André Villers: umění fotografického portrétu

V Jídelnách pražského Obecního domu bývají čas od času pozoruhodné fotografické výstavy: pořadatelé zde sázejí na prověřené kvality a jména, která už něco znamenají. A tak se po legendách české fotografie jako je Sitenský nebo Kuščynskyj dostal ke slovu klasik francouzské fotografie, třiasedmdesátiletý André Villers s kolekcí nazvanou Picasso a jiní umělci. Už název napovídá zaměření výstavy – Villers tu vystavuje portréty osobností francouzské kultury 20. století: nejde však jen o francouzské umělce v pravém slova smyslu, ale o tzv. Pařížskou školu, tedy i cizince tvořící v Paříži. Dodejme jen, že mezi vystavenými portréty jsou i opravdu mistrovské kousky.

Číst dál

„To nejlepší“ od fotografky Markéty Othové

Svou první samostatnou pražskou (a vlastně také českou) výstavu nazvala fotografka Markéta Othová (1968) jednoduše „Best of“ . Vybrala dohromady 22 velkoformátových černobílých fotografií (110×160 cm) a vystavila je v pražské Galerii Jiří Švestka v Jungmannově ulici 30. Řekněme dopředu, že spíše než nadšení výstava vzbuzuje řadu otázek.

Číst dál

Drsná věcnost ve fotografiích Jiřího Severa

Nedlouho po Fotografickém archivu Jindřicha Štyrského je v bývalém bytě Josefa Sudka (dnes Malé Galerii Josefa Sudka v pražském Úvoze) další pozoruhodná výstava, která připomíná pozapomenuté dílo originální osobnosti dějin české fotografie 20. století – Jiřího Severa. Na rozdíl od nepochybně známějšího surrealisty Jindřicha Štyrského je však Sever i pro leckterého zájemce o fotografii velkou neznámou. Díky autorovi výstavy Janu Mlčochovi a Uměleckoprůmyslovému muzeu se s jeho dílem nyní můžeme seznámit (do 27.4.) podrobněji.

Číst dál

Dvaadvacet fotografů, dvaadvacet pohledů na věc

Pokud dáváte přednost monograficky pojatým výstavám, pak do domu U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí v Praze raději ani nechoďte. Právě probíhající výstava The View From Here (Pohled odtud) totiž nepředstavuje žádný přesně vymezený směr ani žánr: je naopak velmi pestrá. Divák tu může spatřit více než osm desítek fotografií od fotografů z Evropy a Ameriky. Hlavním styčným bodem je jejich životní prostor – na jedné straně americký Středozápad, na druhé střed Evropy. Výstavu, kterou můžete vidět až do 4. května, by bylo možné charakterizovat i velmi jednoduše: dvaadvacet fotografů, dvaadvacet pohledů na věc.

Číst dál

Dárek na rozloučenou (k výstavě fotografií Václava Havla)

Myslíte si, že fotografovat státníky je nějaké velké terno? Není to spíš nudná, rutinní práce? Výstava nazvaná Dárek na rozloučenou, kterou uspořádali přátelé prezidenta Václava Havla u příležitosti jeho odchodu do „politického“ důchodu, je však překvapivě milá. Stojí za návštěvu nejen kvůli samotnému prezidentovi, ale i proto, že je tu zastoupený skutečný výkvět naší dokumentární fotografie.

Číst dál

Dva názory na projekt Městečka Jiřího Křenka

Už jste viděli soubor dokumentárních fotografií Jiřího Křenka nazvaný Městečka? My ano, a zjistili jsme přitom, že se v tomto případě – na rozdíl od jiných projektů – názory našich redaktorů dost výrazně liší. I když by autor zajisté raději slyšel jen samou chválu (a kdo z nás ne?), přece jen je lepší, že jeho výstava vzbuzuje protichůdné názory. Nebo by snad bylo lepší, kdyby nevzbuzovala žádné? A tak jsme naše redaktory nechali zformulovat (a nutno říci, že naprosto samostatně, bez vzájemného ovlivňování) názor pro a proti: pokud jste výstavu viděli, napište nám, co si o ní myslíte vy!

Číst dál