K prvnímu článku o ochraně fototechniky v náročných podmínkách bylo mnoho dotazů, a tak bych rád navázal článkem o dalším vybavení a příslušenství, které jsem měl možnost vyzkoušet. Rád bych zdůraznil, že se jedná jen o moji vlastní zkušenost a nechci zde prezentovat vybavení, které jsem neměl v ruce.
Originální popruh podšitý neoprenem |
Při focení jsem vždy hledal pohodlný způsob nošení a uchycení techniky na cestách. Vycházel jsem z požadavku na maximální volnost při focení, jakou mají například fotografové ve studiu.
Prvním krokem, který jsem udělal, bylo podšití klasického originálního popruhu (dodáván vždy přímo s fotoaparátem) neoprenem. Jaké to bylo milé překvapení, že namísto kupování duplicitních popruhů jiných značek taková drobnost funguje! Dříve nepohodlný originální popruh, který se po delším nošení “opotí” a začne dřít, je rázem měkký, na krku pohodlný a na rameni díky neoprenu drží dobře.
Různé typy poutek na ruku |
Další možností uchycení těla fotoaparátu je klasické poutko na ruku. Poutka se dělají univerzální a připevňují se k tělu namísto popruhu na krk. Vlastní montáž se provádí na horní straně do poutka pro popruh a zespod většinou do závitu na stativ. Lze to samozřejmě kombinovat i s popruhem na krk, ale to postrádá onu kýženou volnost při fotografování.
Za hlavní výhodu tohoto gripu jsem považoval u těl bez battery-gripů skutečnou volnost fotoaparátu na ruce a možnost jednoduchého odložení těla. Díky poutku přes ruku je držení jisté a tělo lze přidržovat jen konečky prstů. U těl s battery-gripem a těl Canon EOS řady 1 tento typ poutka dobře funguje v horizontální poloze, ale po přetočení těla o 90° již je úchop dost problematický. Většinou to pak dopadá tak, že fotograf si nadále nepřirozeně láme zápěstí a tělo přetáčí nebo poutko v přetočení již nepoužívá a tím riskuje, že tělo jednou “odloží” na zem.
Systém CottonCarrier |
Po těchto zkušenostech se mi dostal do rukou CottonCarier. Pojďme si ho představit.
Jedná se o americký výrobek, který vychází ze specielní vesty s uchycením fotoaparátu na hrudi fotografa. Druhé tělo, popř. jen delší sklo, lze zavěsit na samostatný úchyt, který lze připevnit na bok postroje nebo ho lze odmontovat a navléknout na samostatný popruh na pásek. Protikus celého systému je specielní frézovaný trn, který se přišroubuje na tělo fotoaparátu (u pevných skel používám náhradní trny přímo na sklech, aby se nenamáhal bajonet těla).
1 závěs na hrudi, 2. samostatně na opasku |
S tímto postrojem jsem absolvoval celý Dakar 2010 a shledal jeho klady i několik nedostatků. Hrudní postroj je pohodlný a rozkládá váhu vybavení rovnoměrně, takže je určen hlavně pro dlouhodobé nošení. Při chůzi, ohýbání či naklánění sedí vybavení na svém místě a nehoupe se, jak se to děje při nošení pomocí klasického popruhu na krku. Důležitý poznatek pro fotografy, kteří pracují s 2 těly: je dobré mít tento systém namontovaný na obou tělech a vždy na sobě závěs na 2 těla. Několikrát se mi stalo, se jsem vyběhl z auta do terénu fotit s jedním tělem na prsou s druhým v ruce a neměl opaskové pouzdro na druhé tělo, čímž vznikal problém, jak si těla v jednom úchytu prohodit. Za výhodu tohoto systému považuji možnost
Trny na těle |
celodenního nošení těžké techniky a práci s 2 těly. Hlavní nevýhodou je dle mého problematické jednoruční vytažení těla fotoaparátu na hrudi. Uchycení těla je řešeno rychloupínacím mechanismem, který vypadá jako písmeno “U”, do něhož se shora zasunuje trn, který je ještě vyfrézovaný tak, že se ve vertikální poloze za “U” nasune a poté otočí o 90° a tím uzamkne. Při vytahování nahoru (k hlavě) dochází k tomu, že se celý postroj sune nahoru a nevytahuje se mechanizmus. Tento americký nedostatek jsem vyřešil pomocí krátkých popruhů a karabinek, které se zapnou do poutek kalhot a bylo vyřešeno. Tento systém se hodí na nošení objektivů do 300 mm, delší skla sice systém unese, ale o pohodlnosti se již mluvit nedá.
Trny na objektivech | Plné zatížení |
Pro nošení ohnisek 300 mm a delších připravuji další článek s popisem speciálního systému popruhů k jejich zavěšení.
