Magie z RAW – 1. kolo

Kdo fotí digitální zrcadlovkou tak jistě ví, že nejlepší výsledky lze dosáhnout jen při focení „do RAWu“ a následným vyvoláním v šikovném programu. Je to vlastně obdoba klasického focení na film, kdy film samotný byl taky jen polotovarem a musel se v temné komoře dále zpracovávat.

Fotografové se dnes i dřívě dělili na dvě skupiny – na ty, kteří negativ považují za výsledný produkt (tj. odnesli film do minilabu a přišli si pro hotové fotky – zbytek za ně udělal automat a nemohli to nijak ovlivnit) – ti dnes můžou klidně fotit do JPEGu a nebo výsledný RAW zkonvertovat čistě automaticky – a dostanou podobný výsledek. Druhou skupinou jsou ti, kteří si s fotkou hrají a ve svých digitálních temných komorách napodobují svoje analogové předchůdce, kteří si s každým snímkem taky vyhráli.

Kouzlení nad fotkou

Kdo upravuje sve fotky přímo z RAW už jistě vypozoroval, jak vyznamné změny (nejen tonality) lze při úpravě dosáhnout, jak lze vypomoci expozičním nedostatkům a co vše lze vytáhnout i ze snímku, který jsme exponovali chybně (viz Jakubův článek o svatbě). A stejný význam mají úpravy i u snímků exponovaných správně – dosahujeme jimi našeho výtvarného záměru a významně posilujeme účinek snímku na diváka. A to je princip naší nové “soutěže” – vzít jednu fotku v RAW a zkusit z ní různým způsobem udělat zajímavý výsledek.

Pravidla

Pravidla jsou velmi jednoduchá:

  1. Každý měsíc vystavíme jednu fotku v RAW formátu ke stažení.
  2. Pak budete mít měsíc na její zpracování a poslání výsledku zpět
  3. Bude následovat zveřejnění zaslaných prací a veřejné hlasování o tom, která z variant se vám líbí nejvíc.
  4. Podmínkou zveřejnění výsledku je zaslání výsledné fotky v JPEG formátu (max. 1024×768, náhled s delší stranou max. 250 bodů) a postup zpracování (uvedení programu a verze, a bodového postupu, jak s fotkou bylo manipulováno). Postup může být nahrazen odpovídajícím XMP souborem, ve kterém jsou provedené změny uloženy.
  5. Fantazii se meze nekladou, ale provedené úpravy můžou být pouze na úrovni zpracování RAW, tj. předem říkám, že import (byť přes RAW konvertor) do Photoshopu a následné úpravy nejsou cílem této akce. UPDATE: po několika reakcích jsem uznal, že fotka může být dodělaná ve Photoshopu, ale musí být dodrženo pravidlo bodového postupu zpracování – aby se k výsledku dopracoval kdokoliv.

Příklad

Byli jsme fotit na dílně v Kuksu. Během této dílny vznikla i tato fotografie.

Před zpracováním Po zpracování
Původní snímek Snímek po zpracování

Při pohledu na původní verzi by asi nikdo štěstím neskákal, nicméně po tonálních úpravách v RAW editoru jsem dosáhl výsledku, který je pro moje oko uspokojivý. A o to právě jde – ukázat, jak se dají fotky dále zpracovávat a co všechno se pomocí RAW editoru dá ještě upravovat. Jinak pochopitelně netvrdím, že RAW editor zachrání každou špatnou fotku, to ani v nejmenším.

A jaké úpravy byly provedeny?

Použitý program: Adobe Lightroom 2.0

  1. Převedení na stupně šedé
  2. Automatické vyvážení (Auto tone)
  3. Zvýšení lokálních kontrastů (Clarity) +50
  4. Tonální křivka – nastavení Linear
  5. Stažení zeleného kanálu -70
  6. Ztmavení rohů: Vignette Amount -100 a Midpoint 30
  7. Doostření: Preset Sharpen – Landscapes

Chtěl jsem, aby socha vystoupila z toho zeleného pozadí, takže jsem ho záměrně ztmavil, aby byl kontrast mezi sochou a pozadím co největší a přitom bylo ještě vidět, co za sochou bylo. Pomocí vinětace jsem sochu do snímku “uzavřel” a divákovu pozornost soustředil na hlavní objekt.

