Dost často se v naší poradně opakují dotazy týkající se filtrů – a to logicky zejména UV a polarizačních, protože patří k těm nejpoužívanějším. Tazatelé bývají zmatení z toho, že u některých filtrů je uvedeno přímo „magické“ slovo Digital, zatímco u některých toto označení není. Lze tedy takové filtry používat na digitálních fotoaparátech? Nebo jinak: lze tzv. „digitální“ filtry použít na analogu?
Odpověď je zcela jednoduchá. Ano, lze. Děje se totiž to, co se dá snadno shrnout pod sice netechnický, ale výstižný termín marketingová manipulace spočívající v tom, že sice vyrábím totéž, co dřív, ale jinak (moderněji) to pojmenuji, čímž zajistím vyšší prodejnost. Dobré jméno – polovina úspěchu; a nejen ve fotografii. Čím více lidí uvěří, tím samozřejmě pro výrobce lépe. Ale to je koneckonců pochopitelné, mají se tím lépe, čím více svých produktů prodají. Zákazníkova výhoda však může být v tom, že takříkajíc nesedne na lep všemu, co se kde píše…
Původně – tedy v dobách, kdy digitální fotografie ještě nepřevažovala nad tou klasickou – měli výrobci možná jakýsi „bohulibý“ cíl dát zákazníkům najevo, že jejich výrobky jsou použitelné i na digitální technice. Postupem času se z toho ovšem stal jakýsi sport: digitální jsou krom filtrů i další věci jako například stativy (nesmysl: stativ má prostě stabilně stát a to je celý jeho úkol), ale i brašny či nejjednodušší pouzdra, kterým je naprosto lhostejné, jestli do nich dáte filmový aparát, digitál nebo třeba svačinu.
Rozdíly…?
Co tedy činí filtr „digitálním“ nebo „analogovým“? Zejména je to onen nápis, jinak totiž rozdíly v podstatě neexistují. Jiná věc je skutečná kvalita filtru, zejména jeho antireflexních vrstev. Obecně platí, že je víceméně jedno, jaké je filtr značky, pokud má kvalitní a vícenásobné antireflexní vrstvy (MC – tj. multicoated). Relativně spolehlivým ukazatelem tady bývá cena – nejkvalitnější (a tedy nejdražší) jsou stabilně filtry firem B+W a Hoya, které disponují opravdu kvalitní antireflexní úpravou nejen skla, ale i obroučky, což je také v jistých světelných podmínkách nezanedbatelný faktor. Německé filtry B+W mají antireflexní vrstvy označené MRC, japonské Hoya pak HMC (resp. HMC Super, což ale není nic jiného než stejné sklo v ještě tenčí objímce), v poslední době také DMC či DMC Super.
Víceméně všichni výrobci dnes nabízejí filtry s klasickou a tenkou obroučkou (Slim); pokud nevíte, který použít, pořiďte si tenký filtr, protože ten může být použit všude bez nebezpečí vinětace obrazu. Výhodou tenkých filtrů Hoya je závit na přední přírubě, zatímco B+W tento závit nemají (proto je nelze kombinovat s dalšími filtry a musejí mít také speciální převlečnou krytku, pokud je nechcete pokaždé sundávat, abyste mohli používat originální krytku objektivu). Vynikající jsou také filtry Kenko – málokdo přitom ví, že jak filtry Hoya, tak Kenko jsou výrobky známé firmy Tokina Optical Ltd.; při bližším zkoumání se zdá, že filtry Kenko jsou totéž co Hoya, jen o něco levnější, což je dáno asi hlavně “cenou” značky.
Jeden reálný rozdíl mezi „starými“ a „novými“ filtry přece jen existuje. Dříve se filtry pokrývaly antireflexní úpravou jen z přední strany, protože ani při dlouhých expozičních časech nehrozily vnitřní odrazy od filmu, jehož citlivá vrstva není nijak zvlášť lesklá. Změna nastala s digitálními čipy, protože jejich povrch je na rozdíl od filmu lesklý hodně – a tak se v některých výjimečných situacích může s jednostranně upravenými filtry stát, že vznikne reflex uvnitř přístroje. Těžko to nějak statisticky odhadovat, ale řekl bych, že se sotva pohybujeme v řádech několika málo promile… Dnes už žádný značkový filtr s jednostrannou antireflexní úpravou už v prodeji pravděpodobně ani není. Oboustranně antireflexně upravený filtr je doslova „oboustranně“ výhodný: filmu neuškodí a čipu někdy i pomůže.
