Tak nevím, jestli by se pro tento článek neměla zavést zvláštní kategorie se stručnějším názvem “Staré stroje”, protože z dnešního hlediska není na Zenitech krásného asi nic.
Ale jedno jim musíme přiznat – že totiž výrazně zasáhly do historie české amatérské fotografie a koneckonců se prodávaly – jako jeden z nejlevnějších přístrojů – například i ve Velké Británii. U nás představovaly – při mizérii tehdejší nabídky přístrojů – levnější a vyhledávanou variantu k východoněmeckým přístrojům Praktica, jimž ovšem ani zdaleka nemohly konkurovat. Ovšem více než 15 miliónů vyrobených přístrojů svědčí o tom, že kamery Zenit E byly oblíbené…
Zenit E je jednooká zrcadlovka na kinofilm s obrazovým formátem 24 x 36 mm. Vyráběla se v někdejším Sovětském svazu – v letech 1965 až 1981 v Krasnogorsku (Rusko) a v letech 1973 až 1986 také v Minsku (Bělorusko). Má celokovové tělo (rozměry 134 x 90 x 50 mm), což je sice dobře z hlediska jeho pevnosti a odolnosti, nicméně přístroj je velmi těžký, protože se k výrobě těla používala nefalšovaná a neodlehčená ocel (co jiného, v Rusku!?).
Přístroje jsou vybaveny plátěnou štěrbinovou závěrkou, která nabízí velmi omezený rozsah expozičních časů – od 1/500s do 1/30s a čas B. Závěrka je poměrně hlučná a zrcátko má tvrdý chod, což je zejména při 1/30s a 1/60s dost velký problém. Zvuk závěrky je charakteristický pro všechny Zenity. Časy se nastavují kruhovým voličem umístěným vedle rychlonatahovací páčky. Závěrka je – po určitém opotřebení – dost nespolehlivá, zejména při čase B (snad u každé druhé kamery padá zrcátko a závěrka je přitom otevřená!) a hlučnost i tvrdost chodu se nadále zvětšují. Samospoušť je mechanická, se zpožděním cca 10 sekund.
Blesk je připojen pomocí kabelu (u posledních kusů tohoto typu také středovým kontaktem) a synchronizován při 1/30 s. První exempláře Zenit E nebyly vybaveny “sáňkami” na blesk, takže se musel připevnit na zvláštní držák, jenž byl uchycen stativovým šroubem. Elektrický synchronizační impuls byl přenášen kabelem.
Měření expozice je možno provádět pomocí vestavěného nespřaženého expozimetru se selénovým článkem (baterie tedy nejsou třeba). Čidlo expozimetru bylo umístěno nad objektivem a samotný expozimetr se ovládal kruhovým voličem (vedle ručičkového ukazatele) umístěným vlevo od hranolu (při pohledu zezadu). Odečtené hodnoty se pak ručně nastavily na přístroji. Zde je vidět, jak fungovalo socialistické plánování výroby – fotoaparáty měly sice řadu výměnných objektivů, ale expozimetr správně fungoval pouze s objektivy ohniskové vzdálenosti 28 – 135 mm, protože objektivy mimo tento rozsah měly velký průměr a expozimetr zastiňovaly…
Počítadlo snímků bylo v podstatě nefunkční i na zcela novém přístroji, protože nebylo ničím zakryto a i s použitím minimální síly (třeba při vkládání přístroje do brašny) se okamžitě posunulo, takže konec filmu se poznal hlavně podle toho, že dále nešlo natahovat… Kromě toho bylo nutné při výměně filmu počítadlo ručně nastavit na nulu, na což se docela sndno zapomene.
Výměnné objektivy se připevňují do mezinárodního závitu M-42 (zpočátku M-39, k nám nedováženo). K Zenitům existoval (a stále se vyrábí) celý rozsáhlý sortiment objektivů, od rybího oka až po velké teleobjektivy (Mir, Jupiter, Helios, Industar, Tair, nověji také Zenitar). Přestože první typy neměly automatickou clonu, lze tvrdit, že ruská optika je rozhodně lepší než ruská mechanika, tedy že objektivy v kvalitě mnohonásobně převyšují těla přístrojů.
Základní model Zenitu E se u nás prodával s objektivem Industar-50-2 (50 mm, f/3,5); to byl ovšem pouze tmelený triplet s mnoha chybami a malou obrysovou ostrostí. Bylo však možno zakoupit objektiv Helios 44 později Helios 44-2 (s antireflexní úpravou a MC-vrstvami) nezvyklé ohniskové vzdálenosti 58 mm a světelnosti f/2; Helios byl objektiv Gaussova typu (6 čoček ve 4 skupinách) a nabízel podstatně lepší obrazovou kvalitu. Tehdejší srovnávací tabulky uváděly tyto hodnoty: 45 čar/mm ve středu a 25 čar/mm na krajích obrazového pole. Helios měl solidní kovovou konstrukci a vážil cca 250 gramů; závit pro filtr má průměr 52 mm. Objektiv Helios je tak zaručeně to nejlepší, co se na starých Zenitech dá najít.
Hledáček Zenitu E |
Naopak dosti tristní je z dnešního pohledu hledáček, resp. pohled do něj – matnice neměla žádné zaostřovací pomůcky (např. klínový dálkoměr nebo Fresnelovu čočku; tím byly později vybaveny až typy EM, ET, 11, TTL) a byla velmi tmavá se zcela černými okraji, jak ostatně dokládá snímek. Zaostřit v šeru nebo dokonce potmě bylo téměř vyloučeno.
Navíc – a to je u speciálně u jednooké zrcadlovky velmi nepříjemné – hledáček zobrazoval pouze asi 90% skutečnosti (možná že přeháním a bylo to ještě méně…)Měl jsem několik různých Zenitů a všechny se vyznačovaly touto neblahou vlastností; stejně jako tím, že přetáčení filmu zpět do kazety vyžadovalo obrovskou sílu (navíc se přetáčelo pouze točítkem, ne kličkou) a čas od času se film prostě přetrhl.
Další poněkud kuriózní vlastností Zenitu E byl stativový závit umístěný zcela mimo těžiště, na pravé straně těla; i kvalitní stativ se mohl díky váze přístroje a nesmyslnému umístění závitu převažovat. Na druhou stranu je třeba přiznat, že stativ (vzhledem k rozsahu expozičních časů) nebyl nijak často třeba. Postupem času se objevila řada modifikací. Zenit EM byl vybaven automatickou clonou, lepší a alespoň zdánlivě větší matnicí s Fresnelovou čočkou a objektivem Helios 44, v roce 1980 byl také – stejně jako Zenit E – opatřen logem olympiády v Moskvě (pro fotografické vlastnosti vskutku velmi důležité, že?).
Zenit ET (na vývoz Zenit 11) byl kromě automatické clony ještě vylepšen tím, že volič expozičních dob už nebylo nutno před otáčením vytahovat (při natahování se již neotáčel), stativovým závitem v těžišti a bylo možno ho zakoupit i v celočerném provedení.
Z uvedených typů vznikl také “moderní” Zenit TTL, který měl vestavěný spřažený fotoelektrický expozimetr (na baterie) a podle symbolů v hledáčku bylo možno ke zvolenému času nastavit správnou clonu. Všechno ostatní – tedy těžké tělo, závit místo bajonetu, zastaralá závěrka atd. – zůstalo stále stejné (a v případě závěrky stále zůstává, neboť dnes vyráběné Zenity mají přesně tutéž “muzeální” závěrku).
Velikou sběratelskou raritou je Revueflex E, což je klasický Zenit E svého času prodávaný v západoněmeckých obchodních domech. Dostal jsem se k němu náhodou; jeden můj známý se přišel zeptat, co že to vlastně má…
Co tedy může dnes “říci” Zenit, pamětník soudružských sovětských časů, k dnešku? Není nutné ho nějak přehnaně zavrhovat. Dodnes se Zenitem fotografuje mnoho lidí a fotografie nemají zas tak špatné, i když samozřejmě nikoho neoslní super technickou kvalitou. Zenit může být dobrý pro toho, kdo chce fotografovat zrcadlovkou a neví, co to vlastně obnáší.
