Na poslední FOTOpivo přinesl Ladislav Viszoczky nalezený poklad – brněnský fotografický měsíčník FOTO – UNIVERSUM z roku 1925. Pohled na tehdy zveřejňované články byl z části úsměvný, z části uklidňující (ano, i tehdy se řešily defacto stejné problémy, jako dneska). Přinášíme vám na ukázku aktuální téma – jak na focení v dubnu.
Tento text byl pouze převedený do elektronické podoby, jinak je zachován v původním znění (bez titulků :-)), jak se ostatně můžete sami přesvědčit z přiložených skenů.
Čím aprílovější je v dubnu počasí a čím více na ně hubují turisté a lidé, kteří se oblékají tak, že nesmějí zmoknout, tím větší radost má z tohoto měsíce fotograf-krajinář. Protože náhlé změny povětří, přechody z náhlých dešťů do jasného slunečního svitu, mokré cesty, ozářené sluncem, pročištěný a proto také průhledný vzduch, reflexy všeho druhu – toť vše vděčné náměty fotografické, které i z prosté jinak a bezvýrazné krajiny tvoří zajímavé náměty krajinářské.
Mladá, skoro ještě nažloutlá zeleň prvních poupat, pokropená jemňoučkými kapkami krátké dubnové přeháňky dešťové, poskytuje fotografickému objektivu zcela jiný předmět, než tatáž jarní zeleň v obvyklém, jednotvárném osvětlení. Ať už ji fotografujeme po světlu nebo proti světlu, vždy jí dodává orosení dešťových kapek, zářících v čistém jarním slunci, nový a odlišný půvab.
První jarní zeleň dubnová zbavuje stromoví a keře dosavadní prázdnoty a smutného vzhledu, aniž při tom svou hustotou zakrývala vlastní strukturu té které rostliny, a jemnou zelení mladého jara prokmitá mnohdy ještě i zajímavá dálka, která v letním šatě přírody mizí za oponou bujného listoví.
Letos, po opožděné zimě a tedy i opožděném jaru, bude duben nejen měsícem první zeleně, ale patrně i měsícem jarních vod a v mnohých krajích také teprve měsícem prvních polních prací. Naše povodně, byť z hospodářského hlediska škodlivé, poskytují všem, kdož bydlí blízko našich říčních toků, množství nových krajinářských motivů, od valících se spoust vody až po osamělé zátoky, oživené hejny racků, kteří se k nám v tuto dobu stěhují. Mezi genrovými obrazy krajinářskými pak není jistě námětů vděčnějších a vážnějších, než snímky polních prací – téma o sobě skoro nevyčerpatelné, skutečně také dosud nevyčerpané, kladoucí na vážného pracovníka fotografického dosti značné požadavky komposiční i technické.
Přechod zimního obrazu přírody v první ukázky jarního života, ono období, které – snad ne právě správně česky – bylo nazváno předjařím, náleží k nejvděčnějším námětům krajinářské fotografie náladové a fotografické přístroje amatérské měly by býti v tyto dny nejen stále k střelbě připraveny, ale amatér neměl by vycházet na procházku bez své fotografické výzbroje. Dobře orthochromatická deska s přiměřeným žlutým filtrem střední hustoty, jde-li o snímky proti světlu, deska isolární – a k tomu spolehlivá a vyzkoušená exposiční pomůcka, toť vše, čeho jest mimo vnímavého oka k zdárné jarní práci zapotřebí. Vyvolávejme měkce, t.j. exponujme vydatně a vyvolávejme vývojkami měkce pracujícími, abychom vystihli správně měkkou jarní náladu, které jest každá strohost cizí.
Exposiční ukazovatel pro duben
A: Moře; sníh; studie mraků.
B: Otevřená krajina; hory a pod. bez důležitého předmětu v popředí.
C: Krajina s hlavním předmětem v popředí.
D: Blízké předměty; osoby; vše blíže než 30 m od aparátu. Platí pro denní dobu mezi 9. až 17. hod.
Slunečno | Jasno | Zataženo | Pochmurno | Silně zachmuřeno | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A. | f/32 | 1/50 | f/22 | 1/50 | f/16 | 1/25 | f/11 | 1/25 | f/8 | 1/10 |
B. | f/22 | 1/50 | f/16 | 1/50 | f/11 | 1/25 | f/8 | 1/10 | f/6.3 | 1/10 |
C. | f/22 | 1/25 | f/16 | 1/25 | f/8 | 1/25 | f/8 | 1/5 | f/6.3 | 1/5 |
D. | f/16 | 1/25 | f/11 | 1/25 | f/8 | 1/10 | f/6.3 | 1/10 | f/6.3 | 1/5 |
Děkujeme Ladislavovi Viszoczkému za zapůjčení tohoto magazínu.
Dekuji za inspiraci
Dekuji Pavlovi za krasnou inspiraci. I takhle se da divat na aprilove pocasi 🙂
Az zazrak ze se takove poklady jeste daji najit …