Řízení kontrastu papírů s proměnným kontrastem – kalibrace expozičních časů

V předchozích článcích věnovaných tomuto tématu nám Tobík ukázal, že pro skutečně plnou kontrolu nad všemi možnostmi MG papírů je třeba jít trochu hlouběji do problému. Je nám jasné, že ne všichni čtenáři jsou povahou experimentátoři a ne každý má možnost si svůj způsob řízení kontrastu MG papírů zkalibrovat. Proto je tu tento článek, který vysvětlí princip kalibrace a dodá přesná data.

Číst dál

Gradace, kontrast a citlivost černobílého fotografického papíru

Zatímco krabička fotopapírů nám vlídně sdělí kromě velikosti a povrchu také jednoduchým symbolem gradaci papíru, technické listy a návody se předhánějí a zavalují nás divnými zkratkami jako například ISO R a ISO P. O tom, co tyto údaje znamenají a že jsou to údaje veskrze užitečné, se dozvíte v teoreticky laděném článku.

Číst dál

Hyperfokální vzdálenost

Potřebujeme-li, aby hloubka ostrosti sahala od jistého místa v popředí až do nekonečna, hodí se znát tzv. hyperfokální vzdálenost. Co to je a jak se používá, se dočtete zde. Naleznete tu i přehlednou tabulku hyperfokálních vzdáleností pro různá ohniska a clony a graf, který vám pomůže určit potřebnou clonu, víte-li, odkud chcete mít vše až do nekonečna ostré.

Číst dál

Co je to EV

EV se běžně používá k vyjádření hodnoty kompenzace expozice. Už méně známé je, že existuje také absoulutní EV škála pro expozici, coby kombinaci času a clony a že této škály se také někdy využívá při měření úrovně osvětlení. S EV se proto také setkáváme ve specifikacích fotoaparátů, kde se používá pro vyjádření pracovního rozsahu expozimetru a autofokusu. Co to ale vlastně znamená, že expozimetr má rozsah EV 0 až 20? Čtěte dál…

Číst dál

Co se děje, když se obrázky zmenšují a zvětšují

V tomto dílu seriálu o čudlíkování si povíme o tom, jak se obrázky zvětšují a zmenšují, odkud plynou problémy, které u toho obvykle vznikají, a co se s tím dá dělat. Zabrousíme u toho trochu do matematiky a teorie signálů a seznámíme se s takovými pojmy, jako je interpolace a aliasing.

Číst dál