Recenze knížky, která obsahuje 100 rad a tipů pro focení portrétů.
Tato kniha od Daneila Lezana a Bjorna Thomassena tématicky navazuje na již vydanou knihu Naučte se kreativně fotografovat Portrét
a rozvíjí ji formou 100 různých konkrétních tipů, jak se k portrétní fotografii postavit, jaké prostředky, prostředí, rekvizity zvolit apod. Dalo by se říci, že v knize naleznete 100 různých způsobů, jak fotografovat portrét.
Kniha je rozdělena do celkem 11 kapitol, doplněných úvodem a závěrečným rejstříkem. Každý tip zabírá jednu dvojstranu a jeho forma je víceméně totožná: úvodní text popisující danou problematiku, ilustrační fotografie s příslušným konkrétním popisem, včetně použitého technického vybavení. Musím říct, že uvedená forma mě dost vyhovovala a hlavně, že použité ilustrační fotografie jsou opravdu hezké na první pohled.
Vybavení pro tvorbu portrétů
Samotnému vybavení je věnována pouze jedna dvojstrana a to je podle mého názoru jedině dobře. V zásadě se totiž dá shrnout, že můžete fotografovat v podstatě libovolnou technikou, jen některá bude o něco vhodnější než jiná. Je dobře, že se v takové knize nerozpitvávají do detailu všechny možné technické prvky, protože ty vám dobrý portrét stejně nezaručí. Sice je tady celá půlka strany věnována crop faktoru u digitálních zrcadlovek, což by se dalo trochu kritizovat – patří to prostě mezi základy a v knize o portrétu by na to stačila jedna věta, ale budiž. V této knize se opravdu jedná pouze o tuto “zbytečnou” půlstranu, zbytek je doslova nabitý kvalitními fotografiemi a radami.
Základy portrétní fotografie
V této kapitole se dozvíte opravdu základní tipy, které vám pomohou v naprostých začátcích – jako je jednoduchost, ostření na oči, volba nejvhodnějšího objektivu, volba stanoviště, apod. Zajímavou položkou je tip “Pozor na ruce”. Klasický tip o rozostřeném pozadí samozřejmě nechybí také a je to jeden z příkladů, na kterém autoři ukazují ještě následnou digitální manipulaci při zpracování v grafickém editoru. Podobných tipů je v knize víc a opět tento přístup hodnotím velmi kladně, i když se asi samozřejmě shodneme na tom, že vůbec nejlepší je rovnou pořídit hotovou fotografii, než to pak dohánět ve Photoshopu.
Kompozice
Kompozice patří mezi klasické základy nejen portrétní fotografie a i tady je jí věnován docela veliký prostor. Najdete tipy na volbu nejlepšího formátu, klasické pravidlo třetin. Líbily se mi i tipy ohledně přidání dynamiky pomocí záměrně šikmé kompozice nebo nevšedních výřezů bez obličeje nebo vlasů. Samozřejmostí jsou i tipy na volbu vhodného stanoviště, pozadí nebo doplňků. Jakoby mimoděk se v popisech jednotlivých fotografií dočítáme i o rámování nebo liniích, které vedou zrak k hlavnímu objektu zájmu.
Mějte své snímky pod kontrolou
Název této kapitoly je možná malinko zavádějící, její obsah je totiž víc zaměřen na neotřelé pohledy nebo záměrné porušování základních pravidel. Její úvodní tipy by možná dokonce patřily ještě do předchozích kapitol, protože se zabývají zarámováním, použitím barev nebo zvýrazněním zajímavých detailů. Nicméně další tipy jsou už o náladě (v tomto případě melancholie), o záměrném rozostření hlavního objektu a zdůraznění detailu, ke kterému má nějaký vztah, o záměrném přehnání kontrastu nebo o takových postupech, které z běžného snímku udělají snímek nadčasový.
Speciální techniky
Běžné portréty už zvládáme, takže se podíváme na další možnosti, jak je ozvláštnit. Najdeme tady tipy např. na použití zoomování při expozici, focení “v pohybu” s rozostřeným modelem nebo pozadím, různé tipy pro práci s bleskem, širokoúhlým objektivem, focení přes sklo, záměrné využití optických vad objektivu nebo tzv. key shifting. Je jasné, že podobné techniky nebudete asi používat denně a na všechny portréty, nicméně je dobré o nich vědět a tu a tam si zaexperimentovat.