Máte zájem o zařazení vašich RAW?

Pokud máte zájem, aby zájemci zpracovávali vaše RAW soubory, tak je klidně pošlete. Podmínkou pochopitelně je udělení souhlasu pro jejich zpracování v této soutěži (prostě tím, že ten RAW pošlete, jej dáváte z ruky k volnému použití v rámci této akce). Autorská práva ke snímku pochopitelně zůstávají původnímu autorovi, nicméně práva k navrženým změnám zase náleží tomu, kdo je vymyslel. Pokud by tedy někdo chtěl publikovat jinak (např. na výstavě) fotku vzniklou z této soutěže, tak je podle mě nutné, aby to bylo prezentováno jako společné dílo. Ale to si dohodněte sami mezi sebou…

První kolo

Snad je to tedy jasné a můžeme přistoupit k vyhlášení prvního kola. Snímek jsem zapůjčil sám, jedná se o fotku z cyklistického výletu Českým středohořím. V jednu chvíli se to v dálce začalo bouřit. Byly vidět i blesky, ale bohužel se mi žádný nepovedlo vyfotit. V pozadí je vidět Dlouhá hora, foceno ze silnice mezi Mnichovem a Ranou.

1. kolo
Foto: Pavel Pola
Stáhnout originální RAW (7,5 MB)
Podmínky:

Formát výsledných fotografií: JPEG o rozměrech maximálně 1024×768 bodů, ke každé náhled o větším rozměru max. 250 bodů.

Název souborů: všechny fotografie, prosím, pojmenujte dle následujícího vzoru:
autor_raw_01_v.jpg (pro velké fotografie) a autor_raw_01_m.jpg (pro náhledy)

Fotografie, včetně popisu provedených úprav, posílejte na adresu ukoly@paladix.cz.

Uzávěrka úkolu: 18. března 2009 23:59

44 komentářů u „Magie z RAW – 1. kolo“

  1. Konvertor nebo editor?

    Když jsme se bavili o této soutěži, zdaleka mezi námi nepanovala shoda, já byl opět v opozici 🙂

    Šlo -a jde- mi o to, že ne každý konvertor je pouhým konvertorem. Když použiju třeba dcraw, opravdu provedu pouze “tupou” konverzi a s fotkou moc nenadělám. Když použiju třeba Lightroom, tak, ačkoli mám esrovnatelně širší paletu nástrojů a všemožných pluginů, nijak neporuším pravidla, protože LR přece všechno dělá nad surovým RAWem, a tak všechno, čeho se tam dopustím, včetně zmenšování, rámečkování, simulace cross-procesu a co já vím co ještě, přece pořád dělám jenom RAW konvertorem…

    Když ale použiju třeba Photoshop, tak -přestože se jedná o nástroj celkově nesrovnatelně silnější, než zmiňovaný LR- s fotografií udělám asi tak třetinu toho co s LR. Následující úpravy bych totiž už musel dělat po konverzi, což ale už neodpovídá pravidlům…

    Kde je ta hranice? Co je to “raw konvertor”? Je Photoshop také RAW konvertorem, když je ACR jeho součástí? A co Zoner Photo Studio? Tam je ten import také integrovaný hluboko a při správném postupu se dá “oklikat” pomalu půlka funkcí editoru, než člověk dokončí onu “konverzi”.

    Netvrdím, že je to špatný nápad, jen nevím, kde jsou jeho meze.

    Odpovědět
    • konvertor nebo editor?

      Jo a ještě drobnost – jestli můj konvertor neumí fotky zmenšovat, co můžu použít pro zmenšení fotky?Můžu je pak něčím doostřit, nebo je mám poslat rozmazaný tak, jak vypadly po zmenšení z (FUJ!) editoru?

      Odpovědět
      • konvertor nebo editor?

        Dobře, aby měli všichni stejné podmínky. Pokud váš RAW editor neumí zmenšovat fotky na požadovanou velikost, tak to pošlete v plné velikosti a já je pak zmenším všechny najednou a naprosto stejným postupem. 🙂

        Odpovědět
    • konvertor nebo editor?

