Zdá se, že ani velmi volné téma Práce vás nedokázalo přinutit ke zvýšené aktivitě – budeme doufat, že to bylo snad jen horkem, které v červenci panovalo. Potěšující zprávou ale je, že i když fotografií nedorazilo mnoho, těch několik statečných téma uchopilo velmi solidně.
Hodnotitelů fotografií bylo jako vždy více (konkrétně 5) a výsledky určil součet jednotlivých bodových hodnocení. Zatímco o prvním místě naprosto nebylo pochyb a i odstup na čestném čtvrtém místě byl větší, druhé a třetí místo nakonec dělil jediný bod!
4. místo – Jiří Mlejnek (5 bodů)
Jiří Mlejnek |
Michal Krause: Fotografii bohužel poněkud sráží technická kvalita, což se pravděpodobně podepsalo i na hodnocení. Je to škoda, protože se jinak jedná o poměrně povedený snímek, který pro mě osobně práce dobře zachycuje – snad i proto, že čištění bot rozhodně nepatří k mým oblíbeným činnostem a tudíž jej vnímám vyloženě jako dřinu 🙂
Jakub Kencl: Dobrá fotografie práce – v kontextu ostatních jí sice za mě náleží 4. místo, ale kdyby to bylo možné, dal bych jí raději na dělené 3. místo.
Kateřina Olexová: Tady je takový malý náznak práce. Je jasné, že vystavené boty se musí lesknout, ale přiznám se, že nějaká akce mi na této fotografii dost chybí.
Pavel Pola: Tady mě asi nejvíc zklamala technická kvalita – je to takové divně mázlé/zubaté a trochu mi chybí nějaká větší emoce.
Josef Krása: Zde mi poněkud více vadí technická kvalita prezentovaného snímku, příliš velký výřez, nebo prostě nedostatek megapixelů originálu? Ve fotce bych uvítal ještě nepatrně více kontextu, asi by lépe zapadla do větší reportážní série, představuji si ji třeba k dokumentárnímu článku o dětské práci, jako samostatný obraz neposkytuje kýženou emociální odezvu – asi zejména proto, že výraz dívky je zcela neutrální, je zabrána do své rutiny, oční kontakt by určitě dokázal diváka více připoutat.
3. místo – Marcel Skýba (12 bodů)
Marcel Skýba |
Michal Krause: Povedený portrét, který skvěle akcentuje odraz nepracujícího pozorovatele (či pozorovatelky). Osobně mi ale v celkové dojmu trochu schází nějaká přímá aktivita mládence na laně, byť asi nikdo nebude pochybovat o tom, že se věnuje nějakému druhu výškových prací.
Jakub Kencl: Na tuhle fotografii jsem se díval dlouho a dlouho také byla na mém prvním místě. Krásně prostorové, cítím tam tu hloubku pod myčem i prostor kanceláře díky odleskům na okně. Trochu „vyděšený“ výraz to celé podtrhuje a naopak sluchátka na uších dodávají pohodu. Co ale u mě fotku nakonec sesadilo „až“ na druhé místo je ten svislý rám, který mě neustále znervózňuje a strhává na sebe pozornost. Úplně bych si vystačil s horním rámem, ze kterého vystupují provazy.
Kateřina Olexová: Já vím, že ten mladý muž se nevěší na výškové budovy jen tak pro nic za nic, ale mě tam ta práce chybí. Ořízla bych také pravý sloupek okna, nebo alespoň tu část za ním. Tahá mě to z fotky ven.
Pavel Pola: Moc pěkný moment, hezké světlo. Docela by mě zajímalo, jak by fotografie vypadala v černobílé, protože ta barva je tam podle mě trochu navíc.
Josef Krása: Kvalitní portrét, odlesky, kde mají být, ještě lépe soustředí pozornost na perfektně světelně prokreslený obličej portrétovaného. Nezřetelná reflexe „dětské postavy“ v klíně portrétovaného, na kterou je zřejmě soustředěn svým pohledem, vyvolává další otázky. Nezbytná sluchátka KOSS, jako vybavení „pracujícího vysokoškoláka“ Fotka nabízí příběh, setkání dvou světů – kanceláře „skutečného světa“ za sklem, s dobrodružstvím umazaných rukou a nejistoty na laně. Výškové práce zkrátka vždy budou vděčným námětem a nemusí to být natěrači Eiffelovky 🙂
2. místo – Pavel Vávra (13. bodů)
Pavel Vávra |
Michal Krause: Velmi příjemná pouliční fotografie s poetikou, která mě osobně přitahuje. Líbí se mi dění okolo hlavního motivu s procházející paní, sedícím pánem a rukou vykukující z průjezdu, starosvětské okolí včetně nezbytně omlácené fasády domu i dobře provedené černobílé zpracování. Kladně hodnotím i naplnění tématu soutěže, protože námaha z nosiče a jeho ohnutých zad přímo čiší.
Jakub Kencl: Tady u mě jasně funguje Pavlovův reflex, zvláště když hodnocení píšu v 37°C 🙂 Krásné „staré časy“. Možná bych trochu vytáhl pána se sudy ze stínu, pak by to bylo ještě lepší.
