Bryan Peterson je profesionální fotograf, mezinárodně uznávaný školitel a autor řady bestsellerů. Kniha, kterou bych vám dnes ráda představila, je výběrem toho nejlepšího a nejdůležitějšího z řady jeho šesti předchozích publikací.
Než se pustím do samotné recenze této publikace, musím přiznat, že jsem minimálně v první třetině knížky měla problémy s formou, jakou je napsaná. Chvílemi mi připadalo, že se v textu ztrácím a neustále jsem měla
tendenci sahat po fotoaparátu, abych si vlastně ujasnila, co je tou či onou větou nebo odstavcem míněno, i když většinu věcí, které Bryan Peterson popisuje, už znám. Nakonec jsem si zvykla a také jsem si uvědomila, že to může být i autorovým záměrem, protože chce-li se někdo naučit vytvářet lepší fotografie, tak jen tím, že si přečtě nějakou knihu se to nenaučí, důležitá je praxe.
Celou knihou se prolíná jedna důležité pravidlo, a to “udělej již při vytváření vše proto, abys nemusel trávit hodiny u počítače úpravou fotek”. Milovníkům systému “já to nějak nafotím a pak z toho něco vytáhnu” by tedy mohla způsobit dosti velký šok. O práci s počítačem je zmínka pouze ve dvou kapitolách. V první kapitole, která se zabývá Digitálními základy a samozřejmě porovnává výhody a nevýhody zpracování fotografií z RAW a JPG souborů a poté v kapitole o významu světla a to částí o HDR expozici.
Od druhé kapitoly začíná ta pravá výuka, a to čtyřmi základními pojmy ve fotografii: Expozice, Clona, Expoziční čas a ISO. Na praktických ukázkách, které jsou samozřejmou součástí celé
knihy, si zde můžete ověřit (a ti, kdož teprve začínají, i naučit), jak to všechno funguje a jak všechno souvisí se vším. Ke každému tématu jsou zde i cvičení, kde si sami a hned můžete zkusit jednotlivé varianty. Z této části knihy mě nejvíce zaujala kapitola nazvaná Sedm možností kreativní expozice a pak také Clona a hloubka ostrosti. Speciálně začátečníci, kteří s oblibou používají nastavení P, kytičku, hlavičku, hory… si zde uvědomí, jak využít všechny dostupné funkce svého fotoaparátu a tím i zlepšit kvalitu svých fotografií.
Poté, co úspěšně zvládnete základní principy a techniku vzniku fotografie, se můžete vrhnout do dalších kapitol, které vám mohou pomoci a poradit s tou kreativní částí fotografie. Část, která se nazývá Naučte se vidět, vás zavede do světa objektivů. Ale nečekejte, že by se zde rozebíralo,
který objektiv je lepší či horší, technické parametry apod. Bryan Peterson se zde snaží o to, abyste pochopili a sami si i vyzkoušeli možnosti jednotlivých typů objektivů, jako je širokoúhlý objektiv, street zoom, teleobjektivy či rybí oko.
V následujících dvou částech knihy s názvy Komponujte pozoruhodné snímky a Význam světla se autor věnuje hlavním prvkům kompozice: linie, tvar, forma, textura a barva ve fotografii, snaží se nás upozornit na některé principy ve fotografii, které mohou výraznit ovlivnit výsledek vaší práce. Jedná se například o měřítko ve fotografii, zlatý řez a pravidlo třetin, výběr pozadí, rozhodnutí zda udělat záběr na šířku nebo na výšku, pravidla a jejich porušování, rám v rámu apod.
O významu světla ve fotografii asi není nutno se zde šířít nějak obšírněji, i když mě i v této kapitole zaujaly některé části, jako je Pravidlo “slunečné” clony f/16, 18% odrazivost, Nebeští bratři a Pan
Zelený. V případě, že budete fotit za ne právě ideálního světla, jako je krásný slunečný den, nebo
se budete potýkat s kombinací světlých a tmavým ploch a budete se snažit o dokonalý snímek zasněžené
krajiny, můžou vám býti tyto podkapitoly velkým pomocníkem a dobrým návodem, jak na to. Součástí této kapitoly je i část o HDR expozici, která je také jednou z možností, jak se vypořádat s velmi kontrastním světlem nebo právě se špatnými světelnými podmínkami.
Závěrečné kapitoly se věnují druhům fotografie jako je Fotografie zblízka, Fotografování lidí a Nekonvečním technikám (zde je velmi zajímavá ta část, kde se Bryan Peterson věnuje postupům jako je tvorba deště, malování pomocí dlouhé expozice a zoomování).
Úplný závěr patří Užitečným pomůckám o použití filtrů a stativů s příslušenstvím.
Co dodat závěrem? Pokud se mohu vyjádřit trochu lidově, pak bych řekla “Tento výcuc se velmi povedl”. Jen je zapotřebí si uvědomit, že Bryan Peterson zde popisuje slovy to, co normálně svým žákům ukazuje přímo v
reálu a je tedy vhodnější postupovat po kapitolách a samozřejmě s fotoaparátem v ruce. Pro začátečníky je zde popsáno vše od A až do Z s praktickými ukázkami i cvičeními. A pokročilým fotografům, kteří sice určitě již všechno znají, ale přesto se někteří dostávají do stavu “zkostnatění”, může pomoci oživit techniky, které nepoužívají a tím i obohatit jejich dosavadní tvorbu. Jako v každém oboru, tak i ve fotografii je občas takové malé nakopnutí potřeba 🙂
Bryan Peterson: Naučte se fotografovat dobře | |
Autor: | Bryan Peterson |
Vydavatel: | Zoner Press 2011 |
Přibližná cena: | 439,- Kč |
Rozsah: | 400 stran |
ISBN: | 978-80-7413-086-1 |
skvělá kniha
Kniha je opravdu hodně povedená. Pro začátečníky k nezaplacení a pro pokročilejší se taky hodí.
Osobně jsem s texty a pochopením problém neměl.
Vřele doporučuji.
ztrácení se
S tím ztrácením se v první třetině knihy souhlasím – Peterson se tam trochu zamotává, vysvětlovat technické věci mu moc nejde, postrádá to eleganci, jakou bych čekal od zkušeného lektora, textu chybí i lepší členění, tabulky… ale zbývající dvě třetiny jsou až na výjimky velmi dobré.
http://www.fotoaparat.cz/article/11078/1
ztrácení se
Tak jsem si tu vaši recenzi, se kterou tady spamujete, přečetl a poslední věta mě fakt dostala do kolen… “Jen na každodenní nošení ve fotobrašně, kde by jí bylo nejlépe, je jejích čtyřista stran docela těžkých.” Tohle fakt myslíte vážně?
ztrácení se
Já jsem nervózní z jeho dcery Chloe. Jak čeká až půjde bosá na záchod, jak si hraje na zahradě s hadicí a voda se třpytí. Skoro jako by to bylo psáno pro hezčí a chytřejší polovinu lidstva. Je v této knize také hodně informací o Chloe?