Prázdninová fotosoutěž: Vyhodnocení

Prázdniny jsou už definitivně za námi a nám tu zbyl ještě jeden “rest”, kterým je vyhodnocení prázdninové fotosoutěže. Pro ty z vás, kteří jej (právem) netrpělivě očekáváte, se velmi omlouvám, sypu si popel na hlavu a přináším dobrou zprávu: Vaše čekání je u konce.

Naší obvyklou prázdninovou fotosoutěž jsme letos vyhlásili až v polovině července a tak asi není divu, že
se fotografií sešlo o něco méně, než bylo v soutěžích zvykem. Jednou výhodou je, že nyní lze vyhodnocení
shrnout do jediného článku. Další, možná ne úplně zanedbatelnou, je i to, že s menším počtem účastníků vzrůstá
naděje na “bodované umístění”, tím spíše, že jsme přislíbili obdařit cenou od společnosti
Zoner a.s. první tři výherce.

Aby zůstaly zachovány redakční zvyklosti, začněme se fotografiemi probírat od konce, tedy od těch, kteří
neměli to štěstí a jejich fotografie naše hodnotitele tolik nezaujaly:

Jiří Gutwirth

Jiří Gutwirth

Posílám pokus o soutěžní fotografii z píseckého nádraží z 9. června tohoto roku, tedy detail jeho stálých
obyvatel,kteří zde hnízdí. Zda fotografie odpovídá zadání či ne ponechávám na uvážení poroty, zůstávám u
černobílé techniky, ke kolorování ani tónování jsem ještě ve svých praktikách nedozrál (a nevím, jestli mi to
chybí). Pořízeno Canonem EOS 600D + EF 70-200/4.

Michal Krause: I když fotografie vznikla na nádraží, z mého pohledu zadání zrovna nesplňuje 🙂
Kombinace struktury loupajícího se dřeva a hnízda na mě nicméně nepůsobí špatně, vyloženě mi ale vadí to cosi
mimo hloubku ostrosti v popředí. A jako příležitostný fotograf přírody musím konstatovat, že by to chtělo
ptáčkům dostat nějakou tu jiskřičku do očí 🙂

Jakub Kencl: Vlaštovky sice to nádraží evokují, ale tady mi to nějak nefunguje. Uvítal bych alespoň
nějaký nenápadný nádražní artefakt, aby bylo hned jasno, že to není ve stáji, či chlévě 😉

Pavel Pola: Inu, co dodat? Jsem zastáncem toho, aby fotka obsahovala sdělení rovnou v sobě a
nemuselo se kolem toho moc vysvětlovat, tady to bohužel bez vysvětlení nefunguje a ani s vysvětlením mi to k
nádraží zrovna moc nepasuje.

Pavel Kutina: Ano, s určitou pravděpodobností se opravdu jedná o nádraží, typická oprýskaná
syntetická barva v původně krémovém odstínu je na fotografii k poznání. Ale ať dělám, co dělám, nedaří se mi
v té fotografii nalézt něco víc – fotografie vlaštovek by možná byla zajímavá, ale velmi mi vadí ten rozostřený
pruh v popředí, stejně jako poměrně zbytečně velká plocha podhledu. Fotografie by si podle mne zasloužila
oříznout – a následně zaslat do tematicky mírně odlišné fotosoutěže 🙂

Martin Kratochvíl

Martin Kratochvíl

Nemám žádnou fotografii nádraží samotného, tak posílám alespoň tuto pózovanou fotografii z nádražního
prostředí. 🙂

Michal Krause: Na tento typ fotografie nejsem specialista, takže se určitě pouštím na notně tenký
led. Celková tonalita, barevnost a’la platinový proces, hloubka ostrosti, to všechno na mě celkem funguje.
Přál bych si ale víc světla v obličeji a především se nějak nemohu smířit s tím náklonem, který ve mě evokuje
pocit, že modelka podpírá kácející se sloup. Zkusmo jsem si fotku narovnal a utvrdil jsem se ve zcela
subjektivním dojmu, že to nepůsobí o nic hůř, spíš naopak. Jinak z nádraží toho na fotce opravdu moc není, ale
aspoň ten semafor 🙂

Jakub Kencl: Tak tahle mě hodně pobavila, ale náznaky nádraží tam jsou 🙂 Vybavuje se mi pár scén.
Slečna čeká na svého přítele, terý sedí ve zpožděném vlaku…. nebo snad odjel do dálek a děvče se nápadně
vystavuje na perónu a hledá náhradu 😉 Určitě slušná fotka z nádražního prostředí.

