V jednom z článků Jakuba Kencla jste se mohli dočíst o zpracování diapozitivů procesem E-6 v domácích podmínkách. Navážu na tento článek a popíšu domací zpracování barevných negativních materiálů procesem C-41.
Má vůbec význam v době minilabů zabývat se zpracováním barevných filmů doma, když vám film vyvolají na počkání téměř na každém rohu za přiměřenou cenu? Důvodů může být několik, poškrábané nebo nedovolané filmy, potřeba nadstandardních služeb jako cross, push a pull proces nebo si to prostě chceme jenom vyzkoušet. Pokud se tedy z jakéhokoliv důvodu odhodláte vyzkoušet to, budu vás na začátku obtěžovat trochou nudné teorie a doporučím ke studiu seriál Petra Dzika, hlavně články o barevném negativu a procesu C-41.
Tak, teorii máme nastudovanou a přejdeme k tomu nejdůležitějšímu – samotné chemii. Kde a jakou koupit? Možností máme několik, necháme stranou shánění a vážení ingrediencí a zaměříme se na dostupnější možnosti. Pokud jste zadobře s obsluhou minilabu kam chodíte, můžete je zkusit poprosit, ať vám při nasazování nových lázní odlijí trochu z koncentrátů. Když tato možnost nevyjde, nezbývá než chemii koupit. Co je mi známo, jsou na našem trhu dostupné sady od firem Jobo a Tetenal. Jobo i Tetenal nám nabízí sadu koncentrátů pro 5 litrů (nebo i více) pracovního roztoku, ale vzhledem k tomu, že v nich vyvoláme kolem šedesáti filmů, nebudou pro naše první pokusy zajímavé. Mnohem zajímavější jsou soupravy Tetenal Colortec, prášková pro 0,5 litru pracovního roztoku nebo “tabletová” pro vyvolání 12 kinofilmů. “Tabletovou” sadu nechám jako námět na další článek a dnes se budeme zabývat práškovou sadou Tetenal Colortec C-41 Mono pro zpracování 6 až 8 kinofilmů nebo svitků nebo 8 až 12 filmů APS.
2. film, čas ve vývojce 3:35, čas v ustalovači 7 minut, Kodak Supra 400 |
Po otevření krabice najdeme uvnitř původní vícejazyčný i dovozcem přeložený český návod a několik stříbrných pytlíků s chemikáliemi. Podle návodu chemikálie rozmícháme ve 450 ml vody, trochou vody vždy ještě vypláchneme pytlík, po rozpuštění doplníme na 0,5 litru a nalijeme do dobře označených lahví. V návodu se dočteme, že nejlepšího využití lázní se dosáhne při volání dvou kinofilmů, dvou svitků nebo tří APS filmů současně v 0,5 litru pracovního roztoku. Po dobrých zkušenostech jsem se rozhodl zaexperimentovat stejně jako se sadou Tetenal E-6 a rozdělil rozmíchané roztoky po 2 x 250 ml, jednu sadu schoval na později a druhou připravil k použití. Teď už k úspěchu potřebujeme jen 3 nafocené filmy, přesný teploměr (používám rtuťový s dělením po 0,2 °C), stopky s vteřinovou indikací, lavor a dostatek teplé vody.
