V předcházejících dvou dílech jsme zhotovovali černobílé fotografie na papíry s pevnou
gradací. Dneska si řekneme něco o papírech s gradací proměnnou, o takzvaných multigradačních
papírech.
Asi nikdy se nám nepodaří, abychom měli jeden negativ jako druhý, tedy pokud nepracujeme
pouze v ateliéru za stále standardního osvětlení. Jeden obrázek bude kontrastnější, jeden
měkčí a další bude normální. Při domácím zpracování fotografií se dá tento problém lehce
zvládnout. Na kontrastní negativ si vezmeme papír s měkkou gradací, na málo kontrastní
negativ naopak papír s gradací tvrdší, na normální vyrovnaný negativ papír normální gradace.
Hm, tak to už máme tři krabice papírů a to nemluvím o tom, že bychom si třeba chtěli
udělat pár fotek ultratvrdých, které imitují pérovky. Řešením jsou multigradační papíry.
Pokud použijete multigradační papíry, bude vám jich stačit pouze jedna krabice
a k tomu sada filtrů. To je jedna z výhod těchto papírů s proměnnou gradací, ale není jediná. O těch
dalších, jako je možnost dvojité expozice s měkkou a tvrdou gradací, lokální úpravy gradace fotografie apod.
si řekneme příště. Dnes se budeme věnovat základní práci s těmito papíry.
Nechci vás v tomto seriálu zatěžovat teorií a spíše se věnovat praxi, ale na začátku se
jen zmíním o tom, jak tyto papíry fungují. Multigradační papíry obsahují dvě vrstvy: ultraměkkou
a ultratvrdou. Tyto dvě vrstvy jsou citlivé na modrou resp. zelenou barvu světla.
Pomocí žlutých a purpurových filtrů, které vkládáme do šuplíku ve zvětšováku či pod objektiv, nebo pomocí určité filtrace na multigradační či barevné hlavě našeho zvětšováku tyto vrstvy ovlivňujeme, a tak nutíme multigradační papíry pracovat tak, jak potřebujeme. Veškeré potřebné údaje o filtracích na barevných hlavách najdeme v krabici u každých papírů na přiloženém letáku nebo třeba v této technické specifikaci papírů Agfa Multicontrast od Jana Seiferta. Najdeme zde i jaké osvětlení v komoře můžeme použít. Vzhledem k tomu,
že jsou tyto papíry citlivé na modrou a zelenou barvu světla, musíme použít osvětlení komory
odlišné od osvětlení při práci s normálními papíry. Například pro Agfa Multicontrast
se doporučuje lampa s 15W žárovkou a filtrem Agfa Meteor G7, Ilford 902, Kodak OC či
jiný vhodný ekvivalent (většinou se jedná o oranžovou až červenou barvu).
S úspěchem se dá použít i různých LED svítidel s barvou laděnou do zlatova.
Sada filtrů Ilford |
Dále se budeme věnovat práci s filtry, které se vkládají
do šuplíku nad negativ. Je to nejjednodušší a nejlevnější přechod na papíry s proměnnou
gradací. Tyto filtry se dělají i ve variantě pod objektiv, ale vzhledem k tomu, že jsou
vyrobeny z kvalitního optického skla, aby nezhoršovaly kvalitu obrazu jimi procházejícího, tak
jsou podstatně dražší a stále je to jedna překážka pro promítaný obraz navíc. Filtry
do šuplíku mezi kondenzor a negativ jsou tenké fólie a nemusíme se obávat ani nějakého
toho škrábance, který nám v tomto případě výslednou zvětšeninu neovlivní.
Filtry vyrábí všichni známí výrobci jako Ilford, Kodak i Foma. Kdysi kdesi jsem se dočetl: “Je důležité vědět, že filtry Ilford je možné použít pouze pro papíry Ilford Multigrade, filtry Kodak je naopak možné použít pro všechny značky papírů, pouze u Ilfordu nelze využít celý rozsah kontrastů….” a docela jsem se vyděsil, že už celý
rok dělám něco špatně a navíc to ani netuším. Ne, nelekejte se, je to pouhý marketingový
tah prodejce. Mohu vás ujistit, že filtry Ilford, se kterými sám dělám, fungují jak
na Ilfordy, Kodaky, Fomu a i na Agfu. Vše mám osobně vyzkoušeno. Další dohady se vedou
kolem vývojek pro multigradační papíry. Jedni zastávají názor, že není třeba speciálních
vývojek a druzí jsou názoru opačného. Multigradační papíry lze vyvolávat v normálních
konfekčních vývojkách určených pro papíry s pevnou gradací, ale při použití vývojek určených
pro papíry multigradační (např. Tetenal Variospeed W) jsou zvětšeniny o pověstný chloupek
lepší. Připadají mi více provolané a jakoby plastičtější. To u mě rozhodlo, že jsem začal
používat vývojku určenou pro tyto papíry.
