Canon EOS 20D kontra 10D – vyplatí se upgrade?

Poněkud netradiční úhel pohledu na novou DSLR od Canonu.

Úvodem

Nová DSLR Canon EOS 20D vzbudila po svém uvedení na trh zaslouženou
pozornost. V internetových i “papírových” magazínech se objevila řada podrobných
recenzí. V tomto článku bych se ale chtěl na EOS 20D podívat z úplně jiného úhlu.
Už skoro 1,5 roku užívám starší model EOS 10D a zajímalo mne, zda bude 20D o
tolik lepší, aby mě přesvědčil k prodeji 10D a přechodu na novou DSLR. Jelikož
jsem se při více příležitostech mohl s 20D poměrně podrobně seznámit, dovolím si
shrnout svůj názor na tuto záležitost.

Mechanické provedení a ovládání

EOS 20D se na první pohled od svého předchůdce nijak neliší a mnoho rozdílů se
nenajde ani při reálném použití. Mohu zodpovědně prohlásit, že jsem v praxi byl
20D schopen ovládat bez jakéhokoli nahlédnutí do manuálu vlastně okamžitě –
venkovní ovládací prvky se neliší vlastně vůbec, menu je velmi podobné. Vzhledem
k tomu, že proti ergonomii 10D nemám žádné námitky to pokládám za rozumné – na
odladěném řešení by se nemělo nic měnit.

Vlastně jedinou výraznou inovací je to, že na zadní straně přístroje přibyl
ke klasickému ovládacímu kolečku i jakýsi “joystick”. Při fotografování slouží k
výběru zaostřovacího bodu, což by mohlo být praktické, asi bych si na to poměrně
rychle zvykl. Drobnou příjemnou inovací je pak i lepší umístění indikátoru
zápisu na paměťovou kartu. Vestavěný blesk je mírně upraven a jeho výbojka je
nyní dále od osy objektivu, což omezí riziko efektu “červených očí”. Bohužel ale
nebyl napraven nedostatek 10D a nadále není nastavená hodnota ISO přímo
indikována na stavovém displeji ani v hledáčku.

V souhrnu nemám v této oblasti proti 20D žádné námitky, nevidím ale ani žádné
zásadní výhody proti 10D.

EOS10D
EOS 10D
EOS 20D
EOS 20D

Obrazová kvalita

EOS 20D používá snímač stejné velikosti jako 10D, rozlišení ale vzrostlo na
8,2 Mpix, tedy 3504×2336 bodů (oproti 3072×2048 u 10D). Citlivost je totožná jako
u 10D, lze ji nastavit v rozsahu 100-3200 ISO.

Jednoznačným kladem a do jisté míry překvapením je fakt, že oproti 10D šum
při vyšších citlivostech nevzrostl, spíše se naopak ještě snížil! To je s
ohledem na větší “hustotu” snímače určité překvapení a zdá se, že technologie
CMOS snímačů Canon ještě zdaleka nedosáhla meze svých možností. Nelze mít žádné
námitky ani proti barevnému podání, s výsledky jsem byl plně spokojen.

Další změnou je upravený formát RAW souborů, nyní mají příponu CR2 (dříve
CRW). Největším kladem je to, že při volbě společného ukládání JPG i RAW se nyní
na kartě opravdu vytvoří dva soubory, u 10D byl JPG soubor přidán do CRW
souboru, odkud se sice dal dekódovat velmi snadno a rychle, ale přeci jen nešlo
o plně transparentní proces. Méně příjemným důsledkem této inovace je fakt, že
CR2 soubory nemusí zvládnout různé third-party RAW konvertory. Snad všichni
jejich producenti sice již podporu 20D mají nebo minimálně připravují, upgrade
ale nemusí být vždy zdarma. Pro někoho, kdo si takový produkt (jako třeba CaptureONE)
pořídil k 10D, to může při přechodu na 20D znamenat další výdaje.

Lze říci, že 20D skutečně svého předchůdce kvalitou obrazu
překonává asi ve všech ohledech. Na druhé straně si ale nepředstavujte žádnou
revoluci, například po přepočtu na 300dpi odpovídá plné rozlišení 20D velikosti
cca 30x20cm zatímco u 10D to bylo cca 26×17,5cm – příjemný nárůst, ale žádný
superskok.

Rychlost

V tomto ohledu došlo k asi největším změnám. EOS 20D je vybaven rychlejším
procesorem DIGIC II a zejména má podstatně rychlejší řadič pro zápis na
paměťovou kartu. Kromě toho Canon zrychlil i vlastní sériové snímání na
vynikajících 5 snímků za sekundu. Ve výsledku to znamená skvělé výsledky při
focení do JPG formátu, podle testů na dpreview.com zvládne buffer v plné
rychlosti 5 obr./s 24-26 snímků, což je opravdu výborný výsledek! Navíc je hodně
optimalizován i zápis na paměťovou kartu, takže s rychlou kartou je reálná délka
sekvence v plné rychlosti ještě větší, až někam přes 35 snímků. Sám jsem to
popravdě řečeno tak přesně neměřil, nicméně zhruba odpovídat to bude. Oproti
10D, která zvládne 9 snímků do bufferu a jeho uvolňování je mnohem pomalejší, jde
o ohromný skok.

Bohužel ale trochu podobně jako u Nikona D70 dopadá 20D mnohem hůře při focení v RAW
módu. Do bufferu se vejde jen 6 snímků a vzhledem k větší velikosti souboru trvá
déle i zápis. Paradoxně starší 10D je na tom při sekvenci dokonce o něco lépe, neboť
její buffer zvládne 9 snímků i v RAW. Při focení do RAW je u 20D zkrátka nutno
počítat s investicí do co nejrychlejší paměťové karty, pak bude výsledek pořád
ještě výborný, její převaha nad 10D ale není zdaleka tak velká jako u JPG.

Významným zdokonalením u 20D je rychlost náběhu po zapnutí, přístroj naběhne
prakticky okamžitě (cca 0,3s), proti cca 4s u 10D jde o významný pokrok.

Pokud mám učinit srovnání, tak i přes námitky při sekvenčním focení do RAW je
rychlost oblastí, ve které 20D překonala 10D asi nejdrtivěji a v některých
oblastech fotografie může jít o vážný důvod k upgradu.

Měření expozice, závěrka, blesk

Klasické měření expozice se mezi 10D a 20D neliší vlastně vůbec, opět je tedy
k dispozici kvalitní multisegmentové měření, naopak ale opět chybí měření bodové
(k dispozici je pouze cca 9,5% selektivní). Nicméně v praxi jsem s 10D neměl
nikdy velké potíže a 20D jistě poslouží stejně dobře.

