Je známou skutečností, že maximální optický výkon dosahují klasické objektivy přicloněné o 2–3 clonová čísla. U krajinářské fotografie obvykle vyžadujeme značnou hloubku ostrosti. Konstruovat vysoce světelné krajinářské širokáče je tedy pouze marketingový krok k oslnění zákazníka.
Přístroje, materiály, procesy
Články o fotoaparátech, objektivech a jiné fotografické technice a jejich součástech, o filmech, papírech, chemikáliích, fotografických procesech apod., o jejich druzích, vlastnostech a principech na kterých fungují.
Jaký objektiv potřebujeme?
Konstrukce objektivů (mimo současnou mánií o univerzálnost se snažících zoomů, jejichž praktičnost nechci zpochybňovat, ale ani je rozebírat) se časem vykrystalizovala do dvou zásadních oblastí.
Hledání optimálního fotografického přístroje
Troufám si tvrdit, že rozvoj fotografie, její rozšíření ve společnosti, ale i vnímání jejího estetického a uměleckého vývoje, byl vždy primárně modifikován možnostmi a technickými parametry fotografických kamer a snímací technologie. Od statické unikátnosti daguerrotypií, přes nárůst šíření daný možnostmi talbotypie a vzrůst citlivosti snímání na zprvu mokré, pak suché desky a stále lepší filmy, se měnil i názor na vnímání fotografie, její význam pro společnost a přiznávané umělecké renomé.
Problematika archivní stálosti inkoustového tisku
Kvalitní inkoustové tisky se dnes ve velké míře používají
pro zhotovování fotografií, reprodukcí uměleckých děl a jiné náročné aplikace.
Mimo samozřejmých požadavků na kvalitu tisku s sebou tyto aplikace přinášejí
nekompromisní požadavky na archivní stálost. Bohužel se ukazuje, že v této
oblasti inkoustová tisková technologie stále ještě trpí řadou dětských nemocí.
Proces posuzování archivní stálosti je velmi komplexní a je třeba do něj
zahrnout archivní vlastnosti jednotlivých složek tiskové technologie (nosič,
přijímací vrstvu, barviva/pigmenty), vliv prostředí (světlo, teplo, vlhkost,
atmosféru), ale také je třeba pečlivě uvážit testovací metodiku (konstrukce
testovacích obrazců, způsob měření barevných změn).
Inkoustová tisková média
K výsledné kvalitě
inkoustového tisku přispívá potištěné médium přinejmenším stejnou měrou, jako
hardware tiskárny nebo použitá inkoustová sada. Již v pionýrských dobách
inkoustových tiskáren se ukázalo, že vysoké kvality tisku je možno dosáhnout
pouze na speciálně upravených papírech vybavených přijímací tiskovou vrstvou.
K výslednému dojmu z výtisku potom přispívají obě složky, tj. nosná
podložka i přijímací vrstva.
Pár slov o stabilizátorech
Trochu podrobnější pohled na to, jak funguje stabilizace obrazu a co z toho plyne.
Inkousty a inkoustové sady
V dnešní díle se podíváme detailněji na složení a vlastnosti inkoustů.
Hardware inkoustových tiskáren
Technologie inkoustového tisku prošla během posledních patnácti let bouřlivým rozvojem a expanzí. Z nesmělých jednobarevných začátků se tato technologie vyvinula ve velice sofistikované tiskové systémy. Kvalita tisku dnes předčí ostatní tiskové techniky, směle soupeří s klasickou halogenidostříbrnou fotografií a škála potiskovaných médií je ze všech tiskových technik zřejmě nejširší. V tomto seriálu bych rád přestavil nejnovější trendy zejména v oblasti vysoce kvalitního fotorealistického tisku a poukázal na některé problémy a omezení, kterým ještě musí tato technologie čelit.
V prvním díle seriálu věnovaného inkoustovým tiskových technologiím se podrobněji podíváme na konstrukční principy.
Akumulátory, nabíjení a nabíječky – je dnes něco jinak?
Doplnění předchozích článků, drobná aktualizace ohledně nabíječek a nových zdrojů energie.
Film má tuhý kořínek
Proč si myslím, že výroba filmových materiálů jen tak neskončí.