Ale dost již teorie a marketingových dohadů a pojďme se zavřít do naší koupelny. Ničeho
se nebojte, jedná se o velice podobnou práci, jako s normálními papíry. Opět si založíme
negativ do zvětšováku a připravíme si výřez na zvětšovacím rámečku. Zaostříme a zacloníme
na pracovní clonu. Nyní vložíme filtr pro normální gradaci do šuplíku. Je to filtr č.
2,5. Čím nižší číslo, tím měkčí gradace a naopak, takže 00 je ultraměkká a 5
je gradace ultratvrdá. Uděláme normální proužkovou zkoušku, jako u normálních papírů a
vyvoláme. Jakmile zjistíme správnou dobu osvitu, můžeme se pustit do hledání správné
gradace.
Nyní si uděláme zvětšeninu, ale může to být opět jenom proužek, který obsáhne nejdůležitější
partie snímku a to s filtrem č. 2,5 a zjištěným správným časem. Tuto
zvětšeninu, si po vyvolání a ustálení pečlivě prohlédneme na denním světle nebo pod rozsvícenou
bílou žárovkou a budeme se hlavně
věnovat největším jasům a nejtemnějším stínům. Pokud máme světla vypálená (a na negativu
kresba je) a místo kresby ve stínech jen jednolitou černou plochu, byla zvolena filtrace
příliš kontrastní a je třeba použít filtr s nižším číslem. Vyměníme tedy filtry a provedeme
další zkoušku, například s filtrem č. 1/2. Pokud je naše nová zvětšenina již prokreslená ve světlech i ve stínech, tam kde má být černá
je opravdu černá a nejsvětlejší místa jsou jen nepatrně tmavší než bílá, tak je vše v
pořádku a můžeme udělat finální zvětšeninu právě s touto filtrací. Jestliže jsou ale nejtemnější
partie již zašedlé a i největší jasy jdou do šeda, byla zvolena filtrace moc měkká a
použijeme filtr pro tvrdší gradaci, třeba 1 nebo 1,5.
Úplně stejně budeme postupovat, pokud při základní zkoušce s filtrem 2,5 zjistíme, že
je zvětšenina příliš měkká a zašedlá. Místo filtru 2,5 zvolíme filtr s vyšším číslem,
třeba 4,5. Ale pozor, jak se jistě dočtete v letáku u papírů, při filtraci s filtry č.
4 až 5 mají papíry poloviční citlivost, než u filtrace 00 – 3,5 a tak budeme muset prodloužit
osvit na dvojnásobek nebo odclonit objektiv o jednu clonu.
Tak to je v kostce základ práce s multigradačními papíry. Zdá se vám to složité a zdlouhavé? Ano vypadá to
složitě, ale co ze začátku tak nevypadá. Po čase již nasbíráte zkušenosti a dokážete odhadnout
správnou filtraci již po první zkoušce osvitu nebo dle kontaktu. Všechno je jen věcí cviku, tak se nebojte
a pusťte se do toho.
Ukázka použití “nejtvrdšího” filtru č. 5 pro zhotovení fotografie podobající se pérovce. |
Dnes vám místo rad na závěr řeknu jedno nestandardní využití multigradačních papírů. Určitě jste již někdo viděl fotografie zhotovené na velice kontrastním papíře a působící jako pérovky, složené pouze z černé a bílé. Není nic jednoduššího. Stačí si vybrat vhodný motiv, třeba zasněženou krajinu, strom nebo pařez. Do zvětšováku zasuneme filtr č. 5 a ve většině případů je úspěch zaručen.
“Home made” přípravek na proužkovou zkoušku pro zjištění správné gradace zvětšeniny. |
Ale stejně ještě jednu radu mám. Stejně, jako si děláte proužkovou zkoušku na správnou
dobu osvitu, lze si udělat i proužkovou zkoušku na gradaci. Filtry, které si zakoupíte
do zvětšováku, jsou ve většině případů větší než šuplík na ně, takže je musíme seříznout
a zbydou nám cca dvoucentimetrové proužky. Udělal jsem si za pomocí těchto proužků takové
malé udělátko, do kterého vložím kus papíru a přes filtry ho najednou osvítím. Opět
nesmím zapomenout na sníženou citlivost u filtrů 4 až 5 a tak přikryji ostatní filtry
papírem a provedu ještě jeden osvit pouze pro filtr 4 až 5. Dostanu fotografii,
která je od nejměkčí až po nejkontrastnější. Z tohoto proužku si pak vyberu
tu gradaci, která mi vyhovuje a kterou použiji pro finální zvětšeninu.
Říkáte si, jestli neutrpí obraz promítaný přes filtry, které jsou v tomto případě umístěné
mezi papírem a objektivem? Ano utrpí, ale vždyť o nic nejde, je to jenom zkouška pro
zjištění správné filtrace. Toto udělátko vám ušetří čas i materiál a po čase už nebudete
potřebovat ani to.
Pro dnešek už toho máme na zkoušení dost, takže si to necháme pěkně zažít a příště si
řekneme, jak udělat pěknou fotografii pomocí dvojitého osvitu s ultra měkkým a ultra tvrdým
filtrem.
Výborně
Prima, přesně tohle jsem si potřeboval přečíst před prvními pokusy s MG. Jdu do toho 🙂