Zvětšování je finální fází procesu pořizování fotografií; dá se při něm mnohé vylepšit a stejně tak mnohé zkazit. Nepříliš dobře kompozičně zvládnutý snímek lze “doladit” vhodně zvoleným výřezem a naopak i naprosto dokonalý negativ lze “pohřbít” do špatně exponovaného fotopapíru.
Jak tedy na to? Všechny potřebné položky vybavení fotokomory jsem jmenoval v prvním dílu tohoto seriálu. Připojím tedy už jen jednu drobnost – neměli bychom si plánovat zvětšovací maratón; zde více než jinde platí, že “méně bývá více”: menší počet kvalitních fotografií je určitě lepším výsledkem než stoh těch špatných. Už mnohokrát jsem se přesvědčil, a to nejen sám u sebe, že s rostoucí kvantitou klesá kvalita.
Druh a značka používaných fotopapírů je víceméně individuální záležitost. Tuzemská Foma nabízí kvalitní papíry, které se liší typem podložky a gradací. Podložka fotopapíru může být dvojího druhu – klasický papír (obchodní označení Foma Brom) nebo tzv. RC-podložka (značeno Foma Speed). Papíry Brom jsou klasické “leštící” papíry, které se musejí po vyvolání a praní ještě leštit; práce je to zdlouhavá a nepříliš zábavná. Další nevýhodou papírů Brom je to, že jejich podložka do sebe nasává vývojku i ustalovač a obou lázní (zejména vývojky, protože do ní se ponořují suché papíry) ubývá. Zastánci tohoto typu fotopapírů ale tvrdí, že papíry mají lepší podání šedých odstínů a že zvětšenina déle vydrží beze změn. Papíry Speed se nemusejí lešit, jsou samoleštící; stačí je po vyprání rozložit např. na koberec. Schnou relativně rychle, protože jejich podložka do sebe nenasává žádnou kapalinu; ze stejného důvodu je doba doporučená pro jejich praní o mnoho kratší než u klasických papírů. Jejich odpůrci jim vytýkají horší podání jednotlivých šedých odstínů a menší trvanlivost, ale průměrného amatéra to vůbec nemusí trápit, protože to zkrátka nepozná.
Gradace je “rychlost” přechodu od černé k bílé, tedy vlastně počet možných odstínů šedé. Existují papíry s tvrdou gradací, které dávají kontrastní fotografie s menším počtem šedých variací. Hodí se zpravidla pro málo kontrastní negativy, protože kontrast uměle zvyšují. Foma tyto papíry označuje modrou nálepkou. Protikladem jsou papíry s měkkou gradací, které mají naopak velký počet šedých polotónů a kontrast je tudíž nižší; hodí se pro negativy s velkým kontrastem a někteří fotografové je používají také pro snímky krajiny. Jsou označený zelenou etiketou. Kompromisem mezi oběma druhy jsou papíry s gradací normální; spojují v sobě oba výše uvedené druhy a mají červenou etiketu. Je to nejběžněji používaný typ fotopapíru.
Dále se rozlišuje druh povrchu – lesklý, matný, velvet, rastr apod. – a také tvrdost (neboli tzv. gramáž) podložky – polokarton, karton, dokument apod. Tyto údaje jsou kódovány do číselných kódů; pokud zůstaneme u nejběžnějšího druhu fotopapíru značky Foma, bude celý název znít takto: Foma Speed N 3111. “N” znamená normální gradaci (červená etiketa), a číselný kód v sobě skrývá tyto údaje: lesklý-polokarton-bílý. V každém obchodě vám nepochybně rádi pomohou s výběrem nejvhodnějšího typu papíru. Ale pozor také na datum expirace, je to stejně důležité jako u filmů!
Samozřejmě že Foma není jediným výrobcem černobílých fotopapírů. Špičkou mezi těmito materiály jsou papíry firmy Ilford, které jsou však nepoměrně dražší. Černobílé papíry vyrábějí také firmy Kodak a Agfa a poslední dobou lze na našem trhu opět zakoupit maďarské papíry Forte, které určitě nepatří mezi podprůměrné materiály.