Pavel Pola: Celkem příjemný snímek a je tam vidět i to nádraží… 🙂 Slečna asi pojede na rande
vlakem do nedalekého města…

Pavel Kutina: Prostředí fotografie mi naprosto vyhovuje, cítím rozpálený dehet a slyším skřípot brzd
posunovacích lokomotiv. Zpracování fotografie je také velmi příjemné, ale měl bych přece jen jednu drobnou
výtku – podle mne tahle póza modelce příliš nesluší, na první pohled to z ní dělá něco mezi těhotnou a lehce
obtloustlou, prostě to bříško vystrkuje už příliš, ten dojem umocňují i šaty, kde je právě v místě největšího
“objemu” jako na potvoru v řasení mezera…

Christian König

Christian König

Fotografie vznikla 26.10.2011 ve 21.02. Původně jsem chtěl fotit zcela něco jiného, ovšem když jsem stál na
Gahurově mostě a mířil hledáčkem na opačnou stranu, uslyšel jsem ten písklavý zvuk brzdícího vlaku, což mě
přinutilo se otočit. Jelikož vlak již dobrždoval a následně zcela zastavil, uviděl jsem, jak mi tam krásně
stojí. Měl expozici nastavenou na aleko tmavší scénu, tak jsem stihl akorát zvýšit rychlost závěrky (nebyl čas
– nechtěl jsem, aby se mi rozjel). Tím mi vznikl záběr s “přehvězdičkovanými” světly, které tak zajímavě
utvořila clona.

Co se týče kolorování záběru do oranžové barvy. Tím jsem chtěl naznačit průmyslovou část Zlína (SVIT),
který svou oranžovou barvou vytváří z celého Zlína architektonicky velmi zvláštní a zajímavé město.

Michal Krause: Největším problémem této fotografie je podle mého názoru to, že je toho na ní až moc.
Určitě bych se ořezem zbavil levé lampy a semaforu v popředí i kousku pravého okraje se stožárem nesvítící
lampy. S takto pojatou úpravou se pak nabízí možnost využít čtvercový formát, což dle mého názoru stojí za
úvahu. Hvězdičky působí skoro až uměle, ale proč ne? K barevné tonalitě snad jen tolik, že propojení se
vzhledem průmyslové části Zlína pravděpodobně většině uživatelů unikne (přinejmenším pokud nejsou místní). Mě
evokuje spíš světlo sodíkových výbojek, což se ale nakonec k fotce celkem dobře hodí.

Jakub Kencl: Zajímavý noční záběr na opuštěné nádraží, kde čeká jen ten poslední “vlak flamendrák”
na své opozdilce. Hezké linie kolejí, světelné efekty, prázdnona … pěkné, jen nevím co s tím tónováním.

Pavel Pola: Tahle fotka mi moc nefunguje. Těch “paprsků” je kolem vlaku moc, až se v nich ztrácí,
kompozičně mi to moc nehraje, přijde mi pravá a levá část nevyvážená. Asi by pomohl jiný výřez.

Pavel Kutina: Řezat, řezat a řezat. Na fotografii není zcela jasné, co je hlavním motivem. Pozornost
jednoznačně nejvíce a nejdříve přitáhnou ony hvězdičky ve světlech. Když se divák donutí dívat jinam, najde
vlak, který se trochu ztrácí v pozadí, následně budovy napravo a až po několika vteřinách (tedy tak tomu bylo
u mne) najde nádraží. Mohla by to být zajímavá noční “náladovka”, ale asi by bylo zapotřebí si ujasnit, co má
být hlavním motivem (zde by ale ještě ledacost mohlo zachránit nové zpracování fotografie s lokálními úpravami
a vytažením kontrastu na správných místech).

Irena Brožová

Irena Brožová

Michal Krause: Zajímavý pohled do nádražní haly, kterému ale podle mého názoru vůbec neprospívá
zkreslení – jak perspektivní, způsobené podhledem, tak soudkovité, které má na svědomí objektiv. Obojí bych
v tomto případě korigoval klidně v počítači. Tím by se snímek navíc zbavil zvláštně oříznutých sloupů portálu.
U tohoto druhu kompozice je také třeba používat symetrii důsledněji – není žádný důvod pro to, aby byl vpravo
vidět větší kus okolí brány než vlevo. Celkově hodnotím fotografii pozitivně, ale chtělo by to dotáhnout.