Digitální, digitálnější, nejdigitálnější
Hoya začala produkovat filtry řady PRO1 Digital, které způsobují mírný zmatek (navíc se objevují i stejně označené filtry Kenko). Móda nejrůznějších zkratek tady dostoupila přímo absurdních rozměrů – v tzv. klíčových vlastnostech filtrů PRO1 Digital se takových „kouzelných kódů“ vyskytuje hned celých 6, což je docela úsměvné. Pojďme si je jen pro ukázku projít, aby bylo jasné, že „digitální“ filtry jsou zcela bez obtíží použitelné na jakémkoli objektivu a pro jakékoli záznamové médium…
- DMC – Digital Multi Coated: vícevrstevná tvrzená antireflexní úprava z obou stran skla; vrstev má být údajně 12 na každé straně skla
- BAF – Black Almite Frame: černá matná hliníková obroučka pro redukci reflexů
- BRG – Black Rimmed Glass: černě orámované sklo filtru, aby ani na krajích nedocházelo k lomu světla a nežádoucím odrazům
- LPF – Low Profile Frame: nízkoprofilová (tj. tenká) obroučka zabraňující vinětaci i na širokoúhlých objektivech
- KEF – Knurrling Edge Frame: vroubkovaná objímka pro snazší nasazení a sejmutí filtru
- UVC – UV Protected Case: krabička na filtr s UV ochranou prodlužující životnost filtru
Posledním zkratkovým výkřikem jsou HD filters. Vůbec nejde o nějaké speciální filtry pro “full-HD” rozlišení (protože toto rozlišení zvládají s přehledem všechny filtry už dávno), které je teď technologickou módou v oblasti zobrazovacích zařízeních jako televize nebo počítačové monitory. Jsou to filtry s tvrzeným sklem, které je 4× odolnější proti poškrábání a rozbití. Jejich vrstvy jsou také mechanicky odolnější a stejně jako filtry PRO1 Digital by měly mít světelnou propustnost 99,7%. Hezký údaj, ale opět nic, co by činilo filtry „digitálními“ či „analogovými“… a že by s nimi bylo lépe a více vidět jako na HD obrazovce, to je sdělení značně diskutabilní…
Jak jistě vidíte, není ani na „výsostně digitálních“ filtrech naprosto nic, co by bránilo je užívat ve filmové fotografii. Hoya ani další výrobci kvalitních filtrů si zajisté žádnou kritiku nezasluhují za své výrobky, ale spíše za ty digitální řeči kolem. Je třeba důrazně prohlásit, že filtry PRO1 Digital (stejně jako Hoya HMC) patří k tomu nejlepšímu, co vůbec v této oblasti existuje – a tudíž pořízením těchto filtrů rozhodně nelze udělat chybu. Žádný “top” výrobce určitě nelže (nikde se nedočtete, že ten či ten filtr je JEN digitální resp. analogový), i když pochopit některé informace může dát neinformovanému zákazníkovi dost práce, obzvlášť když prodejce chce pochopitelně vždycky prodat to nejdražší, nejnovější a nejdigitálnější.
Za několik posledních let se už dostatečně rozšířila zpráva, že digitální fotografie nepotřebuje UV filtry, protože jsou vestavěné ve snímacím čipu. A trh opět zareagoval – jestliže zákazník už nepotřebuje filtrovat UV záření, určitě bude chtít chránit objektiv… a vznikl filtr s názvem Protector, což není nic jiného než UV filtr s jiným názvem a pohádkou o tom, jak zrovna tento filtr chrání nejlépe. Hurá, novinka…!