Funkční přístroj stojí v bazaru opravdu málo, jen pár stovek. Ovšem při koupi je třeba věnovat velkou pozornost tomu, aby závěrka správně fungovala (čas B!), aby objektiv pevně držel v závitu a aby natahovací páčka měla lehký chod. Doporučuji jednoznačně objektiv Helios, pokud možno s automatickou clonou (tedy typ Zenit EM, ET). Na selénový expozimetr se nelze v žádném případě už spoléhat, protože po 20 letech prostě spolehlivě fungovat nemůže (selénové články stárnou a nelze je regenerovat; nelze jen vyměnit baterie z toho prostého důvodu, že tam nejsou…). Stáří aparátu lze zjistit z výrobního čísla, které je umístěno pod natahovací páčkou: první dvě čísla označují rok výroby (čím novější, tím samozřejmě lépe, ale vyšší “Serial No.” než 86 určitě nenajdete).
Až si vyzkoušíte zrcadlovku a koupíte si novou moderní kameru, můžete Zenit vyhodit (což je ovšem škoda, protože jich tak jako tak ubývá) nebo ho třeba schovat jako historickou relikvii a za 30 let říci již plně digitalizovaným vnukům: “Podívej, tímhle se taky dřív fotilo!” a oni budou zírat jako dnes my na natahovací gramofon pro desky 78 otáček/min.
Obrazový a zvukový materiál použit se souhlasem majitele stránky Alfred´s
Camera Page
K Zenitům
V úvodu se píše, že na Zenitech není dnes již nic hezkého. Možná pro nezasvěceného. Ale i když je to vlastně ukradená konstrukce, zasvěcený musí určitým způsobem Rusy obdivovat. Ti obyčejní lidé totiž za to nemohou. Vláda rozhodla, že v určitém termínu vyvinou a vyrobí jednookou zrcadlovku (to fungovalo i u jiných výrobků) a kdyby to ti dole nestihli, či nezvládli, šup s nima na Sibiř. Takže nezbývalo většinou nic, než nějakou konstrukci někde okoukat (ukrást). Proto je i v tomto případě obdivuhodné, že pod takovým psychickým tlakem dokázali vůbec něco okopírovat a vyrobit, a že to vůbec fungovalo (i když ne vždy dle představ). Pravdou je i to, že jsme s tím fotili, a byli jsme hrdí na to, že máme zrcadlovku….
Můj Zenit E
Dosud stále používám Zenit E a nevím o žádné konkurenci, za kterou bych jej vyměnil. Zenit E se totiž dá sehnat řekněme do 500Kč a když uvážím, jaké za tuto cenu produkuje fotky, tak konkurence prostě neexistuje. Jistě, doba je již úplně někde jinde, ale pro naučení se fotografovat neznám nic lepšího.
můj zenit e
Podle mě to není zcela pravda. Řekněme že cena do 500,-kč to je, ale ty fotky nejsou pěkné. Vemte si třeba německou Prakticu, dá se sehnat okolo 700-1000,- kč (Praktica LCL3, PLC, MTL5,….) a dělá o 200% lepší fotky než Zenit. Zenit je sice kopie Prakticy, ale objektivy ani hranoly se nedají porovnávat. Já isisbně jsem koupil Prakticu LCL3 + teleobjektiv 135 mm za 710,- kč a nemohu si ho vynachválit. Kamarád prodává Zenit E, plně funkční a chce za něj 500,-kč, takže to se mi zdá moc……..prostě Praktica je nejlepší …………..
můj zenit e
4 roky rozdil udela v cene pekny vir (masivni nastup digitalnich zrcadlovek)… V roce 2002 byste udavane stezi koupil za 710,- Kč…
můj zenit e
Zenit E byla moje první zrcadlovka a byl jsem na ni náležitě hrdý.Je fakt,že těžký byl,ale při poměrně velkých mechanických rázech závěrky a zrcátka
nebyl problém s rozhýbání obrázku.Po celou dobu co jsem přístroj vlastnil,tak se navyskytla závada.Potom jsem si opatřil Prakticu PLC 3,byl to také skvělý přístroj s objektivem Pancolar.Clonová elektrika a zaostřovací klíny byly největší plus tohoto přístroje.Největší mínus Prakticy byla velmi poruchová závěrka.Během roku dvakrát výměna.Později jsem se vrátil k Zenitu,když se mi naskytla koupě nového přístroje Zenit 11 ve výprodeji za 500 Kč.Mám jej dodnes,ale už je odložený ve skřini a nahradil jej digitální Olympus.
můj zenit e
Zdravím omlouvám se že otravuji ale dostal jsem zenit-e a k tomu objektivem pentagon auto 2.8-135 MC a rád bych s ním skusil fotit ale naposledy jsem s takovým fotákem fotil když jsem byl náctiletý takže nevím apsolutně jak co kde nastavit myslím že s tímhle objektivem by mohl dělat hezké fotky ale nevím apsolutně jat na to poradil by mě někdo prosím
Zenit je prostě Zenit
Jsem fotoamatér a mám Zenit E z roku 1979 s objektivem Helios, který jsem zdědil po svém otci a nemám s touto kamerou naprosto žádné potíže – vše funguje jak má, závěrka, čas B, počitadlo snímků (nutno správně nastavit při vkládání nového filmu), jediný problém je pouze váha přístroje. Mohu i říct, že jsem s tímto Ruským Kozákem pořídil i několik poměrně nadprůměrných fotografií a mohu s klidným svědomím říct, že Zenit spolehlivě vykonává funkci, ke které je věřte nebo ne určen. Fotí.
Zenit – Industar
Mám několik zenitů jen tak pro radost. Jako reakci na zmínku o “nekvalitě” objektivu Industar chci uvést, že jsem od doby, kdy jsem měl jen Zenita s tímto objektivem, nikdy nenafotil lepší portréty, včetně řezavě ostrých vrásek na velké zvětšenině. Nepodařilo se mi to ani s nynějším Pentaxem.
Tom.