5. film, čas ve vývojce 4:35, čas v ustalovači 10 minut, prošlá Agfa Vista 200 |
Prvním krokem při zpracování je vytemperování lázní, důležitá je hlavně teplota vývojky. Na jakou teplotu záleží na způsobu zpracování, máme na výběr mezi normálním voláním při 38 °C nebo rapidním volání při 45 °C. Rapidní volání zkrátí čas a je vhodné, pokud nám jde o každou minutu, pro začátek ale doporučím normální způsob, kdy se méně projeví odchylka teploty nebo času. Za “vyvolávací procesor” mi slouží vana v koupelně, plastový lavor na temperovací vodní lázeň (nově koupený, temperovací vodu totiž posléze používám k praní filmu a zbytky Persilů a Arielů jsem zatím nenalezl v žádných předpisech C-41) a karma, která poskytuje dostatek teplé vody. Lavor naplním vodou teplou přibližně 42 °C, do vody ponořím vývojku s ustalovačem v dobře zavřených!!! sklenicích a jdu zatím navinout film do vývojnice. Vývojnici poté také ponořím do vody a začínám kontrolovat teplotu vody v lavoru a teplotu vývojky. Z původních 42 °C teplota temperovací vody postupně klesá, nechám ji spadnout až na 39 °C a na této hodnotě udržuji, až po chvíli dosáhne vývojka ideálních 38 až 38,5 °C a můžeme začít vyvolávat, drobná odchylka teploty +- 0,5 °C nemá na výsledek žádný vliv.
5. film, čas ve vývojce 4:35, čas v ustalovači 10 minut, prošlá Agfa Vista 200, nezmenšený výřez ze skenu 1350 DPI |
Teď už půjde vše rychle za sebou, nalít vývojku do tanku, zapnout stopky, 30 vteřin nepřetržitě převracet, následuje 15 vteřin pauzy a pak až do konce volání převracíme jednou každých 15 vteřin, vše v lavoru s vytemperovanou vodou. Teplotu vody teď už není nutné pečlivě sledovat, vyvolávací čas se pohybuje od 3:15 u prvního do 4:15 minut u čtvrtého filmu a během tak krátké doby nestačí teplota poklesnout natolik, aby jakkoliv ovlivnila výsledek. Chvíli před vypršením času (časy platí od prvního doteku filmu s lázní do prvního doteku s lázní následující) vylijeme vývojku zpět do sklenice, bez praní nalijeme ustalovač a zachováme stejný rytmus převracení. Při vylévání vývojky se nelekejte, z původní čiré, lehce žluté se barva vývojky může změnit až na tmavě hnědou, záleží na druhu filmu. Teplota ustalovače není vůbec kritická, může se pohybovat v rozmezí 30 až 40 °C, nároky na závěrečné praní a stabilizaci jsou ještě menší. Po vylití ustalovače následuje praní v tekoucí vodě, pokud nemáme tekoucí vodu, měníme ji po 30 vteřinách a vývojnici neustále převracíme a nakonec stabilizace a sušení. Proti procesu E-6 se nemusíte obávat po vytažení z cívky bílého neprůhledného závoje na mokrém filmu, slabý závoj na filmu sice je, ale po hodině sušení po něm nejsou ani památky a před vámi bude viset dokonale vyvolaný film.
Tabulka časů pro standardní zpracování:
Krok | Teplota [°C] | Čas [minut] | |||
1.-2. film | 3.-4. film | 5.-6. film | 7.-8. film | ||
Předehřátí | 38 | 5:00 | 5:00 | 5:00 | 5:00 |
Barevná vývojka | 38 | 3:15 | 3:35 | 3:55 | 4:15 |
Bělící ustalovač | 30 – 40 | 6:00 | 7:00 | 8:00 | 9:00 |
Praní | 30 – 40 | 3:00 | 3:00 | 3:00 | 3:00 |
25 – 30 | 5:00 | 5:00 | 5:00 | 5:00 | |
20 – 25 | 7:00 | 7:00 | 7:00 | 7:00 | |
Stabilizace | 20 – 40 | 1:00 | 1:00 | 1:00 | 1:00 |
Poznámky k tabulce:
- Při push procesu prodlužte pro každý stupeň podexpozice čas v barevné vývojce o 30 vteřin
