Ve čtvrtek 4.4.2002 proběhla v Pražském domě fotografie vernisáž výstavy Alvina Bootha “Exhibicionista”.
Alvin Booth představuje na výstavě nazvané “exhibicionista” poměrně tématicky uzavřené dílo. Jedná se o akty a detaily lidských těl, které jsou nahlíženy v dosti provokativních souvislostech. Jistě se najde nemalý počet jedinců, kteří budou při pohledu na jeho fotografie pobouřeni a rozhořčeni. Zobrazují posedlost módou a lidským tělem, a to vše způsobem až obsesivním.
Těla modelů jsou natřena metalickým mejkapem, takže působí dosti odosobněně, chladně, spíše jako sochy. Dalším atributem, často obsaženým v těchto inscenovaných fotografiích, je latex. Latex hraje m.j. významnou výtvarnou roli v Boothově videoklipech, které ukazují jakýsi snový svět, ze kterého dýchá velká míra odcizení, ačkoliv jsou doplněny docela podmanivými melodiemi.
Alvin Booth sám sebe v reálném životě prezentuje také jako exhibicionistu. Dělá to s úsměvem a zdravou nadsázkou. Zdá se, že sám sebe nebere příliš vážně. Vtipkuje na účet svých posedlostí lidským tělem.
Je docela zajímavé, jakou cestou se k fotografii dostal. Pochází z Hullu, tedy ze severovýchodní Anglie. V sedmnácti se vyučil kadeřníkem. Později se přestěhoval do Oxfordu, kde začal fotit. V roce 1989 zanechává kariéry kadeřníka a stěhuje se do New Yorku. Je samoukem. Jeho první kniha aktů “Corpus” získala cenu Kodak Photo Book za rok 1999. Letos na podzim chystá knihu “Osmosis”.
Trochu mě překvapil sdělením, že své fotky záměrně míchá na počítači s neostrými obrázky, aby docílil méně perfektního vzhledu. (Zatímco my ostatní uměle doostřujeme a ještě je nám to málo.) Je pravda, že jeho černobílé, do hněda tónované fotografie-tisky, právě díky následnému digitálnímu zpracování, evokují takový starodávný nádech.
Za zmínku stojí i jeho adjustáže. Vyrábí si všechny rámečky k fotkám sám. Jeho rámečky nabývají různých forem, tvarů a velikostí. Jsou nedílnou součástí díla. Měděné povrchy pokryté patinou vypadají trochu jako kovotepecké výtvory. Jsou drsné i precizní zároveň.
Alvin sám na některých fotkách vystupuje jako model. Dalšími jeho modely jsou jeho přatelé – krasobruslařka, fotografka, číšnice z nočního baru. Latexové membrány velkých rozměrů, které při focení kreativně využíval, prý lze v New Yorku sehnat bez problémů. Ovšem může s nimi pracovat přibližně dvě hodiny, pak se začínají trhat. Jedná se prý o shodný materiál, ze kterého se vyrábějí kondomy. Vykazují neobyčejnou pružnost.
Alvin působil jako sympatický, bezprostřední, mladý muž, který neztratil dětskou hravost, ačkoliv to z jeho tvorby nemusí být patrné. Počítám, že se jeho fotky přiřadí k řadě kontroverzních děl, která rozdělí diváky na dvě poměrně dost polarizované skupiny: zbožňovatele a odpůrce.
Alvin Booth: Exhibicionista | |
Termín konání: | od 4. dubna 2002 do 12. května 2002 |
Místo konání: | Pražský dům fotografie, Haštalská 1, Praha 1 |
Otvírací doba: | 11-18 hod. |
Rozsah výstavy: | černobílé fotografie / tisky |
Vstupné: | 30,- Kč, děti, studenti a důchodci 15,- Kč |