Novinkou ale je nové měření E-TTL II pro fotoblesky. Jde opět o režim s
měřícím předbleskem, zdokonalená je ale vyhodnocovací logika, která nyní bere v
úvahu i údaje o zaostřené vzdálenosti atd. K jeho plnému využití je nutno mít
patřičný blesk, navíc nebude pracovat s některými starými EF objektivy jako
třeba EF 24mm f/2,8, které nepředávají informaci o vzdálenosti. Ke cti Canonu ale
slouží to, že 20D umí nadále i klasické E-TTL, se starším bleskem či objektivem
je tedy možné pracovat, není nutný žádný upgrade za každou cenu. Chválu zaslouží
i fakt, že již delší dobu lze na webu Canonu najít v tabulce objektivů i
informaci o tom, které EF objektivy E-TTL II neumí, informovanost zákazníka je
tedy poměrně dobrá. Zdokonalení zábleskové automatiky je jednoznačným kladem.

Ke změnám nedošlo v expozičních režimech, opět jsou k dispozici jak běžné
režimy M, Av, Tv a P, tak i motivové programy. Závěrka má nyní nejkratší čas
1/8000s což se může občas hodit, synchročas pro blesk se ale bohužel zkrátil
spíš jen symbolicky z 1/200s u 10D na 1/250s. Většinou to stačí, nicméně 1/500s,
kterou umí Nikon D70, by občas potěšila.

Bohužel ale na tomto místě nemohu přehlédnout podle mě největší vadu v
konstrukci 20D, kterou vnímám dokonce jako dost vážný argument proti upgradu z 10D.
Závěrka je totiž velice hlučná! EOS 10D má krásný “měkkoučký” chod závěrky i
zrcadla, který dává laťku hodně vysoko. Když mi poprvé přišel do ruky Nikon D70,
tak jsem se o zvuku jeho závěrky vyjádřil dost opovržlivě, EOS 20D je ale ještě
o něco hlučnější. Je to dost škoda a v oborech focení, kde nechceme rušit hlukem
to bude na závadu.

Automatické zaostřování

AF systém u 20D je zcela nový. Zaostřovacích bodů je nyní 9, středový bod
navíc s objektivy se světelností 2,8 a lepší pracuje jako křížový senzor. Systém
by měl být citlivější a rychlejší. Popravdě řečeno AF systém jsem si neměl
možnost otestovat v nějaké vyloženě problémové situaci, kdy 10D má někdy potíže.
V běžných situacích fungoval sice výborně, ale nemohu říci, že by na mě působil
výrazně lépe než AF u 10D. Nicméně podle informací od jiných uživatelů by měl
být opravdu o něco zdokonalený, navíc by snad mělo ubýt i případu, kdy kombinace
určitého těla s určitým objektivem ostřila zásadně špatně.

Lze říci, že inovovaný AF systém u 20D by měl být přínosem a snad i určitým důvodem pro
upgrade z 10D.

Nové objektivy EF-S

EOS 20D podporuje, podobně jako EOS 300D, i objektivy s mírně modifikovaným
bajonetem EF-S, určené výhradně pro DSLR s “malým” APS snímačem. Rozdíl proti
minulosti je ale v tom, že zatímco po uvedení 300D se v tomto provedení dělaly
objektivy spíše v low-end kategorii, nyní se objevují zajímavé novinky
použitelné i pro náročnější uživatele jako třeba 17-85mm IS anebo ultraširokoúhlý
objektiv 10-22mm.

Tato inovace je ale důležitá spíš pro nové zájemce o DSLR či ještě spíše pro
uživatele, kteří s pravými zrcadlovkami nepracovali vůbec nikdy a tak nejsou
ničím vázáni a nepočítají ani s budoucím přechodem na vyšší modely DSLR. Při
upgradu z 10D jsem samozřejmě vybaven klasickými objektivy a s využitím EF-S
bych asi hodně váhal. Argumentem proti je i možný budoucí zájem o přístroje jako
EOS 1D II s větším snímačem.

Celkové hodnocení

Můj názor je nutno rozdělit na dvě části. Budu-li hodnotit EOS 20D samotný,
tak bude s výjimkou hluku závěrky hodnocení jednoznačně kladné. Domnívám se, že
v dané třídě přístrojů pro náročné amatéry či dokonce poloprofesionály nemá momentálně na trhu
asi žádnou
reálnou konkurenci a každý jeho uživatel by měl být spokojen.

Složitější je ale posouzení otázky, zda se přechod na EOS 20D vyplatí
stávajícímu uživateli 10D. Největší výhodou 20D je podle mě (a hlavně pro mé
konkrétní potřeby) mnohem větší
rychlost sériového snímání, ukládání na kartu i nabíhání. Na druhém místě bych
vyzdvihl obrazovou kvalitu, rozdíl sice není zásadní, nicméně potěší. Ostatní
změny spadají spíše do oblasti drobných zlepšení. Popravdě
řečeno je můj názor na smysluplnost upgradu dost rozpačitý. I když kalkuluji s
prodejem 10D, tak by mě upgrade na 20D přišel stále minimálně na cca 25 tisíc
korun, což se mi zdá s ohledem na získaný přínos poměrně hodně. Ukazuje se, že s
morálním zastaráváním pravých DSLR to už v současnosti není ani zdaleka tak zlé
jako před pár lety, proti digikompaktům je pak rozdíl přímo propastný.

K jednoznačnému závěru, zda si ponechat 10D nebo ne jsem tedy nedospěl, v
tomto směru bude asi článek pro leckoho zklamáním. Bohužel ale realita opravdu
nebývá černobílá…

80 komentářů u „Canon EOS 20D kontra 10D – vyplatí se upgrade?“

  1. Prechod na 20D

    Ja jsem presel z 10D na 20D a jsem velmi spokojen! Jedine co me vadi na 20D, je opravdu vetsi hluk pri stisku spouste.
    Jinak pan Hruby neuvedl, ze 20D ma pro pripojeni k pocitaci rozhrani USB2.0, coz znamena konec dlouhemu cekani, nez se zkopiruje treba 3GB karta.

    Odpovědět
    • prechod na 20d

      Vite, on je ten clanek opravdu z meho privatniho uhlu pohledu, tim se nijak netajim. A jelikoz uz vlastne ani nevim, kde mam kabel k 10D, nebot jsem za posledni rok fotky nikdy nekopiraval jinak nez v PCMCIA ctecce notebooku, tak me USB2 opravdu moc nepali :-)) Jinak ale mate samozrejme pravdu a je to uzitecne doplneni, dekuji.

      Odpovědět
      • prechod na 20d

        Ahoj Tomáši, máš to moc pěkně napsaný a v podstatě souhlas – 20D ve své kategorii nemá reálnou konkurenci ale i tak je otázkou, zda se přechod z 10D vyplatí, protože i když je 10D relativně staršího data, tak je to taky výborný aparát a přechod by vyšel dost draho. Pokud už přechod na lepší model, tak bych si asi osobně ještě počkal až na další budoucí model a ušetřený peníz raději investoval do nějakého pěkného skla.
        Zdravím a přeji dobré světlo !

        Odpovědět
      • prechod na 20d

        K tomu USB – je sice hezke, ze mohu dat kartu do ctecky , ale proc?? To ji mam furt vyndavat?? Kolikrat to ten konektor v aparatu snese? Videl jsem jiz ohnuty pin (zarazeny) do ctecky CF kdyz se dirka v CF nejak “ucpala”…
        Je smutne, ze high speed usb ma cannon az u 20-citky.