Portrét v exteriéru
Tento typ portrétu je určitě velmi častý a není tedy od věci vědět, jak alespoň trochu ovládnout světlo, které v exteriéru panuje. Dozvíte se o focení v “magické hodině”, ve stínu, se sluncem v zádech i proti němu. V této kapitole se už také častěji setkáváme s konkrétními pomůckami, jako jsou velké odrazné desky, difuzéry nebo samozřejmě klasické blesky pro vyjasnění stínů v protisvětle. Zajímavým tipem je využití “strakatého” světla, tj. světla procházejícího např. listím.
Interiér a ateliér
Ateliér je naopak prostor, kde můžete mít světelné podmínky zcela pod kontrolou – samozřejmě, pokud na to máte patřičné vybavení. Následujících pár tipů se věnuje právě využití zábleskových jednotek na zdůraznění obrysů nebo tvarů a na celkové řízení světelné nálady snímku. Zajímavou pro mě byla kapitola o použití černých odrazných (nebo spíš pohlcujících) desek – o tom jsem se dozvěděl opravdu poprvé. Najdete tady i jeden tip na fotografování během např. divadla nebo koncertu s využitím “profesionálního” nasvícení scény.
Krása a půvab
Následujících pár stránek jsou plné krásných žen… :-). Řeč je samozřejmě o modelkách a fotografování módy jako takové nebo např. aktů. S tím samozřejmě souvisí i odpovídající líčení, osvětlení nebo i správné pózy. Akorát nečekejte žádné objevné tipy, tato oblast by vydala na několik samostatných knížek, takže tady se opravdu potkáte jen s tím nejzákladnějším.
Rodina a společnost
Říká se, že rodina je základ státu a tady by se dalo říci, že je jasné, že rodinný portrét nemůže v takovéhle knížce chybět. Mezi tipy naleznete hlavně tipy na fotografování dětí – ať už v aranžovaných nebo naopak přirozených situacích. Najdete tady i jeden “svatební” tip, který by se ale dal zobecnit pro skoro jakoukoliv “romantickou” situaci. Tato kapitola mi celkově přijde o něco slabší, než zbytek knihy, ale uznávám, že téma sem prostě patří…
Kreativní portrétní tvorba
Předposlední kapitola se věnuje dalším tipům, jak ozvláštnit klasické portréty – najdete zde tipy na focení pod vodou, na cestách, od boku, apod. Zajímavým tipem je zaměření na jednotlivé části těla a jejich vhodné záběry nebo reportážní portrét.
Digitální vylepšení
Poslední kapitola je spíše o práci s počítačem a grafickým programem, než o samotném focení. Najdete tady několik tipů na vylepšení snímku po zpracování – počínaje klasickým “úklidem” nepotřebných věcí, přes černobílé tónování, přidání zrna, vyhlazení pleti, kolorování, až po záměrnou vinětaci. Návody a techniky jsou tady zmíněné jen povrchně, i když i z takového popisu lze pochopit, co a jak udělat. Nicméně nehledejte zde učebnici Photoshopu, takové ambice tato kapitola určitě nemá a na některé věci budete prostě muset přijít sami.
Závěrečné shrnutí
Kniha je napsána čtivou formou, použité fotografie jsou skutečně výborné a forma celkové prezentace (úvodní text, snímek a konkrétní komentář k němu) mi opravdu sedla. Knížku bych rozhodně doporučil všem, kdo se portrétu teprve začínají věnovat, zkušení fotografové v ní asi moc nových věcí neobjeví, nicméně i těm bych doporučoval do ní v knihkupectví aspoň nahlédnout. Díky uspořádání do jednotlivých tipů by během pár chvil mohli i profíci načerpat nějakou novou inspiraci.
Jinak u Zoneru se už stalo zvykem dávat k dispozici na web ukázky z knihy, takže se sami můžete přesvědčit o tom, jak vypadá.
Portrétní fotografie – 100 rad a tipů | |
Autor: | Daniel Lezano a Bjorn Thomassen |
Vydavatel: | Zoner press |
Rozsah: | 144 stran |
ISBN: | 978-80-86815-63-3 |
Cena: | 329,- Kč |