Černobíle na plátně i keramice

Možná s rychle se blížícími Vánocemi začínáte uvažovat, jestli by se plody vašeho fotografického koníčka nedaly přetavit v zajímavý dárek pro blízké, a nebo zkrátka chcete některé své povedené fotografii vtisknout méně obvyklou podobu. Jednou z možností je zvětšení černobílých fotografií na malířské plátno nebo keramiku od Fotula.cz.

Fotografie na plátně nejsou vyloženě žhavou novinkou. Již nějakou dobu toto zpracování fotografií nabízí nejedna tuzemská laboratoř, nejčastěji se ovšem jedná o nějakou formu potisku. David Heger provozující službu Fotula.cz se rozhodl jít jinou cestou – kombinuje digitální fotografie a klasickou techniku, když přenáší černobílé fotografie na plátno chemickou cestou. Ačkoliv věřím, že už tento fakt sám o sobě zaujme příznivce starého dobrého stříbra, já jsem se rozhodl počkat, až takto zpracované plátno uvidím na vlastní oči. A musím říct, že výsledek mě velmi příjemně překvapil.

Fotografie na plátně
Fotografie na plátně

První, co vám pravděpodobně padne do oka, jsou nepravidelné okraje fotografie způsobené ručním nanášením fotocitlivé vrstvy. S tímto rámováním musíte počítat a mám pocit, že do jisté míry předurčuje výběr vhodných fotografií, ale nepůsobí nijak násilně a samozřejmě také naznačuje, že každý kus je originálem. Podstatná je nicméně především samotná fotografie, protože si jí jistě nenecháte zpracovat proto, abyste se posléze kochali rámečkem. Provedení zvětšeniny napovídá, že tady máme co do činění s něčím trochu jiným, než jsou klasická potištěná plátna. Podání polotónů lahodí oku, černá je opravdu černá a fotografie neujíždí do žádných barevných nádechů. To vše samozřejmě od použité technologie očekáváme. Co jsem ale, přiznám se, nečekal, je celkové vyznění – kombinace nepravidelných okrajů, struktury plátna a pocitově takřka plastické světlocitlivé vrstvy ve mně silně evokuje pocit malby, a to mnohem přirozeněji než jakékoliv “kreativní” filtry v počítačovém zpracování.

Celkový dojem z přenosu fotografie na plátno je tedy vynikající. Pokud jde o další detaily, plátno je napnuté na jednoduchém pevném laťkovém rámu, který je vybaven klasickým ozubeným úchytem pro pověšení na zeď. Protože jsem příznivcem pověšení plátna tak jak je, měl bych drobnou výtku k uchycení plátna na rám – řada hřebíčků po obvodu rámu mi přijde lehce rušivá a spíše bych uvítal, kdyby plátno bylo uchycené zezadu a boky zůstaly čisté.

Detail uchycení plátna na rám
Detail uchycení plátna na rám

Druhým produktem, který Fotula.cz nabízí, jsou fotografie na keramice. Samozřejmě jde opět o černobílou fotografii přenesenou na médium chemickou cestou. Jestliže fotografie na plátně na mě působila téměř jako malba, pak zvětšenina na keramické destičce s reliefním rámem silně připomíná styl fotografií pořízených někdy za první republiky. Svůj podíl na tom má bezpochyby ne zcela bílý povrch keramiky, který evokuje zažloutlost starých snímků, a celkové podání kontrastu fotografie, které je jiné než u plátna, ačkoliv ani zde nechybí bohaté polotóny včetně detailů ve stínech i jasech. Když si hotovou fotografii prohlížím, skoro až lituji její ostrosti – byl bych raději, aby se i v tomto směru více podobala starým portrétům s jejich zvláštně měkkou, sametovou kresbou. Celkový dojem opět posílí vhodně vybraná fotografie a musím říct, že jsem rád, že jsem dal na doporučení Davida Hegera a svůj původní výběr ještě pozměnil. Některým fotografiím určitě toto provedení bude slušet více než jiným.

Fotografie na keramice
Fotografie na keramice

Pokud jde o technické aspekty, fotografie je ohraničena, jak jsem už zmínil, vystupujícím rámečkem (vše je samozřejmě z jednoho kusu keramiky) a destička je vybavena drátěným závěsem. U něj bych považoval za potenciální problém možnost posouvání po háčku nebo hřebíčku, na němž bude fotografie zavěšena – domnívám se, že při troše smůly či nešikovnosti by z něj mohla i spadnout, což by pro tento materiál byla katastrofa. Minimálně u menší verze fotografie na keramice bych se také přikláněl k možnosti přiobjednat nějaký stojánek, protože toto provedení dle mého názoru přímo volá po postavení na krbovou římsu 🙂 Prozatím se zdá, že řešení této varianty vystavení zůstává na nápaditosti či šikovnosti každého z nás.