Rád bych ale, aby v jednom bylo jasno: vůbec nechci napadat či kritizovat značku Hoya alias Kenko nebo jakéhokoli jiného výrobce kvalitních filtrů. Sám používám filtry uvedených značek a nemám s nimi vůbec žádné problémy, naopak slouží dobře a spolehlivě. Jen bych, což je ostatně cílem poradny i tohoto článku, byl rád, abychom se ve filtrech vyznali, neutráceli zbytečně a nekupovali to, co už třeba máme, byť s jiným jménem…
Jinde a jinak
Trochu jiné je to u jiných – méně „slavných“ a také často méně poctivých – výrobců. Ti někdy uvádějí u některých svých filtrů, že jsou „vhodné pro digitální fotoaparáty s vysokým rozlišením“, někdy dokonce udávají jakousi pomyslnou hranici v megapixelech, kdy filtry „ještě stačí“ a kdy „už ne“ – a je údajně nutno pořídit filtr lepší (= dražší). To už snad není marketingová manipulace, ale rovnou podvod a klamání zákazníků; filtr je buď kvalitní a lze ho bez ztráty kvality obrazu použít všude, nebo kvalitní není, a tudíž není radno ho používat vůbec.
Určitou (a záhadnou) výjimku tvoří filtry Cokin a jejich ekvivalenty jako Kood aj.; ty nemají antireflexní vrstvy vůbec, ale přesto se to na nich nijak extrémně neprojevuje (nebo jen zcela výjimečně). Je to trochu s podivem, ale mám to vyzkoušené vlastní praxí. Je to takový systém, který by neměl vlastně dle výše uvedeného (srovnejte si vlastnosti plastových filtrů Cokin s popisem filtrů Hoya!) vůbec fungovat, nicméně funguje. Proč, to opravdu nevím. Ale když podobné divné věci mohou už léta s úspěchem používat i ti nejlepší filmaři (tak ostatně systém Cokin vznikl), pak fotografové určitě mohou také. Ale zásuvné filtry jsou trochu jiná kapitola, takže na ně zkusme zase zapomenout…
Digitálně-analogový závěr
Pokud je filtr kvalitní, tj. má dobrou antireflexní úpravu (MC, HMC, DMC, MRC, SMC, DG…), pak je naprosto jedno, je-li používán v analogové či digitální fotografii. Má-li filtr také dobrou obroučku, která se v závitu objektivu „nezakusuje“, není co řešit. Pokud takové filtry již máte třeba z dob své analogové minulosti, je nesmysl nakupovat nové jen proto, že je na nich napsáno „Digital“. Ještě větším nesmyslem je kupovat nejlevnější filtry, jež nejsou z optického skla a dokonce třeba nemají ani antireflexní úpravu, protože i ten sebelepší objektiv se nasazením takového „filtru“ dostane hluboko pod své možnosti: obraz se zhorší jak ostrostí, tak kontrastem a ani nežádoucí reflexy na sebe nenechají dlouho čekat. Než koupit špatný filtr, je určitě lepší nemít žádný. A je naprosto jedno, jestli je „digitální“ nebo „analogový“.
Ilustrační obrázky použité v článku byly převzaty z propagačních materiálů značek Hoya a Kenko.
Super HMC má lepší relfexní vrstvu
Hledal jsem rozdíly mezi HMC, DMC a Super HMC a podle mnoha zdrojů má Super HMC nejlepší antireflexní vrstvu. Všechno poví testovací fotky:
http://www.pbase.com/wlachan/image/102048936.jpg
Super HMC má lepší relfexní vrstvu
Díky za příspěvěk a odkaz.
Ono je hlavně zajímavé, jak se lze těžko dostat k těm opravdovým technickým informacím (např. o antireflexních vrstvách a případných rozdílech v nich), zatímco reklamní povídačky a všemožná kuriózní označení takového “hledače” přímo pronásledují…
Podle jiných zdrojů je sklo i jeho úprava ve filtrech HMC a HMC Super (a pak – liší se tedy DMC a HMC vůbec nějak?) totožné a dozvědět se čistá fakta bez reklamního balastu je prakticky nemožné…
Nakonec je to asi jedno – oba typy (a bezpochyby i DMC) patří k těm nejlepším filtrům a to je tak vše, co by mělo řadového uživatele zajímat 😉
Boj s reklamní masírkou
souhlasím, reklamní masírka je pekelná. Ještě že existují servery jako
photozone.de, the-digital-picture.com, photodo.com, diwa-labs.com, kam člověk chodí najistotu pro testy všeho možného.
