Tentokrát jste nás velmi mile překvapili. Nakonec přišlo do naší soutěže úctyhodných 50 fotografií. Pojďme se společně podívat na první část vyhodnocení výsledků.
Ohodnotit takové množství fotografií bylo dosti náročné, ale nakonec se nám osvědčilo hodnocení podobné tomu, které používáme na XPU (pro neznalé – Xpoziční podzim). Každý z porotců měl pro každou fotografii k dispozici 1 – 5 bodů. V případě shody při konečném součtu určovalo pořadí více lepších bodů. Stalo se, že některá hodnocení se shodovala, ale naštěstí ne na prvních místech. Nebudu již zdržovat a pustím se do toho, co vás nejvíc zajímá a to jsou výsledky. I pro tentokrát vás budeme napínat a výsledky začneme uveřejňovat od konce 🙂
50. místo
Petr Tomek
Kejklíř |
Pavel Pola: Tohle bohužel nefunguje vůbec – desaturace je samoúčelná, navíc není udělaná zrovna kvalitně. Tahle fotka měla zůstat jen jako vzpomínka typu “byli jsme tady”.
Pavel Kutina: Chápu úmysl autora nějak vytáhnout hlavní motiv na fotografii, ale to se dalo i jinak (mírná desaturace pozadí, snížení kontrastu a podobně – tady je sice vše z toho, ale dotaženo “na doraz”), šedivé pozadí a barevný “chrlič” působí dojmem ne úplně přirozené koláže – a to i zásluhou té nohy, co šlape až do rámečku.
Katka Olexová: Dlouho jsem přemýšlela, co mi fotka připomíná. Přišla jsem na to. Mobil s tapetou. Omlouvám se, ale chápu proč jste zatahoval ten vršek, ale vypadá to velmi podivně. Možná zkusit dát těm šedivým lidem více kontrastu a tím i té budově nad nimi, pak by nebylo potřeba takto zatahovat kraje.
49. – 46. místo
Alena Antošová
Bahnité drápy |
Pavel Pola: Jestli to nebyl výcvak typu “šel jsem kolem”, tak by to z toho mělo být vidět. Námět je celkem fajn, ale zpracování je prakticky nulové. Proč je to v barvě? Proč tam není nějaké to “drama” (kontrasty, zatažené rohy, pohrání si s filtry, apod.)? Takhle to na mě působí hrozně obyčejně.
Pavel Kutina: Vystřelit kontrast až na hranice možností, odbarvit – a stejně by to nestačilo. Oko diváka je zmlsané, otrlé a má zkušenosti a zažité stereotypy, takže ty stopy od traktoru tam uvidí pořád. Pomohlo by třeba otočit fotografii doprava, tím se dostane z “obvyklého” pohledu k něčemu, nad čím divák bude muset už trochu přemýšlet.
Katka Olexová: Myslím, že kdybyste ji převedla do BW, získala by na větší zajímavosti. Možná i více kontrastu by neuškodilo.
Monika Opočenská
Alpy z Kleti |
Pavel Pola: Tenhle typ fotek je poměrně těžký – hlavním motivem jsou ty Alpy, ale ty tam nejsou skoro vidět. Vadí tomu ty stromy v popředí a díky tomu i celkový kontrast snímku. Tady to chtělo ořez, čb provedení a silné potahání křivek.
Jakub Kencl: Bohužel to ne mě nefunguje. Krajina vychází příliš ploše a ani stromy v popředí tomu nenapomáhají, spíše naopak.
Pavel Urbančík
Betlémské světlo |
Pavel Pola: Fotka do rodinného archivu, ale ne do soutěže. Neostré, nezpracované.
Katka Olexová: Poznávání nepoznaného zvlášť u malých dětí bývá kouzelným okamžikem pro všechny přítomné.
45. – 44. místo
Tomáš Moravec
Něco na Zemi |
Pavel Pola: Barevný kontrast mě zaujal, ale ten námět je pro mě trochu chaotický.
Jakub Kencl: Nápad dobrý, ale zpracování pokulhává. Přehnaná barevnost a modrý nádech mi na této fodografii vůbec nesedí.
Josef Krása: Kopie “Pohribného”. Škoda, protože menhiry jsou fascinující objekty. Problém mám s okolím, které nějak ke světelnému objektu “nepasuje”.
Pavel Kutina: Tady nevím, co hodnotit. To “něco” na zemi nejsem schopen identifikovat, okolí mi nevytváří žádnou nápovědu k tomu, abych hlavní motiv rozpoznal – na abstrakci se mi to zdá příliš konrétní a na realitu příliš nezřetelné 🙂 Navíc barevnost fotografie se mi příliš nelíbí, trochu mi to připomíná “noc z amerického filmu”.
Karel Karmasin
Podzimní krása |
Pavel Pola: Podzimní krásu jsem v tom začal hledat až podle názvu. Jinak mi to přišlo jako “Léto u rybníka”. Takový trochu “obyčejný” záběr.
