Stručný uživatelský test doplněný technickými daty a ilustračními fotografiemi – to vše přináší následující text…
Řada Minolta Dynax zahrnuje několik různých typů fotoaparátů, jimž je společné to základní: jsou to kinofilmové zrcadlovky vybavené autofokusem a expoziční automatikou, kterou lze kromě jediné výjimky (Dynax 300si) vypnout a pracovat manuálně. Přístroje řady Dynax, jež ve Spojených státech a Kanadě nesou název Maxxum, jsou po celém světě velice rozšířené a oblíbené pro své nesporné kvality, rozsáhlé příslušenství a v neposlední řadě také proto, že poměr ceny k nabízeným “službám” je velice výhodný.
Minolta Dynax 500si je kinofilmová zrcadlovka s výměnnými objektivy, automatickým zaostřováním (AF) a možností automatické expozice (AE). Autofokus samočinně volí mezi režimem pro zaostřování statických nebo pohybujících se objektů. Autofokus lze vypnout a zaostřovat manuálně, což je vhodné např. při makrofotografii. Měření expozice je vnitřní (TTL) a zajišťuje ho 8-segmentový křemíkový fotočlánek s citlivostí 1 až 20 EV (expozičních čísel) pro ISO 100/21°. Autofokus i měření se aktivují při režimu “Power On” a polovičním stisku spouště. Expozici je možno korigovat v rozsahu +/-3 EV v krocích po 0,5 EV. Podobnou možnost korekce nabízí i blesk. Expoziční režimy zahrnují možnost priority clony (A), času (S) a úplné manuální nastavení (M); navíc je možno využívat i tzv. kreativní programy, které zahrnují režimy pro portrét, krajinu, makro, sport a noční portrét.
Závěrka je elektronicky řízena, štěrbina se pohybuje vertikálně (tzn. po kratší straně filmového pole), rozsah expozičních časů je od 1/2000 s do 30 s, umožňuje také čas B (trvalé otevření) a synchronizace vestavěného blesku (směrné číslo 12 pro ISO 100/21°) je 1/90 s nebo delší. Elektronická samospoušť má zpoždění cca 10 vteřin. Hledáček je hranolový a obsáhne 90% filmového pole. Zeleně podsvícený displej v hledáčku zobrazuje expoziční hodnoty, korekce, aktivaci blesku apod. Všechny tyto údaje lze číst i na vnějším displeji umístěném na těle přístroje.
Posuv filmu je motorový, zpětné převíjení lze aktivovat i manuálně. Další výbavou je možnost korekce červených očí pomocí série předzáblesků a snímač DX-kódu. Rozsah možné citlivosti používaných filmů je v rozmezí od 25 do 5000 ASA. Přístroj je napájen lithiovou baterií 6V (2CR5), jejíž stav je automaticky kontrolován a indikován. Minolta Dynax 500si bez objektivu váží cca 395 g.
Cihly – kreativní program pro snímky zblízka, čas 1/350 s, clona f=5,6, ohnisko 80 mm |
Spolu s tělem Minolta Dynax 500si se standardně dodává objektiv Minolta AF Zoom 3,5-5,6/28-80 mm. Samozřejmě nemůžeme počítat s tím, že objektiv této cenové kategorie bude představovat špičku. Ale přesto tento objektiv patří mezi ty kvalitnější a ve srovnání s jinými rozhodně nezaostává. Design je příjemně ergonomicky řešen. Ostrost je na velmi dobré úrovni, a to dokonce i při úplném odclonění; při větším zaclonění se kontrast i obrysová ostrost ještě o poznání zlepší. Nejkratší možná snímací vzdálenost v makro-režimu je 38 cm. Celkově lze říci, že objektiv má velmi vyrovnané vlastnosti a univerzální použití. Spolu s objektivem je dodávána i sluneční clona, kterou – pokud ji není nutno použít – nasadíme obráceně; je tudíž neustále po ruce. Spojení objektivu s tělem se děje prostřednictvím bajonetu Minolta typ “A” a lze tudíž používat všechny objektivy Minolta AF nebo objektivy vybavené tímto typem bajonetu – např. Tokina nebo Sigma.