Zenit je vec zvyku a urcite nie je na zahodenie
Nuz, ako fotoameter vyuzivam toto medium na dokumentaciu, na umelecke fotografovanie nemam tie prave vlohy (alebo som ich este nenasiel). Fotim dopravu (vlaky, tramvaje a vobec MHD). Na tuto vec sa Zenit uplne hodi. Kedysi davno pradavno som fotil s automatickym Olympusom. Potom som od kamosa dostal zaseknuty ZENIT EM z roku 1982. Neveim akym zazrakom sa mi podarilo ho rozhybat. Ale odvtedy fotil. Sice sa pri natahovani lubil zaseknut, ale vsetko vyriesila hruba sila. Teda aspon dost dlho to takto fungovalo. 🙂 Fotak som mal aj par krat otvoreny, lebo som opravoval synchronizaciu s bleskom, ktora je velmi zaujimavo vyriesena. Uzavierka fungovala tak ako ma, iba na 1/500 uz nerovnomerne exponovala policko, ale nevadi, fungovala (aj cas B). Selenovy expozimer sa na novysich modeloch EM dal pomocou potencionetru nastavovat bez otvarania (vlavo vpredu pod koleckom nespriahnuteho expozimeru je taka skrutka pod ktorou sa nachadza ten potak) a cuduj sa svete, po nastaveni podla Prakticy meral dost presne. Stacilo vediet ze ked je daco v tieni alebo tmave, tak to preexponujem a je to. S tymto Zenitom som vyfotil tak 35 filmov, ale uz po prvych dvoch som techniku spravnej expozicie zvladol. Dalo sa s nim v pohode fotit. 🙂 Vychadzali neporovnatelne lepsie fotky ako s toho Olympusu. Fotil som na rozne filmy, najcastejsie Fuji Superia 100. S CB to bol Fomapan T200 (momentalne jediny CB film na ktori fotim). Co sa ale nemalo stat. Jedneho krasneho dna som Zenit opat otvaral, lebo zase odmietal synchronizovat s bleskom. Neveim preco sa zasekol a nepomohlo ani nasilie. Tak som teda skusal mykat a nadtrasat s nim, no nic. Tak teda ked nepomoze velka sila, mozno pomoze velmi velka sila. Pomohla, ale jedno ozubene koliesko to neprezilo. Uzavierka isla, ale zrkadlo ostalo dole. Totiz to koliesko, ktore ho dviha bolo z plastu!!!! Lebo zas taku velku silu by som nevyvinul, ale odkial som mal vediet, ze v Zenite je plastove ozubene koliesko??? Bol som tym sokovany a od zlosti som cely Zenit rozobral do suciasky, nech aspon vidim ako to vyzera. S pohladu vyuceneho strojara – konstruktera mozem povedat ze je to zmes geniality a uplnej debility (ako som to tu niekde videl) :-D. Mal som dva objektivy a nemal som telo. Tak som som po istom case zohnal telo Zenitu EM, teraz rocnik 1975, za 800 Sk. Ale velmi zachovale. Uzavierka ide uplne lahko natiahnut a je aj tichsia. Selenovy expozimer je ale uz vypaleny. To mi vobec neprekaza, lebo tam premontujem ten funkcny zo stareho tela… Takisto som uz vymeil cast nastavovania citlivosti filmu, lebo na tom rskom boli take divne hodnoty ako 64, 125, 250 ASA. :-). Fotak foti a musim sa priznat ze v case ked som bol bez funkneho Zenitu a fotil na Praktcu B100 mi to chybalo. Proste fotenie zo Zenitom EM mi prinasa vacsie potesenie ako s Prakticou B100 (asi aj preto, lebo ta B100 je poloautomat). Fotenie so Zenitom je zazitok, ktori by si nik nemal ujst. Co sa tyka popisovanych castych vad na Zenitoch, tak sa vobec nespomina ona synchronizacia s beskom, ktora nerobila problemy iba mne, ale aj kamosovi na jeho E-cku. Ale u neho sa vyskytol aj znamy problem s casom B. Ale opravil to. Teda “opravil”. Na ukor casu 1/500, pri ktorom uz nesynchronizuje zrkadlo s uzaviekou a vychadzaju take divne fotky. Ale nevadi, hlavne ze funguje as B. :-). Ja som so svojim terajsim Zenitom EM spokojny, je v super zachovalom stave, takmer povodnom. Par suciastok je z toho z roku 1984 a ojektiv je z roku 1982. Pre mna ma tento Zenit uz akusi historicku cenu, lebo napriek svojmu veku to robi to na co to bolo vyrobene – foti. A spolahlivo. Som presdvedceny ze kazdy kto chce zacat fotit by mal zacat so Zenitom. Ci to bude E, EM, ET alebo 11 je jedno. Skusenoti ktore ziska sa mu urcite zidu. Aj ked si po case zaobstara daco lepsie, ci to bude “iba” Praktica rady L alebo naozaj nieco nove. Ak si chcete pozriet moje fotky so Zenitu EM, tak na imhd.sk ich najdete v galerii. Pod nimi je ako autor uvedeny Turbo. Ale pozor, nie vsetky su so Zenitom, su tam aj tie s Olympusu a Prakticy. Najdete tam aj ine fotky so Zenitov, spoznate ich podla objektivu ohniskovej vzdialenosti 58 mm, co je vidiet, ak sa nejedna o vyrez.
No já nevím…
Musím reagovat na předchozí příspěvek :
Je vidět , že termín SPOLEHLIVOST je značně relativní. Já bych tedy foťáku, kterému se občas zasekne závěrka, často nejde synchro s bleskem, moc nefunguje čas 500, ……… atd . SPOLEHLIVÝ neříkal. Jak by prosímtě musel vypadat ten nespolehlivý? Mimochodem mám měch Zeiss Ikon,z roku asi 39, a ten nemá ani jednu takovouto závadu, to spíš se mu rozpadne měch než by se takhle sypal. Myslím že Praktiky na tom budou o hodně líp ohledně spolehlivosti , díky lepšímu technickému zpracování, a to jsou jen o malinko dražší. Expozimetr bude asi taky daleko lepší než zenitovej seleňák. Myslím že poruchovost může začátečníky odradit, a proto bych doporučil spíš Praktiku, je vychytanější. A nebo Nikon FM2.
Zenit fakt neeeee!
RE: No já nevím…
Suhlas! A slovicko spolahlivy sa vztahujue iba na ten moj sucasny Zenit – rocnik 1975. Ten je zatial plne funkncy (vymenil som aj expozimer, cize meria spravne – teda v ramci schopnosti selenoveho expozimeru :-). Uzavierka funguje na vsetkych casoch a exponuje rovnomerne. Synchronizacia s bleskom tiez funguje na 100 %. A oproti tomu predchadzajucemu Zenitu je tento “kovovejsie” (teda tazsi a posobi masivnejsie). Praktica rydy L je urcite ovela lepsi fotak, to je jasna vec o ktorej netreba diskutovat. Ale ked som sa ucil foit so Zenitom a presiel som na lepsie fotaky (momentalne BX20), tie znalosi sa mi fakt zisli. Preto odporucam nech kazdi aspon na chvilu foti so Zenitom (tak aspon 5 filmov). Je to dobra skola. 🙂 A este jednu vec: Zenity, ktore sa objavuju v bazaroch a pod. su castokrat stare stroje so zavadami (aj ked niekedy iba drobnymi). Cize je treba skusat kus od kusu. Ak mate ozajstny zaujem o Zenit, raz sa vam ten spravny dostane do ruk (ako mne). Na Zenit mam svoj vlastny nazor: Zenit je fotograficky pristroj, ktori vzhladom k tomu co to je (treba fakt zvazit aky bol “vyvoj”) a najma k tomu co to stoji foti super.
no já nevím…
Šestnáct let později a já kupuji funkčí Zenit za 50kč..
Olympijské logo
Mluvil jsem s opravářem, který mi tvrdil, že Zenity s olympijským logem mají všechny kolečka kovové. Jsou tedy pravděpodobně spolehlivější.
Pavel
RE: Olympijské logo
Ano, videl som taky Zenit EM. Velmi pekny, ale uz bol iba vystaveny ako exponat (mal dajaku prouchu, co to bolo, prensne neviem). Ale kazdopadne sa velmi podoba tomu co mam dnes – teda okrem loga Olympiady.
at si kdo chce co chce rika ….
Ja vam nevim, ja sem nikdy s uvedenejma vecma nemel problemy. Az na to pocitadlo, to je krize. Dva Zenity E, sadu filtru, a brasnu za cca 500 Kc a co se s tim vsechno dalo delat, jeje . Rozhodne bych na ne nenadaval.
Pocitadlo…
Ja s pocitadlom snimkov ziadne problemy nemam. Je pravda ze je to vyriesene az moc jednoducho, ale da sa spravit tak aby fungovalo. Ja som odsroboval vrchnu cast (opacny zavit), traba to robit silno, ale s citom. Potom sa kruzok povoili a isiel von. Pod nim je nieco na sposob pruziny. No, a to som vybral a okraje poohybal viac ako boli. Nasledne som to zlozil a pocitadlo uz nejde tak lahko ako pradtym. Pri vkladani filmu to robin zvycajne tak, ze zalozin jazyk filmu do navijacej cievky, natiahnem spust aj s uzavierkou asi do polovice. Skontrolujem ci film nepreklzuje. Ak ano, tak to spravim este raz tak, aby perforacia zapadla do zubov. Uplne staci aby zapadla na prvy zub (hore). Potom zavrem zadnu stenu a potiahnem packou az na doraz. Pritom skontrolujem ci sa otocil knoflik spatneho prevyjania. Teraz nastavim pocitadlo na nulu. Nejde otocit lahko, treba nechtom zachytit ten vystupok a proti smeru hodinovych ruciciek tocit dovtedy kym to nebude na nule. Aspon ja to tak robim. Po nastaveni pocitadla stlacim spust (uvolnim uzavierku) a mozem fotit. Pri natahovani prvehyo snimku sa ubezpecim ze sa knoflik nad kazetkou otaca. Takto sa da nafotit aj 39 snimkou na 36 obrazkovy film.