      Smyslem téhle akce je ukázat možnosti RAW editorů/konvertorů. Ať tomu říkáme tak nebo tak, jde o programy specializované na vyvolávání fotek (digitální fotokomora). Je jasné, že některé umí víc, některé míň, ale i tady je ta analogie hezky vidět (kdo v komoře uměl nadržovat a kdo ne).

      Grafické editory typu Zoner, Photoshop apod. jsou vyloučeny, protože opravdu chceme, abychom ukázali možnosti digitální fotokomory. Opět použiju analogii s temnicí. Chceme najít “mistry nadržování a zvětšování”, kteří to dělají rovnou v komoře, ve tmě, s originálem. Nehledáme další Saudky, kteří sice udělají v komoře fotku, ale pak za světla vezmou barvičky (Photoshop) a nakreslí novou.

      Neříkám, že v budoucnu nic takového nepřipravíme, ale tenhle konkrétní případ je opravdu omezený jen a pouze na digitální fotokomoru, tj. na možnosti a vlastnosti jen a pouze specializovaných vyvolávačů RAWu.

      Takže prozatím žádné HDR, panorama, kolorované fotky (pozor, nezaměňovat s tónováním, to RAW vyvolávače podporují), apod.

      Odpovědět
      • konvertor nebo editor?

        Tak jestli platí “Grafické editory typu Zoner, Photoshop apod. jsou vyloučeny, protože opravdu chceme, abychom ukázali možnosti digitální fotokomory.” tak prosím o stažení všeho, co jsem poslal. Jediný nástro, který dané definici odpovídá, je LR a ten nepoužíívám, takže bohužel, někdy příště.

        Mimochodem – Zoner má HDR jako jednu z možností IMPORTU RAW, takže opravdu nechápu jeho vyloučení. A že to nepodporuje LightRoom? No a?

        Odpovědět
        • konvertor nebo editor?

          Asi jsi mě špatně pochopil. Pokud v rámci úprav použiješ jen to, co je k dispozici během konverze RAWu, tak proč ne. Ale jakmile do toho sáhneš graficky mimo vyvolávač, tak už to neplatí. Znovu opakuju – platí jen to, co uděláš v temnici, jakmile sáhneš po anilinkách, tak už na to je jiná soutěž.

          Jinak podmínkou je zaslání postupu zpracování (uvedení programu a verze, a bodového postupu, jak s fotkou bylo manipulováno).

          Odpovědět
          • konvertor nebo editor?

            V temnici udělám nadržování, maskování, tónování, doostřování, zmenšování, dvojí osvit… Z toho některé kroky v RAW konvertoru udělat můžu, jiné ne, případně některé udělat smím, jiné ne…

          • konvertor nebo editor?

            Ještě k tomu jednu drobnost. LR dělá většinu svých úprav paralelně, takže z pohledu uživatele v jednom kroku, při konverzi – což je dle pravidel povolené, ať použiju, co chci. Ostatní zmiňované editory včetne PS pracují sériiově, tedy ke stejnému výsledku vede N kroků, přičemž ale pravidly povolený je jen ten první. Takže si jdu koupit Lightroom, abych byl in 🙁

          • konvertor nebo editor?

            Bitovod má pravdu. Jaký je rozdíl mezi tím, když v LR nastavím opravu vinětace a pak spustím převod a tím, když spustím převod v Zoneru a pak dodatečně opravím vinětaci? Ve výsledku žádný, ale druhý postup je předem zakázaný. Navíc já osobně “vyvolávám” RAW-y v Digital Photo Proffesional. Ten soubor *.NEF vůbec neotevře a tím jsem předem diskvalifikován (i když popravdě, stejně bych se asi nezůčastnil).

            Ta soutěž je myšlena dobře. Ale měla by se spíše jmenovat “Co dokážete s RAW-em v LR”.

          • konvertor nebo editor?

            Vy mě všichni bavíte. Podle vašich komentářů existuje jen Lightroom, kterému je tohle ušité na tělo a nic jiného. Inu budiž vám váš pohled na svět přán. Chudáci uživatelé DxO, Bibble, Nikon Capture NX a dalších, které svým omezeným pohledem úplně vynecháváte.

            Večer sem hodím DNF, aby si mohl radost užít třeba uživatel DPP, pokud umí s DNF vůbec pracovat.

