Poslední dobou se začíná hodně mluvit o náhradě klasické fotografie fotografií digitální. Padají také argumenty, že kinofilmové políčko má rozlišení “jen” 6 megapixelů, apod. Toto číslo ale každý říká jiné – někdo říká 5 megapixelů, jiný 10 megapixelů, ale nikde jsem to nenašel podložené nějakým exaktním výpočtem.
Teorie
Články shrnující a objasňující teorii týkající se nejrůznějších oblastí fotografie a příbuzných oborů, zejména technických a z oblasti přírodních věd.
Jak bude velká fotografie z digitálu?
V článku se pokouším objasnit, jak lze ze znalosti velikosti obrázku (ať už vznikl v digitálním fotoaparátu nebo v nějakém grafickém programu) a jeho rozlišení získat informace o jeho optimální velikosti. Článek si neklade za cíl být 100% precizní a popsat problém do všech detailů a podrobností, proto některé méně významné faktory pro zjednodušení zanedbám.
Předsádkové čočky
Jako poslední z nejběžnějších pomůcek pro makrofotografii nám zbývá představit předsádkové čočky. Přestože se jedná o velmi známé pomůcky pro makrofotografii, je k nim přistupováno velmi rozpačitě nejen ze strany fotografů, ale i autorů některých článků v odborné literatuře. Nejčastěji je v literatuře označována jako nejlevnější pomůcka pro makrofotografii. I k tomuto tvrzení bych ale přistupoval velmi opatrně…
Mezikroužky a měchové zařízení
V další části seriálu o makrofotografii se zaměříme na mezikroužky a měchové
zařízení. Po úvaze jsem se rozhodl tyto dvě pomůcky představit spolu, neboť
jejich použití a funkce jsou obdobné.
Výměnné objektivy (ohnisková vzdálenost & hloubka ostrosti)
Základní funkcí fotografického objektivu je převod obrazu na citlivý film – objektiv tedy musí (v ideálním případě) zobrazovat bod jako bod, přímku jako přímku apod.; samozřejmě v odpovídajícím měřítku.
Vady zobrazení
Určitě vás už někdy napadlo, proč se objektivy vyrábějí z několika čoček, když stejně musejí fungovat jako jediná spojná čočka. Ideální zobrazení bodu v bod, přímky v přímku a roviny v rovinu nelze pomocí jediné čočky dosáhnout. Odchylky od tohoto ideálního zobrazení jsou vady zobrazení, které se mají použitím většího počtu čoček korigovat nebo zcela vyloučit.
Makroobjektivy
Náš seriál pokračuje další částí, tentokrát se zaměříme na makroobjektivy. Je to sice pomůcka nejdražší, ale zároveň asi právě ona zaručuje jedny z nejkvalitnějších výsledků při poměrně pohodlné práci.
Reverzní kroužek
Zcela záměrně jsem si jako první k podrobnějšímu představení vybral právě tuto pomůcku pro makrofotografii. Je totiž asi ze všech pomůcek, jmenovaných v první části seriálu, nejméně známá.
Hloubka ostré kresby při makrofotografii
Jak známo s rostoucím příčným zvětšením (m) klesá prudce hloubka ostré kresby (h) a právě při makrofotografii pracujeme s velkými hodnotami příčného zvětšení.
Ohybová neostrost při makrofotografii
V návaznosti na článek o hloubce ostrosti v makrofotografii uvedu ještě další problematiku, se kterou se při makrofotografii můžete setkat. Jedná se o ohybovou neostrost.