Nepisem to sem ako striktny navod, je to proste tak ako to robim ja. A funguje to. Pocitadlo na Zenite mi rata presne, bez problemov. Dokonca si dovolim tvrdit ze lepsie ako na Praktice MTL 50, lebo tam nevidim na akom snimku presne som. Na Zenite ano. Tam to viem uplne presne. Praktica ukaze 1. snimok az ked som niekde na treto (aj tam fotim tak ze mi vyjde 39 fotiek). Podla mna je pocitadlo na Zenite presnejsie, avsak je u vacsiny pristrojov nefunkcne, pripadne sa lubi rozostavit. Ak vsak funguje tak jedine co treba spravit je nastavit ho pri vkladani filmu na nulu. 🙂
RE: Pocitadlo…
Perfektni finta na pocitadlo. Potreboval bych nejakou podobnou fintu na nastavovani citlivosti filmu, protoze se mi docela casto stava ze se mi posune kolecko citlivosti filmu na jinou hodnotu coz mi pochopitelne rozhodi expozici. Mam Zenit TTL a funguje na 100% dal sem za nej v 95 roce 1000,- je to muj prvni “poradny” fotak a sem s nim docela spokojeny, hlavne je odolny jako cert :-)))))).
Diky za odpoved.
RE: RE: Pocitadlo…
Ta finta s pocitadlom sa da aplikovat aj na citlivost filmu. Inac, velmi dobrou pomockou na volnenie pocitadla je plastovy hacik na ktorom visia ponozky v obchode. Ak ma spravny rozmer, tak s nim lahko povolite tu “skrutku” pod spustou. Ale pozor na opacny zavit! Vsetky pod pocitadlom su tiez opacne! 🙂
pocitadlo…
Mam zenit e a nevim jak rozebrat pocitadlo ktere mi brani povolit sroubek k vrchnimu krytu, vse jsem uz odsrouboval jen ne to pocitadlo prosim poradte.
Dodatok
Hmm, v clanku sa pise ze zavit na filter je M52. Podla mojich skusenosti ma Helios klasicky M49 zavit. M52 ma prevedenie s automatickou clonou. Dalej sa pise ze matnica Zenitu E je strasne tmava. Nemozem s tym suhlasi, na mojej Praktice MTL 50 nie je veobec svetlejsia. A medzi tymito dvoma pristrojmi je zasadny rozdiel! Pravdou je ze nema ziadne zaostrovacie pomocky, ale zaostrit sa na nej v pohode da, iba treba ostrit na stred.
Plátěná závěrka
Vlastním Zenit Em ,mám velký problém s plátěnou závěrkou,zůstává mi pokaždé při všech časech zaseklá asi v 1/3 její dráhy což pěkně prasí všechny fotky.
Kdo může poradit jak to vyřešit co sní provést…..
RE: Plátěná závěrka
Pravděpodobně jde o problém s kůží, kterou je podlepeno zrcátko. Je to znak mnoha přístojů, vlastně jde o konstrukční chybu, která se ale projeví až při stáří těla kolem 20 let.
Vratné zrcátko je podlepeno pravou kůží, která zpuchří a pak v místě ohybu (pod pantem zrcátka) praskne. její tloušťka tím nabyde a vodítko lemely závěrky pak začněë drhnout. Na nastaveném expozičním čase tedy vůbec nezáleží.
Lék je jednoduchý: vzhledem k ceně těla Zenit kolem cca 500 Kč je nejlepší koupit jiné tělo a to staré zahodit, protože oprava je dražší než jiné tělo.
RE: RE: Plátěná závěrka
Díky za odpověď …………
plátěná závěrka
Asi mam podobny problem s 1 kusom co som nedavno kupil, a nedalo bi sa to nejak svojpomocne opravit? a aj tazke posuvanie predvolica clony na objektive helios?
plátěná závěrka
Za poštovné venuji 2 funkční tela zenit.
Khu”r
plátěná závěrka
Zdravim, asi dost naivni dotaz, plati jeste? 🙂
Poznámka k citlivostem
Měl bych jen malou poznámku k tomu nastavování citlivosti jak píše pan E.Žiak “divne hodnoty ako 64, 125, 250 ASA”. Mám takový dojem, že se jedná o ruské hodnoty citlivosti, měli tehdy stupnici GHOST a ta bla jiná než stupnice DIN i ASA. Konkrétně tuším ruský č/b film Svema64 byl film o citlivosti okolo 100 ASA. Už je to ale dávno co jsem na ty filmy fotil, coby “velký fotograf” se svým prvním, a stále funkčním foťáčkem SMENA 8M (taky ruský, ale hledáčkový) co mi koupila babička na 14té narozeniny za 300, – Kčs. Jo, jo …. ty filmy byly nejlevnější, ale bez azbuky to nešlo.
RE: Poznámka k citlivostem
Jen maličkost – ty ruské jednotky se samozřejmě jmenují GOST, nikoli Ghost… 🙂
poznámka k citlivostem
Nejsou to jednotky, ale poze nazvani statni normy GOST (ГОСТ), tj. jako nase CSN ci evropska ISO. Nicmene nemel bzste nekdo nekde nejakou mprevodovou tabulku?
poznámka k citlivostem
Převodovou tabulku najdete zde:
http://www.paladix.cz/clanky/10710.html
MS#
Nic proti Zenitu
Po přečtení základního článku pana Sýkory i všech následných reakcí na něj mi to nedá, abych se nepostavil po bok všech, kdož starý dobrý Zenit obhajují. V době své vojenské služby jsem mj. plnil funkci vedoucího fotokroužku a měl k dispozici “služební” Praktiku MTL5B. Na svou dobu to byl vynikající přístroj, jímž koneckonců ve své kategorii dodnes zůstal. Byl tím jediným, po čem se mi z vojny stýskalo. Po návratu do civilu jsem si chtěl Praktiku opatřit, ale finanční situace ženatého začínajícího učitele s nástupním platem 1.900,- Kčs nakonec rozhodla ve prospěch Zenitu 11 (ten stál v roce 1989 rovných 1.700,- Kčs, zatímco cena uvedené Praktiky se blížila bezmála hranici 4.000,- Kčs). Zprvu to byl, musím poctivě přiznat, nezvyk. Oproti lehounké Praktice, s níž jsem byl dokonale sžitý, jsem najednou musel přivyknout znatelně těžšímu přístroji, přecvičit pravý ukazovák do jiné, zpočátku nepohodlnější pozice při spouštění, zkrátka v prvních pocitech to jaksi nebylo ono, síla zvyku konala své. Současně jsem ale zjistil, že co do řemeslného zpracování nelze přístroji v mezích jeho možností nic vytknout, taktéž naprosto kvalitní optika výborně kreslícího objektivu Helios mne od počátku doslova nadchla (nevím, zda ještě pocházela ze zásob válečné kořisti v závodech Karla Zeisse, ale každopádně nemá chybu). Jako zcela zásadní přednost jsem pak ocenil i fakt, že z hlediska závitu Zenit kamarádí s objektivy k Praktikám, neboť jsem dva měl po otci. Od těch dob jsem Zenit mnohokrát vystavil vpravdě extrémně náročným podmínkám – zejména teplotním, fotografoval s ním i v značně prašném prostředí, když jsem si dokumentoval stavbu rodinného domku, zkrátka prováděl jsem s ním leckdy kousky, které bych si s Praktikou netroufl – jistě bych se o ni více bál z hlediska možného mechanického poškození, zvláště pak v návaznosti na její více než dvojnásobnou pořizovací cenu. Měla také mnohem větší rozsah expozičních časů, ale s ohledem na své fotografické požadavky jsem zatím s těmi nemnoha “zeniťáckými” vystačil. Zkrátka chci říci, že, ač bych toho možná za své zacházení mnohdy zasluhoval, mne Zenit dosud nikdy nezradil a nemohu proti němu v žádném ohledu říci jediného křivého slova. Bude to jistě i tím, že se výrobci v mezích svých možností asi přece jen snažili některé největší “mouchy” jakžtakž vychytat a vyslat k zákazníkovi kus bez závad. Podle všeho patřím k těm šťastným, kterým se právě takový kus dostal do rukou. Závěrem bych rád připomněl starou známou pravdu: člověka přece nedělá fotografem přístroj, ale především jeho schopnost vidět. Kdo nedokáže udělat dobrou fotografii “obyčejným” Zenitem, sotva si poradí s dražším a luxusněji vybaveným aparátem. Mistr Sudek ostatně fotografoval dřevěnou bedýnkou.
