Od 12.11.1999 do 15.1.2000 probíhá na Staroměstské radnici již “tradiční” výstava Czech Press Photo, která přináší možnost prohlédnout si fotografie uveřejněné v tisku v uplynulém roce.
Jaký je v tom vlastně rozdíl, když všechny snímky byly již publikovány v tisku? Především je to otázka kvality, neboť sebelépe tištěný časopis nebude nikdy schopen nabídnout ani zdaleka tak kvalitní fotografie, jakými bezesporu jsou všechny originály – při masových nákladech tiskovin to prostě není možné, jinak by časopis stál mnohonásobně více. Další rozdíl je ve formátu – v celé expozici jsem neviděl fotografii menšího formátu než 24×30 cm a naprostá většina jich byla ještě rozměrnější. (Jestli si chcete všechny fotografie jít přeměřit, samozřejmě můžete, čísla jsou jen orientační a odhadnutá, nicméně daleko od pravdy určitě nebudou.) Barevné a černobílé fotografie jsou zastoupeny asi v rovnocenných počtech.
Tematicky je expozice velmi rozmanitá, což je samozřejmě dáno povahou tisku coby zdroje výstavy. Největší část tvoří reportáže v různých obměnách, např. “Lidé, o nichž se mluví” nebo “Život kolem nás”, další samostatnou kategorii má i sport, příroda a životní prostředí a v neposlední řadě také umění. Nejvíce na mě zapůsobily černobílé reportážní snímky z utečeneckých táborů a série ze života slovenských (i moravských) Romů, protože z nich přímo dýchá syrovost a jakási beznaděj života tohoto etnika. Reportáže – barevné i černobílé – přinášejí informace o dominantních událostech letošního roku: zemětřesení v Turecku, bombardování Kosova, situaci v Rusku, případ Matiční ulice v Ústí apod.
Vystavené snímky získaly řadu cen, namátkou např. “Cenu Nikon”, “Cenu Minolta” či “Cenu Kodak”, v každé kategorii byla odbornou porotou vybrána první tři místa a hlavní cenu získala fotografie Jana Šibíka (časopis Reflex) zachycující unavenou a vyděšenou uprchlici z Kosova, která má v náručí dítě a na hlavu jí míří zbraň jakéhosi vojáka (není vlastně jedno, jaké je národnosti či z jaké je armády?).
Celá výstava má vlastně jen dvě – víceméně kosmetické – vady na kráse: rozmístění světel je v některých případech natolik nešťastné, že se divák musí velice snažit, aby našel úhel, z něhož lze celý snímek pozorovat bez rušivých odrazů na skle, a dále se domnívám, že by snímkům “slušelo” i uvedení technických a expozičních dat. Vstupné na Czech Press Photo 99 činí 40,-Kč pro dospělé, 20,-Kč pro studenty, děti do deseti let mají vstup zdarma. U pokladny je ke koupi katalog výstavy (35,-Kč) a celá řada dalších publikací či plakátů. Sympatický “bonus” nabízí vstupenka, která je platná i pro další výstavu v Komorní galerii Josefa Sudka v ulici U Radnice 5, Praha 1, Staré Město. Protože fotografie již nebudou vícekrát vystaveny, rozhodně stojí za to CPP 99 navštívit.