Jakub Kencl: Ajajaj, srovnat to a je to bomba, možná i ti chlapci mohli blíž, ale to je zanedbatelný
detail.

Pavel Pola: Tahle fotka se mi hodně líbí… 🙂 K dokonalosti mi chybí už jen srovnání linií.

Pavel Kutina: Na první pohled praští do očí zdeformované linie. Dlouho jsem přemýšlel, jestli se mi
to takhle líbí a nakonec jsem se přiklonil k názoru, že ano a velmi – možná bych naopak chtěl ty linie ještě
zdeformovanější ještě širším ohniskem (ideálně třeba rybím okem). Fotografie na mne působí velmi příjemným
dojem jak tonalitou, tak zpracováním, navíc jsem o několik desítek metrů dál mnoho let bydlel (tedy ne na těch
lavičkách 🙂 Pro mne je to tedy trochu “srdcovka” a jeden z horkých kandidátů na vítěze.

Miroslav Sroka

Série fotografií zachycuje tři z devíti nádraží a zastávek úzkorozchodné dráhy Třemešná ve Slezsku –
Osoblaha. Kromě pravidelných vlaků ČD jezdí v letních měsících na této trati podle jízdního řádu Slezských
zemských drah i výletní vlaky, které jsou vedené parní lokomotivou.

Miroslav Sroka

Stanice Osoblaha

Udržovaná staniční budova slouží jako zázemí vlakovým četám. Naproti staniční budovy se nachází dvoukolejná
výtopna se stáním pro tři lokomotivy a dílnou. Dodnes je zde veškeré provozní zázemí pro vozidla Českých
drah.

Miroslav Sroka

Stanice Slezské Rudoltice ve Slezsku

Vedle dnes neobydlené staniční budovy bývalo nákladiště s dřevěným skladištěm. Naproti budovy je dnes
studna sloužící jako zdroj vody pro parní lokomotivy.

Miroslav Sroka

Stanice Třemešná ve Slezsku

Trať je zde propojena s železnicí o normálním rozchodu podvalníkovou jámou a čelní rampou pro najíždění
úzkorozchodných vozidel na vozy o normálním rozchodu.

Michal Krause: Série podle mě svědčí o nadšení pro vlaky a příslušenství, ale po fotografické
stránce mě příliš neoslovila. Především pro mě nedrží příliš pohromadě – druhý snímek se mi kompozičně nehodí
k prvnímu a třetímu. Ty pak zase odlišuje zakomponování vlaku, který je na prvním snímku dominantní, což navíc
ještě podtrhuje, že nádražní budova zde není vidět celá. Autor jako by se nemohl rozhodnout, co vlastně fotit.
Doporučil bych si vybrat jedno nebo druhé a zaměřit se na vytvoření soudržné série – v případě budov by pak
mohlo klidně fungovat i selektivní odbarvení, které je teď trochu samoúčelné a nejasně definující záměr
autora.

Jakub Kencl: Tak tohle je pro mě jasná jednička. Příjemné retro, evokující staré kolorované
pohlednice z cest. Možná bych ještě trochu stáhnul barvy na budovách, ale jinak to beru tak jak to je a
pochvalně si tady u toho mručím.

Pavel Pola: Mirek jako jediný zaslal “kolorované” snímky, čímž si u mne vysloužil jasné první místo.
Celá série je taková “pohodová”, úplně z toho dýchá ta romantika projíždky místní lokálkou. Líbí.

Pavel Kutina: Tahle série asi nejlépe ze všech zaslaných fotografií splnila zadání. Z fotografií
odkapává nostalgie, fotografie jsou částečně kolorované, byť možná trochu výrazněji, než by se mi líbilo k
naprosté nirváně (možná bych to kolorování nedělal pouze lokálně), jako “nej” bych si vybral Slezské
Rudoltice. Co mi toršinku vadí – jedná se sice o sérii z jedné tratě, ale fotografiím jakoby se nechtělo do
série, každá je v podstatě jiná, každá zachycuje něci jiného a jiným stylem. Navzdory připomínkám ale sérii
hodnotím velmi vysoko.

Antonín Pospíšil

Antonín Pospíšil

Server Paladix sleduji už několik let a za tu dobu jsem si na něj vypěstoval jistou (nutno podotknout že
příjemnou) závislost. Už několikrát jsem plánoval účastnit se soutěže, nicméně vždy jsem narazil buďto na
nedostatek času, nebo prostě na svou neschopnost téma originálně zpracovat. O to více mne potěšila soutěž
„nádraží“.

