V tabulce jsou uvedeny opravné faktory pro výše uvedenou kombinaci papíru a způsobu filtrace. Použitím těchto faktorů zafixujete střední šedou, takže při změně filtrace se optická hustota středně šedých ploch nebude měnit. Návod pro práci s opravnými faktory je zde.
Teorie
Články shrnující a objasňující teorii týkající se nejrůznějších oblastí fotografie a příbuzných oborů, zejména technických a z oblasti přírodních věd.
Řízení kontrastu a expozice papírů s proměnným kontrastem – Všechno je jinak
Výrobci fotopapírů s proměnným kontrastem nám tvrdí, že při změně kontrastu není nutné měnit expozici. Existují dva významné důvody, proč tomu tak v praxi není.
Řízení kontrastu a expozice papírů s proměnným kontrastem
Způsobů, jak řídit kontrast papírů s proměnným kontrastem, je více. Každý má svá pro i proti. Nejvýznamnějším dopadem zvolené metody filtrace barvy světla je vliv na expozici.
Gradace, kontrast a citlivost černobílého fotografického papíru
Zatímco krabička fotopapírů nám vlídně sdělí kromě velikosti a povrchu také jednoduchým symbolem gradaci papíru, technické listy a návody se předhánějí a zavalují nás divnými zkratkami jako například ISO R a ISO P. O tom, co tyto údaje znamenají a že jsou to údaje veskrze užitečné, se dozvíte v teoreticky laděném článku.
Hyperfokální vzdálenost
Potřebujeme-li, aby hloubka ostrosti sahala od jistého místa v popředí až do nekonečna, hodí se znát tzv. hyperfokální vzdálenost. Co to je a jak se používá, se dočtete zde. Naleznete tu i přehlednou tabulku hyperfokálních vzdáleností pro různá ohniska a clony a graf, který vám pomůže určit potřebnou clonu, víte-li, odkud chcete mít vše až do nekonečna ostré.
Jsou výrobci digitálních fotoaparátů podvodníci?
Ještě jednou se zde vracíme k článku, který Ondřej Neff loni uveřejnil na DigiNeffu a kolem kterého se strhnula na FotoPrůvodci rozsáhlá diskuse.
Barevné procesy: pár slov závěrem
V posledním dílu našeho seriálu bude řeč o několika specialitách, které s barevnými procesy souvisejí – cross procesy, duplikační filmy, print filmy a internegativy.
Lázně pro pozitivní zvětšovací materiály
V předchozím díle jsme si představili dvě rozdílné technologie použitelné pro získání zvětšenin z diapozitivů. Nyní se podíváme na postupy zpracování obou typů materiálů.
Co je to EV
EV se běžně používá k vyjádření hodnoty kompenzace expozice. Už méně známé je, že existuje také absoulutní EV škála pro expozici, coby kombinaci času a clony a že této škály se také někdy využívá při měření úrovně osvětlení. S EV se proto také setkáváme ve specifikacích fotoaparátů, kde se používá pro vyjádření pracovního rozsahu expozimetru a autofokusu. Co to ale vlastně znamená, že expozimetr má rozsah EV 0 až 20? Čtěte dál…
Co se děje, když se obrázky zmenšují a zvětšují
V tomto dílu seriálu o čudlíkování si povíme o tom, jak se obrázky zvětšují a zmenšují, odkud plynou problémy, které u toho obvykle vznikají, a co se s tím dá dělat. Zabrousíme u toho trochu do matematiky a teorie signálů a seznámíme se s takovými pojmy, jako je interpolace a aliasing.