…aneb jak za pomoci křivek a vlastní hlavy upravit nejen jas a kontrast, ale kompletně celou tonalitu fotografie k obrazu svému.
Seriál Základy čudlíkování pro fotografy
Digitální technologie způsobily převrat v oblasti fotografie. Jejich vývoj postupuje mílovými kroky a masově se rozšiřují. Kinofilmu v roli nejběžněji používaného fotografického média bude zanedlouho odzvoněno. Film sice nevyhyne, ale stane se jedním z alternativních médií. Podobně, jako to v dnešní době, kdy kraluje film, nemají jednoduché ti, kdo chtějí nebo z nějakého důvodu potřebují fotit na skleněné desky, nebudou to mít v budoucnu jednoduché vyznavači filmu.
Stejně jako je dnes potřeba hledat speciální lab, pokud si chceme nechat vyvolat a nazvětšovat klasický černobílý film, a je potřeba počítat se speciální cenou za tuto službu, bude za nějaký ten rok potřeba hledat speciální lab, budeme-li chtít vyvolat jakýkoli film a bude to i patřičně drahé. Nemá ale cenu plakat nad dobami zašlými, je potřeba se s jedničkami a nulami smířit, skamarádit se s nimi, zkrotit je. Naučit se s nimi zacházet tak, abychom s nimi vycházeli v dobrém, abychom uměli využít jejich kladné stránky a věděli, kde jsou jejich slabiny a jak se jim vyhnout.
Aby černá byla černá a bílá byla bílá, aneb za histogramy krásnější
Povídání nejen o černé a bílé a jak se jich prostřednictvím funkce zvané úrovně dobrat, ale také o tom, co je to histogram, co se z něj dá vyčíst a o jednom z hlavních úskalí čudlíkování – dírách v histogramu.
Jas, kontrast a radčin zákon grafických editorů
Základní operací při upravování jakéhokoli digitálního obrázku je správné nastavení celkového jasu a kontrastu. Je to vlastně totéž, jako volba expozice a gradace papíru nebo filtrace při zvětšování. Jak na to, aby výsledek k něčemu vypadal, si postupně povíme v následujících třech dílech seriálu o čudlíkování. Dnes začneme tím, kudy cesta nevede a proč.
Co se děje, když se obrázky zmenšují a zvětšují
V tomto dílu seriálu o čudlíkování si povíme o tom, jak se obrázky zvětšují a zmenšují, odkud plynou problémy, které u toho obvykle vznikají, a co se s tím dá dělat. Zabrousíme u toho trochu do matematiky a teorie signálů a seznámíme se s takovými pojmy, jako je interpolace a aliasing.
Dejte mi prosím deset deka obrázku aneb jak se obrázky měří a váží
Ohledně měření velikosti digitálních obrázků panují značné zmatky. Centimetry, pixely, byty – co si vybrat? A všechno to ještě komplikuje jakási záhadná veličina, označovaná tajemnou zkratkou dpi. Pro řadu lidí je to jakási složitá magie, plná nezapamatovatelných formulek, se kterými si pořádně nevědí rady. Skutečnost je přitom ale jednoduchá. Pojďme se podívat věcem na zoubek.
Jak se obrázky zapisují
V tomto díle seriálu o digitálním zpracování fotografií se seznámíme s nejběžnějšími grafickými formáty. Povíme si hlavně o tom, na jakých principech fungují, k čemu se který z nich hodí a kde se s kterým lze setkat.
Co to vlastně je digitální obrázek
Druhý díl seriálu o digitálním zpracování fotografií. Dozvíte se v něm, jak se grafika reprezentuje čísly a jak tedy takový digitální obrázek vlastně vypadá.
Čudlíkování není hřích
Úvod k seriálu o digitálních úpravách fotografií.