Srdečně zdravím všechny příznivce Zenitu (ačkoli z nostalgie stále pošilhávám po “emtéelpětce”).
RE: Nic proti Zenitu
Pekne napisane.
RE: Nic proti Zenitu
Zenit 11 s Heliosem 44-M rok výroby 1989 byl první můj “pořádný” foťák (po všech možných hledáčkových Beirettách). Měl několik zajímavých vlastností:
1. Otevírání zadní stěny se dělo lehounkým poklepáním o cokoliv. Teprve po dvou reklamacích jsem objevil kus, který se neotevřel pouhým křivým pohledem. Většinou jsem to jistil kobecovkou :-).
2. Páčka natahování filmu a závěrky šla tak ztuha, že jsem běžně vytahoval filmy z kazety. U Eqicoloru to to bylo vždycky. Většinou jsem fotil tak na 32-35 snímků a pak preventivně film převinul.
RE: RE: Nic proti Zenitu
Zenit byl muj prvni fotak, tehdy v 1970 nejlevnejsi prava zrcadlovka (Kcs 1.400). Technicky byl uz davno, jako ostatne vsechno sovetske, zastaraly. Hlavne zaverka s velmi omezenym rozsahem spolu s nepresnym pocitadlem snimku pochazely z dob pionyrskych zacatku kinofilmu.
Objektiv Helios-44 (2/58) mel clonovy predvolic a max. clonu 16, pri strednim cloneni kreslil docela dobre. Hledacek byl velmi tmavy – jeho matnice byla hruba a matna v pravem slova smyslu.
Nejvetsi problemy ale delalo previjeni filmu, ktere slo dost ztuha a trhalo perforaci filmu.
O neco drazsi vychodonem. pristroje rady Exa byly o hodne lepsi.
Zenit ET
Chtěl bych upozornit na jednu nepřesnost. Zenit ET, který mám doma nemá na rozdíl od tvrzení v článku závit stativu v těžišti, ale nelogicky na boku tak jako stará “éčka”. Je vybaven objektivem Industar 50-2 a má nápisy v azbuce. Nevím, zda se tato modifikace k nám dovážela, uvedený přístroj byl zakoupen v SSSR.
zenit et
Pozitivně vím, že existují obě varianty, ale ta, kde je závit pro stativ mimo těžiště, je jen jakýsi výrobní souběh. “Opravdové” ET má mít závit uprostřed. Když si uvědomíte minimální rozdíly mezi E a jeho klony, je tento souběh celkem očekávatelný (obzvláště v prostředí sovětského hospodářství).
Milan Sýkora
Zenit z bazáru…
Před rokem jsem koupil Zenit-E rv.77 za tři stovky v jednom Plzeňském vetešnictví,jako kluk jsem ho děsně chtěl-kdo měl Zenita byl frajer a tak po 30letech splněno,pravda pozdě ale přece.Až dnes jsem koupil film,tak teprve teď uvidím jak fotí.Film je barevnej,co se dá dělat,čb by byl lepší.Když fotit nebude tak ho vrátim na poličku vedle Flexarety a zpět k digitálu.Jen ta Smena mi chybí,mráčky a sluníčka – to bylo něco.
zenit TTL
vlastním Zenit TTL ,koupil jej můj otec na poč.80.let.I když se nedá říct,že by byl bezporuchový(nedovíralo zadní víko,nefungovalo měření expozice,clona)proto s ním otec několik let nefotil.Ale před 2-3lety jsem jej měl 2krát na opravě,která nebyla drahá,a od té doby hodinky hadr.jsem s ním spokojen,i když vláčet ho všude s sebou je dřina.V nynější době je dostatek kvalitních filmů,a tak s ním lze pořídit víc než obstojné snímky. Dobrá je hlavně optika.Některé digitály za i víc než 10tis. mají čočky plastové,což je prasečina
servis foto BRATISLAVA
Zdravim, velmi ma potesilo ked som videla kolko ma este Zenit nadsencov., Tiez som sa k jedemu dostala,ale zial o fotakoch toho vela neviem. Sice foti, ale nemam potuchy o jeho funkciach(ale casom zistim)ale co je najhorsie, robi to zvislu ciaru cez kazdu fotku. Velmi velmi by som uvitala ak by mi niekto vedel poradit, ci existuje niekde v BRATISLAVE oprava fotoaparatov aj naozaj takehoto starsieho data. Velmi velmi moc by ste mi pomohli .. vdaka
m.
servis foto bratislava
Skuste Na Palackeho ulici c. 12 vo firme ProLaika alebo Fotoservis H. Sefcik tiez Palackeho ul. (cislo momentalne neviem rychlo najst), ty robia servis aj na taketo fotoaparaty. Pripadne aj v PEOB foto & kamera na Heydukovej 5 vedia sprostredkovat opravu.
Zenit
Hele lidi…neděs te mě….sou tady celkem rozporu plny názory…někdo Zenita chválí a druhej by nepoužil ani za nic. Já si koupil Zenita E za 350,- a jako musim řict že všechno v pohodě (až na celkem nezvykly navíjení filmu, ale na to sem už taky přišel). Pravda že ostření za šera je celkem oříšek, ale zase mám i digitál ale takovou fotku jako se zenitem s nim neudělám. Pravda digitál není zdcadlovka ale i tak. Myslim že na naučení základů focení je Zenit slušnej foťák.
Zenity
V článku bylo řečeno,že Zenity nemohly Praktikám v žádnem případě konkurovat.Podle mne to není pravda.S Praktikou jsem sice nefotil,ale myslím,že kvalita snímku z Praktiky není lepší než u Zenitu.I když,viděl jsem fotky z Praktiky,a musím přiznat,že mne kvalitou šokovaly.Nicméně se Zenitem TTL(ze Zenitů je to ten nejpovedenější,to vám garantuji) se mi na diáky podařilo udělat rovněž super fotky.Myslím si,že se jedná o srovnatelné aparáty.Jestli jste někdo jiného názoru,tak klidně napište své zkušenosti
Zenity
Kvalita snímku záleží hlavně na objektivu a tam jsou Zenity a Praktiky srovnatelné, to máte pravdu. A nikde jsem neřekl, že se Zenitem nelze udělat snímek stejně kvalitní jako s přístrojem Praktica, jen je to se Zenitem těžší, nebo řekněme uživatelsky méně příjemné.