Michal Krause: Zdá se, že autor si tak trochu nemohl vybrat, co bude ve fotografii zachyceno. Osobně považuji za zbytečné stromy v popředí, které určitě spíš škodí než pomáhají. Přitom pozadí fotografie je samo o sobě docela zajímavé – barevný kontrast mezi modrou voda, podzimně zbarvenými stromy, zelenou loukou a modrým nebem s celkem zajímavými mraky by vytvořily příjemnou náladovou fotografii.
Josef Krása: Příjemná barevnost, ale rušivá kompozice – lepší záběr by posklytla pouze hladina a stromy na protějším břehu.
Pavel Kutina: K tomu by se dalo jen parafrázovat “mnoho motivů, fotografova smrt”, nevím, na co se koukat dřív. Stromy v popředí mají zajímavou strukturu, stromy na břehu v pozadí mají zajimavý tvar i barvu, ale zase přes ně přechází ta visící větev z popředí. Nějak nevím, co si s tím počít.
43. místo
Alena Vykulilová
Nové srdce fotografa Františka Dostála |
Pavel Pola: Panu Dostálovi přeju rozhodně pevné zdraví, fotka ale spíš připomíná ty, které máme v rodinných albech. Okno zbytečně poutá pozornost, chtělo by to aspoň “zatáhnout” rohy. Jinak mi to okolí (stolek, postel, apod.) nepřidávají žádnou novou informaci, takže bych klidně šel do podstatného ořezu a větší koncentraci na hlavní motiv. Ono z těch hadiček, náplastí a obvazu je dost patrné, o co jde. Vyznělo by to podle mě o dost lépe.
Zdeněk Tichý: Převedl bych fotografii do černobílé, barva tady nijak zvlášť nehraje. Neořezával bych, je tam v náznaku zachycené prostředí nemocničního pokoje, i ten pohled z okna tu má význam jako protiklad tohoto prostředí i jako příslib něčeho lepšího.
Pavel Kutina: Co se týká obsahové části – ta se mi nehodnotí snadno, s panem Dostálem jsme se několikrát setkali, jednou mi pochválil výstavu, takže je pro mne těžké být objektivní, snad jen popřát hodně zdraví do dalších let. Z technického pohledu bych si dovedl představit jiné zpracování – výrazně užší ořez (zmizí z obrazu zbytečnosti na stole), výrazně vyšší kontrast (vyleze obličej a naopak zanikne zmatek za oknem), těžké fimové zrno, a to vše černobíle, zcela ve stylu jeho fotografií – pak bych to chápal jako “poctu panu fotografovi”, takhle je to spíš fotografie do archivu.
42. – 41. místo
Ašánek
Údolím řeky Doubravy |
Pavel Pola: Tohle je zase 1000000x nafocené a je těžké přijít s něčím novým. Přijde mi to podexponované a celkově takové “obyčejné”.
Pavel Kutina: Klasická “potůčkovina” – v podstatě nic nového nepřináší. Téma je už asi trochu okoukané, navíc v tomhle případě nezvládnuté technicky (mluvím o té velmi tmavé levé třetině fotografie – tam by tomu mírná lokální úprava zcela jistě hodně pomohla), chtělo by to ještě nějakou dominantu, nějaký silnější motiv.
Aleš Zajíček
Tři grácie |
Pavel Pola: Tady je ořez pro mě moc těsný. Chybí mi trochu víc okolí a pak taky si pohrát s barevností.
Pavel Kutina: Tři grácie jsou fajn – je to taková typicky “cestovatelská” fotografie (navíc barvy jako Fuji Superia), jako součást reportáže z cest by byla výborná, ale k solitéru mi trochu chybí nějaký kontext, takhle to jsou tři báby, co sedí někde u cesty.
39. – 40. místo
Vítězslav Daněk
Sama |
Pavel Pola: Černobílé provedení je v tomhle případě určitě lepší, ale motiv a kompozice by si zasloužily trochu víc práce. Nesedí mi k tomu ani název fotky. Proč zrovna tahle pozice na schodech, které připomínají zámecké nebo kostelník?
Jakub Kencl: Ta stojící postava mi tam úplně nesedí, snad kdyby seděla. Přijde mi to až příliš okatě naaranžované a přepálené okno v pozadí na sebe strhává příliš pozornosti.
Vlastimil Horký
Přítelkyně |
Pavel Pola: Pohled těch lidí na fotce se mi líbí, ale proč má ta slepice uřízlou hlavu? ;-(
Josef Krása: Škoda ořezu, jinak je to pěkné světlo a poetická skupinka.
Katka Olexová: Tak tady bych určitě řezala, celá zeď včetně slepic je přebytečná. Kdyby se ty slípky tulily k sobě jako děvčata, pak by to mělo smysl, ale bohužel tomu tak není.
38. místo
Michal Jahodka
Pisecký Ostrov v noci |
Pavel Pola: Zajímavá tonalita, ale chybí tomu nějaký zajímavější pohled.
