Barevné i černobílé vývojky jsou nejnáchylnějšími fotografickými lázněmi k oxidaci vzdušným kyslíkem. Stupeň vyčerpání vlivem vzdušného kyslíku nelze navíc jednoduše určit, takže se často stane, že ještě celkem použitelná vývojka putuje do výlevky nebo že nenahraditelný negativ je nedostatečně vyvolán zoxidovanou vývojkou. Ideální je proto mít po ruce vždy vývojku zcela čerstvou.
V temné komoře
Články týkající se práce v temné komoře, věnující se klasické černobílé fotografii, ale také barevným procesům C-41, RA-4, E6 a dalším
Zvětšenina zhotovená pomocí dvojího osvitu s různou filtrací
První zvětšeniny na multigradačních papírech máme za sebou, pomalu si na sebe začínáme
s papíry zvykat a objevujeme jejich možnosti. Dnes si řekneme, jak dále
zlepšovat naši práci ve fotokomoře a jak naexponovat fotografii s velkým tonálním rozsahem.
Odhad vyvolávacího času
Pokud potřebujete najít správný vyvolávací čas pro novou kombinaci filmu a vývojky, mám pro vás dva způsoby, jak takový čas uspokojivě určit.
Procesor pro vyvolávání papírů
Máte-li ve fotokomoře málo místa nebo nízkou teplotu, můžete si snadno vyrobit kompaktní zařízení pro vyvolávání fotografií, které vám vytrhne trn z paty.
Naše první zvětšenina na multigradačním papíru
V předcházejících dvou dílech jsme zhotovovali černobílé fotografie na papíry s pevnou
gradací. Dneska si řekneme něco o papírech s gradací proměnnou, o takzvaných multigradačních
papírech.
Zvětšování z diapozitivů
I ti, kteří fotografují na barevnou inverzi, mohou ze svých diapozitivů zhotovit zvětšeniny. Ačkoli tento postup není příliš rozšířený, není se čeho bát a skvělých výsledků se lze dopracovat mnohdy snadněji, než při zvětšování z negativu.
Vyvolávací poloautomat
Dnes si ukážeme, jak lze postavit jednoduchý a levný vyvolávací poloautomat.
Nadržování a vykrývání černobílých fotografií
Doufám, že se vám podle minulého návodu podařilo udělat svoji první fotografii a máte chuť do další práce. Dneska si řekneme o tom, jak svá díla ještě vylepšit.
Spotřební materiál – papíry
Pro barevné zvětšování musíme pořídit barevný negativní materiál a zpracovatelské chemikálie. Situace je zjednodušena mezifiremní standardizací zpracovatelského procesu, který se označuje zkratkou RA-4, takže se nám v podstatě nemůže stát, že bychom pořídili nekompatibilní materiál. Ačkoli výrobci doporučují pro své papíry své chemikálie, obojí je vzájemně zaměnitelné.
Naše první černobílá zvětšenina
Každou chvíli se na různých fotofórech objevuje dotaz typu: “Co mám dělat, abych udělal
černobílé fotografie doma v koupelně? Jak na to?” Pokusil bych se trochu naznačit
jak by měl člověk postupovat, aby již první večer dospěl ke své první černobílé fotce.