Albuminové fotografie z poloviny 19. století? Sépiový tisk s barvami holandských malířských mistrů? Ušlechtilé gumotisky s temně modrými stíny, rudou oblohou nebo do zelena ubíhajícími lesy? Exponování pod modrým nebem v parku, vyvolávání ve světle žárovek jen v čisté vodě bez vývojky? Tónování zlatem nebo platinou? I dnes mají tyto metody své nadšence a vyzkoušet je překvapivě není tak složité, jak by si člověk představoval.
Pan profesor Vojtěchovský v prostorách refektáře muzea |
Neprospaná noc ze čtvrtka na pátek, celý den v práci, večer rychle do temné komory připravit fotografie, pár hodin spát a rychle na cestu do jižních Čech – tak pro mě začínal workshop Historické fotografické techniky, pořádaný Národním muzeem fotografie v Jindřichově Hradci. A k tomu moje neblahá schopnost usnout na sebezajímavější přednášce do pěti minut. “Kdybych usínal, tak mě kopni”, prosím Chosého. Nebylo to potřeba. Od začátku do konce jsem byl jako u vytržení a únava šla stranou.
Workshop probíhal přímo v Národním muzeu fotografie, konkrétně v krásném prostoru refektáře muzea a sousedící fotokomoře. Ihned po vstupu do areálu muzea nás přivítal zářivý úsměv produkční muzea, paní Ing. Ivany Kubičkové, a ten nás také provázel celým workshopem – spolu s koláčky, čajem, ovocem a chlebíčky, kterými nás vytrvale zásobovala.
Jméno lektora workshopu, pana Prof. Miroslava Vojtěchovského, je vám určitě přinejmenším povědomé, jedná se rozhodně o jednu z nejvýraznějších osobností české fotografické pedagogiky a české fotografie vůbec. Kromě toho je pan profesor nadšeným vyznavačem historických tisků. Jeho neúnavná energie, humor, obrovský rozhled, znalosti a jeho osobnost vůbec patřily k hlavním příčinám toho, že se pro mě stal workshop zážitkem, na který jistě hned tak nezapomenu.
A je natřeno, teď usušit, a můžeme exponovat |
Štěstím našeho kurzu bylo i to, že jedním z hostů byl Ing. Tomáš Štanzel z Národního technického muzea, autor seriálu o historických tiskových technikách, vycházejícího v současné době v časopisu PhotoArt. Přivezl s sebou kromě spousty vědomostí (kterými zajímavě doplňoval výklad pana profesora) a zkušeností (o které se ochotně dělil) také ultrafialovou expoziční skříň, ve které jsme exponovali papíry pro jednotlivé procesy. Počasí expozicím na denním světle, zejména v sobotu, příliš nepřálo, a tak byla expoziční skříň neustále v provozu.
V rámci kurzu byly probrány čtyři tiskové techniky: Albumin POP (přímo kopírující papír), Vandyke (sépiový tisk), platino-paládiový proces a gumotisk. Nemá smysl je zde rozebírat do podrobností, pro zájemce doporučuji výše zmíněný seriál Ing. Tomáše Štanzela ve PhotoArt nebo některý z příštích běhů workshopu, případně související internetové zdroje.
Expozice v ultrafialové skříni |
Po úvodní asi hodinové přednášce, během které nás pan profesor rychle seznámil s probíranými procesy, jsme okamžitě přešli k první praktické záležitosti, výrobě velkoformátového negativu. Ten je základem pro všechny procesy. Je to poměrně jednoduché, stačí vzít fotku 18×24, položit na film (emulzemi k sobě), přikrýt sklem a osvítit zvětšovákem, vyvolat v pozitivní vývojce, ustálit a usušit. Snadné, ale kdyby mi někdo před workshopem řekl, že to takhle jde v rozumné kvalitě, tak bych mu nevěřil. Od pana profesora ale víme, že takto kopírovali staří fotografové běžně (např. Sudek a jeho generace). Můj negativ měl proti originálnímu o něco menší kontrast (což by jistě šlo praxí vylepšit), ale i tak jsem byl velmi mile překvapen jeho kvalitou.
Poté již následoval první z vlastních procesů – albumin POP. V sobotu jsme stihli ještě značnou část Vandykova procesu, přípravu papírů pro platino-paládiový proces a první fázi přípravy papírů pro gumotisk. Expozice je u všech čtyř procesů víceméně podobná, na příslušný papír přiložit negativ (opět emulzemi k sobě pro zachování maximální ostrosti), celé to dát do dřevěného rámečku se sklem a zadní půlenou přítlačnou deskou s panty pro možnost kontroly expozice. Osvětlením denním nebo ultrafialovým světlem vznikne kontaktní obraz. No a pak už jenom příslušným způsobem papír zpracovat, vyprat, usušit, a je hotovo.
Kontrola expozice |
Večer jsme se přesunuli do salonku blízké restaurace a do půlnoci poseděli u večeře, skleničky něčeho dobrého a hlavně při poutavém vyprávění pana profesora o pravdě ve fotografii a o sdělení v obraze, doplněném promítáním ilustračních obrázků, od Rosettské desky přes obrazy zvěstování až po tvorbu Joela-Petera Witkina.