Závěrem bych ještě představil taktickou vojenskou vestu, která se osvědčila na nošení mnoha dalších drobností, jako je blesk, další skla a příslušenství. Za nedílnou součást výbavy ještě považuji CAMEL bag, který se osvědčil na transport dostatku vody na celý den. Camel bag je výborný přepravní vak na vodu. Vejde se do něj 2,5l vody, která je ihned k dispozici pomocí speciální hadičky s uzavíracím ventilem na konci. Další výhodu camel bagu spatřuji v tom, že se v něm nápoj udrží chladný celý den, což byl nedostižný komfort pro kolegy, kteří s sebou neustále nosili PET láhve v rukách, kapsách, batozích atd.
Cottoncarier /Canon 1D mkIII + Canon EF-500mm IS, Canon 1Ds mkIII + 300mm IS/ taktická vesta – dostatek kapes pojme vše z foto brašny na cesty, camel bag – 3L nápoje na cestu |
supr
Díky za článek, Martine!
přeprava velkých objektivů
Dobrý den,
jakým způsobem odbavujete fototechniku (zvlášt velké objektivy) při letecké přepravě? Podle rozměrů asi nesplňují podmínky kabinového zvazadla (asi ani hmotnost). Riskujete standardní obavení jako zapsané zavazadlo nebo existuje nějaký lepší způsob?
přeprava velkých objektivů
Ahoj Václave, na Dakar je možnost poslat velké kusy s auty měsíc předem přes loď . Ja to nepotřeboval používám zavazadlo které splňuje velikosti kabinového sice ne váhu , ale tu jsem nikde neřešil. Nehledě na to, že to vypadá jako kufřík co používají piloti a stevardi. Jednej vopruz většinou je kontrola na trhaviny takže se detailnímu prohlédnutí nevyhnete. Na to zavadlo nenechám dopustit vejde se do něho 2xbody, 300mm,70-200,16-35,24-70. je to nárazuvzdorné , vodotěsné do 15M !!! prachotěsné , má to kolečka nevýhodou je že to furt musíte hlídat 🙂 http://www.paladix.cz/gallery.php?ido=20162
přeprava velkých objektivů
300/2,8 zas tak extra velká není, i 500/4 se vejde do batohu splňujícího limity pro kabinu. Problém je spíš s váhou, rozměry by byly potíž jen občas (400/2,8, 800/5,6 anebo potřeba vozit teleobjektivů více).
parada
Stravit s timhle pul dne na dunach v tom vedru, to aby clovek nejprv poradne potrenoval fyzicku. Respekt.
parada
kdyby to byl jen půlden tak si chrochtám blahem. Musíte vydržet celých 16 nekonečných dní v teplotách okolo 50C stín v poušti nepohledáte 🙂 a podat nějaký výkon s tím že denně musíte ujet okolo 700km a to v předstihu před závodníky . Přitom “bydlíte” v jednom autě s partou stejně postižených kamarádů trochu hardcore . Pro zájemce představím oba nosné systémy na následujícím fotopivu. Cestopis z Dakaru je už skoro hotový kdo má zájem o náhled je zde http://www.ewrc.cz/ewrc/show.php?id=13692&title=den-devaty-odpocinek-se-nekona
Vadi trny?
Diky za super clanek, stale resim noseni dvou tel a nejakych pevnych skel a tohle vypada dobre! Jen se optam, vadi nejak nasazene trny na bateriovem gripu pri foceni na vysku? Podle fotky nevypadaji nejak objemne, ale co rika dlan pri dlouhodobem pouzivani?
A kdyz uz je mam nasazeny, predpokladma ze je na stativovu desticku (mam Manfrotto) nasroubuju bez problemu, ze?
vadi trny?
Trny jsou docela placaté na gripu nevadí v pohodě se vejdou do dlaně. s destičkou si nejsem jist. Dnes to vezmu na FOTOPIVO stavte se podívat . Jinak jsem testoval další systém který jsem vyrobil . Z mého pohledu a praxe je ještě lepší na nošení dvou skel a body. malé info najdete zde na fotce HMR_1601 kde je již zřejmé ,že klasické popruhy nepotřebujete. Detailní popis celého systému přinesu v dalším článku
http://www.martinhales.com/gallery/velka_chuchle_frbc_4_2010/index.html
vadi trny?
Diky za info, bohuzel to mam z ruky – jsem z Brna 🙁
Koukam na foto, asi to chapu, ale to neresi muj problem dvou tel. Cotton Carrier vypada dobre.
vadi trny?
kdyby jste měl zájem mám jeden na prodej dejte vědět na email hamar@jh-comp.cz