Nejfotografovanějšími objekty na světě jsou lidé, protože obrazy lidí nás dovedou chytit za srdce a v mnoha ohledech v nich vidíme obrazy nás samých. Pojďme se podívat, jak jde na portréty Bryan Peterson.
Již pohled do obsahu knihy PORTRÉT naznačuje, že se bude jednat trochu o něco jiného, než v mnoha jiných učebnicích. Bryan Peterson vás nejprve seznámí s psychologií portrétu a teprve pak následuje pojednání o světle, kompozici, formátu a jiných aspektech portrétní fotografie. Neočekávejme, že se dozvíme, zda je na portrét lepší fotoaparát té či oné značky, popřípadě jaké sklo či blesk. Pojednání o technice se objevuje pouze v náznacích u Bryanových ukázkách či ledabyle pohozené v textu. A hned na začátku musím říci, že i bez techniky je to čtení docela příjemné.
Jak porozumět lidem – již sám název první části knihy napovídá, o čem bude řeč. Bryan nás vtáhne do svého světa portrétu a odkryje roušku tajemství seznamování se s modelem, s komunikací a podá nám v kostce valnou část psychologie fotografování lidí. Hned počátku knihy můžeme vydedukovat, že Bryan, ač to tak na jeho záběrech nevypadá, fotí aranžované portréty lidí v jejich přirozeném prostředí. Dozvíme se, jak s lidmi navázat kontakt, jak během krátkého posezení v kavárně a rozhovoru s číšníkem rozhodit své sítě a „ulovit“ několik modelů během dopolední kávy. V těchto pasážích musí našinec ovšem vybírat a přebírat, neb Bryan pochází z jiných zeměpisných šířek a délek a mentalita lidí je zde v některých případech zcela odlišná od udávaných příkladů. Ale i tak je těchto několik úvodních stránek velkým přínosem pro začínajícího lovce lidských tváří. Po osmělení a seznámení se s modely se je naučíme fotografovat v jejich přirozeném prostředí a také si začneme všímat takových maličkostí, jako je oblečení a jak může změnit charakteristiku fotografovaných osob. Ne nadarmo se říká, že šaty dělají člověka.
Plynule přecházíme do druhé kapitoly, která pojednává o práci s lidmi. Tady se nás Bryan pokusí naučit, jak si vytipovat ty správné lidi pro určitý druh fotografie, pomůže nám překonat naši nesmělost a naučí nás rychlému rozhodování, zda fotit bez rozmýšlení momentku nebo si počkat, dohodnout se s modelem a udělat aranžovaný portrét. To vše se bude odehrávat v prostředí pracovního procesu, ve volných chvílích, dostaneme se i k focení částí těl a nezapomeneme ani na dětskou fotografii.
Přes kapitolu o světle, kde se naučíme využívat všechny základní druhy osvětlení při portrétování osob, se dostaneme ke kompozici snímku. Dozvíme se, co to vlastně kompozice je, jak ji dobře využít pro co nejpoutavější záběr. Naučíme se správně vyplnit pole záběru, ať již zvolíme formát na výšku či horizontální kompozici. Přes klasický zlatý řez, který je důležitý i u portrétní fotografie, se přesuneme k úhlu pohledu a zjistíme, že ne vždy se má fotit ve stoje a dopředu. Přečteme si i o pozadí, jeho vlivu na celkové vyznění záběru, vhodné barevnosti a eliminaci rušivých prvků. Celé naše putování portrétní fotografií ukončíme, trochu neobvykle, ale o to zajímavěji, u pohybu a dynamické fotografii lidí.
Až nyní, na úplný závěr, se dostaneme ke dvou krátkým kapitolám pojednávajících o objektivech a vhodné cloně při fotografování portrétů. Jako bonus je ke knize připojeno pár slov o finální úpravě fotografií a přípravě záběrů pro tisk. Na rozdíl od předešlých 117 stránek, které jsou velice zajímavé a poučné, je tento závěr spíše mdlého charakteru a určitě si najdeme mnoho jiných, speciálních publikací, které nám o počítačových úpravách a manipulacích řeknou daleko více, než těchto pár kapitol.
Kdo se jen trochu zajímá o portrétní fotografii, ať již aranžovanou či momentky, určitě by měl tuto knihu zařadit do své fotografické knihovny, neb v ní najde hodně nápadů, podnětů a inspirace pro svoji práci s lidmi a lidskou tváří. Občas si je potřeba uvědomit rozdílnou mentalitu lidí v našich končinách od těch, které fotografuje Bryan Peterson a nepatrně změnit přístup k fotografovaným osobám, ale základy zůstávají a věřím, že vám pomohou ve zlepšování se a že tento fakt ocení vaše okolí, byť jen třeba v rodinných kruzích při prohlížení fotografií svých přátel.
PORTRÉT > naučte se fotografovat kreativně < | |
Autor: | Bryan Peterson |
Vydavatel: | Zoner Press 2006 |
Přibližná cena: | 329,- Kč |
Rozsah: | 160 stran |
ISBN: | 80-86815-49-8 |
Další povedená knížečka..
Je fajn že je stále mnoho témat které nám může Bryan Peterson přednést.
Jeho způspb zdělení se mi velice zamlouvá a je inspirativní.Tuto jeho novou knihu si jistě brzo zakoupím,abych nakouknul pod pokličku nadšeného fotografa ….
Bryan
Jsem vlastníkem dvou knih B. Petersona a mohu jen souhlasit s tím, že tento autor píše poutavě. Nicméně musím podotknout, že opravdová hodnota těchto knih je především v otištěných fotografiích (vždy s uvedenými expozičními hodnotami). Text totiž často vyznívá příliš povrchně a nezřídka se mi jeví jako nepřesný. Přesto mám v plánu si tuto publikaci v dohledné době pořídit.
super kniha
Zdravim vsetkych nadsenych portretistov. Knihu Naucte se fotografovat portret od Bryana Petersona som si uz zakupil a je to skutocne vyborna kniha. Nielen ze sa dobre cita, ale cloveka uplne vtiahne a zaujme. Len odporucam.