Je sobotní únorové ráno, počasí se lepší. Jo, těším se, však je jistě na co, láká mě poznat moderní galerii v lomu a taky vím, že Jakub věnoval přípravě soustředěné úsilí déle než od začátku roku, tedy bude zřejmě na co koukat. Při debatě na fotopivu mě navnadila i Jakubova poznámka, že se tam najdou i „větší“ kousky. Takže je jasné, že jsem nemohl dospat – budu nadšen nebo zklamán? A mírně, nebo moc?
PhotoArt
Povídání o jedné fotografii a velké krychli
Jak to, že jedna fotografie se někomu líbí a jiný by ji vyhodil? Jak to, že o jedné věci se často tvrdí úplně odlišné věci? Ve svých úvahách jsem se odrazil od jedné fotografie, která podle mě nikdy nikomu jinému nic neřekla.
Fotograf nedopovězených příběhů
Po Nobuyoshi Arakim se českému publiku představuje další významný japonský fotograf – Shomei Tomatsu. Oproti Arakimu je Tomatsu méně efektní a také opravdovější. Jeho fotografie v sobě spojují syrovost dokumentu s prvky abstraktní fotografie.
Fotografie Hanse-Petera Feldmanna
Skromný umělec z Düsseldorfu Hans-Peter Feldmann je sice legendou německé fotografie, ale za fotografa se nepovažuje. Jeho tvorba vychází z nového vztahu k realitě a připomíná hru s obrazy. Výstavou nazvanou FOTO se Feldmann v Čechách představuje poprvé.
Podruhé za fotografií vánoční Prahou
Stejně jako vloni jsme se krátce před Štědrým dnem prošli vánočně vyzdobenou Prahou. Klid jsme našli až ve vylidněných výstavních síních. Výjimkou byla Galerie Langhans, která i v této době přilákala překvapivé množství návštěvníků.
Fotografické příběhy Iren Stehli
Jedním z českých nakladatelství, které se soustředěně věnují fotografii, je pražský Torst. Jeho edice čtvercových knížek právě dospěla k pětadvacátému titulu, věnovanému fotografiím Iren Stehli.
Neseriózní fotografie seriózních autorů
Fotografové si hrají: do výstavní síně se dostaly nejen výstavní zvětšeniny fotografií z mobilního telefonu, ale také velká série humorně laděných, digitálně manipulovaných snímků.
Černobílé pohlazení po duši
Hledali jsme něco opravdu moderního, ale našli jsme řadu starých dobrých černobílých fotografií. V Plzni Eduarda Ingriše, v Jindřichově Hradci Josefa Brauna, v Praze Karla Kruise a Josefa Ehma. Největší radost nám však udělala výstava Grety Popperové, která do Prahy doputovala z Brna.
Hrst tradice, hrstka moderny
Pokud se vydáte říjnovou Prahou po stopách dobré fotografie, možná zjistíte, že svět je naruby. Zatímco výstavní síň s letitou tradicí představuje fotografii veskrze moderní, zcela nová galerie svou činnost zahajuje kolekcí fotografických aktů z minulého století.
Nejlepší žák Josefa Sudka
Jiří Toman (1924–1972) patří k nejméně doceněným českým fotografům 2. poloviny 20. století. Od Josefa Sudka se sice naučil fotografovat panoramatickou kamerou, ale brzy se vydal svou cestou. Současná pražská výstava ho představuje jako originálního umělce s mimořádně pozitivním postojem k životu.