            Znovu opakuju, že jde o to, aby byl postup opakovatelný. Pro mě za mě to pošlete klidně v Photoshopu, ale podmínkou účasti je přesně popsaný postup. Takže když napíšete, o kolik jste čím hejbali, tak budiž.

          • konvertor nebo editor?

            Obávám se, že DPP otevře pouze *.CRW a *.CR2 z fotoaparátů Canon.

            Nicméně to co jste teď napsal “Pro mě za mě to pošlete klidně v Photoshopu, ale podmínkou účasti je přesně popsaný postup” je přesně v rozporu s původním předpisem.

            Znovu opakuji. Považuji to za zajímavý nápad, ale co se týče “vstupních podmínek” trošku nedotažený. Já sám se nezůčastním, ale určitě se rád podívám na výsledky. Inspirace není nikdy dost.

          • konvertor nebo editor?

            Nejsem neomylný, takže jsem uznal, že se můžou zúčastnit i majitelé Photoshopu a Zoneru, pokud popíšou svůj postup k dosažení výsledku.

  2. bezva

    mě se ten nápad líbí, s rawama si sice hraju již tak dva roky, ale pořád se řadím mezi lamy

    takže určitě rád omrknu polopatické postupy ostatních, zkušenějších

    zároveň bych uvítal, kdyby se mohlo postupně zavítat do širokého spektra foto oborů (makro, portrét, krajina, sport….), ať si každý najde to “své”

    Odpovědět
  3. XMP jako příloha

    Docela dobrý nápad měl jeden účastník. Kdo si nechce psát krok za krokem, co dělal a jak, tak pošlete s fotkou i XMP soubor. Tam je vlastně všechno potřebné uloženo.

    Hlavním smyslem je to, aby se z výsledků mohli ostatní poučit, tj. aby byly opakovatelné.

    Odpovědět
  4. Pravda, jsou rozdíly

    v programech na zpracování RAW. Konkrétně na této fotce budou ve výhodě uživatelé LR 2.x, kde je i řada lokální úprav (i ekvivalent nadržování ve fotokomoře).
    Ale akce se mi líbí právě tou podmínkou přesného popisu postupu, což nám může ukázat i věci, které bychom třeba nevyužili (já jsem například dosud nesáhl na vinětaci u LR až do hodnoty -100) a může to ukázat i výhody nějakého konkrétního programu.
    Těším se!

    Odpovědět
  5. Camera Raw 4.0

    Trochu jsem zmatenej z toho záměru. Temná komora, chemka, masky apod. jsou a zůstanou něčím jiným než raw editory. Pavel měl asi nějakou velmi konkrétní představu o editoru v kterém sám pracuje a zřejmě potřebuje poradit pár postupů. Protože já výhradně používám CR4.0, asi Pavlovi nic nepošlu. Ale jestli někdo používá také CR4.0, pošlete mi tu Pavlovu fotku upravenou i s postupem a já se něco přiučím. Jinak to obecně nemá podle mého názoru ten výukový efekt.

    Odpovědět
    • camera raw 4.0

      Souhlas. Lightroom je ve verzi 2 hodne dal nez jen raw konvertor. Na druhe strane, pokud chci mit upravy pod kontrolou, PS je udela lepe, i kdyz mozna sloziteji (krivky, masky, vybery – coz vse pod zvetsovakem slo taky). Navic v raw konverzi nevidim zadnou magii – jde o rutinni remeslny ukon.

      Odpovědět
      • camera raw 4.0

        Nesouhlasim, ze jde jenom “o rutinni remeslny ukon” a predpokadam, ze tato “soutez” to odhali ;-). Nektere upravy se mi delaji lepe v RAW, jine zase v samotnem editoru. Nektera kouzla s barvama v RAW dokonce ani ve fotosopu neumim 🙂

        Odpovědět
  6. Moc to resite

    Prehlednul jsem snad, ze hlavni cena je zajezd do Jugoslavie? Ja myslel, ze tu jde predevsim o sradu + neco malo se treba priucit.

    Podminky jsou samozrejmne nevyrovnane a to plati i v ramci pouzivani ruznych verzi stejneho programu. Ja osobne pouzivam fotosrot a tam mam jasnou hranici mezi CameraRaw a samotnym editorem. Pokud pouzivate nekdo jiny SW, tak prepokladam ze bud ta hranice je take zrejma a nebo rovnou otevre obrazek a preskoci celou fazi “vyvolavani” a pak neni o cem se moc bavit.

