dražší než byl váš gulášek loni i než stojí guláš jinde.”
“Bohužel pane, buď celé menu nebo nic!”
“Pane, pane….jak to že odcházíte? A do Capture One hospody kde ten gulášek pořád mají sólo ???”
licencování adobe
Já osobně třeba fotím pro radost, příležitostně. Čili v zásadě vystačím se Zonerem a i ten toho umí více než potřebuji…
Takže si koupím aplikaci a necítím potřebu mít aktuální verzi. Klidně 2-3 přeskočím, motivací na přechod na nový software je často až nový foťák.
Proč bych tedy měl platit za pravidelné upgrady? Navíc, když měsíční předplatné, tak mám určitě měsíce, kdy na fotky nesáhnu. Takže si to mám pořád aktivovat/deaktivovat? Navíc měsíční cena je často vázána na celoroční předplatné.
Prostě pro některou skupinu lidí je předplatné opravdu nesmysl. Ale chápu, že “heavy users” naopak předplatné potěší…
Jinak díky za prima článek… Je dobré vědět, že existuje i něco jiného než LR a Photoshop. 🙂
licencování adobe
Dobrý den, důvodů je určitě povícero.
Já osobně mám velký problém s tím, že v okamžiku, kdy přestanete platit, přijdete o možnost aplikaci dál využívat. To samozřejmě zní logicky, ale ve skutečnosti je to zásadní krok zpět proti dřívější praxi. Od určitého momentu (který mimochodem ve srovnání s cenou upgradu na vyšší verzi nastane už po 7 měsících) zaplatím víc než při jednorázové licenci a přesto nemám šanci z tohoto vlaku vystoupit, aniž bych nepřišel o přístup ke svým datům (teď mám na mysli provedené úpravy, fotografie mi samozřejmě zůstanou). U samostatné licence se mohu rozhodnout upgrade nekoupit a přesto nadále mohu používat starší verzi. Pokud se nyní například rozhodnu plně přejít u Capture One, nemusím minimálně nějakou dobu řešit přenos či exporty původních úprav, protože v případě náhlé potřeby prostě Lightroom spustím a použiji, přestože už Adobe nic platit nemusím.
Druhý aspekt tu již padl od dalších čtenářů – samozřejmě, že předplatné vyznívá příznivě, pokud srovnávám i s cenou licence Photoshopu, jenže když ho nepoužíváte, je ve skutečnosti dražší než standardní licence. A já osobně Photoshopu nepotřebuji – mám jiné nástroje, které mi v případě nemožnosti provést požadovanou úpravu přímo v Lightroom/Capture One Pro, plně postačují.
Možná méně racionální důvod je ten, jak se mnou Adobe jako s letitým zákazníkem zachází – motivace k takto radikální změně licencování by podle mě měla být postavena pozitivně a ne negativně („tuhle funkci Ti nedáme, protože nám platíš jednou za rok a půl a ne každý měsíc“). Na tohle reaguji poměrně hodně citlivě a nevěřím tomu, že přidání funkce Dehaze tak brzy po vydání verze 6 je náhodné. Cílem je sdělit majitelům „krabic“, že jsou zákazníky druhé kategorie – a pokud to nebyl záměr, stejně to tak vyznělo a Adobe by se nad tím mělo hodně zamyslet.
Michal Krause
licencování adobe
Tak on přechod k předplatnému je obecný trend (viz např. Office 365), Adobe v tomhle byl průkopník. A že za tím je byznys důvod (čti peníze) je samozřejmě jasné…
Na druhou stranu spousta těchto služeb má free variantu, která je provozována z peněz vybraných od Profi uživatelů – kteří si zaplatí. Tohle myslím Adobe nemá? Ale pak je tam další problém, že hranice mezi Free/Pro s může nekontrolovaně posouvat a tak bude vlastně uživatel donucen zaplatit Pro verzi. Mluvim z vlastní zkušenosti. 🙁 To je také věc, která se mi u on-premise licence nestane.
Ale jinak mě pobavil úhel pohledu – nedalo by se úplně stejně říci, že krabicí si koupim verzi, která se nemění. Ale pokud budu mít předplatné, mám updaty co chvíli? Takže krabice dostane Dehaze za rok ve verzi 7, předplatitel za měsíc. 🙂 Takže pozitivní motivace. 🙂 Berte s humorem, předplatné taky nemám rád. Ale “pokrok” nezastavíš. 🙁
licencování adobe
Adobe má jen zkušební verzi, žádný tarif zdarma.
Připomínka k úhlu pohledu je docela trefná, vlastně mě to také pobavilo 🙂 Jsem holt na té straně stolu, odkud se sklenice zdá poloprázdná a ne z poloviny plná 🙂 Každopádně srovnávám třeba právě s Phase One, kde aktualizace Capture One vydávané mezi „major“ verzemi dostávají naprosto stejně jak předplatitelé, tak držitelé standardní licence, čili asi přístupu Adobe na chuť nepřijdu 🙂
Michal Krause
licencování adobe
Díky za vysvětlení. Vaše argumenty chápu, i když to osobně vnímám jinak. Holt je to skutečně asi o úhlu pohledu. A o potřebách, který má každý jiné.
Capture NX2
Já nějak nikdy Lightroomu nedošel na chuť, nějak si na něj nemohu zvyknout. Používám Capture NX2, jsem maximálně spokojený, ale jeho podpora skončila. Capture One chci vyzkoušet, jak se zalíbí, tak jsem zvědavý na další pokračování.
capture nx2
Mne k Capture One vede v podstatě stejný důvod – ukončení podpory NC NX2. Nástupce NC NX-D je pro vážnou práci nepoužitelný software nehledě na vzájemnou nekompatibilitu. Deset let budovaný archiv upravených nef souborů si teď můžu akorát vyexportovat do tifů a nadávat přitom na blbost Nikonu, který si neohlídal klíčovou firmu pro proprietární firemní software.
Nicméně díky tomuto přístupu (a též katastrofické zkušenosti s prací servisu) dávám Nikonu sbohem a další tělo bude z řady Sony Alfa.
Best photo editing sw review comparison
naprostý souhlas s autorem ohledne licence, nikdy neprejdu na CC!
diky za clanek!
pridavam link na velmi zajimavy test!
LR zde skoncil na 6. miste!!!
Best photo editing software review comparison – RAW Converters Comparison
http://photo-typ.blogspot.com/2014/09/best-photo-editing-software-review.html
Capture One 9 express i Pro (for Sony)
Pro majitele Sony fotoaparátů je příjemná informace že “light” verze C1 express for Sony je k mání zdarma. Upgrade na plnou verzi C1 Pro s limitací pro Sony raw stojí 50 Euro, s DPH 60,50 Euro.
Ověřeno, funguje.
capture one 9 express i pro (for sony)
Informace o této možnosti je v článku uvedena, ale každopádně díky za ověření její funkčnosti – sám Sony nemám, takže jsem to nemohl sám vyzkoušet 🙂
Michal Krause
Platba za Capture One
Dobrý den, jakými způsoby lze zaplatit za licenci Capture One? Je možné platit přes PayPal?
platba za capture one
Dobrý den,
podporované platební metody jsou PayPal nebo přímé použití platební karty (MasterCard, Visa, Visa Electron, American Express, Diners Club a JCB) prostřednictvím brány DIBS.
Michal Krause
Díky!
Děkuji za seriál! Paráda
díky!
Díky, jsem rád, že Vám seriál pomáhá 🙂