Fotografovat krajinu je přece tak jednoduché, to zvládne na dovolené každý, kdo vlastní jakýkoli kompaktní fotoaparát. Tak proč si nechat radit s tak banálním tématem? Třeba proto, aby vaše fotografie byly ještě lepší, abyste nebyli, skoro jako vždy, zklamáni z toho, že barvy nejsou podle vašich představ, že na fotografiích není ta správná atmosféra, která při focení byla, že prostě vašim snímkům něco chybí.
Předem upozorňuji zaryté velkoformátníky, kteří bez svého měchu neudělají ani krok, pohrdající vším, co má jen náznak proměnlivé ohniskové vzdálenosti objektivu a jejichž negativ nemá velikostně daleko do naší výsledné zvětšeniny, že tato kniha nebude to pravé ořechové pro jejich velkoformátovou duši. Autor publikace – Guy Edwardes – si zakládá na pohotovosti a snadné mobilitě se svojí výbavou. Většina ukázkových snímků je zhotovena kinofilmovými či digitálními zrcadlovkami. Pár výjimek tvoří panoramatický, ale také kinofilmový, Hasselblad X-Pan a jen v ojedinělých případech jsem nalezl středoformátovou Mamyia RB67. Hodně doprovodných fotografií je pořízeno objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností, které fotografiím určitě neuškodily.
Kniha je rozvržena do deseti kapitol po deseti radách. Již úvod knihy mi vlévá do žil optimismu, neb se nedozvídám, jako v jiných knihách, že musím nakoupit vybavení za několik svých platů, jinak že to nepůjde. Naopak si mohu přečíst, že je to jen ve mě, v mých očích a v mé mysli a že se musím nad každým snímkem více zamyslet, musím s ním strávit více času, mám opustit vyšlapané cestičky a mám popustit uzdu své kreativitě.
To zní přece logicky a zajímavě, stejně jako upozornění na konci prologu, že tato kniha nemá být brána jako kategorický návod, ale jen jako inspirace pro naši budoucí tvorbu. Nejinak je na tom zbytek knihy. Neustále mám pocit, že je mi vše předkládáno nenásilně, žádné učení, jen naslouchání poklidného hlasu zkušenějšího fotografa.
V první kapitole se dozvíte o základech krajinářské fotografie. Přesně teď vidím vaše protažené obličeje po zhltnutí prvních deseti rad. I já jsem lehce protáhl obličej. Co nám to tady ten Guy vykládá, vždyť všichni přece víme, že máme znát svůj fotoaparát, používat stativ, polarizační a půlené filtry, dobře komponovat či
ukazovat proporce krajiny tak, aby vynikla její mohutnost či rozlehlost. Jsou to naprosto banální věci, stejně jako pro většinu již zkušenějších fotografů dalších 90 rad. Ale sáhněme si všichni do svého vlastního svědomí, kolikrát jsme si již říkali: “to udržím”, “ten kontrast to pobere” či “tohle místo je nejlepší”? A jak to dopadlo? Při prohlížení svých výsledků jsme byli hodně zklamáni (či dokonce něco horšího) a fotografie jsme neradi svěřovali našemu nejlepšímu příteli – koši.
Možná se stejně udiveně budete cítit i při pročítání dalších kapitol a rad pojednávajících o světle, atmosféře či vzdálenostech v krajině. Nahlédnete i do přímořských krajů a specifik fotografování moře. Zde si suchozemec bude muset vyzobat to zajímavější a podstatné pro použití u jihočeských rybníků, či si rady zapamatovat pro svoji dovolenou v exotických krajích. Zpět do našich zeměpisných šířek vás ovšem ihned vrátí kapitola město a příroda, roční doby či detaily v krajině. Celou procházku krajinami Guy Edwardese zakončíte deseti radami o kreativní fotografii krajiny, o několikanásobných expozicích, o systematické práci a o sebezdokonalování v krajinářském oboru. Každá ze sto rad, či chcete-li raději tipů, je doprovázena fotografií k danému tématu a doplněna krátkým textem o vzniku tohoto záběru. Právě v těchto ilustračních fotografiích a textech může najít hodně inspirace i zkušenější fotograf.