- Kapacita lázní je 6 kinofilmů nebo 6 svitků 120 nebo 9 APS filmů citlivosti ISO 400/27° nebo více, případně 8 kinofilmů nebo 8 svitků 120 nebo 12 APS filmů citlivosti ISO 200/27° nebo nižší
- Trvanlivost nepoužitých roztoků je 8 týdnů, použitých 6 týdnů. Platí pouze při uchování roztoků v dobře uzavřených, po okraj zaplněných lahvích bez přístupu vzduchu
Pro úplnost ještě tabulka časů pro rapidní zpracování:
Krok | Teplota [°C] | Čas [minut] |
Předehřátí vývojnice | 45 | 2:00 |
Barevná vývojka | 45 | 2:00 |
Bělící ustalovač | 45 | 4:30 |
Praní | 45 | 4 x 0:15 |
Stabilizace | 20 – 40 | 0:30 |
Sušení v tetenal Drysonal | 20 – 25 | 0:45 |
A jaké jsou praktické poznatky? První myšlenka po vytažení filmu z vývojnice byla, že proces C-41 je snad ještě jednodušší než proces černobílý, žádné přerušování, udržet teplotu není problém a časy jsou kratší. Navíc se nemusíme přesně držet doporučení výrobce, jak jsem už uvedl, lázně jsem rozdělil po 2 x 250 ml, jednu sadu zpracoval hned a druhou si nechal na později. Časy pro 1. film jsem použil jako pro 1.-2., časy pro 2. film jako pro 3.-4. a časy pro 3. film jako 5.-6., výsledkem byly dokonale vyvolané filmy bez jakýchkoliv známek nežádoucích účinků. Druhou sadu jsem zpracoval po více než dvou měsících a po vyvolání tří filmů (ISO 800, 400 a 160) jsem ještě zkusil se čtvrtým filmem cross proces a s pátým (s prošlou expirační dobou) kapacitu, kterou lázně ještě zvládnou. Mohu říci, že i pátý film byl vyvolán dobře, přesvědčit se můžete v ukázkách. Zatím jsem jen chválil, ale teď se dostávám k ceně a tu už pochválit nemohu. U dovozce stojí sada 486 Kč, při zpracování šesti filmů se dostanete na cenu 80 Kč za film, při osmi filmech na cenu 60 Kč na film – přibližně dvakrát více než v minilabu. Sada pro 5 litrů pracovního roztoku a vyvolání 60 až 80 filmů stojí 2186 Kč a dostanete se na cenu 27 až 37 Kč za film, ta už se tedy vyplatí, ale jen za podmínky, že plně využijete kapacitu a koncentráty spotřebujete dříve, než se vám zkazí. Řešením je koupit větší sadu ve více lidech a rozdělit si ji.
Komu tedy sadu doporučit? Pokud jste spokojeni s prací ve vašem oblíbeném minilabu a udělají vám i cross nebo push proces, nemá cenu se domácím zpracováním C-41 zabývat. Jiná situace nastane, pokud chcete mít celý proces pod kontrolou nebo docílit jiných postupů, než na které je obsluha zvyklá, sice zaplatíte dvakrát více, ale stále je to lepší, než poškrábaný nebo nedovolaný film. Na závěr, pokud se k domácímu volání barevných filmů rozhodnete, vám přeji mnoho úspěchů a dle vašich představ vyvolaných filmů.
Pekne.
Vdaka za dobry clanok, aspon viem ako by to mohlo byt. Osobne ma prekvapuje, ze farebny proces je taky jednoduchy, cakal som nieco komplikovanejsie. 🙂 Skusat to aj tak nebudem, vsak naco, ked mam dobry opticky minilab, kde mi fotky spravia aj na pockanie. 😀
Sympaticke
je na tomto clanku, jak se uplatni ceska vynalezavost pri realizaci komplikovanych postupu.
Muj nazor na tuto vec je takovy, ze vyvolavaci automaty dnes vpodstate nelze prekonat rucnimi postupy. Vyvoj v teto technologii dospel tak daleko, ze obluhu pri vyvolavani C-41 na modernim stroji svede takrka cvicena opice. Je to proto, aby pozadavky na vzdelani obsluhy byly minimalni, protoze takovato pracovni sila je levna.