Jeden server se vším by byl asi nejlepší, ale to by asi někdo musel dost dotovat, což by mohlo ohrozit nezávislost testů.
Nicméně už si ani nepamatuji, kdy se mi naposled stalo, abych kombinací několika přesných dotazů na vyhledávače Google, Lexxe a Hakia nenašel to, co hledám.
Rozhodně by byl zajímavý článek o tom, kde lze nalézt jaké testy, protože s originálními specifikacemi od výrobce se opravdu nedá pracovat. Nejlepší je sice porovnat si vybavení sám, většinou stačí pár snímků, ale kdo na to má čas a v kamenných krámech k tomu často také nejsou nakloněni..?
super hmc má lepší relfexní vrstvu
Mohu potvrdit, že Hoya HMC Super vyšla jako “SUPER” (nejlepší hodnocení) i v testu časopisu Fotomagazin SRN. Tento časopis, který patří celosvětově mezi uznávané fotočasopisy se zabývá podobnými testy již mnoho desítek let.
Super-HMC a malé upresnenie
Ďakujem za prínosný článok! Taktiež som si nedávno robil prieskum, a keďže oficiálne údaje pre “DMC” nikde nie sú, napísal som aj priamo THK UK, ale nedostal som žiadnu odpoveď. Všetko nasvedčuje tomu že DMC má také isté vrstvy ako HMC – 3 vrstvy na každej strane (odrazivosť 1-2%) kdežto Super-HMC má 5 vrstiev na každej strane plus jednu vrstvu na každej strane pre ľahšie čistenie / odpudzovanie nečistôt (odrazivosť 0.3%).
Ilustračný obrázok spomínaný vyššie som našiel tiež – v trošku väčšom rozlíšení tu: http://static.photo.net/attachments/bboard/00Q/00QbFt-66335584.jpg
Podľa iného testu boli ale výsledky DMC a Super-HMC prakticky rovnaké, takže ťažko povedať…
Objednával som nakoniec UV filtre Hoya 72 a 77mm, a zo zvedavosti som si nakoniec objednal jeden Pro1D (DMC) a jeden tradičný SuperHMC aby som si to skúsil porovnať sám.
Ešte jedno malé upresnenie: v článku sa píše “(resp. HMC Super, což ale není nic jiného než stejné sklo v ještě tenčí objímce)”. Toto nie je celkom pravda – Hoya označuje filtre v tenkej objímke s predným závitom ako “Pro1”. Sám mám aj “obyčajné” filtre Super-HMC, ktoré sú v klasickej hrubej objímke, pretože nie sú “Pro1”. Staršie Hoya filtre v tenkej objímke bez predného závitu sa tuším označovali “Ultra”.
Přívlastky
Hmm. Děkuji za pěkný a vtipný článek a musím připomenout, že přívlastky se odedávna snaží zvýšit užitnou hodnotu zboží. Každý si umí přestavit, co s jakýmkoli masným výrobkem, zeleninou a nápojem udělá slovíčko jako DOMÁCÍ nebo MORAVSKÝ, případně kombinace obou. Taktéž BABIČČIN. Nebo REKLAMNÍ či UČŇOVSKÝ (no, to nechápu, ale bývalo to žádané)… Posun významu lze vypozorovat u přívlastků RUSKÝ, SOVĚTSKÝ a nyní již i EURO 🙂
Zkusenost s CPL.
Prosli mi rukama (a objektivy) filtr Hama, Hama MC, Kenko, Hoya a nakonec i Schneider B+W.
Od te doby jsem uzivatelem vyhradne vyrobku shneider optics. Jsou sice nekolikanasobne drazsi nez treba Kenko, ale rozdil je opravdu znat a to jak u zminovanych CPL tak i u UV filtru.