Pro koho je kniha vlastně určena? Určitě hodně pomůže všem začínajícím fotografům krajin, kteří ve svých albech již nechtějí mít fotografie typu “namiř a zmáčkni”. Nemohou však očekávat, že dostanou základní rady kompozice či správné exponometrie. Tu se budou muset naučit někde jinde. Jedná se přeci jenom spíše o dobrou inspiraci, než o učebnici. Kniha neurazí ani zkušenější fotografy polí, luhů a hájů, kteří se sice nenaučí mnoho horkých novinek či fines, ale při čtení příjemně stravitelného textu si uvědomí co všechno při svých toulkách krajinou přehlížejí, opomíjejí a kolik záběrů jim již díky tomu uteklo. Doprovodné fotografie
budou i na tyto zkušenější působit určitě inspirativně. I přes to, že se má jednat o jakousi učebnici, která má za úkol vás poučovat, je její text natolik čtivý, že si vůbec nepřipadáte jako ve školní lavici a všech 100 rad přečtete jedním dechem a k fotografiím se budete ještě dlouho vracet. Věřím, že nejedna dobrá rada z této knihy vám vyvstane na mysli právě v teréhu a donutí vás více zapřemýšlet a udělat vše pro to aby exponovaný záběr byl co nejlepší. Překlad, který zajišťovali Alena a Petr Volní je až na pár drobných výjimek dobrý a určitě nic neubere z prožitku nad knihou.
Naučte se dobře fotografovat krajiny | |
Autor: | Guy Edwardes |
Vydavatel: | Zoner Press 2005 |
Přibližná cena: | 296,- Kč |
Rozsah: | 144 stran |
ISBN: | 80-86815-38-7 |
TAK CO….
… máte ji někdo? Mám do ní jít?
tak co….
Je velmi tazke radit niekomu, ci si ma kupit takyto typ knihy. Velmi to totiz zavisi od toho, co uz o krajinarskej fotografii vies. Nikto z nas tu nevie posudit, ci informacie v knihe su pre teba notoricky zname, alebo ci su to pre teba novinky. A co je mozno este podstatnejsie, nikto okrem Teba nemoze vediet, aky typ krajinarskej fotografie Ta zaujima. Existuje vela principialne odlisnych pristupov ku krajinarskej fotografii a tato kniha sa tyka iba jedneho z nich. Ak je to iny, nez ten, ktory Teba zaujima, tak ta kniha pre Teba nebude. Aby som to vysvetlil: existuje krajinarska fotografia typu “Travel photography” (napr. Staud, Kolbaba), existuje krajinarska fotografia robena pre ucely plagatov, kalendarov, fine-art printov (napr. Reichmann z LL, Kulisev), existuje krajinarska fotografia robena pre ucely “Stock Photography”. Dalej existuje krajinarska fotografia v ramci “umeleckej” fotografie (napr. Pohribny), existuje krajinarska fotografia so silnym dokumentarnym podtextom (napr. Ed Burtynsky) atd. Kazdeho oslovuje nieco ine.
tak co….
Doporučovat knihu někomu, koho neznám je ožehavé téma.
Já jsem si ji koupil jako součást vánočního 4 balení(byla o něm tuším zmínka v diskuzi recenze “naučte se komponovat kreativně”). Plně souhlasím s autorem, je to nenásilné čtivé v něčem více a v něčem méně inspirující. Nemám větších výhrad, zdá se mi to podáno takovou rozumnou formou.
Kdo už nějakou dobu fotí a pár knih přečetl, může mít pocit, že se nic moc nového nedovědě, ale asi těžko v tom nacházet pořád nějaké nové zaručené rady, jak být superfotografem, že?:)
Samotným čtením se ještě nikdo mistrem nestal, ale část lidí pořád očekává, že po přečtení příručky z nich budou rázem mistři.
jiná recenze je zde:http://www.akamonitor.cz/krajiny.htm
na stránkách http://www.zonerpress.cz jsou v pdf ke stažení úkázky z několika kapitol souhrně cca 15-20stran, což by mohlo napomoci k rozhodnutí.
tak co….
mam celou sadu, ale knihy Petersona jsou asi lepsi, tedy Naucte se videt kreativne s Naucte se spravne exponovat.