Kateřina Olexová: Trochu více bych zvýraznila pána se sudy na úkor zbývajících dvou dam, ale líbí.
Pavel Pola: Úplně na mě dýchla nostalgie, i když pán táhne klasické „kegy“… 🙂 Líbí se mi černobílé provedení, jediné, co mě tam trochu ruší je ten levý kraj.
Josef Krása: Fotografie starých časů. I technicky snímek připomíná doby dávno minulé. Ihned se mi vybaví také nedávný pohled na mladíky vesela válející sudy po chodníku s moderním rachotem, který pivu jistě neprospěl. Fotce sluší vývěsní štíty a dělají ji shrbená záda „starého hostinského“, který již obloukem svého portálu pronesl takových sudů desítky a spíše stovky. Škodí jí naopak překryv s postavou v pozadí a neúčelná role dámy s taškou. Asi by pomohlo kompozičně od fasády poodstoupit. Těžká práce na mě nicméně z fotky dýchla ihned.
1. místo – Pavlína Trauškeová (20 bodů)
Pavlína Trauškeová |
Michal Krause: V mém žebříčku se tato fotografie usadila rovnou na prvním místě. Kování koní, to je pot, oheň, mour, dým smíšený se zápachem z pálící se rohoviny, ale také zručnost nutná k tomu, aby podkova dobře seděla. Tohle všechno ve snímku cítím a navíc v podání, na které je radost pohledět. Skvělá práce.
Jakub Kencl: Pro mě asi nejlepší vyjádření práce ze všech soutěžících. Na fotce jsou pěkně vypíchnuté ruce kováře a vše dokresluje dým od kopyta. Prostě na mě zapůsobila nejvíce emocionálně, takže dávám na nejvyšší stupínek.
Kateřina Olexová: Tady je ta práce viditelná a řekla bych, že ji i cítím. Pěkná a zajímavá fotografie.
Pavel Pola: Pro mě jednoznačný vítěz. Fotka má náboj, emoci, dokonalé světlo, kompozici. Líbí se mi ta tonalita rukou, kde je vidět tvrdá práce. Sice mi dalo trochu práce zjisti, co to konkrétně je, ale to mi vůbec nevadilo, fotka na mě dokonale zapůsobila.
Josef Krása: Akční, funkční, jasné, působivé. Vyžaduje trochu soustředění pro pochopení děje, zdánlivě hluchá levá strana při prvním náhledu záhy zapadne do kontextu děje, když se stojící noha koně vyloupne z dýmu. Vše jak má být. A námětem je rozhodně „práce“. Líbí.
Děkujeme všem účastníkům za zaslané fotografie – velmi nás potěšila jejich úroveň a navíc zcela různorodé pohledy na téma práce.
Za redakci gratulujeme Pavlíně Trauškeové k celkovému vítězství, za které obdrží poukaz na kurz Nikon školy v hodnotě 1 990 Kč. Druhé a třetí místo oceníme licencí aplikace Zoner Photo Studio 17 od společnosti ZONER software, a.s.. Vítěze budeme kontaktovat emailem.
Dodatečné vysvětlení k fotce ….
… nesvědčí o dobré fotografii, nicméně ke své fotce sděluji:
Ad technická kvalita: je to sken papírové fotky 6*6 vyvolané asi před dvaceti lety komunálním fotografem z doneseného svitku (negativ už nemám), megapixely se opravdu nekonaly, ale ani výřez (“zoubky” padají na moji technickou neschopnost v řetězci sken – úpravy).
Ad chybějící akce: ona sama vlastní dobrovolná dceřina iniciativa vynosit všechny boty z celého botníku a v průběhu odpoledne je soustředěně a pečlivě vyčistit…. to je pro mne i po letech akce jako hrom. Pravda – od kartáče se jí nekouřilo. Komponované to není.
Ad neutrální výraz – takhle se dcera soustředěně tváří. Rozzářené oči a thymolinoý úsměv bych v této chvíli ani nečekal 🙂
Ad chybějící oční kontakt – když děti dorostou do určitého věku je oční kontakt hrobařem přirozené fotky, prostě se začnou šklebit a bránit fotografování. Proto se ani nemohl konat stativ (delší čas), který by upoutal pozornost. Byl jsem tehdy tak trochu paparazzi ve vlastní rodině:)
Ze svého čtvrtého místa soudím, že vám přišly jen 4 fotky, to je smutné…:)
P.S. Aniž bych snad chtěl cokoli reklamovat či kritizovat – např. na vítězné fotce i s vysvětlivkami vidím jen 2 trubky, ruku a čoud… o co se jedná, jsem zjistil jen díky vaší nápovědě 🙂
dodatečné vysvětlení k fotce ….