Závěs keramické destičky
Závěs keramické destičky – lepší než hřebíček bude na zavěšení háček nebo skobička

Davidu Hegerovi jsme položili pár otázek:

Co vás vedlo k vytvoření služby Fotula.cz?

Prvotní myšlenka vznikla na základě popudu zkombinovat fotografii a keramiku. Mám dvě kamarádky keramičky, které vytvářejí úžasná díla, a já jsem si zase prošel klasickou fotografickou technikou ve fotokomoře, takže se přímo nabízelo tyto dvě výtvarné techniky zkombinovat. Sám jsem byl při prvních pokusech překvapen tím jak se obě média doplňovala a jak přirozeně působil výsledek. To bylo samozřejmě štěstí začátečníka. Pak se začaly objevovat problémy. Emulze na keramice nedržela, tvořily se bubliny které odchlíply emulzi od keramiky a tak znehodnotily celou fotku atd… Nakonec se proces ustálil, a když dodržím přesný postup sestávající se asi z 12 kroků a nic neopominu, výsledkem je nezkažená fotografie.

K fotografii na plátně jsem se dostal později, v momentě kdy jsem se rozhodl začít nabízet službu komerčně. Sám jsem si na začátku kladl otázku zda o takovéto fotografie bude na trhu zájem, když existuje už poměrně bohatá nabídka tisků na plátno. Naštěstí, a počet objednávek to jasně dokazuje, je stále ještě dost zákazníků, kteří dají přednost kvalitní černobílé fotografii se všemi krásami i nedokonalostmi ručního výrobku.

Počet objednaných pláten velmi převyšuje počet fotografií na keramice a i já sám vytvářím své autorské fotografie výhradně na plátno.

Největším rozměrem plátna je 50×40 cm. Věřím, že by se našlo dost zájemců o větší formáty – dejme tomu 50×70 cm. Neplánujete rozšíření nabídky?

Ano, to je pravda. Hodně zákazníků se na to ptá a v současné době testuji s jedním subdodavatelem možnosti jak rozšířit formát a výsledky vypadají velmi slibně. Již brzy si tedy zákazníci budou moci objednat plátna v maximálních rozměrech až 140 x 110 cm.

Když už jsme u velikosti pláten, jaké kvalitativní nároky tato technika klade na zdrojovou fotografii?

Rozlišení zdrojové fotografie záleží samozřejmě na velikosti výsledné fotografie. Obecně lze říci, že absolutní minimum pro 40 cm plátno je 1200 px. Samozřejmě platí zásada, čím větší nativní rozlišení, tím lépe.

Na plátno se hodí nejlépe fotografie postav, ideálně pořízené na film. Na škodu vůbec není přiznat zrno. Jako u všeho, tak i tady platí že z podprůměrné fotografie se ani touto technikou žádný skvost nevyloupne.

Fotografie přijímáte v elektronické podobě. Čtenáře jistě napadne – a co film? Je nevyhnutelné snímky digitalizovat a nebo umíte jít i cestou zvětšováku?

Digitalizace obrazu je cesta, která velmi usnadňuje výrobní proces ve smyslu standardizovaných expozičních časů. Další výhodou je úprava fotografie předtím než je exponována na plátno nebo keramiku. Téměř každou běžnou fotografii upravuji tak, aby na plátně vypadala co nejlépe. To se samozřejmě dělá v počítači daleko lépe než nadržováním a vykrýváním přímo na fotografii. Takže exponovat z filmu by také jistě šlo, ale vzhledem ke zkaženým vzorkům by to bylo dost drahé.

Můžeme se těšit na nějaké novinky?

Největší novinkou bude asi v nejbližším době rozšíření portfolia pláten co se týče velikosti. Až pomine vánoční běsnění, určitě si najdu čas na další výzkum a experimenty. Člověk by se měl stále učit a vyvíjet.

2 komentáře u „Černobíle na plátně i keramice“

  1. klasika ci digitální technologie

    je zapotrebi zmínit, že tato služba jevící se jako nová je dostupna už dlouho pomocí digitálních technologií.

    Je zapotrebi si jen rici, zda chcemem produkt klasickou cestou, nebo moderni. Ci nakonec neni to jedno kdyz nam uz produkt lezi na stolku?

    Nové digitální technologie nabízeji potisk keramiky do formátu, který je omezen velikosti potisku. A tedy co vím lze bez problemu potisknout tedy formát okolo 7,5 metru ctverecnich. Lze si tedy polozit otazku kde sehnat podkladovy material, tedy keramickou desku. Sehnat platno o teto velikosti bude rozhodne mensi problem.

    Aneb potrebujeme nutne honem na vanoce vytisky na keramice? Fotograf asi ne…ten by svoji prace honem nedelal.

    Odpovědět
    • klasika ci digitální technologie

      Zapomnel jsem dodat ze keramika neni konecna.. dokazete si fotografie predstavit na zrcadle? na okne? je jen na nas na cem fotografii vytisknem. a to i bez omezeni tvaru.

      Odpovědět

Napsat komentář