Ale těla se opravdu rovnat nemohou: závěrka, hledáček, celkové zpracování – to vše je u Praktik na mnohem lepší úrovni. Zenity mají malý rozsah časů, ohavně tmavý hledáček zobrazující jen něco málo přes 70% skutečného obrazu, Zenity často trhaly perforaci filmu (zejména při zpětném převíjení do kazety)… To vše je zkrátka staví níž než Praktiky…
MS#
ZENIT E
Zdravim vsetkych priaznivcov Zenitov. Pred par mesiacmi som kupil Zenit E r.v. 79 za 100Sk z optikou Helios 44-2 a nasledne som prikupil optiku Prinzflex 75-205. Predtym som fotil iba z Olympusom is200 (zrkadlovka automat) preto som si chcel vyskusat fotit klasickym fotakom (s manualnym nastavenim). Zalozil som film (Kodak 200), selenovy expozimeter ukazoval ale za tie roky sa mu nedalo verit. Nafotil som 37 obrzkov a bol som sokovany z vybornej kvality fotiek.Vysli vsetky do jednej. Mechanika Zenitu chodi uplne lahucko. Z mojho pohladu mu nemam co vytknut, len absolutne nepresne pocitadlo, ktore zasa nieje take dolezite.
zenit e
Pozdravujem vsetkych priaznivcov Zenitu a objektivov Helios.
Mam vyhliadnuty Zenit E s objektivom Helios 40 2 / 58mm/2.
Uvazujem o pouziti tohto objektivu pre moju Prakticu,
Maju zhodny zavit M42.
Mate niekto skusenosti s takou zamenou?
Zenit E
Problém by být neměl. Není ale jasné, jaký typ Praktiky máte; objektiv by měl mít automatickou clonu a přepínání M/A, aby se nemuselo ostřit při pracovní cloně. Dále nevím, jestli jste uvedla správně typ objektivu, protože “Helios 40-2” má podle specifikací ohniskovou vzdálenost 85 mm a světelnost f/1,5 – na Zenitu E bude spíše Helios 44-2 58mm f/2. Ten by použít šel na všechny Praktiky, u modelů s clonovým simulátorem (LLC, PLC, VLC) se ale okradete o možnost měřit světlo při otevřené cloně. Jiný problém nebude.
Milan Sýkora
zenit e
Dakujem za rady , ano objektiv by mal byt na tom Zenite 44/2 , 58mm/2.
Rada by som este prijala vas nazor, ze ci je to dobra voba rozhodnut sa pre tento typ objektivu. Zaujimaju ma aj neho vlastnosti . Mate nejake skzsenosi aj s typom? .. Ake maju vlastnosti?
Zenit E
Heliosy mají spíše měkčí kresbu, takže se hodí např. pro portrétní fotografii (i když byly deklarovány spíše jako univerzální objektivy). Je to šestičočkový objektiv podobné konstrukce jako např. základní objektivy pro Praktiky (Pentacon auto 50mm f/1.8); Helios má poměrně velké problémy s protisvětlem, protože (alespoň tento starší typ) má horší antireflexní vrstvy a téměř žádnou antireflexní úpravu vnitřku objektivu – v tomto směru je na tom lépe Helios 44M a ještě o stupínek výše stojí originál objektivy Pentacon. Kdybych si měl pro Praktiku vybrat objektiv, zůstanu u originálu – lze ho také koupit levně a i “stylově” je to lepší řešení. Nicméně nákupem a používáním objektivu Helios 44-2 žádnou chybu rozhodně neuděláte, zvláště jestli je hodně levný. Berte to tak, že je to poměrně kvalitní objektiv, ale zároveň existují lepší. Nic víc vám asi takto teoreticky nikdo neporadí – zkuste a uvidíte.
MS#
zenit e
Zenit E s objektivom Helios 44/2 mozem kupit
za 700,-Sk to je cca 550,-korun ceskych.
Je ta cena primerana vlastnostiam a kvalite objektivu.
Dakujem za Vase cenne rady.
Zenit E
Jde taky o stav, v jakém tělo a objektiv jsou… Za Zenit E se mi tato cena stejně ale zdá dost vysoká, nedávno jsem viděl opravdu skvěle zachovalý Zenit TTL (má měření světla skrz objektiv) za 500 korun, a to dokonce s objektivem Helios 44M, což je novější a lepší typ. Takže si to dobře rozmyslete, lze koupit i lépe.
MS#
zenit e
Chtěl bych se zeptat, kde si lze přečíst o tomto měření více. Našel jsem mnoho článků o měření TTL, nejsem však ani z jednoho chytrý. Respektive mi chybí jedna znalost a to – Koupil jsem uvedený Zenit TTL s objektivem Helios 44M za 500,- Kč u nás v bazaru a při focení se zapnutým bleskem někdy nedojde k záblesku. Zkoušel jsem fotit na různé časy i na různou clonu, ale nevím kde dělám chybu. Foťák jsem koupil bez manuálu, takže mi nezbývá než zkoušet. Na prázdno bez filmu se mi podařilo, že po natažení a po zmáčknutí spouště k záblesku došlo. Ale po navinutí filmu opět ne. Zkoušel jsem v místnosti zhasnout, v domnění, že má čidlo dostatek světla, ale k záblesku stejně nedošlo. Tak nevím… 🙂
Zenit TTL
Návod lze bez potíží najít – např. zde:
http://www.zenitcamera.com/mans/zenit-ttl/zenit-ttl-eng.html
Nastavená clona je vzhledem k synchronizaci celkem jedno, ale jediný použitelný čas pro odpálení blesku je 1/30s (píše se to i v manuálu) – na “různé časy” tedy fotografovat zaručeně nelze. Kromě toho Zenit TTL (a ostatně ani žádný jiný Zenit) není vybaven TTL měření blesku, pouze expozice – to jsou dvě různé věci a nemusejí spolu souviset.
Zkuste také pořádně očistit kontakt na botce blesku, bývají zoxidované.
MS#
zenit ttl
Zdravím píšete o manualu dostal jsem zenit -e a k tomu 2 objektivy chtěl bych s tímto fotoaparátem skusit fotit ale nemám ani páru o nastavení fotoaparátu neleží Vám někde manual k tomuto fotáku kdyby by ano byl bych vděčný kdyby jste mě ho oskenoval a poslal kdyby to šlo předem noc díky za ochotu Zdenek
Zenit
Originální manuál k Zenitu E najdete zde:
https://skydrive.live.com/?cid=2796bbba535705a2&id=2796BBBA535705A2!683
MS#
Zenit E
Kdo chcete ruske fotaky za par stokorun, navstivte bazar na Betlemskem namesti v Praze – je to zlatnictvi a fotobchod dohromady.
Ad zaber hledacku – to je primo ukazkovy priklad fotoaparatu ktery 30 let lezel nekde v koute. Tohle proste technicky neni mozne – clovek co Zenity opravuje 30 let na to take koukal udivene – zadny Zenit v odpovidajicim stavu rozhodne nema tmavy hledacek, a ty tmave okraje uz vubec ne. Videl jsem desitky kusu Zenitu a ten pan opravar jiste mnohem vic, a tohle nebylo u zadneho z nich. Je to proste nesmysl – musi byt spinavy hledacek, nebo nefunkcni clona v objektivu, pripadne neco co vinetuje. Rozhodne mechanicka vada.
Ad mechanicka spolehlivost – Zenit po CLA (a jako ze ji po 30 letech potrebuje) funguje zcela spolehlive pokud je mechanismus v perfektnim stavu (neplest se stavem v jakem byl soudruhy vyroben). Ja tvrdim, ze zrucny opravar je schopen za 500 Kc uvest jakykoliv Zenit do stavu, kdy je urcite lepsi enz novy. Navic Zenit narozdil od Praktiky je schopen spolehlive fotografovat i pri zapornych teplotach, kdy je kovova zaverka Praktiky zcela nespolehliva.