Praxe
Noční portrét – kreativní program pro noční portrét, čas 1/60 s, clona f=4, ohnisko cca 70 mm, přisvětleno bleskem |
Při fotografování s Minoltou Dynax 500si jsem v převážné většině případů využíval tzv. kreativních programů, protože jednak urychlují a usnadňují práci a jednak mi šlo především o test automatiky – je to přece automatická zrcadlovka… Při nastavení na portrétní režim přístroj nastaví co nejmenší clonu, aby bylo pozadí rozostřené, což odpovídá podobě drtivé většiny portrétů. Krajinářský režim pracuje právě opačně; je nastavena co největší clona pro maximální hloubku ostrosti a poté v závislosti na clonové hodnotě dopočítán čas. S malou hloubkou ostrosti pracuje také režim pro snímky zblízka a program pro sportovní snímky je založen na co nejkratších expozičních časech, aby se dal dobře zachytit pohyb – sportovní režim tak vyhovuje všem druhům akčních snímků. Zajímavé snímky se dají pořídit po přepnutí do režimu nočního portrétu, protože je v maximální možné míře využito stávající osvětlení (pomocí delších expozičních časů v kombinaci s bleskem), tudíž nevznikají snímky s přesvětlenou tváří vynořující se odnikud. Měření si umí v plně automatickém režimu poradit i s prudkým přechodem mezi světlem a stínem při záběru v protisvětle, což je “prubířský kámen” všech expozimetrů.
Nádvoří Břevnovského kláštera sv.Markéty – plně automatický režim, čas 1/90 s, clona f=9,5, ohnisko 28mm |
S Dynaxem 500 se pracuje poměrně příjemně: dobře sedí v ruce, hmotnost je optimální a všechny ovládací prvky dobře přístupné. Poněkud mi vadí nutnost ovládání oběma rukama při přepínání jednotlivých expozičních režimů (levou rukou stiskneme tlačítko MODE a pravou otáčíme multifunkčním kruhovým ovladačem). Tento způsob ovládání zdá se mi být poněkud nešťastným, pravil by klasik, ovšem při srovnání podobných přístrojů od jiných výrobců jsem zjistil, že stejně uspořádané ovládací prvky mají vlastně všechny fotoaparáty této kategorie. Existuje jen jediná mně známá výjimka, Minolta Dynax 600si, která ale stojí přece jen o třídu výš (a ani tam není “jednoruké” ovládání žádnou samozřejmostí). Při srovnání s novými modely Dynax 505si a 404si je na tom v tomto směru “pětistovka” stále ještě skvěle. Malou výtku bych směřoval také k objektivu – nemá stupnici vzdálenosti, bez níž se sice lze obejít, ale někdy zkrátka schází…
Portrét – kreativní program pro portrét, čas 1/45 s, clona f=5,6, ohnisko 50 mm |
Vždy, když vidím nějaký dobře ergonomicky vyřešený výrobek, napadne mě, jak se daná věc ovládá levákům. Naprosto netuším, jaké je procento leváků, ale jakousi náhodou jich je poměrně hodně mezi mými známými; myslím, že pro leváka je ovládání “pravrukého” přístroje poněkud obtížné, i když je sebelépe navržený, protože “sedne” do rukou hlavně pravákům. Vylepšenou variantou “pětistovky” je Dynax 500si super, který nabízí navíc další funkce (je otázka, jestli jsou pro běžné fotografování vůbec využitelné), lepší objektiv a vylepšený stříbrný design – stříbrně je zbarven i plášť objektivu, což dává vyniknout dojmu, že jde o jednotně pojatý systém, kterým řada Dynax skutečně je.
Spolu s přístrojem jsem měl možnost používat i systémový blesk Minolta Program 3500xi, který je schopen “pokrýt” zorné pole objektivů od 28 mm výše (při změně ohniskové vzdálenosti na objektivu se samočinně změní i nastavení blesku), samostatně se při automatickém režimu “domluví” s tělem a nastaví optimální expozici.
Závěr
Minolta Dynax 500si mě během krátkého užívání přesvědčila o svých nesporných kvalitách – mnohé další bych jistě odhalil postupem času; stejně tak bych možná přišel i na další zápory, ale tak to prostě chodí. Mám raději krátkodobé testy než testy dlouhodobé či dokonce tzv. zátěžové, při nichž se zkoumá, co všechno daný výrobek vydrží, protože při krátkodobém testování odhalíme základní nedostatky (jsou-li nějaké) a nemáme čas si na ně zvyknout. Krátkodobé testy jsou pro člověka, který se rozhoduje, jestli výrobek koupit či ne, mnohem užitečnější a použitelnější.
Na závěr tedy tvrdím, že Minolta Dynax 500si žádný základní nedostatek nemá; takový výsledek jsem sice čekal, ale je příjemné se o tom přesvědčit v reálu. Kdo koupí, neprohloupí.