Jaroslav Kučera. Kdo by ho neznal? Není mnoho fotografů jeho formátu. Možná více než pro IMAX platí pro jeho fotografie: „…vtáhne Vás do děje“. Už si nepamatuji přesně, kdy jsem s jeho tvorbou setkal poprvé. Ale musím se přiznat: fascinovala mě od první chvíle.
PhotoArt
Polární země ve fotografiích Påla Hermansena
Norský fotograf Pål Hermansen je sice autorem dvanácti knih, držitelem prestižních cen i spolupracovníkem známých časopisů, ale jeho jméno bylo české fotografické veřejnosti donedávna neznámé. Právě nyní se v Čechách (Komorní galerie Josefa Sudka, Maiselova 2, Praha 1) představuje poprvé. Jeho první samostatná výstava nazvaná Polární země končí 29. června.
Miroslav Němeček – fotografie mi pomáhá smiřovat se s životem, který žiji
Další v sérii rozhovorů v sekci Osobnosti je rozhovor s Miroslavem Němečkem.
André Villers: umění fotografického portrétu
V Jídelnách pražského Obecního domu bývají čas od času pozoruhodné fotografické výstavy: pořadatelé zde sázejí na prověřené kvality a jména, která už něco znamenají. A tak se po legendách české fotografie jako je Sitenský nebo Kuščynskyj dostal ke slovu klasik francouzské fotografie, třiasedmdesátiletý André Villers s kolekcí nazvanou Picasso a jiní umělci. Už název napovídá zaměření výstavy – Villers tu vystavuje portréty osobností francouzské kultury 20. století: nejde však jen o francouzské umělce v pravém slova smyslu, ale o tzv. Pařížskou školu, tedy i cizince tvořící v Paříži. Dodejme jen, že mezi vystavenými portréty jsou i opravdu mistrovské kousky.
Čtyři otázky pro Elen Michajlovovou
Elen Michajlovová není fotografkou v tradičním slova smyslu, ale k fotografii má velmi blízko hned dvakrát: za prvé fotografie používá při vytváření fotografických koláží, a za druhé provozuje vlastní FotoGalerii Pasáž ve Vodičkově ulici v Praze. A protože v galerii chystá změnu koncepce, rozhodla se po řadě zajímavých výstav vystavit soubor vlastních koláží.
Nástin současné francouzské fotografie
Jaká je současná francouzská fotografie? Podle právě probíhající výstavy s názvem Transfigurace (Francouzský institut v Praze, Galerie Štěpánská 35) by se dalo říci, že především zajímavá.
„To nejlepší“ od fotografky Markéty Othové
Svou první samostatnou pražskou (a vlastně také českou) výstavu nazvala fotografka Markéta Othová (1968) jednoduše „Best of“ . Vybrala dohromady 22 velkoformátových černobílých fotografií (110×160 cm) a vystavila je v pražské Galerii Jiří Švestka v Jungmannově ulici 30. Řekněme dopředu, že spíše než nadšení výstava vzbuzuje řadu otázek.
Rozhovor s Jadranem Šetlíkem
Většina z nás asi poprvé viděla fotografa – portrétistu na základní škole. Pěkně se děti učešeme, pozor, vyletí ptáček, cvak a za týden jsme se smáli spolužákům a oni nám.
Drsná věcnost ve fotografiích Jiřího Severa
Nedlouho po Fotografickém archivu Jindřicha Štyrského je v bývalém bytě Josefa Sudka (dnes Malé Galerii Josefa Sudka v pražském Úvoze) další pozoruhodná výstava, která připomíná pozapomenuté dílo originální osobnosti dějin české fotografie 20. století – Jiřího Severa. Na rozdíl od nepochybně známějšího surrealisty Jindřicha Štyrského je však Sever i pro leckterého zájemce o fotografii velkou neznámou. Díky autorovi výstavy Janu Mlčochovi a Uměleckoprůmyslovému muzeu se s jeho dílem nyní můžeme seznámit (do 27.4.) podrobněji.
Sídliště 2002
Při své návštěvě Prahy pořídila Radka několik fotografií na pražských sídlištích. Zdenkův text, který naleznete pod nimi, byl inspirován těmito fotografiemi. Není ale (jen) o nich.