Přes převládající názor o nedostupnosti velkoformátové techniky pro amatérskou fotografickou obec chci zdůraznit, že situace není zdaleka tak žalostná a tuto královskou fotografickou disciplínu si může dovolit prakticky každý, kdo fotografii miluje. Pro případné zájemce však chybí dostatek informací o způsobu práce s kamerami a také o využitelnosti cenově dostupných „veteránů“.
Teorie
Články shrnující a objasňující teorii týkající se nejrůznějších oblastí fotografie a příbuzných oborů, zejména technických a z oblasti přírodních věd.
Zvláštní a méně obvyklé pomůcky pro makrofotografii
V první části seriálu o makrofotografii jsme si představili pět základních pomůcek
pomocí nichž lze zhotovovat makrofotografie. V dalších dílech seriálu jsme si tyto pomůcky popsali jednotlivě a podrobněji. Nyní nám zbývá zmínit se ještě o těch zvláštních a méně obvyklých.
Jak se obrázky zapisují
V tomto díle seriálu o digitálním zpracování fotografií se seznámíme s nejběžnějšími grafickými formáty. Povíme si hlavně o tom, na jakých principech fungují, k čemu se který z nich hodí a kde se s kterým lze setkat.
Co to vlastně je digitální obrázek
Druhý díl seriálu o digitálním zpracování fotografií. Dozvíte se v něm, jak se grafika reprezentuje čísly a jak tedy takový digitální obrázek vlastně vypadá.
Využití počítačových rozhraní k řízení a regulaci jednoduchých přístrojů (příklady)
Několik příkladů o tom, jak lze prakticky využít počítače pro řízení a regulaci jednoduchých přístrojů.
Využití počítačových rozhraní k řízení a regulaci jednoduchých přístrojů (teorie)
V následujícím textu je popsáno několik velmi jednoduchých zařízení, které měli zjednodušit a zpříjemnit práci v temné komoře a při focení obecně. Jistě však najdou i řadu jiných uplatnění. K sepsání tohoto článku mě přimělo několik ohlasů z Fotofóra, kde se nedávno probíraly možnosti přesné regulace teploty při zpracování fotografií. Sám jsem nedávno řešil podobný problém. Výsledky mé snahy jsou shrnuty v následujícím textu – snad pomohou i někomu jinému.
Barevná inverze
Barevná inverze představuje další možnost jak pořídit barevnou fotografii. Na rozdíl od barevného negativu získáme přímo barevně i hustotně věrný obraz – barevný diapozitiv, který se pozoruje v procházejícím světle nebo se promítá na plátno.
Barevný negativ II. – Jak funguje barevný negativ
Barevný negativní film je v podstatě sendvičový systém tří barevných výtažků, pomocných vrstev a podložky, který se po zpracování vybarví v negativních jasech (světlé části budou na negativu tmavé) a přibližně doplňkových barvách (např. modrá obloha bude žlutá).
Barevný negativ I.
V dnešním díle se dovíte snad vše důležité o barevných negativech, jejich vlastnostech a zpracování.
Teorie barevného vidění
Svět kolem nás vnímáme mimo jiné zrakem. Čočka v lidském oku, podobně jako čočka v objektivu fotoaparátu, láme světlo (čili elektromagnetické vlny) a vytváří na obraz na světlocitlivém prvku – v případě oka na sítnici, ve fotoaparátu na filmu.