        Odpovědět
        • prechod na 20d

          Jedním z důvodů je např. kontinuální focení. Zažil jsem už několik akcí (reportáže, svatby, apod.), kde je NUTNÉ stále fotit a přitom stahovat data z plných karet. Není prostě možné na několik (v případě velkých karet se může jednat i o deset a více minut) přestat fotit. Rychlá čtečka je pochopitelně vhodným doplňkem všech majitelů Nikon D70 a starších, které nemají USB 2.0. Šetří se tím čas. Jinak karty jsem vyměňoval opravdu hodně často a nemám zatím sebemenší problém (D100 mám 2 a půl roku). Nedovedu si představit situaci, kdy by to někdo při BĚŽNÉM užívání takto zničil. V těle i na kartě jsou totiž poměrně přesné vodící drážky, dokonce tam karta ani nejde strčit obráceně. To by to někdo musel opravdu silou poškodit.

          Odpovědět
          • prechod na 20d

            Rychlost D70 jsem měřil, pokud se nezměnil firmware, tak při stahování do počítače dosahuje rychlostí max. USB 1. Pro majitele D70 je nejlepší investicí rychlá karta a rychlá externí čtečka… 🙂

          • prechod na 20d

            O USB 2.0 nejen u D70 se toho už namluvilo hodně. V technických parametrech je skutečně uvedeno, že USB 2.0 tento aparát má, je ale otázkou, jak to v reálu doopravdy funguje (nejen u D70). Neměřil jsem to a ani jsem to nijak podrobně nezkoumal ale je nutno si uvědomit, že rychlost přenosu USB 2.0 mnohonásobně převyšuje možnosti rychlosti čtení i těch nejrychlejších karet – co je mi platné USB 2.0 když mám kartu, která je schopná číst třeba jen 2-3 MB/s u běžných a cca 10MB/s u špičkových (ULTRA II.) karet (karty Extreme III. s přenosem 20MB/s se teprve dostávají do prodeje ale i tato rychlost je jen zlomkem plné rychlosti USB 2.0). Takže se dá očekávat spíše “brzdění provozu” kartou, než rozhraním samotného aparátu.

          • prechod na 20d

            V něčem máte pravdu, nicméně pokud na Ultra II je schopen D70 ukládat rychlostí odpovídající 36-ti násobku “rychlostního koeficientu” 150 kB/s a při připojení k počítači pomocí dodaného USB kabelu stahuje jen rychlostí šestinásobku, tak tady určitě není něco v pořádku a kartou to určitě nebude.

          • prechod na 20d

            Já vím, že tak úplně jednoduché to není, chtěl jsem ale jen říct, že to není jen otázkou toho, zda aparát má či nemá USB 2.0. Je to taky o tom, jak je toto rozhraní schopen využívat zbytek aparátu a taky jak je na tom karta. Možná by stálo za to, provést nějaké exaktní měření se stejným objemem dat u různých aparátů se stejnou kartou (a taky stejně naformátovanou) a na stejném PC. Na druhou stranu je pak ale taky otázkou, jak moc je tento parametr důležitý. Asi jak pro koho. Já osobně to považuji za téměř nepodstatné, preferuji čtečku a použití dvou menších karet místo jedné velké – a to i z jiných, podle mne podstatnějších důvodů. Například karta může také “odejít” a pak mám ještě jednu záložní, pak taky mohu na jednu fotit a druhou stahovat ve čtečce a taky mohu jednu použít do foťáku a druhou jako přenosný disk a tak podobně.

          • prechod na 20d

            No ono je take otazkou zda pocitac, do ktereho fotky nahravate ma usb2.x porty. Dost casto se stava, ze frontbus usb porty (ty vepredu pocitace) funguji zcela prapodivne! Nikoho z niceho nepodeziram, ale uz jsem videl par koumaku, kteri nadavali na usb2.x ve fotaku a meli to pripojene do usb1.1 🙂

  2. Ukladani na pozadi

    Jeste jedna docela podle me podstatna vec. Pokud se nepletu, kdyz jsem kdysi davno zkousel 10D (mel jsem D60 a prechod na 10D jsem nechtel), tak 10D stejne jako D60 neumela ukladat snimky na pozadi pri namacknute spousti, coz 20D umi a je alespon pro me velmi podstatnou vyhodou. Kdyz fotim na koncertech nebo jine reportaze musim dost casto mit “namacknuto” i delsi dobu a u D60 jsem si diky tomu dost casto zaplnil buffer. U 20D se mi to zatim nestalo.
    Prechod z D60 na 20D mohu jen doporucit.

    Odpovědět
    • ukladani na pozadi

      On ten flow u 10D je dost slozity, nejak to tam putuje mezi bufferem, mezibufferem a pak kartou. Proti D60 je 10D o dost rychlejsi. Osobne fotim na rychlost dost narocne veci, ale opravdu vyzureny na rychlost 10D jsem jen velmi vyjimecne, rekl bych tak prumerne 1x za pul roku…
      Nicmene kazdopadne 20D je v teto oblasti znatelnym krokem vpred a v clanku jsem to taky proto uvedl jako jeden z hlavnich duvodu pro pripadny upgrade.

      Odpovědět
  3. rychlost

    Pridavam sa k spokojnym uzivatelom 20D-cka. Rychlost nabehu zo “spanku” je skvela. Kazdy pozna ten pocit, ked vidi nieco, co bude za styri sekundy uz urcite prec a nemoze si pomoct, lebo fotak sa este prebera, no s novym 20D-ckom ho mame za ten isty cas zachyteny a uz davno ulozeny na karte…

    Odpovědět
  4. E-TTL II a Sigma

    Zde, prosim, uvadim nazor zastupce Sigmy:

    Thank you for your e-mail dated Nov.15,2004.

    When the Sigma C-AF lenses are attached to the E-TTL II compatible cameras,
    it automatically goes to ordinary E-TTL auto flash mode as most of the Canon
    lenses
    does. We would say that there is almost no difference between E-TTL and
    E-TTL II
    functions except in the special occasion such as shooting subject through
    glass
    window. For the ordinary photographic scene, you don’t find any difference
    between
    these functions.

    Best Regards
    Sigma Corporation
    Masaaki Nakatsuka

    Odpovědět
  5. Noise banding

    K dost zavaznym nedostatkum bych urcite radil “pruhovany” sum pro vyssich ISO. Nevim, jak na tom bylo 10Dcko, ale u meho 20Dcka je ISO 3200 ponekud problematicke.

    Odpovědět
  6. Kam se poděl milý Tomáš Hrubý z Fotozóny

    Tak nevím. raw soubory, joystick, monitor, teště tady chibí videorekordér a televize, pro starší pár elektronek Techniku máte prvotřídní, a jak se říká, cool. Máte na to peníze, niv Vám nezávidím. Ale vylézt občas na světlo a chvástat se “to jsem si koupil, to mikdy mít nebudete tak radší seďte na perdeli a čtěte moje moudra – to doopravdy taky ne. Navíc Vaše fotografie – nim moc. Kam se poděl ten milý Tomáš s Flexaretou z Fotozóny?? Zůstal z něj profesionál v nejhanlivějším slova smyslu. Fotozónu utnul a tím začal začátek konce jeho osobnosti.