Vývojka je také důležitá a existuje jich nepřeberné množství. Pokud opět sáhneme po tuzemských výrobcích, máme na výběr dva výrobce: hradeckou Fomu a českobrodskou Reprografii. Foma vyrábí tekuté koncentráty a práškové vývojky (Fomatol), Reprografia vyrábí práškové vývojky jménem Fotol. (Fotol H lehce zabarvuje fotografie do hnědočerného tónu, Fotol M naopak do modra). Ze zahraničních přípravků je opět možno použít výrobky firem Agfa, Kodak a Ilford. Ustalovač se od negativního vůbec neliší, můžeme tedy používat jak klasický práškový kyselý ustalovač, tak i rychloustalovač. Přerušovač je také stejný – jde o 2% roztok kyseliny octové. Roztoky je vhodné připravit nějakou dobu před začátkem práce, aby se vytemperovaly a všechny chemikálie se dobře rozpustily.
Před vlastním začátkem zvětšování je dobré si na denním světle vybrat negativy, z nichž hodláme zhotovit fotografie. Negativy se totiž při barevném osvětlení velice špatně prohlížejí. Poté si připravíme vše potřebné tak, aby práce byla co možná nejpohodlnější. Další postup shrnuje následující tabulka:
OPERACE | PROVEDENÍ |
Výběr formátu a vhodného výřezu | Formát je limitován mnoha faktory – kvalitou negativu, možnostmi zvětšovacího přístroje, velikostí používaných fotopapírů a misek. Výřez by měl umocňovat náladu snímku; do jisté míry individuální záležitost. |
Expozice | Doporučuji vyzkoušet nejlepší expozici na proužku papíru (tzv. proužková zkouška) a pak teprve exponovat celý papír. Cloňte co nejvíce, zlepší se tím kresba objektivu a díky delšímu času více vyniknou detaily. |
Vyvolání | Protože na práci vidíme, můžeme dobu korigovat podle tmavnutí snímku. Průměrná vyvolávací doba by se měla pohybovat kolem 90 – 120 s., u každého typu papíru výrobce uvádí potřebné hodnoty. Příliš krátce vyvolávané, a přesto tmavé snímky budou velmi kontrastní a bez detailů. |
Přerušení | Na krátkou dobu ponoříme vyvolanou fotografii do přerušovače, aby se ukončil vyvolávací proces a ustalovač se neznečistil vývojkou. |
Ustálení | Fotografii ustalujeme po dobu uvedenou výrobcem ustalovače – u kyselého ustalovače je to cca. 10 min., u rychloustalovače je doba podstatně kratší. |
Praní | Každý výrobce papíru uvádí dobu, po kterou bychom měli hotové fotografie prát v tekoucí vodě. Papíry s RC-podložkou se perou velice krátce (ve srovnání s klasickými), protože nenasávají žádnou kapalinu. Na konci praní přidejte smáčedlo, aby voda z fotografií lépe stékala. |
Sušení nebo leštění | Leští se jenom klasické papíry s lesklým povrchem. Pozor na dokonalou čistotu leštících plechů v leštičce! Vodu mezi fotografií a plechem musíme vytlačit pomocí speciálního gumového válečku. Fotografie jsou vyleštěny, když se z leštičky ozývá slyšitelné praskání (statická elektřina). Papíry typu Speed schnou volně, stejně jako klasické papíry s matným nebo rastrovaným povrchem. Vyleštěné papíry rozložíme na chladnou podložku – samy se vyrovnají. |
Konečná úprava | Po usušení si prohlédneme výsledky práce a případně upravíme formát; buď pomocí řezačky nebo nůžek. Platí zde heslo dvakrát měř a jednou řež… |
Skladování | Dokonale suché fotografie uložíme do krabice, alba nebo je zarámujeme. Pozor – lesklé fotografie mají sklon se přilepovat na sklo a po odtržení jsou zpravidla zničeny! |
Na závěr ještě několik praktických poznatků. Lepšího zaostření dosáhneme, pokud na maskovací rám nebo na desku zvětšováku položíme bílý list papíru přibližně stejné tloušťky, jakou má fotopapír – rozdíl ve vzdálenosti od objektivu je sice malý, ale zvláště při malé cloně je znát. Nikdy nevyvolávejte více fotografií současně, protože zpravidla to dopadne pro jednu z nich špatně. Na proužkové zkoušky se choďte podívat na denní nebo alespoň umělé světlo, protože osvětlení temné komory (zvláště červené) ztmavuje šedou a fotografie jsou ve skutečnosti světlejší. Pracujte zvolna a na práci se soustřeďte; odfláknuté fotografie jsou špatnou vizitkou fotografa a navíc nebývají kvalitní. Pozor na kapky ustalovače nebo vývojky na zemi či nábytku – nejdou odstranit!
Pokud se vám vše nepovede hned napoprvé, nic se neděje, zkuste to znovu. Nikdo učený z nebe nespadl. Hodně zdaru!
fotol
a vyrábí se vůbec ještě ten fotol?