“Kteří věří, měří peří”, řekl by božský Lumír, zatímco teta Kateřina by okolí oblažovala rčením, že “Více děr, více syslů, více hlav, více smyslů,”, případně “Komu není rady, tomu není pomoci.” Pravdu mají oba.
Eseje
Zamyšlení a úvahy nad fotografiemi a fotografováním.
Fotografie jako výsledek dědičného procesu s ohledem na sociální zatížení
Už mnohokrát jsem se zamýšlel nad smyslem a významem svých fotografií – nikoli ve smyslu globálním, jako “co moje fotografie dokážou udělat pro světový mír?”, ale ryze intimním a soukromém, jako “co tím sakra vlastně sleduju?”.
Povídání o jedné fotografii a velké krychli
Jak to, že jedna fotografie se někomu líbí a jiný by ji vyhodil? Jak to, že o jedné věci se často tvrdí úplně odlišné věci? Ve svých úvahách jsem se odrazil od jedné fotografie, která podle mě nikdy nikomu jinému nic neřekla.
Jan Svoboda: Prostor pro růžový obraz
Za svůj život jsme všichni viděli již velké množství fotografií, většina z nich však plyne beze stopy kolem nás. Jen výjimečně se stane, že nás některá opravdu zasáhne. Jedna z těch, na které nikdy nezapomenu, je Prostor pro růžový obraz.
Ach, ta láska…
Láska, jak jistě všichni od dob jistého legendárního vtipu vědí, může mít mnoho podob. Kromě lásky bratrské, rodičovské, milenecké a té k Velikému Sovětskému Svazu, se dá zamilovat do ledasčeho. Osoby, kterým se něco podobného přihodí, jsou svým okolím považovány za lehce nesvéprávné, neboť se na veřejnosti často chovají nevyzpytatelně, jsouce vždy se šťastným usměvem idiota nad situací, kterou sami způsobili.
Sídliště 2002
Při své návštěvě Prahy pořídila Radka několik fotografií na pražských sídlištích. Zdenkův text, který naleznete pod nimi, byl inspirován těmito fotografiemi. Není ale (jen) o nich.
Inventura dokumentaristických projektů – víra v pravdivost fotografie
Při přípravě přednášky na profesorské jmenovací řízení jsem si uvědomil, že mě nejvíce zajímají změny, ke kterým došlo po roce 1990 a které se týkají víry v pravdivost fotografického obrazu a změn v chování lidí, agentur, nakladatelství a medií vůbec, ve vztahu k fotografii.