    Odpovědět
    • kam se poděl milý tomáš hrubý z fotozóny

      Doba jde dal a s ni technika, tudiz se neni cemu divit, ze lide obcas prechazeji z analogu na digi. Pan Hruby podle me pise skvele a nijak se nechvasta. Jsou proste lide, kteri o tuto techniku maji zajem a pro ne tento clanek muze byt prinosem. To, ze si clovek poridi drazsi vybaveni a podeli se s ostatnimi o sve zkusenosti nepokladam za nejake povysovani. Jak by pak asi mohly vzniknout recenze drazsich vyrobku?

      Odpovědět
      • kam se poděl milý tomáš hrubý z fotozóny

        Já se zeptám jinak, jasně že se dá udělat špičková fotka i s 30 let starým analogem a dobrým pevným sklem, ale třeba sport a zvířata se už prakticky ničím jiným ( vyjímky nechť prominou ) než DSLR nefotí…. Tak proč plakat nad starými časy ? A podle mě je to tak dobře, já nemám foťák na to , abych se s ním ukazoval, ale na to, abych zachytil, co chci… a s DSLR mi to jde lépe než s ničím jiným, byť nepopírám, že jsou borci, co to tím analogem umí… Pořád je nejdůležitější fotograf, ale třeba pro mě osobně je dost velký rozdíl mezi 5 snímky za vteřinu a 3 snímky za vteřinu a 8 snímky za vteřinu, stejně tak menší šum při vyšších hodnotách ISO… Pro mě to byl poučný článek, autorovi tímto děkuji …

        Odpovědět
  7. EOS 30D

    Myslim, ze s dalsou generaciou uz nebude takato diskusia potrebna. Stare tela 10D budu vtedy ale zrejme nepredajne.
    Ja som tiez ugradol svoju 10 megapix Fuji Sensiu na 20 megapix Velvia 100F 🙂

    Odpovědět
  8. Ta propagace je už trapná

    Kolik ta firma Canon platí??? Jistě dost když někdo s dobrým jménem a fotografickými znalostmi propůjčí svoji osobu k hanebnostem, jako jsou tyto. Série reklamních článků 10D jsou horší než Photolife pane Tomáši. Měl byste se domluvit s panem Karbusickým, možná že byste vytvořili skvělý tým pro psaní /pr článků. Neúnavné a chvástavé vychvalování Canonu 10D jasně ukazuje že zde jde o /pr osobu, maskující tento snadný příjem financí. Když je v domě malé dítě je každá koruna dobrá,l viďte? a Vaše cesty do USA tasky musí někdo platit?
    Vše dobré přeje Petřvaldský

    Odpovědět
    • ta propagace je už trapná

      Řekl bych, že trapné jsou spíše Vaše řeči. Nikdo Vás nenutí to číst, nikdo Vás nenutí kupovat si novější věci, nikdo Vás nenutí se tady nesmyslně vyjadřovat.

      Základní rozdíl mezi Vámi a Tomášem Hrubým, potažmo i námi ostatními redaktory je v tom, že se snažíme něco dělat pro ostatní amatéry na základě vlastních zkušeností. Od firem za to máme kulové, jsou to zpravidla poznatky z vlastní praxe hozené na papír a doplněné příklady. Nic víc, je v tom dost práce a jsou za to houby peníze, prostě nás to baví. To jen pro Vaši informaci.

      Co se týká článku, je období bazarových prodejů D10 díky nástupu D20, takže článek je sakra aktuální pro spoustu lidí včetně mě.

      A aby bylo jasno, firma Canon je v tomto ohledu vůbec nejhorší ze všech, na recenzi či porovnání nepůjčuje zásadně nic, takže psát zrovna u této značky o /pr je opravdu vrchol blbosti.

      Jan Hlinák

      Odpovědět
      • ta propagace je už trapná

        /pr je /pr, to je jednou jasná ta definice. Víme, že toto nebylo psáno jenom dnes, kdy tento model je již ve výběhu a je tedy “sakra aktuální”, ale v době kdy toto stálo statisíce a velice sugestivně se líčila smrt filmu a přechod na jediný správný systém 10D. Protože autor patří do jedné sekdy jednoho serveru, kam není možno se z určitých lokalit Prahy vůbec připojit, mají se věci tak jak mají. Kdybych napsal článek o používání a fotografování Exaktou Varex asi by nikoho nenadchnul. Jistě dneska, ve ypotřební společnosti, všechno rychle, všechno instantní. Náběh za 2 sekundy nebo 0,2 sekundy. Sakra, to je důvod k diskuzi. Několikrát denně mně ten problém v praxi trápí. Zabýval se Sudek takovými sračkami? Nezabýval . A co dělal? Tvořil. Dez sračiček a serepetiček, poctivou technikou. Dělal 20 000 fotografií ročně, jak někde jinde pan Hrubý píše pro použití do databank? Nedělal. Co dělal? Skromně tvořil, nikam nepsal a nikomu 10D nevnucoval. Historie jej vynesla k nesmrtelnosti. Ti kteří se chovají opačně jsou odsouzeni k věčnému zatracení a zavržení.
        JP

        Odpovědět
        • ta propagace je už trapná

          Ty víš starou belu co znamená /pr. Já jsem si ten článek přečetl s chutí, protože přemýšlím jestli je lepší koupit ojetou 10D nebo novou 20D. Dostal jsem přesně ty informace, které jsem potřeboval od člověka, který je získal na základě svých zkušeností a to je také ten nejpodstatnější, co může článek nabídnout.

          Odpovědět
        • ta propagace je už trapná

          Velice Vam dekuji, pane Petrvaldsky, ze jste pomohl rozkryt spinave spiknuti nechvalne proslule firmy Canon a prodejnych redaktoru tohoto internetoveho platku. Nebyt Vaseho skveleho postrehu, jiz bych zaslepen reklamnim trikem bezel do obchodu koupit si Canon 20D, ale diky vasemu pronikavemu postihnuti problemu jsem se tomuto nutkani ubranil, coz je dobre, nebot doma nemam ani pocitac.
          Doufam, ze neustanete ve sve investigativni cinosti a budete nas dale oblazovat komentari podobneho typu. Pro dalsi fanousky doporucuji nahlednout do diskuse a adapterech firmy Metz, kde se Mistr spravne zastava starych a chudych.
          Jeste jednou dekuji!

          :-)))))))))

          Odpovědět
          • ta propagace je už trapná

            moja rec, moja rec
            :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
            :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

            tomas hruby = zapredanec jeden kapitalisticky, platia mu hrozne peniaze za to ze tu propaguje kapitalisticke znacky.