Michal Krause: Noční snímky jsou poutavé, ale vyžadují perfektně zvládnutou expozici snímku. Tady by bylo příhodné ubrat světla v oknech domu a celkově přidat na kontrastu v tmavších tónech, aby fotografie nepůsobila tak „šedivě“. Snímku by prospělo také hezčí nebe během modré hodinky – takhle spíš zaznamenává světelný smog, tedy jev, kterému je lepší se ve fotografii vyhnout.
Josef Krása: Tajemnější by byl pohled pouze na druhý břeh, …
37. – 33. místo
Petr Klíma
Čekání na sny |
Pavel Pola: Tonalita je celkem příjemná, i když by tomu možná víc slušela i klasická sépie nebo čb. Znervózňuje mě ta kompozice – prázdná pravá strana, hlavní motiv skoro uprostřed a ten náklon.
Jakub Kencl: Podle lamp se to zdá rovné, ale celé se to nějak kroutí. Šetřil bych i s doostřováním a pokud chtěl autor dát důraz na tu mokrou dlažbu v popředí, šel bych s foťákem níže a fotografie by dostala i více prostorovosti.
Josef Krása: Paradoxně mi nevadí odlesky, spíš se do snímku hodí, vadí mi náklon, vše se vlivem náklonu jakoby sesouvá na zeď.
Katka Olexová: Jsem ráda, že nejsem jediná, kdo má křivý čip :-). Fotka je to příjemná, ale padá doprava. Zkusila jsem odříznout levou část až po hranu domu a připadalo mi to takové čistší.
Jan Klimeš
Mléčná dráha nad Veveřím |
Pavel Pola: To popředí tam moc nehraje, tak bych ho klidně celé říznul a jen abstrahoval s “náletem” čehokoliv. Takhle v celku to na mě bohužel moc nefunguje.
Jakub Kencl: Škoda, že ten kostel není lehce přisvícen. Docela by mě zajímaly technické údaje o expozici, neboť se mi nezdají dráhy hvězd. Mají podivný tvar komet, což by být nemělo. Pro větší účinek bych navrhoval delší čas snímání, popřípadě udělat více kratších expozic a snímek následně složit.
Josef Krása: Podpis sice dotváří kompozici, ale do snímku “nepatří”. Vadí mi kácející se horizont (nikoli vypuklý, to je v pořádku) zejména budova kostela. Hvězdy jsou až příliš “rozzářené”, působí na mě “zvýrazněně”, zejména vzhledem k velmi širokému použitému ohnisku. Jinak výběr místa pro záběr velmi schvaluji.
Radomil Moťka
Rybáři |
Pavel Pola: Určitě bych tady šel do čb provedení. Záběr je celkem fajn, jen mě tam ruší ty listy v pravém horním rohu.
Pavel Kutina: Tady bych asi volil maličko jinou kompozici – fotografii tak jako tak uzavírá tmavý pruh odrazu protějšího břehu, takže to listí, zprava rámující fotografii, je tam podle mého nadbytečné, jeho oříznutím (a k tomu adekvátním ořezem shora) se fotografie víc otevře. Oba rybáři tak budou “více odcházet” ze záběru, což by mohlo být pro tuto fotografii přínosné.
Katka Olexová: Výlový rybníků a vždy přítomné protisvětlo. Naši předci na nás fotografy vůbec nemysleli 🙂 Možná zkusit BW.
Jaroslav Hajtmar
Polykač ohně |
Pavel Pola: Bohužel tohle na mě taky nefunguje. To světlo je moc fajn, ale výraz (vytřeštěné oči), “cosi” v kapse a “cosi” v kouři nahoře o okraje to vysloveně kazí.
Pavel Kutina: Polykač ohně… No možná. Problém je, že oheň nepolyká, pouze poněkud vytřeštěně hledí na fotografa. U téhle fotografie (byť technicky slušné) mi název nahrazuje dějovou linku, ale já bych raději děj viděl, než četl.
Josef Zach
Nový domov pro odložené panenky |
Pavel Pola: Ta přílišná saturace mě odrazuje od dalšího zkoumání.
Katka Olexová: Dýchla na mě nostalgie starých časů, babičin pokoj. V dnešní uspěchané době takové malé pohlazení po duši.
Tak toto byla první část vašich fotografií, na pokračování se můžete těšit v brzké době.
vyhodnocení
nečekal jsem, že se bude redakce vyjadřovat ke každé fotografii a moc příjemně mne to překvapilo. Fotograf tak dostává zpětnou vazbu a obdivuji, že se s tím takhle zabývají. U soutěže na Nikon kalendář je to takové neurčité a často moc výběru nerozumím a hlavně ani zadání ani kriteriím hodnotitelů. Tohle je prostě jiná liga, ani ne co do důležitosti a významu soutěže, ale co do přístupu. Za čož patří dík.
Jsem zvědav až dojde na můj snímek 🙂
Dobrej nápad
Tak tohle byl opravdu dobrej nápad. I ty rešerže k fotkám velmi vítám, i zde se potvrzuje, že každý vnímá fotografii jinak a to je dobře. Pokud se objeví školácké chybičky je dobré na ně upozornit.Přeji všem fotografujícím dobré světlo !