Poslední dobou se začíná hodně mluvit o náhradě klasické fotografie fotografií digitální. Padají také argumenty, že kinofilmové políčko má rozlišení “jen” 6 megapixelů, apod. Toto číslo ale každý říká jiné – někdo říká 5 megapixelů, jiný 10 megapixelů, ale nikde jsem to nenašel podložené nějakým exaktním výpočtem.
Teorie
Články shrnující a objasňující teorii týkající se nejrůznějších oblastí fotografie a příbuzných oborů, zejména technických a z oblasti přírodních věd.
Jak bude velká fotografie z digitálu?
V článku se pokouším objasnit, jak lze ze znalosti velikosti obrázku (ať už vznikl v digitálním fotoaparátu nebo v nějakém grafickém programu) a jeho rozlišení získat informace o jeho optimální velikosti. Článek si neklade za cíl být 100% precizní a popsat problém do všech detailů a podrobností, proto některé méně významné faktory pro zjednodušení zanedbám.
Předsádkové čočky
Jako poslední z nejběžnějších pomůcek pro makrofotografii nám zbývá představit předsádkové čočky. Přestože se jedná o velmi známé pomůcky pro makrofotografii, je k nim přistupováno velmi rozpačitě nejen ze strany fotografů, ale i autorů některých článků v odborné literatuře. Nejčastěji je v literatuře označována jako nejlevnější pomůcka pro makrofotografii. I k tomuto tvrzení bych ale přistupoval velmi opatrně…
Mezikroužky a měchové zařízení
V další části seriálu o makrofotografii se zaměříme na mezikroužky a měchové
zařízení. Po úvaze jsem se rozhodl tyto dvě pomůcky představit spolu, neboť
jejich použití a funkce jsou obdobné.
Vady zobrazení
Určitě vás už někdy napadlo, proč se objektivy vyrábějí z několika čoček, když stejně musejí fungovat jako jediná spojná čočka. Ideální zobrazení bodu v bod, přímky v přímku a roviny v rovinu nelze pomocí jediné čočky dosáhnout. Odchylky od tohoto ideálního zobrazení jsou vady zobrazení, které se mají použitím většího počtu čoček korigovat nebo zcela vyloučit.
Výměnné objektivy (ohnisková vzdálenost & hloubka ostrosti)
Základní funkcí fotografického objektivu je převod obrazu na citlivý film – objektiv tedy musí (v ideálním případě) zobrazovat bod jako bod, přímku jako přímku apod.; samozřejmě v odpovídajícím měřítku.
Makroobjektivy
Náš seriál pokračuje další částí, tentokrát se zaměříme na makroobjektivy. Je to sice pomůcka nejdražší, ale zároveň asi právě ona zaručuje jedny z nejkvalitnějších výsledků při poměrně pohodlné práci.
Reverzní kroužek
Zcela záměrně jsem si jako první k podrobnějšímu představení vybral právě tuto pomůcku pro makrofotografii. Je totiž asi ze všech pomůcek, jmenovaných v první části seriálu, nejméně známá.
Hloubka ostré kresby při makrofotografii
Jak známo s rostoucím příčným zvětšením (m) klesá prudce hloubka ostré kresby (h) a právě při makrofotografii pracujeme s velkými hodnotami příčného zvětšení.
Ohybová neostrost při makrofotografii
V návaznosti na článek o hloubce ostrosti v makrofotografii uvedu ještě další problematiku, se kterou se při makrofotografii můžete setkat. Jedná se o ohybovou neostrost.