Ono kdyz clovek vidi nejake spickove eL sklo od canonu a na nem uv hama atp tak je mu toho objektivu az lito 😉
Jinak to UV na digi vidim vhodne pouze pri reportazi nebo sportech, na krajinu si myslim ze nema cenu, pokud teda pravidelne nepadate s fotakem na krku. Osobne mam 17-40 a filtry na nej davam akorat kreativni ci barevne kdyz fotim na ten stribrem potazeny celuloid 🙂
Vstrvy a obroucky
Tak abych to uvedl na spravnou miru. Nesouhlasim s tvrzenim kdyz nevis jaky, vem slim filtr. Minimalne slim polarizacni je pekne neprijemny na ovladani. A zadruhe mi v clanku nejak haprovaly ty vrstvy, takze kdo umi anglicky…
Good: Single-coated (mono-coated) is the basic one-layer coating. Reflections are a dim blue, and it’s usually the only coating you need. Even the cheapest Hoyas, except some polarizers, have this. (You never shoot a polarizer into a light source, so coating isn’t needed anyway.)
Excellent: HMC (Hoya Multi-Coating). Hoya’s original HMC multicoating is a triple-layer coating on each surface. Reflections are an almost invisible dim green.
Excellent: DMC (Digital Multi-Coating). Hoya’s DMC is a redesigned three-layer coating. It’s better, newer and uses different materials than HMC.
Superb: Super HMC. Hoya’s S-HMC, in the black-and-gold boxes, are the best they, or anyone, make. It has six layers on each side. The glass is pretty much invisible. If you can see any reflection (by putting the filter on black velvet), all you see is a dim greenish-brown reflection.
Superb: HD. Hoya’s HD coating is 8-layers, with 99.35% transmission of visible light between 400~700 nm.
Vstrvy a obroučky
Nemyslím, že by tenké filtry byly hůře ovladatelné než normální, alespoň já takovou zkušenost nemám.
Sdělení “když nevíš jaký, kup tenký filtr” je míněno tak, že i bez zkoušení (např. při nákupu po internetu, kdy nelze konkrétní kombinaci filtru a objektivu reálně vyzkoušet) se lze úspěšně vyhnout vinětaci; navíc nikdy vlastně člověk neví, jaký si pořídí další objektiv, takže je dobré být připraven a filtry kupovat jako trvalé zboží použitelné pokud možno na všech objektivech, které daný fotograf má.
Vaše citace informací o rozdílech jednotlivých typů antireflexních úprav filtrů Hoya jsou ze stránek Kena Rockwella, což jsou – byť mám tyto stránky rád a považuji je za vynikající informační zdroj – zkrátka informace minimálně z druhé ruky; na stránkách výrobce se ovšem takový přehled najít nedá (hledal jsem). A údaje se opravdu liší zdroj od zdroje, nicméně žádný ten zdroj bohužel není bez pochybností přímo od výrobce…
Nakonec je v 99% případů (a v běžné fotografii obzvlášť) jedno, jestli je vrstev 5, 12 nebo 88; a jestli mají filtry HMC “jen” 3 vrstvy, pak to bohatě stačí, protože jsou i tak vynikající.