    BTW CameraRaw je zadarmo, takze si jej muze stahnout kazdy kdo si mysli, ze by mohl byt znevyhodnen. Nicmene si myslim, ze tato “soutez” je vice o vkusu a predstavivosti autora uprav nez o pouhych moznostech RAW editoru.

    Odpovědět
    • moc to resite

      “CameraRaw je zadarmo, takze si jej muze stahnout kazdy kdo si mysli, ze by mohl byt znevyhodnen”

      Nerejpu, fakt by mě to zajímalo – tím myslíte Adobe Camera RAW? On se dá rozchodit i pod něčím jiným, než je Photoshop? Jeho stažení je sice zadarmo, ale nepodařilo se mi žádnou verzi použít někde jinde, než v PS. Jde to, nebo jste myslel jiný produkt podobného jména?

      Odpovědět
      • moc to resite

        Jeste asi pred rokem jsem jej pouzival v praci samotny bez fotosrotu, je ale mozne ze to zmenili a v tom pripade se omlouvam za mylnou informaci.

        Odpovědět
          • moc to resite

            Host applications or plugin hosts are graphics applications that are capable of running plugins. Many commercial graphics applications support Photoshop-compatible plugins — Photoshop, Paint Shop Pro, Photoshop Elements, PhotoImpact, Corel PhotoPaint, and Adobe Fireworks are the most renowned ones. There are several dozens more plugin hosts, including free editors like GIMP with certain add-ons and viewers like IrfanView.

            Photoshop fully supports all available plugin types; certain hosts, like Photoshop Elements, support most of them, while the majority of hosts support filter plugins only and many of them don’t even support all available filter plugins.

            The support for plugins was more uniform up until 2002, when Adobe restricted access to the Photoshop SDK containing the specifications for Photoshop plugins, and made the developer license more prohibitive. Since then, developers of other image applications have had limited or no access to it anymore, so they can’t support newer host features. Therefore, plugin developers face a dilemma: either support the new host features that appeared in Photoshop 7 and later versions, like the access to layers, and lose the compatibility with other image applications, or use the old SDK version which already includes all important specifications and make sure the plugin will be supported by all hosts. [1]

            Around 2005, Adobe changed the policy so that developers could make the request for the SDK via a Web form with no fee charged for it and with all requests handled individually[9].

            Takze by to chtelo otestovat zda pujde pouzit neco jineho i s CameraRAW 5 nebo ne. Vim ze starsi vezre chodily.

    • moc to resite

      Prehlednul jsem snad, ze hlavni cena je zajezd do Jugoslavie? Ja myslel, ze tu jde predevsim o sradu + neco malo se treba priucit.
      Jojo, taky si myslím. Na druhou stranu, proč to neřešit, že? I z té diskuse se člověk dozví zajímavé věci. Pokud po sobě diskutéři nezačnou pálit ostrými… :o)

      Odpovědět
      • moc to resite

        Prehlednul jsem snad, ze hlavni cena je zajezd do Jugoslavie? Ja myslel, ze tu jde predevsim o sradu + neco malo se treba priucit.
        Jojo, taky si myslím. Na druhou stranu, proč to neřešit, že? I z té diskuse se člověk dozví zajímavé věci. Pokud po sobě diskutéři nezačnou pálit ostrými… :o)

        Asi tak 🙂 – taky si myslím, že by v této soutěži vůbec neměly býta zakazovány lokální úpravy a všechny další – jen by měly být případným autoprem dostatečně popsány, abychom věděli, jak to udělal.

        Další problém vidím ve velikosti výsledné fotky na 800×600 se pozná celkový kontrast – ale ne kvalita práce, a chyby v detailech.

        A rozdíl mezi jen upravováním fotky – a možnostmi RAW konverze?? – ten přeci není v tom, jestli pak použiju lokální úpravy – ten je v tom – že vycházíme z RAW – a máme možnosti jeho formátu k dispozici navíc. Prostě je to velmi jiný – než kdybychom vycházeli před úpravou ze souorů z JPG, …!