Myslím, si hodnocení berete až příliš osobně. Píšete, že akci spatřujete v iniciativě vynosit boty atd. – to však víte pouze vy, z fotografie to pro cizího diváka nijak nevyplývá. Oproti tomu vítězná fotografie oplývá dynamikou, je čistá, výstižná, už samotné ruce obsahují příběh. Je okamžitě jasné, co je motivem, a že divákovi třeba i pár vteřin trvá přijít na to, o co přesně se jedná, fotografii pomáhá (při hodnocení dojmu z fotografie není určení konkrétní činnosti nakonec ani příliš podstatné). Navíc má dynamickou kompozici podpořenou vhodným světlem. Kolikrát holt “dvě trubky, ruka a čoud” mohou být výstižnější, než mnoho a mnoho párů bot…
dodatečné vysvětlení k fotce ….
Dovoluji si nesouhlasit s vaší první (není v tom nic ultraosobního – autor zaslané, byť neoceněné fotky nemůže diskutovat?)), druhou (je akce=pohyb, činnost a akce= déletrvající aktivita – a ukažte mi jakéhokoli cizího diváka, který si myslí, že se tam ty boty jen tak vyskytly, samy od sebe…), třetí (výstižnost: kování koně, bez koně) , čtvrtou (vida – nejsem sám, kdo na to nepřišel, neviděl jsem to v reálu, nevyvolává to ve mně potřebné asociace – kde je ta práce? = téma) a šestou (v tom se raději nebudu pitvat – je to samozřejmě subjektivní, takže pro někoho ano, pro někoho ne) větou … ale je mi jasné, že jsem podezřívám hlavně z pocitu křivdy a argumentace zneuznaného génia. Zkuste se na ten můj komentář podívat bez toho, abyste věděl, že jsem autor… ty výhry mi opravdu nechybí 🙂
P.S: Vysvětluji podruhé, velká chyba!
Souhlas
Plně souhlasím s popisem fotky na prvním místě. Taky jsem marně hledal, co to je, a když jsem nenašel, kouknul jsem do textu. Moje chyba, že jsem tak slepý, že přehlídnu koně 😉 Předpokládám, že v originálu to vypadá líp, ale u mě to vítěz není.
Pořadí podle mne od nejlepší: 2, 4, a pak nastejno 1 a 3.
souhlas
Dobrý den, je naprosto v pořádku o fotkách diskutovat a mít na ně různé názory – je to nakonec bezpochyby subjektivní záležitost, jako každá tvůrčí činnost. I to je důvod, proč v našich soutěžích vždy hodnotí fotografie více lidí. Samozřejmě ale ani tak nemůžeme zajistit, že budou spokojeni všichni 🙂 Snad nad tím vším přesto převládne fakt, že většinou fotíme – doufejme – hlavně pro radost 🙂
Ostatně, jak bylo správně podotknuto, poslední dvě soutěže ukazují svou nízkou účastí, že je to věc do budoucna dosti na zvážení…
Michal Krause
souhlas
Dobrý den,
souhlasím – smyslem mé reakce nebyla “náprava křívdy”. Vlastně je to jen pokus o svůj pohled na fotky jako takové (samozřejmě – i kdyby byl správný, což třeba není, rozhodně není a nemůže být jediný správný, to je na fotkách pěkné). Děkuji za poskytnutou možnost opravy technických chyb, asi to bylo nad moje schopnosti…
P.S. Fotím pro radost a z té fotky mám radost i po letech (doufám, že i ostatní autoři ze svých, ideálně i z nějakých dalších).
P.P.S. Že bych si dal závazek, že až zase bude nějaká soutěž, že ….?:)
souhlas
Já osobně to ani moc jako nějakou snahu o „nápravu křivdy” nevnímám, pro mě je to úplně normální součást debaty o fotkách 🙂 Stačí zajít na libovolné FOTOpivo, kde lze naživo zažít, jaké debaty se okolo fotek občas rozpoutají – a skoro vždy se autor snaží vysvětlovat své pohnutky, důvody i fotku samotnou, a přitom to nemusí být (a ani nebývá) nějaká uražená ješitnost 🙂
Pokud jde o budoucí soutěže, musíme si to rozmyslet, ale pokud nějaká bude, počítáme s Vámi 😀 😀
Michal Krause
Počet fotografií
Dobrý den, mohu vědět, prosím, kolik fotografií k tématu “Práce” k vám dorazilo? A od kolika účastníků? Děkuji 🙂
počet fotografií
Dobrý den, dorazily opravdu jen ty 4 fotografie od 4 statečných. V našich soutěžích zveřejňujeme na webu vždy práce všech účastníků.
Michal Krause
počet fotografií
29.7. jsem vám odesílala šest fotografií….asi se zauzlovaly drátky?
počet fotografií
Tak to mě mrzí, ale asi se skutečně někde ztratily 🙁 Přijetí fotografií vždy účastníkům potvrzujeme a email, na který se zasílají, je distribuční seznam, který chodí hned několika lidem. Tím pádem by mělo být zajištěno, že to nezapadne mezi spamem apod. Pro jistotu jsem to ještě důkladně zkontroloval, ale opravdu nedorazily 🙁
Michal Krause
počet fotografií
Já to věděl…. takže příště stačí o tři účastníky méně a budu bezkonkurenčním vítězem :). Ovšem – co budu kritizovat?