Druhý den jsme se ihned vrhli do zbývající práce – platino-paládiového procesu, do dokončení přípravy papírů pro gumotisk a expozice gumotisku. A také jsme samozřejmě museli stihnout prohlídku výstavy muzea, aktuálně je to životopisná výstava Ostře sledovaný Hrabal. Bylo toho hodně a tak se nám konec semináře o něco opozdil. Na skutečně precizní zpracování gumotisku ani nebyl čas, je to časově velice náročná technika, je potřeba natřít emulzi, usušit, exponovat, pak třeba i několik hodin prát, znovu sušit, znovu nanášet emulzi a tak dále, několikrát dokolečka v různých tonálních nebo barevných úrovních. Účelem ale bylo nás s technikami seznámit, ne udělat napoprvé dokonalé obrázky.
Časová náročnost procesů a vytížení prostředků způsobovaly někdy vynucené přestávky v práci, které byly asi jedinou drobnou vadou workshopu, nebyly však způsobeny chybami v organizaci nebo přípravě, prostě nezbytně vyplývaly z technologií probíraných procesů a s nutností vystřídání osmi lidí u přeci jen omezených prostředků. Nicméně těch několik chvil čekání nám vždy rychle uteklo, neboť stále bylo co probírat a na co se ptát.
Příprava emulze pro platino-paládiový proces | A je exponováno, teď vyvolat, vyprat, ustálit… | Sušení gumotisku horkovzdušnou pistolí |
Co nám tedy vlastně celý workshop dal? Kromě poučení a otevření nových (starých?) cest vedoucích k zajímavým obrazům taky spoustu pohody a radosti. Oba (Chosé i já) se jim aspoň v omezené míře budeme dále věnovat. Dostaly nás, dostaly. Místo klávesnice dřevěný rámeček, místo monitoru ručně vyrobený papír, při expozici posedět patnáct minut venku na lavičce – to všechno je úžasné odreagování a odpočinek. Fascinace, když se začne na papíře objevovat obraz – všechny procesy se vyvolávají při plném světle, takže je obraz ihned vidět tak, jak skutečně vypadá. Výsledný tisk, jaký z žádné moderní tiskárny nedostanete. A sám workshop – pět procent teorie, devadesát pět procent praxe. Úžasná atmosféra a bezvadná parta.
Asi bychom měli popsat i nějaká negativa, návrhy na zlepšení, doporučení, ale je obtížné nějaké nedostatky najít. Workshopy jsou pochopitelně určeny pro zájemce o historické techniky, a tak předpokládají tušení historických souvislostí, pomůže také jistá praxe účastníků v temné komoře. Na obsáhlé teoretizování během dvou dnů není čas, účastníci si ovšem odvezou dostatek znalostí a zkušeností, aby si potřebné vědomosti mohli snadno doplnit samostudiem.
Zbývá jen dodat: děkujeme, pane profesore, Ivano, pane inženýre, díky i Vám ostatním, bylo to bezva. Těšíme se někdy na druhý díl.
další termín?
Díky za zprávu ze zajímavého workshopu. Sám jsem se ho chtěl zúčastnit, ale v době kdy se mi dostal na vědomí bylo bohužel už bylo obsazeno. Chci se zeptat, zda je někdy plánováno opakování tohoto workshopu.
další termín?
Nepletu li se, nekdy na jare by se mel objevit dalsi termin, a neco porada i primo Technicke muzeum v Praze. Ten termin v Hradci bude jiste s predstihem vyvesen na strankach NMF, ktere jsou nahore v souvisejicich lincich.
další termín?
Ahoj Pepo, díky za support, kdyby se někdo poptával a já si toho nevšimla, tak jim prosím doporuč RSS kanál na náš web. Termíny na příští rok vypíšeme v nejbližších dnech, v říjnu plánujeme schůzku “bláznivých nadšenců staré fotografie”. Doufám, že přijedete. Iva
další termín?
Ahoj Ivo, už teď se těším, na setkání (bláznivých nadšenců není nikdy dost) a snad i na zopakování semináře, tentokrát obou dílů. Petr
další termín?
Dobrý den, dovolte, abych reagovala na Váš příspěvek do diskuse. Děkuji za Váš zájem o workshop historické fotografické techniky. Workshopy, které plánujeme na rok 2008, budou koncipovány jako dvoudílné, první bude 24. – 25. května, druhý 20. – 21. září. První workshop bude tzv. základní, s vysvětlením všech jednodušších technik (kyanotypie, Vandyke, albumin POP, platino-palládiový obraz), přípravy velkoformátového negativu atd. Další bude pokračovací pro absolventy prvního semináře, naváže se a půjdeme rovnou k složitějším technologiím (gumotisk, bromolej). Uvažujeme i o pokračovacím semináři v říjnu 08 pro ty, kteří absolvovali první dva workshopy.
Prosím sledujte webové stránky Národního muzea fotografie http://www.nmf.cz , kde se brzy objeví oficiální zpráva o termínech v příštím roce. Je možné se přihlásit i odebírání RSS kanálu.
Ivana Kubičková, produkční Národního muzea fotografie, o. p. s.
tel. 384 361 832