Jina je o vyvolavani pozitivu. Tam je osobni tvurci vliv podstatny. Proto si pozitivy delam sam, zatimco negativy si nechavam delat.
RE: Sympaticke
Jde spis o to, ze nebudes mit film poskrabanej a zasranej jak prase, nikdo ti ho nebude motat kolem ruky, nestrihne ti ho v puli snimku jako se stava zrovna na tom jedinym potrebnym policku. Nez dojdes do labu a oni ti to vyvolaj, mas to sam hotovy a poradne.
Taky kvalita lazni je ti znama a ne jak v labu kdy jsou jejich vysledky kolikrat hooodne rozdilny.
RE: RE: Sympaticke
Tak změň lab. Já to dávám do ČTK a jsem zatím OK
RE: RE: RE: Sympaticke
z brna do ctk daleko… :-))
Nepovedený cross
Mě se docela ten fialový nádech líbí. Vypadá jakoby tam patřil.
C-41 phototabs zkusenosti
Pro srovani mam par zkusenosti s C41-phototabs:
* vyvolavam “stejnym” zpusobem/nastroji jak pise autor v clanku – lavor, koupelna, tepla voda
* “stara” plastimatka – protoze ale phototabs maji tablety po 150ml (plastimatka je na 300ml), tak jsem zkousel vselijake postupy:
1) 2x jedna davka – drahe, funguje to, misto doporucovanych 2 filmu jsem v tom vyvolal 4 filmy (postupne), ale na poslednim jsem uz videl, ze to neni ono 🙂
Zkousel jsem vyvolat i 2 filmy najednou – rotacnim pohybem (plastimatka plavala v lavoru a ja s ni otacel) – funguje, jenom je potreba si dat pozor na peneni bleachfixovaci lazne (uprostred civek) – zustanou tam pak obrysy bublinek
2) jedna davka naredena na 1:1 (ke kazde lazni pridam 150ml vody a mam 300ml pro plastimatku). Tady jsem prodlouzil casy takto:
1. film vyvolani 4:15, bleach 10:00
2. film vyvolani 5:15, bleach 15:00
Pokud vyvolavam jenom jeden film, tak lazne schovam (a vetsinou do mesice je spotrebuju).
Hlavni chybu, kterou jsem delal bylo striktni dodrzeni bleachfixovaci lazne podle navodu – lepsi je prodlouzit alespon na dvojnasobek….
Filmy scanuju a musim rict, ze pri pouzivani postupu 2) je maska o neco svetlejsi nez pri vyvolani v minilabu. Jeste jsem nezkousel udelat v minilabu fotku z mnou vyvolaneho filmu, takze nevim, jestli jsou barvy nekam posunute…
Radek
RE: C-41 phototabs zkusenosti
Vacsina minilabov vyvolava negativy spravne. Ak sa aj dopusta nejakej chyby, dopustuaju sa jej spravidla konstantne. Ak mi nevadi, ze lab prevyvolava a mam overene, ze to tak robi stale, mam sa o co opriet. Laby vyuzivaju system kontinualneho regenerovania, pouzivaju spravny sposob agitacie vo vyvoje, prevzdusnuju bilielic, spravne susia atd. Nechce sa mi verit, ze pri rucnom spracovani sa da dosiahnut solidny standart. Ale negativy su dnes natolko robustne voci procesom, ze rucne spracovanie sa da asi akceptovat …
Nezda sa mi to s tym riedenim roztokov v Plastimatke. Kazdy roztok, aby spravne fungoval, potrebuje nejake to pH. Ak rozriedime bielic, ktory k spravnej funkcii potrebuje kysle prostredie, pH stupne a tvorba niektorych farbiv neprebehne korektne (vzniknu leukocyanove farbiva). To je len jeden problem, co ma hned taka napada pri riedeni.