Muj maly nazorek, ale samozrejme si kazdy v knihe i tak najde sve.
tak co….
ozvi sa mi na email
mlha a zase jen mlha…
Knihu sem si peclive prohlidnul v knihkupectvi a myslim ze temer polovina krajinek je budto atraktivni zamlzene rano nebo inverze v udoli.. fotky pekne, ale opravdu tech inverzi a mlhavych ran je tam presprilis…
Jinak pekne fotky.. jen tak.. pro inspiraci… od textu resp. zarucenych rad bych nejake navody jak byt super krajinkar ani stejne neocekaval..
P.S. zaujala me mnohme vic vedle lezici kniha “Fotografujeme mobilem”! :-))) bude nejaka recenze? 🙂
vřele doporučuji
Mě se kniha velmi líbí. Mám všechny tituly této ediční řady a tato kniha ji skvěle doplňuje. Nenajdete v ní například nějaké konkrétní typy používané techniky(těmto typům knih o fotografování se poslední dobou vyhýbám), ale když se pozorně začtete, tak tam najdete třeba názor autora na výběr stativu. Líbí se mi, jak je uspořádána. Nejdříve srozumitelně popsán postup fotografování nějakého tématu a na konktétní fotce je ukázán postup, jak autor postupoval, použitá technika a jak uvažoval. Je v ní spousta skvělých návodů na vypracování vlastních postupů. Určitě se budu ke knize dlouho vracet.
vřele doporučuji
a já ji taky vřele doporučuji,…. 🙂 s přestávkami se zabývám krajinářskou fotografií skoro třicet let….sakra to to letí….ani tomu nechci věřit….. za tu dobu jsem lecos nafotil, lecos přečetl, lecos shlédl…..po dlouhé době velmi inspirativní knížka, která pohladí po duši a nabudí člověka, aby ráno, když je ještě zima a skoro tma, vstal z vyhřáté postele a vydal se fotit…… Opravdu nic zázračného ta kniha nepřináší, ale přečtete ji jedním dechem,…příjemné, ilustrované čtení na dlouhé zimní večery,…..zajímavá recenze je na blogu http://bsvetlo.bloguje.cz/index.php …… sjeďte na datum 13.01. článek čtení pro krajináře. Mimochodem i zajímavý blog…….
super kniha
je to jedna z naj kníh o fotení.
dobra kniha
Mam tuhle knihu a je dost dobra. Sice je to takova prohlizecka ale postrehy jsou tam vyborne.Prekvapilo me jak jednoduche jsou nektere snimky.Vrele doporucuji!
Ok já ji tedy zkusím….
….a děkuji za Vaše názory.
Jsem si rikal, ze je to nejake povedome
Tu knizku jsem mel pujcenou v originale a je docela fain. Asi si ji v cestine poridim. Jinak Guy ma hezkou stranku na http://www.guyedwardes.com a i pekne portfolio na http://www.photoportfolios.net/portfolio/pf.cgi?a=up&pi=GUYEDWARDES
taky muzu doporucit
kniha je ctiva a obrazky pusobivy 😉
chybi mi tam zakladni kompozicni navody a dalsi..ale jak bylo zmineno, kniha je o necem jinem.. me se osobne fotografie hodne libi a hodne me inspiruji…
Ummm..
No nevim, ja tuhle serii knizek znam, jsou pekne a ctive, ale na to co v nich vsechno je, jsou az moc drahe, ja vlastnim jen jednu, u tech ostatnich jsem to resil tak, ze jsem si zasel do knihkupectvi s blokem a tuzkou a ty zasadni veci si zapsal, ale pokud clovek nezvlada expozicni strategii, alespon do urcite miry, tak je mu to stejne k nicemu…
Pekny den
Dan