Expozimetr Zenitu E lze snadno opravit vymenou svetlocitliveho clanku za novy (je na to na netu navod).
zenit e
Pozdravujem všetkých fanúšikov zenitov. Som vlastníkom jedného éčka ktorý som zdedil po otcovi. Fotím s ním 10 rokov a nemôžem mu nič vytknúť. Je absolútne spoľahlivý a bezproblémový. Kvalita fotografii je tiež na vysokej úrovni. Pri fotení sa mi stalo asi iba na 4 fotografiách, že osoby mali červené oči. Aj to iba v prípade, ža mali okuliare. Efekt červených očí inak pri fotení s týmto foťákom nepoznám. Podaktorí v tejto diskusií poukazujú na nespoľahlivosť prípadne funkčné vady. Aj ja som videl pár zenitov, ktoré boli v dosť biednom stave. Treba však pripomenúť, že uvedené exempláre mali už niekoľko majiteľov. Kto si chce pozrieť nejaké moje fotky nech si otvorí stránku http://www.hrady.sk a nájde si tam hrad SKLABIŇA. Je tam asi 20 fotografí nafotených éčkom. Posúdenie kvality nechávam na každom s Vás.
Majte sa a prajem veľa dobrých fotiek 🙂
dalsi fotoaparaty
Zajimalo by me, zda budou zverejneny informace i o dalsich fotoaparatech – napriklad pravdepodobne nejlepsim vychodnim kinofilmovem fotoaparatu Pentacon Super, stredoformatovem P-Six nebo Kiev 80/88.
Kdyby byl nedostatek funkcnich vzorku, od kazdeho mam k dispozici. Napr udajne zcela nepouzitelny Pentacon Super foti naprosto skvele, dokonce zobrazuje expozicni informace v hledacku (a to prosim bez elektroniky 🙂 ). A cele je to velmi vtipne udelane.
Další fotoaparáty
Zrovna o Pentacon Super bych článek udělal velmi rád, ale bohužel – jak jste poznamenal – nemám ho k dispozici, jen jednou jsem ho měl na chvilku půjčený. Pentacon Six jsem měl (už ne) a jisté zkušenosti s ním mám, Kiev 80 nebo 88 jsem naopak nikdy nedržel v ruce… Rozhodně nechci jen opisovat nějaké materiály, chce to vlastní zkušenost, alespoň malou, ale reálnou. Neuvedl jste mail, což je škoda – rád bych Vás kontaktoval.
Milan Sýkora
divny Zenit se zaluziovou zaverkou
Mel jsem pujceny klasicky E, fotil spolehlive i potom co spadl ze stativu na video co bylo na zemi. Strasna rana, na videu dulek v plechu, ale fungoval spolehlive dal. Ten hledacek byla mizerie. Koupil jsem pak za 300 vetsi a tezsi, ktery meri pres objektiv a ma zaluziovou elektronickou zaverku, ktera zvlada 1/1000 az myslim 1s. Po natazeni ma system extremni spotrebu a baterky to vycucne za chvili. Pokud natahnu a zaber si rozmyslim a nechci placat film, spotrebu vyrazne snizim nastavenim casu na 1/1000. Pokud se baterky vybijou foti to 1/1000 pri jakkoliv nastavenem case. Byl by lepsi nez tatova Praktika (hledacek je ale vyrazne horsi) pokud by byl spolehlivy, coz neni. Rucicka expozimetru v hledacku je casto mdla a casto se musi clonou dlouho drazdit, nez najednou vyskoci nadoraz a zacne presne merit. Taky prestal po delsim nepouzivani odpalovat blesk a prestala fungovat automaticka clona objektivu. Mozna kdybych znal dobry servis, nechal bych ho opravit.
Divný Zenit se žaluziovou závěrkou
Ten “divný Zenit se žaluziovou závěrkou” – pokud má expoziční časy, které uvádíte, může být Zenit AM 2 nebo Zenit APk, pokud by měl i 1/2000s, pak to může být Zenit KM nebo KM+, které se vyrábějí v současnosti (aspoň myslím).
Informace a obrázky najdete zde:
http://www.rugift.com/photocameras/zenit_camera_am2.htm
http://www.rugift.com/photocameras/zenit_camera_apk.htm
http://www.rugift.com/photocameras/zenit_camera_km.htm
http://www.rugift.com/photocameras/zenit-camera-km-plus.htm
Oprava bude ale u nás poněkud problematická, protože se snad nové Zenity oficiálně nedovážejí (tudíž neopravují). Dovážel je Kalimex, ale po té firmě se slehla zem. Závady budou v elektronice, asi tam oxidují kontakty – to se stávalo i u Zenitu TTL. Myslím, že by se oprava nevyplatila; kupte si jiný kus nebo Praktiku – s tou takové potíže nebudou.
Milan Sýkora
Aktuální produkce Zenit
Jen dodávám, že informace o (snad) aktuální produkci Zenitů a Horizontů najdete na oficiálních stránkách výrobce:
http://www.zenit-foto.ru/english/index.htm
MS#
ZENIT12XP
Zenit vlastnim asi15let kdysy jsem fotil cernobile a z celeho filmu vyslo peknych jen par fotek potom zacalo byt dostatek barevnych filmu aza kulturni cenu vyroby fotografiji ve fotolabech az filmu mi vychazi ted37 fotek podle mne velmi kvalitnich .Muj zenit nemnel nikdy poruchu a to mi spadl x .Vcera poprve jsem si nechal udelat zvetseninu ze ZENITU a ptal jsa ja jim rek z ceho jsou a nechteli tomu verit.em se v laboratori kde mi to delaji ,jestli to stoji za to,jestli jsou ostre atd,a zeptali se mne jestli jsou to fotky z OLYMPUSUja jim rekl z ceho jsou a nechteli mi verit,jsem snim max spokojen ale uvazuji uz o koupi digi asi olympus uvidime s pozdravem HADA
Zenit E s objektivem Helios 44-2
Můžete mi poradit, jaký závit má bajonet na tomto objektivu? Našel jsem nádherně zachovalý Zenit E, akorát mi nejde povolit objektiv. Povoluje se klasicky se směrem hodinových ručiček (při pohledu na foťák zepředu)? Nechcu si ho urvat, když už jsem ho našel a u těchhle sovětských vymožeností člověk nikdy neví, jak to soudruh vymyslel :-)) . Díky.
Zenit E s objektivem Helios 44-2
Zenit E má ZÁVIT, nikoli bajonet. Je to klasický závit M42 a povoluje se jako klasický šroub, tedy při pohledu zepředu proti směru hodinových ručiček; po směru se utahuje.
MS#
zenit e s objektivem helios 44-2
díky za rychlou odpověď, objektiv je zatím celý a funkční 🙂 Nicméně pořád zůstává na těle. Povolit prostě nejde ať dělám, co dělám. Neexistuje na povolení kouslého objektivu nějaká finta? S foťákem se asi 5 let nehýbalo a asi do sebe závity “zarostly” 🙁
Zenit E s objektivem Helios 44-2
Tak to je pak každá rada drahá. Můžete zkusit nechat fotoaparát v mrazu (venku nebo v mrazáku) – kov by se měl při nízkých teplotách smršťovat. Ale pokud to nepůjde, zkuste “ruskou metodu”: když to nejde silou, jde to větší silou :-). V nejhorším případě něco poškodíte, ale škoda by to nebyla nijak závratná, tělo i s objektivem vyjde v bazaru na několik stovek. Případně zkuste servis, ale mám dojem, že Vám tam asi řeknou totéž co já…
MS#
zenit e s objektivem helios 44-2
Zkusil bych do zakousnutého závitu jemně nanézt trochu oleje – nechat vsáknou, zase trochu oleje, opět nechat vsáknout. Hlavně pozor – nepřelít, aby se nez….l fotak! Kdysi se dokonce dělal sprejík na zarezlé spoje (s hadičkou/kanylou jako aplikátorem).
tezky? neprakticky? ne
Zenit je nahodou super stroj, nekdo je uz hold rozmazlenej, kdyz napise ze je tezky atd 😉 Dosud s nim fotim, kdyz se digital proste nehodi, mam v nem cernobily film. Digital je dobr vec, ale film nenahradi…
tezky? neprakticky? ne
Především tady nikdo – tím méně já – nenapsal, že by digitál nahradil film, protože jsou to zcela jiné světy a přístupy.
