V dnešním článku v rubrice Ze světa podnikání se podíváme na problematiku smluv, jejichž úkolem je především chránit obě strany – tedy fotografa i zadavatele – a případně řešit i další aspekty, jako například způsoby použití výsledných fotografií.
Ze světa podnikání
Informace, rady a tipy pro ty, kdo chtějí vyvíjet podnikatelské aktivity související s fotografií. Na sestavování článků spolupracují účetní a daňoví poradci, právníci a další odborníci.
Kde končí reportáž a začíná bulvár aneb Proč není super, když vás zasáhne blesk
Další z naší volné série článků o právních aspektech souvisejících s fotografií se věnuje problematice, v níž mají fotografové snad nejvíce nejasností a otázek: dnes půjde o fotografování lidí.
Mnoho povyku pro jednu fotografii aneb ochrana práv autora
Může se zdát až neuvěřitelné, kolik práv je možné porušit pouhým zmáčknutím spouště fotoaparátu. Příkladem může být situace, kdy bez vašeho svolení někdo použije na webových stránkách vaši fotografii nebo kdy jste zachyceni na snímku a nevypadáte zcela podle vašich představ (někteří ani jiné fotografie nemají) a tento je proti vaší vůli šířen do světa. Popsané příklady naráží na autorskoprávní problematiku, která se v dnešní době stává čím dál více aktuální z důvodu masivního využívání sociálních sítí a obecně technologií umožňujících rychlé sdílení informací včetně fotografií.
Prodej fototechniky z druhé ruky, aneb co dělat, aby to nebyla ta levá
V dnešním článku se zaměříme na internetový prodej bazarového zboží, tedy na nároky, ale i povinnosti prodávajícího a kupujícího, obou soukromých osob, nepodnikatelů. Koupě použitého zboží má pro kupujícího nesporně jednu zcela zásadní výhodu, a to nižší cenu oproti zboží novému. Současně je ale při takovéto koupi kupující právně chráněn mnohem méně, než by tomu bylo při nákupu nepoužitého zboží. Prodávající má naopak možnost zbavit se nepotřebné věci, aniž by potřeboval k prodeji jakékoli povolení, ovšem i pro něj představuje takovýto prodej určitá rizika.
Tisk fotografie z právního pohledu, aneb Když dva tlačí, není to totéž
V minulém článku jsme si řekli něco blíže k nákupu fototechniky, nyní se přesuneme na úplně opačný konec procesu fotografování, a to vytvoření papírové fotografie z digitálního souboru. Samotný proces nastavení barev a odstínů ponecháme zcela stranou a zaměříme se pouze na právní otázky objednávky tisku fotografie a jejího zhotovení.
Koupě a reklamace fototechniky aneb Není čočka jako čočka
Pořízení nové fototechniky je pro fanouška fotografie vždy sváteční událostí, na kterou dlouho šetří za nesouhlasu vyživovaných osob. Naopak pro prodejce je vítanou příležitostí k dosažení rychlého zisku v podnikání. Někdy ale i nejspolehlivější technika selže a Leica nedoletí. V tomto článku si proto popíšeme základní pravidla prodeje a práva i povinnosti smluvních stran. Věnovat se přitom budeme toliko prodeji nového zboží přímo v obchodě podnikatelem spotřebiteli, a to podle právní úpravy platné od 1. ledna 2014.
Fotografické služby a novela živnostenského zákona platná od 1. července 2008
Dne 1. července 2008 vstoupila v účinnost novela živnostenského zákona (zákon č. 455/1991 Sb.), která se dotýká i živnosti Fotografické služby.
Obsahová náplň řemeslné živnosti Fotografické služby po novele
V současné době platné znění obsahové náplně řemeslné živnosti Fotografické služby dle nařízení vlády č. 491/2004 Sb., které nabylo účinnosti dnem 1. listopadu 2004. Obsahová náplň již zahrnuje také použití digitálních technologií ve fotografii.
Obsahová náplň řemeslné živnosti Fotografické služby
Obsahové náplně řemeslných živností stanoví nařízení vlády č. 469/2000 Sb. ze dne 8.listopadu 2000. Co je tedy podle tohoto nařízení obsahovou náplní řemeslné živnosti fotografické služby? A co by ještě mělo být její součástí?
Novela živnostenského zákona o fotografických službách
Poskytování fotografických služeb bylo podle zákona o živnostenském podnikání až do 29. února 2000 živností volnou, kde platila pouze ohlašovací povinnost.