            Ja som z dobre informovaneho zdroja este pocul, ze ma aj nejake pletky s hereckami a tak isto, ze sa zucastnil projektu utajenia UFO v USA. Nesmiem ani zabudnut na to, ze s Elvisom maju kupeny sukromny ostrov s tichomori a ten si kupil prave za peniaze z reklamnych clankov pre Canon.

            jano

        • ta propagace je už trapná

          Spíš jste docela trapný vy pane Petřvaldský. Chtěl bych vidět Sudka fotit sport, reportáž či zvířata se snad i 20kilovou dřevěnou “bednou”, to by asi hodně pohořel.
          Jinak Sudek je krajinář snad dosud nepřekonaný a já si ho mooc vážím, ale vás si vaše kydy vážit nemůžu. I mě ten článek pomohl, ale nejenom tento i jiné od T. Hrubého.

          Odpovědět
        • ta propagace je už trapná

          No vidite, Sudek fotil 20.000 snimku za rok a kdyz jsem pred casem psal, ze asi tolik zhruba nafotim, byl jsem oznacen za cvakala, protoze fotim jen na g5:o)

          Ja bych byt mozna, byt Vami nehrozil tolik lidem, ze se budou za to co delaji varit v pekle ve vyvojce :o)
          U fotografie snad vzdy bude skutecne dulezitejsi sdeleni, nez forma a pokud clovek foti pro radost, melo by to tak byt, jinak by to pro radost nebylo. Pokud se fotografii zivi, mohou tyto dve substance byt nejvyse v rovnovaze. Prevysi-li forma obsah, je dilem zrejme uz kyc.

          Kdyby pan Sudek mohl mit to, co je k dispozici dnes, urcite by to pouzival.
          Osobne si myslim, ze tyto clanky maji sve opodstatneni a neni to o vytahovani. Sam takovou techniku nemam, neb mi DSLR proste blizka neni, ale rad si to prectu. Obcas mi spise vadi lide, kteri pod takovy clanek napisi neco, v cem odsoudi ty, kteri treba podobnou techniku nevlastni, nebo takovy nepouzivaji. Za to ovsem nemuze autor clanku.

          Odpovědět
        • Re: ta propagace je už trapná

          Kdybyste napsal článek o Exaktě, možná by i někoho nadchl (kdyby v něm ovšem nebylo tolik chyb jako ve vašich příspěvcích a kdyby byl informativní, nikoli konfrontační). I my tady vydáváme články o starých fotopřístrojích, jestli jste si všiml. Vy tvrdíte, že vše nové je špatné, zatímco my se snažíme dávat všemu stejný prostor – novinkám i starým věcem, filmu i digitálu, aby si každý našel to svoje.
          Nepatřím zrovna mezi digitální nadšence, ale to je moje věc a nebudu ty, kteří se snaží zprostředkovat své zkušenosti jiným (byť v oblasti, která není zrovna mou parketou), napadat a obviňovat z nějaké propagace. Vy fotografujete Exaktou, mluvíte tedy o Exaktě, Tomáš používá Canon 10D, píše proto o něm. To přece není reklama, ale osobní zkušenost.
          Když řeknete někomu, že je hlupák a chvástal proto, že má dobrou fototechniku, pak to není problém jeho, ale nejspíš vaší závisti… A kromě toho se vám divím, že vám není trapné někoho urážet, když se snaží pro ostatní něco udělat. Za Tomášem je vidět hodně práce a málo řečí, od vás řečí spousta a práce žádná – např. od Tomáše znám fotografie a články, od vás jen ty řeči, které jsou navíc dost hloupé.

          Milan Sýkora (redaktor Paladixu)

          Odpovědět
        • ta propagace je už trapná

          hej Sudek sa tym nezaoberal ale myslim ze keby teraz zil Capa tak ten by sa tym zaoberal 8P

          apropo, tusim Sudek sa ani nezaoberal reakciami na clanky na nete tak by ste si mozno zneho mohli zobrat priklad.hmm?

          ,,Ti kteří se chovají opačně jsou odsouzeni k věčnému zatracení a zavržení. ”
          hehe, ako z nejakej kazne o apokalipse

          Odpovědět
      • ta propagace je už trapná

        Pan Hlinak mi prehovoril z duse. Som rad, ze Paladix existuje a pise to, co pise. Prispevky pana Hrubeho si vzdy rad precitam. Teda aby ste vedeli, su aj ludia co Vas maju radi (myslim, ze ich je ovela viac, ako tych, co Vas radi nemaju) a nenechajte sa znechutit.

        Odpovědět
    • ta propagace je už trapná

      Hm,hm hádžete na autora samé invektívy, ani jeden konkrétny argument alebo názor k samotnému obsahu článku. Uvedomujete si, že vlastne autora osočujete, ohovárate, čo môže byť kvalifikované ako trestný čin?

      Odpovědět
  9. Ta propagace je už trapná- konkrétní záv

    THR píše:
    EOS 20D se na první pohled od svého předchůdce nijak neliší a mnoho rozdílů se nenajde ani při reálném použití. Mohu zodpovědně prohlásit, že jsem v praxi byl 20D schopen ovládat bez jakéhokoli nahlédnutí do manuálu vlastně okamžitě – venkovní ovládací prvky se neliší vlastně vůbec, menu je velmi podobné. Vzhledem k tomu, že proti ergonomii 10D nemám žádné námitky to pokládám za rozumné – na odladěném řešení by se nemělo nic měnit.

    Já dodávám: Jinak by to udělal jenom blázen. Koupil byste si auto které be mělo volant vzadu? Začínám se o digitální fotografii zajímat aktivně po 20ti leté praxi s Exaktou Varex a tak vím o čem píšu. Digitální fotografie je cesta do neznáma, do tmy, sopubory padají do tmy, na filmu je něco vidět ale na kart+ě nic, nic není vidět, když se karta posere už to nikdo nespraví, film se dá vyvolat, vybělit, ustálir, zreponovat.

    THR píše
    Vlastně jedinou výraznou inovací je to, že na zadní straně přístroje přibyl ke klasickému ovládacímu kolečku i jakýsi “joystick”.

    Já píšu: Vysvětlit pojem Joystikc. Co to je?

    THR píše:
    Při fotografování slouží k výběru zaostřovacího bodu, což by mohlo být praktické, asi bych si na to poměrně rychle zvykl. Drobnou příjemnou inovací je pak i lepší umístění indikátoru zápisu na paměťovou kartu. Vestavěný blesk je mírně upraven a jeho výbojka je nyní dále od osy objektivu, což omezí riziko efektu “červených očí”. Bohužel ale nebyl napraven nedostatek 10D a nadále není nastavená hodnota ISO přímo indikována na stavovém displeji ani v hledáčku.

    Já píšu:
    I ta nejprimitivfnější Exakta Varex měla kovový kroužek kam jste si nastavili ASA na které chcete fotografovat. Dokonalé fotopřístroje měly i DINy. Říkalo se tomu paměť fotoaparátu. To bylo už před 40 lety a ne dneska!!!
    Jaký indikotor zápisu? Paměťová karta při zápisu hřeje do ruky, když se hned vindá.

    THR píše:
    V souhrnu nemám v této oblasti proti 20D žádné námitky, nevidím ale ani žádné zásadní výhody proti 10D.

    Tedy dotaz nezodpovězen, nikdo neví, co je lepší a co je horší.