        Takže výsledek se musí lišit – a není důvod lokální úpravy zakazovat. Z JPG se řada věcí přece nikde zachránit nedá.

        chose

        Odpovědět
        • moc to resite

          Další problém vidím ve velikosti výsledné fotky na 800×600 se pozná celkový kontrast – ale ne kvalita práce, a chyby v detailech.

          ehm, hned se omlouvam za slepotu – koukam ze povolujes vystupy o neco vetsi nez pri ukolech – jo to by asi mohlo stacit 🙂

          Odpovědět
  7. Re: konvertor nebo editor?

    Mám Zoner 11 a abych se dostal ke všem funkcím RAW konvektoru potřebuju RAW nebo NEF nebo DNG a né TIF !

    Odpovědět
      • re: konvertor nebo editor?

        o TIFu se nemluví ale je! Nabízený obrázek je TIF a nikoliv RAW jak je pod ním napsáno

        Odpovědět
        • re: konvertor nebo editor?

          Jak jste na to u všech všudy přišel? Obrázek ke stažení je NEF, což je RAW formát firmy Nikon. S TIF to nemá (až na poslední písmeno v koncovce) nic společného.

          Odpovědět
          • re: konvertor nebo editor?

            když jsem si soubor stáhnul mčl příponu TIF a má jí stále

          • re: konvertor nebo editor?

            Zajímavé, že si ho stáhlo už několik desítek lidí a všichni vidí NEF. Zeptám se jinak – podle čeho poznáváte, že má příponu TIF? Podle skutečného názvu souboru nebo podle ikonky, která se u něj zobrazuje?

          • re: konvertor nebo editor?

            název je DSC_5295.tif zoner má funkci získat z DNG a tu nemůžu v tomto případě použít, s příponou NEF to jde .Jinak samozřejmě soubor otevřu ale jako TIF

          • re: konvertor nebo editor?

            Jde o to, že při ukládání nabídne save dialog jako výchozí jméno souboru DSC_5295.tif, alespoň Opera i Firefox, jak je to s IE teď v Linuxu nevyzkouším. Vrácená HTTP hlavička na dotaz je:

            HTTP/1.1 200 OK
            Date: Sun, 01 Mar 2009 19:42:07 GMT
            Server: Apache
            Last-Modified: Sat, 07 Jun 2008 11:29:34 GMT
            ETag: “39f24a-73083c-484a711e”
            Accept-Ranges: bytes
            Content-Length: 7538748
            Connection: close
            Content-Type: image/tiff

            Důležitý je poslední řádek – Content-Type: image/tiff. Viděl bych to na to, že NEF bude uvnitř TIFF (TIFF je vlastně jen kontejner na data), příponu NEF Apache nezná a tak si MIME typ zjistí z obsahu souboru. Takže možná trochu poštolovat nastavení Apache, nebo alespoň dát upozornění, že je případně nutné si soubor přejmenovat na NEF.

  8. Podmínky soutěže

    řekl bych, že je zde výrazně zvýhodněná určitá skupina uživatelů majících příslušný typ fotoaparátu; canonisté mají smůlu, DPP soubor nenačte a použití jiných degraduje výslednou technickou kvalitu. Jinak naprosto souhlasím, že RAW je jediný správný formát, o jeho pružnosti a výhodách zde bylo napsáno již mnohé a nelze než souhlasit

    Odpovědět
    • podmínky soutěže

      No… bohuzel asi neni univerzalni format, aby si byli vschni rovni… DNG ma nabeh, ale stejne nanej hodne firem, kasle… Nebo co bys doporucil, aby nikdo nerval?

      Odpovědět
  9. takhle asi ne

    Možná jsem to přehlídnul,ale to je jedno.Jde snad o výslednou úpravu fotky z RAWu a jestli je to dodatečnou pomocí i veditoru by nemělo vadit.Konvert z RAWu a dodělávka v editoru jsou nedílnou součástí,je to stejný,jako dobře vyvolat film a pak dobře vyvolat fotku,obojí má neméně důležitý vliv na výsledek.Úprava jen v RAW konvertoru je podle mě blbej nápad.

    Odpovědět
    • takhle asi ne

      a to je přesně ono, pokud na konkrétní film není použita správná vývojka, nemůžeme čekat kvalitně vyvolaný film, stejné je to i s převodem RAWu

      Odpovědět

Napsat komentář