Skrabanie negativov je velmi nepekne. Ak je problem v labe, treba ich na to upozornit. Ak sa to nezlepsi, treba ist tam, kde je obsluha privetivejsia. Vacsinou je vsak problem vo fotografovi, presnejsie v cistote fotoaparatu. Skrabance zo strany podlozky v labaku zvacsa nerobia … Mam priatela, ktoremu skrabu negativy vo vsetkych laboch. Aj tam, kde mne neskrabu.
A pestrihnutie policka? Videl som za svoj zivot dve take prestrihnute … Skor ma prekvapuje, ze ak sa niekto boji, ze si to nestriha sam. Ved o to ide obsluho poziadat, ci nie?
Kde koupit chemikálie?
V textu jste zmínil možnost sehnat si chemikálie a namíchat vývojku samostatně.Rád bych proto věděl,kde sehnat vyvolávací látky(CD3,CD4) a další podobné,jenž prostě v běžných laboratorních potřebách nekoupím.
RE: Kde koupit chemikálie?
Chemikalie lze nakoupit u dodavetelu laboratonich potreb (Sigma, Aldrich, Merch, ….) To bude ale velmi drahe.
Neco se dalo koupit u prazskeho Filmetu, ale nevim, kde je mu konec.
Pokud je motivem snaha usetrit, tak doporucuji nakoupit komercni lazne od firmy Jobo, ktere jsou velmi levne.
Kde koupit
CD-4 a CD-3: Nejblíž je asi Brenner, Weiden (Německo)
Všechno ostatní a za slušné ceny: Chemid (Libeň u Prahy)
Osobně C41 v koupelně provozuju už dva roky, s více než 99% úspěšností (=úplně jsem zkazil zatím jeden film, použitím již vyčerpané, zneutralizované přerušovací lázně).
Naváženy ze zložek vyjdou roztoky na jeden film i kolem 10 Kč. Případně i méně, záleží na tom, co člověk někde dostane zadarmo.
Proti běžnému postupu používám navíc oddělený bělič a ustalovač. Bělič s kyanoželezitanem je totiž mnohem vydatnější než s chelatonátem a ustalovač se pak dá použít běžný koncentrát třeba Foma, určený pro čb materiály.
Dále vřele doporučuji vyrobit si termostat, kýblová (nebo lavorová) metoda je přece jen poněkud náročná na přesnost postupu. Termostat se pak hodí i na poziotivní proces, tam je to spíš nutnost.
Sušení
Dneska jsem si vyvolal poprvé bar. negativ. Nechal jsem ho volně viset na kolíčku (zatížen samozřejmě kolíčkem se závažím). Při sušení vznikly kapičky vody (stabilizační lázně) – na filmu nechaly jemné stopy, které snad nebudou na zvětšeninách, nicméně stát se to může. Přebytečnou vodu jsem nechal pouze stéct (protahování mezi prsty se mi neosvědčilo), kleště nemám. U černobílého procesu to zachrání smáčedlo, předpokládal jsem, že jeho funkci zastane STAB. Dá se použít BW smáčedlo na barevný negativ? Aby se to nějak nepohádalo :-).
Opravdu je to tak jednoduché a snadné jak píšete. Kdo nevěří, ať to zkusí.
Sušení filmů
Měl jsem podobný problém, i když jsem pro přípravu stabilizátoru použil destilovanou vodu. Ten stabilizátor totiž tak dobře nestéká nestéká a tvoří kapičky. Proto jsem začal používat po stabilizátoru ještě běžné smáčedlo, které stahuji kleštěmi. Pak je film krásně čistý.
Díky za kopanec, jdu na to
Díky za kopanec, jdu na to. Dobrej punk musí bejt prostě dobrej :))
C-41 poprve
Prave sem vyvolal první barevnej negativ. Skvělí!! je to sice pomněrně akčně stravena chvilka ,ale výsledek stojí za to.
Ps. Akorat se mi kromě filmu podařilo lehce stabilizovat našeho kocoura kterej se mi připlet pd ruce.
chemie
dobrý den
nevíte jaké jsou to chemikalie děkuji