vstrvy a obroučky
Slim UV ma vetsinou 3mm, a slim c-pol 3-5mm, pricemz ta otocna cast je tak 1mm tlusta. Takze kdyz tim otacite, tak to je trochu problem chytit, obzvlast kdyz neni leto 🙂
Jinak to co jsem tam napsal jsem videl na nekolika ruznych mistech a jeden cas to bylo i na oficialnich stranach hoya. Kdyz se podivate na ceny, tak je vcelku logicke, ze DMC nebude mit stejny pocet stejnych vrstev z obou dvou stran jako S-HMC. Co se take pamatuji, tak DMC ma mensi propustnost svetla nez HMC i S-HMC. Mel jsem vsechny varianty UV od zeleneho az po cerno zlaty a vim o cem mluvim 🙂
vstrvy a obroučky
BTW toto jsou udaje Authorized USA HOYA Dealer
http://cgi.ebay.com/NEW-Hoya-SUPER-HMC-Multi-Coated-UV-Filter-77-77mm_W0QQitemZ300257699049QQihZ020QQcategoryZ15219QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
je tam takova tabulka, nejde to moc dobre skopirovat 🙂
Vrstrvy a obroučky
Ano, díky – našel jsem… a vida – zase malinko jiné údaje 😉
Ty údaje mi nějak začínají být jedno – procento sem nebo tam… podle mé (a asi nejen mé) zkušenosti jsou prostě ty filtry vynikající a budu raději fotografovat, než hledat procenta 😉
vrstrvy a obroučky
Jojo, tak tak 🙂 Ale rozsil mezi zelenou a cernou serii je veliky uz na prvni pohled pred nasazenim 🙂
Vrstrvy a obroučky
Jasně – filtry bez MC vrstev je lepší vůbec nebrat…
Díky za doplnění a diskusi 🙂
Vrstrvy a obroučky
Jak jsem říkal, problém nemám – ani s jedním tenkým polarizákem, které mám (B+W 77mm MRC Slim a Hoya DMC Pro1 67mm), čímž netvrdím, že ten problém někdo jiný mít nemůže… A je pravda, že v rukavicích jsem to nezkoušel; ale tam si troufám tvrdit, že bych měl potíže s jakýmkoli filtrem 😉
Něco na těch vrstvách určitě je, nemyslel jsem to tak, že nevíte, o čem mluvíte. Jen je prostě potíž získat spolehlivé informace přímo od zdroje, na stránkách Hoya opravdu není nic takového. Teď jsem našel, že Hoya Standard má údajně propustnost 95-96%, HMC i DMC pak 98-99% a S-HMC 99,7% (a zase to nebylo oficiálně od výrobce) – ale čistě odhadem bych neřekl, že v tom bude nějaký na první pohled patrný rozdíl, ten se projeví asi jen někdy (v extrémních světelných podmínkách). A nakonec ani jedna ta hodnota není špatná, když nějaké levné filtry mají propustnost třeba 90% i méně; a tam už to viditelný problém být může a vlastně i musí…
vrstrvy a obroučky
stazenie natacania polarizacneho slim filtra (a ciastocne aj toho sirokeho) nastane , ak je nasadeny sucasne so slnecnou clonou, ale je to logicky nacastejsia kombinacia napriklad pri fotografovani krajiny…
Tenky CPL a MC vrstvy u B+W
Mám Slim i normální CPL, u tenkého se mi povede častěji sáhnout prstem na sklo.
Ještě k filtrům B+W a MC vrstvám, všechny skleněné fitry B+W mají antireflexní vrstvy, i když nejsou označeny MRC. Od MRC se liší nižším počtem vrstev a nižší mechanickou odolností. Problémy nezaznamenány. Ale jedná se skutečně o skleněné filtry. Akrylové jako přechoďáky atd. potažené nejsou vůbec.
tenky cpl a mc vrstvy u b+w
Filtry Schneider Opticst (B+W) jsou buď s označením NC (méně antireflexních vrstev) nebo MRC (top třída). Rozdíl je docela výrazný v ceně ale ze své zkušenosti si raději připlatím za MRC verzi.
Mimochodem, oproti Hoya mají B+W filtry výhodu v mosazné obroučce která nemá tendenci se “kousnout” v závitu.
Kdo nikdy nedoloval zakousnutý Hoya filtr z objektivu kleštičkami (já ano), asi plně nedocení…
tenky cpl a mc vrstvy u b+w
Označení NC neznám , pravda viděl jsem ho tuším v Alfacomputer, ale dříve určitě nebylo, filtry na sobě měly buď MRC nebo nic. Mám pár takových doma se stařím asi 2 roky. Označení NC jsem nenašel ani na schneideroptics.com. MRC by navíc měly být odolnější mechanicky. a subjektivně s emi zdá, že se lépe čistí. Filtry B+W mají lépe uchycené sklo, nedrží to jen pružinou jako Hoya.