    Jsem pro objektivní diskusi. Ale ta se musí vést nad dokonalými koncepčně připravenými podklady a ne nad emociálními chválami modermizace fotopřístrojů vůbec.

    Vše dobré všem zde na Paladixu přeje
    Jan Petřvaldský

    Odpovědět
      • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

        lada 16.12.2004, 18:42
        Joystick znamena anglicky “veselý kolík”

        Tak, a teď jsem se toho dozvěděl.

        Odpovědět
    • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

      Pane Petřvaldský, vyrazem joystick je zde myslen osmi-smerny ovladaci prvek s moznosti stisku, neboli ovladaci prvek, kterym mohu pristroji zadat 9 ruznych “povelu” narozdil od tlacitka, ktere umi pouze jeden, nebo spouste ktera umi 2 “povely”. Je to neco podobneho jako radici paka v aute, az na to, ze svym rozmerem jen o neco malo prevysuje ostatni tlacitka na pristroji a krome stisku jej lze naklanet do 8 smeru. Slouzi kuprikladu k volbe zaostrovaciho bodu, nebo k posunu vyrezu porizeneho obrazku na display fotoaparatu (jako kdyz se okem posouvate po vytistene fotografii). Domnivam se, ze tohle bude dostatecne pochopitelne…
      Jeste mala poznamka, vsiml jsem si, ze bojujete za prava “utlacovanych”, tak byste sve usili mohl spise uplatnit na potlaceni stavajici zdrcujici politicke situace. Tahle zeme potrebuje podminky pro podnikani a pro vznik pracovnich mist, takze radeji bojujte proti soucasne vladni politice a vsemu doleva. Tim nepochybne pomuzete chudym a nezamestnanym a ti si pak treba budou moci poridit kvalitnejsi foto techniku :o)

      Odpovědět
      • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

        Jeste mala poznamka, vsiml jsem si, ze bojujete za prava “utlacovanych”, tak byste sve usili mohl spise uplatnit na potlaceni stavajici zdrcujici politicke situace. Tahle zeme potrebuje podminky pro podnikani a pro vznik pracovnich mist, takze radeji bojujte proti soucasne vladni politice a vsemu doleva. Tim nepochybne pomuzete chudym a nezamestnanym a ti si pak treba budou moci poridit kvalitnejsi foto techniku :o)

        Až se politická situace vrátí do let, kdy byly vyráběny blesky Elgawa Plauen a Druopta TR 64 pak bude jasno. Správně, za komunismus a socialismus nutno vždy bojovat!
        Děkuji za objastění slova joystick.
        JP

        Odpovědět
        • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

          Pane Petřvaldský, před časem se na českých fotografických serverech vyskytovalo pochybné individuum, vystupující pod různými jmény. Jeho příspěvky byly vesměs konfrontační, cílené provokace s účelem vyvolat emotivně zabarvené reakce a degradovat funkčnost diskusních fór. Čtenáři Fotoprůvodce jistě dosud na XGASe nezapomněli. Ptám se vás proto přímo: Neznáte se s tím pánem náhodou? Ještě žije z peněz onoho grantu, místu aby dělal něco společnosti prospěšného (třeba vařil polévku pro bezdomovce nebo se podílel na humanizaci našich psychiatrických zařízení)? Není nic pěkného vidět kostlivce vylézat z hrobek…
          Pro pana Hrubého: Dobrý článek, dík za něj. Ještě jeden dotaz: V poslední době jsem se setkal se stížnostmi na spolehlivost EOS 300D. Jaké jsou vaše zkušenosti s 10D? Životnost závěrky?

          Odpovědět
          • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

            Ale XGAS žije právě ve Vás, vždy a všude!

          • CENZURA

            Teď skončila cenzura Paladixu. Dodnes nemohu spustit Fotoprůvodce. Do Paladixu jsem do minulého týdne nemohl přispívat. KDE JE DEMOKRACIE?? když Arnošt takto cenzuruje. Napsal bych jetšě lesccoc, ale je mi v tom bráněno. Na Fotoprůvodce se už nedostanu.
            XGAS

          • cenzura

            Už jsem různě po webu četl všelijaké zvratky ale tohle je asi rekord. Bohužel lidé, kteří sami nic neumí dnes s oblibou zneužívají demokracie k tomu, aby se sami zviditelnili tím, že alespoň šlapou po práci jiných.
            Tomáši, nenech se prosím těmito individui odradit ….

        • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

          Pro Váš i náš klid doporučuji zažádat o politický azyl na Kubě či v KLDR.

          Odpovědět
    • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

      JP pise:
      ,,Začínám se o digitální fotografii zajímat aktivně po 20ti leté praxi s Exaktou Varex a tak vím o čem píšu.”
      trosku chvalenkarstva a povysenectva na zaciatok 8)

      JP pise:
      ,,Digitální fotografie je cesta do neznáma, do tmy, sopubory padají do tmy,…”
      soubory padaji do tmy….lol.aj kabel cez ktory kvam idu tieto pismenka zrovna nesvieti 8)
      lol

      JP pise:
      ,,na filmu je něco vidět ale na kart+ě nic”
      tak si nafotte film a hned si ho pozrite.toolko veci uvidite 8)

      JP pise:
      ,,když se karta posere už to nikdo nespraví”
      nie vzdy.ak je to len vymazane a neni to HW chyba tak sa to da ,,vratit spat” na to urcenymi softami.
      ak je to HW chyba su na to firmy ktore maju urcitu uspesnost.aj ked to stoji vela

      ,,film se dá vyvolat, vybělit, ustálir, zreponovat.”
      hej, ale ked sa
      -osvetli
      -pomeni vyvojka za ustalovac
      -utopi v minilabe
      atd tak vam to nic nepomoze 8)

      zas na druhu stranu.chcel by som vidiet tisicu kopiu negativu ktoru mozete skladovat na druhom konci sveta a pritom stale je rovnakej kvality ako original 8)

      doporucujem trosku menej obav z novych technologii 8)

      Odpovědět
      • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

        sa ospravedlnujem.omylom som miesto mojho mena napisal ooch
        to stoho rozhorcenia 8)

        Odpovědět
    • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

      precetl jsem si tento vas prispevek a uz vim, v cem je problem. vy se proste bojite vseho noveho, protoze tomu nerozumite. jinak by z vas nemohly vypadnout takove slova jako “kdyz se karta posere, uz to nikdo nespravi” vs “film se da vyvolat…”

      verim tomu, ze o klasice vite hodne. ale vim, ze o novych technologiich vite kulove.

      tak tu prosim netrapte ostatni svym slepym odsuzovanim vseho noveho.