Fotka, kterou zasílám je staršího data (přesně listopad 2006). Tehdy jsem ještě svobodný a s dostatkem
volného času obcházel slibná zákoutí a snažil se zachytit zdejší atmosféru. Koleje a železniční most na
fotografii jsou na trati Uničov – Šternberk. Na tomto mostě jsme často jako děti podnikali „rozjíždění“
mincí. Dodnes bych možná v šuplíku našel rozjetou pětikorunu, které má krásně oválný tvar a přesto je na ní
čitelná ražba. Tohle místo určitě patří mezi moje „srdcovky“ a rád se sem vracím.

Brzy po začátku focení začalo pršet a já sbalil všechno do batohu a chystal se k odchodu. Pak jsem si ale
všiml postavy na obzoru. Jak často vidí člověk někoho přicházet po kolejích z takové dálky? Tuhle příležitost
jsem si nemohl nechat ujít. Protože už celkem vydatně mrholilo, pořídil jsem jen dvě fotky a rychle zase D50
schoval (aby náhodou nenavlhla). Asi za minutu jel ze stejného směru vlak a člověk mu uskakoval do příkopu
podél kolejí. Nevím kdo to byl, jen vím, že to ve zdraví přežil a já tak mám příjemnou vzpomínku a oblíbenou
fotku. Doufám, že se bude líbit.

Michal Krause: Symetrická kompozice krásně navádí oko diváka na postavu v dálce, kterou tak ani při
její velikosti (respektive „malosti“) nejde přehlédnout. Velmi příjemně na mě působí i tonalita se světlejšími
stromy, která jen podtrhuje ubíhání kolejí do dáli. Pokud bych měl hledat kazy, pak je to pro mě snad jen
zvláštně nesouměrný rámeček – vím, fotografie s ním nestojí či nepadá, ale když už prezentujeme své dílo, měli
bychom si pohlídat i takovéto detaily, abychom výsledek zbytečně neshazovali.

Jakub Kencl: Příjemná fotka zajímavé části kolejiště. Sice na ní nevidím nádraží, ale ten človíček v
dálce určitě na nádraží jde. Vyzvihl bych perspektivu, kterou tvoří jak sbíhajíci se koleje, tak tonální
přechod od tmavého popředí po světlé pozadí.

Pavel Pola: Příjemná fotka, sbíhající se koleje jsou tradičním a oblíbeným námětem. Osobně by se mi
podstatně víc líbila čtvercová kompozice, ta spodní třetina je tam zbytečná a čtverec by podle mého i lépe
přitáhl pozornost k postavě na obzoru. Ale jinak líbí.

Pavel Kutina: Chlape bídná, co ten rámeček?! Ale je to jediná a definitivně poslední připomínka k
téhle fotografii – pro mne jasný vítěz bez výhrad a kazů, mít jí v 60x40cm, pověsím si jí i nad postel. Líbí
se mi velmi velice.

Vyhodnocení

Ještě jednou si to shrňme, aby nedošlo k nějakým omylům či nedorozuměním – do výsledků se nám totiž
vloudila jedna malá nepravidelnost, která doposud není patrna pouhým okem:

Na šestém místě se umístil Jiří Gutwirth.

Na pátem místě Martin Kratochvíl.

Na čtvrtém místě je Christian König.

Jako třetí se umístila Irena Brožová.

Ale teď to přijde: Na druhém místě si dovolíme nevyhlásit nikoho, a to z jednoho prostého důvodu: Máme
zde dvě první místa.

Na obou prvních místech se totiž svorně umístili Miroslav Sroka, který výrazněji
vystihl “ducha” soutěže a jeho fotografie více odpovídaly zadání, a Antonín Pospíšil, který
sice ukázal výraznější fotografii, ale ne tak striktně podle “požadavků”.

Výhercům na prvních třech místech tímto gratulujeme a již se mohou těšit na svou výhru,
kterou do soutěže jako obvykle věnovala firma Zoner a.s.

Děkujeme všem soutěžícím za účast a těšíme se na setkání při nějaké další z našich fotosoutěží.

1 komentář u „Prázdninová fotosoutěž: Vyhodnocení“

  1. Účast

    Překvapuje mě opravdu malá účast, soutěžících bylo jako do mariáše 🙂
    Asi jejsem sám, kdo to tyto prázdniny vypustil, škoda.

    Odpovědět

Napsat komentář