Ještě jednou se vracíme k významné osobnosti české fotografie – teoretičce Anně Fárové, která před nedávnem zemřela. O knize A pásly by se tam ovce…, jejíž text je součástí i již zmiňovaných obsáhlých Dvou tváří, napsal náš bratislavský kolega Luboš Vodička.
Publikace
Informace o monografiích, sbornících a jiných publikacích z oblasti umělecké fotografie a jejich recenze.
Helmut Newton – SUMO
Původně jsem chtěl napsat o něčem „velkém“ z roku 2009. A právě tuto podmínku prakticky beze zbytku plní vydání obří knihy Helmuta Newtona SUMO ze srpna 2009. A to i přes to, že jde o výrazně menší verzi prvního vydání z roku 1999.
Bryan Peterson: Naučte se používat expoziční čas kreativně
Bryana Petersona zde asi už nemusíme moc představovat a i kvalita jeho knih je známá. Tentokráte se podíváme na titul Naučte se používat expoziční čas kreativně.
Křídla pana Makovičky
Příběh Křídel pana Makovičky, snad nejznámější fotografie Miroslava Hucka, jsme našli v jeho nové knize Takoví jsme byli?, která vyšla před několika měsíci. Knížka s podtitulem Fotografie z let 1957-2006 nás zaujala svým nadhledem a moudrostí, takže se k ní ještě určitě vrátíme.
Dvě knížky fotografa Ladislava Sitenského
Doyen české fotografie Ladislav Sitenský (1919) má v knihkupectvích dvě knihy: vzpomínkovou Ladislav Sitenský vzpomíná s Karlem Helmichem a obrazovou publikaci Bílé opojení. O dobré fotografie v nich není nouze.
Fotografické příběhy Iren Stehli
Jedním z českých nakladatelství, které se soustředěně věnují fotografii, je pražský Torst. Jeho edice čtvercových knížek právě dospěla k pětadvacátému titulu, věnovanému fotografiím Iren Stehli.
Co zůstalo v paměti Leni Riefenstahlové
Žila celých sto let a zažila prudký vzestup a ještě strmější pád. Tanečnice, herečka, režisérka, fotografka Leni Riefenstahlová, která se ve 30. letech minulého století nesmazatelně zapsala do dějin kinematografie filmem Olympia, začala po osmdesátce psát paměti. Knihu nazvanou V mé paměti, která nedávno vyšla i česky, je možno vnímat i jako její sedmisetstránkovou obhajobu.
Ode dneška je fotografie mrtvá!
Francouzský malíř Paul Delaroche prý po vynálezu fotografie zvolal: „Ode dneška je malířství mrtvé!“. Dnes – o sto padesát let později – někteří teoretikové hovoří o smrti samotné fotografie.
Keď zadný vchod je slávnostnou bránou
Recenzia knihy Bratislava zadným vchodom 1918–2005 (Fotofo, Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava, 2005).
Iná kniha Iné Slovensko
Recenzia knihy fotografií Andreja Bána Iné Slovensko 1989–2005, vydavateľstvo Slovart, Bratislava 2005