      Odpovědět
      • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

        Samozřejmě, stejně tak jako další hlouposti, třeba o nastavování ISO. Jestli jsem p. Petřvaldskému dobře rozuměl, tak se domnívá, že u EOSu nejde nastavit ISO… Je-li tomu tak, hodně mě pobavil… Autor článku, mimochodem zajímavého, se pozastavoval nad tím, že nikde není VIDITELNĚ (tj. v hledáčku či na displeji, pokud nepřepnu režimna nastavování ISO, samozřejmě) zobrazena aktuálně nastavená hodnota ISO. To docela vadí a osobně jsem se také (na EOS 300D 🙂 ) párkrát zapomněl, proto je celkem podstatná informace, že to výrobce ani u 20D nenapravil…

        Odpovědět
      • ta propagace je už trapná- konkrétní záv

        presne tak … psal to clovek, ktery se pta na to co je to Joystick a ktery vubec nektere odstavce textu ocividne nepochopil, proc na to vubec reagovat. O tom ze je to stejne aktualni ted, jako to bylo v roce 2004 kdy to zacalo svedci minuly vikedn, ktery jsem stravil s kamaradem v Brne. Ja mam 10D, on 20D a porovnavali jsme presne ve smyslu tohoto clanku. Vysledek je naprosto stejnej. 10D bych za 20D za soucasnych podminek nemenil, zas takova zmena to neni. Kupovat novou, vzal bych rovnou dvacitku. Jinak jsme na tom byli temer na stejno, snad krome vetsiho bufferu a rozliseni jsem na 20D nic zasadniho co by stalo za citovanych 25 koliku rozdilu, nenasel. Ale to je o zkusenosti a o foceni, ne o tom, ze ma nekdo doma fotacek za dve kila od vietnamcu a navazi se do lidi, kteri se snazi pro nas ctenare neco udelat 🙂 Nic si z toho volodroida nedelejte, a vytrvejte ve sve praci !

        Odpovědět
  10. trapna propagace

    doufam, ze se takovymito prispevky nenechaji autori odradit. vime, ze na vsech fotoserverech se vyskytuji psychoticti jedinci, kteri jsou proti vsemu v opozici, pouzivaji specificky jazyk, jejich argumentace je zavadejici a od veci. jedna se pri tom jen o ventilaci vlastnich mindraku, pripadne o pouziti ostatnich ctenaru jako vzorku pro psychiatricky vyzkum nebo pro zabavu 🙂

    Odpovědět
  11. Fanda DIGI technologie

    Ja digitalum fandim. Jejich technicky rozvoj a soucasne snizovani jejich cen pusobi:
    1/ blahodarne na snizovani cen klasickych kamer a vsech souvisejicich chemikalii – to snizuje konflikty v rodinnych rozpoctech,
    2/ zlepsuje zamestnanost v zaostalych regionech,
    3/ utuzuje zdravi naroda, nebot jedinec nemuze penize propit, ale utrati je za digital,
    4/ a pokud utrati penize za digital, podporuje body 1/ 3/ a 3.

    Jinak, když si pujdu neco hezkeho tvorit, co mne bavi, pujdu nejspise vybaven klasikou.
    Pokud pujdu s kamarady do hospody, vezmu si digital. Dokonce mohu sve spolustolovniky prekvapit, ze fotografie zaslu mobilem ihned do jejich mailove schranky. Takze po vystrizliveni mohou bez casove prodlevy pozorovat sve opile charaktery. A hned je take v zapeti smazat.
    Dekuji, ze jste muj prispevek docetli az sem.
    Hezke svetlo!

    Odpovědět
      • fanda digi technologie

        Pokud jste fanda do DIGI, penezmi v zadnem pripade nesetrete! DIGI se nebojte a manzelky (pokud ji jeste mate) se nelekejte.
        Pokud mate rad klasiku, pravdepodobne si za stejne penize hezky uzijete. A to diky DIGI, ktera stoji za pricinou snizovani cen v teto kategorii.

        Odpovědět
  12. Diskutujte POUZE k tématu článku!!!

    Pánové, buďte tak laskavi a dodržujte pravidla tohoto serveru. Tato diskuse je určena JEN A POUZE ke konkrétnímu článku. Pokud budete přidávat příspěvky, které se tématu článku netýkají, budou vulgární nebo budou porušovat zákony ČR, budou nemilosrdně smazány a pokud bude dotyčný autor pravidla porušovat opakovaně, bude mu zakázán přístup.

    Chcete-li se bavit o politice, navštivte nějaké politické diskusní fórum. Chcete-li si stěžovat na něco k Paladixu, využijte k tomu Kontaktní formulář. Pokud máte problémy na Fotoprůvodci, řešte to s Arnoštem a ne tady, v diskusi ke článku o rozdílech mezi EOS 10D a 20D.

    Odpovědět
  13. Sum na ISO 100

    V nekterych recenzich jsem se docetl, ze 20D ma na ISO 100 vetsi sum nez 10D. Tak jsme to s kolegou, co ma 300D subjektivne otestovali a skutecne nam prislo, ze za prijatelne stejnych podminek vykazuje 20D decentne vice sumu na ISO 100. Pri ISO 200 a 400 nam prisela hladina sumu stejna. Mate s tim nekdo zkusenosti?

    Odpovědět
    • sum na iso 100 a řivotnost závěrky

      Nevím jak moc viditelný je rozdíl na ISO100 u 300D a 20D potažmo 10D, ale myslím, že to asi nemá význam řešit, na snímku A3 a určitě i větším to poznat nepůjde. K životnosti závěrky, s 300D fotím už 13tý měsíc a mám nafoceno cca 23tisíc snímků, zatím vše funguje jak má (ťuk, ťuk). Výměna závěrky prý moc nestojí (vzhledem k ceně těla). 20D nemám, ale dost často vidím snímky na ISO3200 a mám z toho mindrák, na 300D je na tom ISO1600 o něco málo hůř se šumem jak 20D na ISO3200 a to je dle mého názoru hoooodně velký rozdíl. Já musím použít ISO800 a kolega s 20D tam foukne ISO1600 a pořád má trochu méně šumu jak já, chjo, díky tomu může použít kratší čas či přiclonit.

      Odpovědět
  14. 20D a 24 – 70/2,8 L Canon – funguje

    rad bych se stastnych majitelu 20D zeptal, zda jiz nekdo zkousel pouziti tohoto fotoaparatu a objektivu 24 – 70/2,8L …udajne “moc korektne” nespolupracuje?, Muzete nekdo tento “udaj” vyvratit, nebo potvrdit?

    Odpovědět
  15. Digikompakt

    S článkem který sem si dočetl vcelku souhlasím až na jednu drobnost. Píšeš,že rozdíl mezi digikompaktem a zrcadlovkou je propastný. Já fotím na sony f828 což je digikompakt a po zhlédnutí tvých fotek a fotek jiných autorů sem nenabyl dojmu, že by mé fotky byly o tolik horší. Prakticky nikdo komu sem své fotky vytištěné na a3 ukázal nepoznal z jakého foťáku jsou udělané. Nechci si tady dělat reklamu nemám to zapotřebí ale pokud by se někdo na mé fotky chtěl podívat tak http://www.sigut.net

    Odpovědět
    • digikompakt

      Pozor, tohle je spatne pochopeno. Tato veta byla minena tak (a v clanku to je napsano, ale asi ne dost jasne) jako propastny rozdil ve smyslu moralniho zastaravani. Faktem je, ze jeste dnes par lidi foti dokonce na EOSy D30, na D60 pak jeste casteji. Ovsem digikompakty z doby D30 a D60 jsou dnes jiz opravdu hodne prezite. 828 uz je novejsi a zda se, ze i v teto kategorii se trh zvolne stabilizuje.
      Co se tyce kvality, to je na delsi dobu, popravde receno na to tema uvazuji o samostatnem clanku. Obecne ale celkem souhlasim – podarene digikompakty a “neprave zrcadlovky” dosahuji opravdu nekdy az prekvapive dobre vysledky a v nekterych oborech dokonce mohou byt i praktictejsi nez zrcadlovky!

      Odpovědět
    • digikompakt

      Za ideálních podmínek jsou schopny ty nejlepší kompakty produkovat srovnatelné výsledky s DSLR. Ale s poklesem úrovně osvětlení se rozdíl ve prospěch DSLR dramaticky zvyšuje. Nehledě na to, že na reportáž a sport jsou kompakty v podstatě nepoužitelné.

      Odpovědět
      • digikompakt

        Na sport je kompakt asi vcelku skutecne nepouzitelny, ale na reportaze, to by spise zalezelo od druhu. mam Canon PS G5 a za vyhodu teto rady bych v tomto smeru povazoval kuprikladu vyklopny LCD hledacek, takze muzete fotit v ruznych polohach (neplest s Kamasutrou :o), nehlede na to, ze se tak muzete vlastne podivat i “za roh”.
        Na akcni fotky (sport) to ale neni. Co se tyka kvality fotografii za horsich svetelnych podminek, u malych CCD snimacu je problem s sumem, narozdil od velkych CMOS v zrcadlovkach, takze i zde to jaksi nevychazi pro kompakt moc dobre, no ale kdyz obcas vidim fotky otistene kuprikladu v Blesku a to, jak jsou zasumele, tak to snad musi fotit telefonem :o)

        Odpovědět
          • digikompakt

            Proc ne, Geckova rada canonu podporuje kompletne celou radu prislusenstvi blesku (nevim, jak je to s 580EX), ale stejne nosit bych to nechtel. Zkousel jsem chvili Speedlite 550EX a strasne spatne se to drzi v ruce vzhledem k tomu ,ze se teziste posune hodne nahoru vlivem tezkeho blesku.

            Konec koncu, stejne do lesa chodim radeji bez blesku. Nemusi vsichni videt, ze tam nejaky blazen fotografuje :o)

  16. Pěkný článek, díky. Upgrade z 300D.

    Díky za velice kvalitní a vyvážený článek se spoustou pozitivních i negativních postřehů.
    Osobně upgraduji z 300D na 20D. Dobré fotky se dají udělat i s 300D, ale na rozdíl od analogu mi pěkná řádka záběrů reportážního charakteru utekla právě z důvodů pomalé aktivace přístroje, čímž trpí asi i 10D.
    Otázka tedy asi nezní zda se vyplatí upgrade obecně. Je třeba asi říci, pro koho se upgrade vyplatí. Zlomová změna mezi přístroji asi není v celkovém výkonu, ale v rychlosti 20D. Jednoznačně se tedy vyplatí tomu, kdo fotí reportáže, sport, zvířata v pohybu apod.

    Odpovědět
  17. hlučnost

    Pěkný článek, libí se mě – a jsem i v podstatě rád, že závěr si člověk musí udělat sám.

    Mám jenom dotaz k hlučnosti – k čemu by se dala přirovnat? Zatím mám analog (pouze Canon 300 :-(), ale již víc než vážně uvažuji o přechodu na digi. Fotím zvířata, takže hlučnost je dost důležitá. Vím, že R. Stach psal také o vyšší hlučnosti, ale opatrně se tvářil, že to snad zase tak moc nevadí (?). Jaký má autor osobní názor na rušivost této hlučnosti? V porovnání s nějakým Canon analogovou zrcadlovkou? Díky moc.

    Odpovědět
  18. hlucnost

    Mno, nevim jestli vam pomuzu, ale nedavno jsem upgradeoval z analogoveho EOS 300 na 20D, a rozdil v hluku uzaverky mi neprijde nijak zasadni. Samotna zaverka je o neco hlasitejsi, ale zvuk motoru posunu filmu zase pochopitelne chybi, takze ve finale je to subjektivne temer stejne… ale zvirata nefotim…
    Zapatrejte po internetu, v nejake recenzi 20D jsem videl porovnani zvuku s 10D nahrane jako mp3…

    Odpovědět
    • hlucnost

      Podivejte, ono si je hlavne nutno uvedomit, ze EOS10D je opravdu mimoradne tichy pristroj, z analogu by se dal srovnat treba s EOSem 100 a jeste je tissi o chybejici pretaceni filmu. 20D je vedle 10D opravdu brutalne hlucny, zas ale treba proti analogovemu EOSu3 nijak hlucny neni. Takto je nutno chapat i komentar zmineneho R. Stacha, on dosud uziva EOS1D, ktery zas tak tichy neni, proti nemu zas 20D nijak tragicky neni. Ani treba ve srovnani s Nikonem D70 nedopadne hlucnost 20D az tak zle.
      Je to problem opravdu hlavne pri srovnani s 10D, ktery se v tomto smeru velice povedl. No a clanek neni o nicem jinem nez o srovnani 10D/20D :-))

      Odpovědět
      • hlucnost

        Diky za detailni informace. Uz jsem to snad trochu pochopil :-). Snad to pochopi i doma :-). Jinak samozrejme vim, ze v clanku slo o srovani 10D/20D, ale prislo me prave vhodne se zeptat nekoho, ktery ma evidentne zkusenosti s vice pristroji. Takze jeste jednou diky!

        Odpovědět
  19. kritické časy?

    Mohu mít ještě jeden dotaz, asi opět trošku off-topic?
    Jak je to s “kritickými časy” u těchto (zmiňovaných) digitálů (EOS 20D, 10D, 300D) – to znamená, jak vlastně rozechvěje “bouchnutí” zrcátka stroj? Omlouvám se, možná to někde na netu je, nehledal jsem moc intensivně, ale přesto by mě to hodně zajímalo. Šlo by, např. osobním odhadem, porovnat s analogovými stroji (asi “to” bude podobné, ale přece jenom i zde může probíhat určitý vývoj, profi těla asi na tom budou líp než amatérské, ale i tam jsou rozdíly atd.) a navzájem?
    Děkuji!

    Odpovědět
  20. CANON-OLYMPUS

    Dobrý den ,momentálně používám klasickou zrcadlovku od Praktiky s dvěmi objektivy a chci v nejbližší době přejít na digitální zrcadlovku a rozhoduji se mezi typy CANON a OLYMPUS .U CANONU jsem přemýšlel o 350D nebo 20D a u OLYMPUSU pak E-1 a E-300 .Poraďte mi prosím co bude pro mě nejvýhodnější z hlediska focení –portrétů ,krajinek ,makro snímků a dalších normálních situací ,jako památek oslav ,svateb atd. Z hlediska investice do fotoaparátu nechci investovat více jak 25tkč .Díky:)
    Arcarius@centrum.cz

    Odpovědět

Napsat komentář