Psal jsem, že Zenit je těžký a nepraktický a za obojím si stojím: je těžký na to, že toho tak málo umí; nepraktický je také, protože se např. vůbec nedá použít na dlouhé expozice (nejdelší čas 1/30s fakt nestačí – nebo snad chcete tvrdit, že si Zenita nastavíte na B a trefíte třeba takovou 1/8s???), obraz v hledáčku je zoufale tmavý a pokrývá něco málo přes 70%…
To máte jako s auty – trabant taky jede, ale hodně žere, v mrazu je v něm zima, moc nebrzdí apod., ovšem ten, kdo ho má rád, ho nevymění ani dejme tomu za mercedesa…
Nikdo Vám nebere Zenita, když s ním chcete fotit, foťte. Ovšem objektivní pravdou je, že existuje jen dost málo pravých kinofilmových zrcadlovek tak pochybných kvalit. Ale jak už jsem řekl, objektivní pravda nemůže (a ani nemá) nic měnit na subjektivním vztahu…
MS#
tezky? neprakticky? ne
… a ještě něco. Nejsem rozmazlený – Nikon F90x s battery-packem a nějakým lepším objektivem je těžší než Zenit, přesto ho vláčím skoro všude. Má to dva důvody – jednak je ten foťák opravdu dobrý (a umí toho x-krát víc a x-krát lépe než jakýkoli Zenit) a jednak ho mám rád, takže i kdyby mi kdokoli říkal cokoli, je mi to jedno, stejně jako Vy můžete mávnout rukou nad tím, co říkám (píšu) o Zenitu…
MS#
UZ NIKDY.
Nikdy neříkej nikdy… Fotil jsem Zenitem TTL až do roku 2002 a teprve když jsem viděl fotky ze svého nového Olympusu IS-31, tak jsem viděl opravdové “kvality” Heliosu. Najednou byly fotky ostré a kontrastní jak nikdy předtím. Díky rozmachu DSLR jsem si mohl koupit vysněný Nikon F-80 a už nikdy bych se k Zenitu vracet nechtěl.
UŽ NIKDY
Nikdy neříkej nikdy… Fotil jsem Zenitem TTL až do roku 2002, a teprve když jsem viděl fotky ze svého nového Olympusu IS-31, tak jsem viděl opravdové “kvality” Heliosu. Najednou byly fotky ostré jak břitva a kontrastní jak nikdy předtím. Díky rozmachu DSLR jsem si následne mohl koupit vysněný Nikon F-80 a už nikdy bych se k Zenitu vracet nechtěl. Ten byl svou vahou vhodný spíše pro sebeobranu.
PS:
Omlouvám se za dva téměř totožné příspěvky. Psal jsem z mobilu a nějak jsem se uklik.
Helios
Ale ano, Helios je opravdu dobrý objektiv, jenže článek i většina diskusních příspěvků byla o Zenitu, tedy o těle – a tam není sporu, že kdeco je lepší. Ruským objektivům toho lze vytýkat (až na výjimky) mnohem méně než přístrojům, v tom jsem s Vámi zajedno.
MS#
Film
Zdravím, já jako odchovanec digitálu. Poradí mi někdo prosím jak dát do Zenitu E film? u jiných foťáku mi to jde ale do Zenitu nikoliv. Prosím o co nejpodrobnější radu. Děkuji moc
Film
Není to žádná věda. Nejpodrobnější asi bude manuál – je jich k nalezení více, třeba tady:
http://www.zenitcamera.com/mans/zenit-e/zenit-e-eng.html
http://www.commiecameras.com/sov/35mmsinglelensreflexcameras/cameras/zenit/manuals.htm
http://www.rugift.com/photocameras/manuals/zenit-e.htm
atd.
MS#
Taky jsem měl Zenita
Taky jsem vlastnil Zenita 11 a musim uznat,byl těžký,temný a celkově nic moc. Ale to co jsem snim prožil mi nikdo nevezme a tak budu dál nostalgicky vzpomínat na Zenita.Mám ho proto rád a budu na něj vždycky v dobrém vzpomínat.
Comeback Zenita
To je hezké, článek starý jak Metuzalém a pořád tu žije diskuse! Super!
Jenom tolik. Se Zenitem jsem končil kdysi na vojně, doma jsem měl už Prakticu ale na vojně jsem měl Zenit schovaný u psa v boudě. Asi by při nálezu byl Sabinov, kdo ví co to bylo…
Teď fotím Canonem EOS a Prakticu mám na nějaké pokusy a tak. No a Zenit 11 v perfektním stavu jsem objevil ke koupi za 100,- Kč. No nekup to!!! Teď jej vozím na dně kánoe a kdybych se cvakl, tak větší cenu (jakoby) má film uvnitř. I když… pěkně by mne to nas..lo!
Mám ho také….
Musím říci, že v mnohém souhlasím s M.S. …
Mám černý model ZENIT 11 rv 1987, obj. HELIOS a mám kličku na zpětné převinutí filmu, koupil jsem si ho za přispění otce jako student do té doby jsem fotil vším co bylo mé vlastní levným naposled VILIOU a BEIRETTOU vsn /mám je všechny doteď/ na učilišti Prakticou a Yashicou a jinýma…
– je to těžký obranář /dostal jsem sním několikrát nejen po zádech, když jsem běžel od jedné vracečky ke druhé = RALLY /, čistit se dá “pomalu vzduchem na čerpačce”, párkrát mi přetrhal film = většinou ORWO či ILFORD nebo FUJI, a má další nedostatky, když jsem ho při návštěvě Valašského skanzenu “tasil” koukala na mne spousta lidí jako na “ruský” útok /asi pro můj vystřihaný kukuč, nebo že by ZENIT/… Ale je fakt, že každý máme jiné vzpomínky a postřehy, nic méně jak tu někdo podotkl, ve své době patřil k “in” /né nehádám se na Prakticu nemá/, fotí a bude fotit, myslím ještě i po …….., no a já mám udělané se ZENITEM hezké fotky, ze závodů, svateb a jiných akcí všeho druhu…..
Nyní jsem si koupil také důchodce, je to Yashica FR1 s kufrem objektivů a soudě dle její konstrukce je ZENIT opravdu starýýýýýý model……
Přeji VŠEM hezké fotky ať už fotí na cokoli….. JK
Mám ho také….
Někteří lidé tento článek pochopili tak, že Zenit nemůže dělat dobré fotografie, ale tak jsem to jednak nemyslel, jednak to není a nemůže být pravda, pokud připustíme, že hlavní zásluhu na kvalitě fotografie má fotograf (a dobře, že to tak je!). Naopak myslím, že kdo dokáže se Zenitem udělat opravdu hodně kvalitní fotografie, pak je snad i lepším fotografem než ten, komu v dosažení onoho cíle (tj. kvalitní fotografie) pomáhá high-end technika :-).
Chtěl jsem říct jen to, že Zenit byl přístroj zastaralé konstrukce už v době, kdy se prodávala jako nový… Má spoustu podivných vlastností, stejně jako má i obrovskou výdrž… Jestli ho má někdo rád, pak je to fajn. Ale nemůžeme přece kvůli citovému vztahu k nějaké věci začít tvrdit, že je nejlepší a že kdo “to nevidí”, je hlupák.
Díky Vám za podporu.
MS#
pomoc
prosim o radu. mam prakticu mtl 5 a pri pretaceni filmu se mi samovolne odpali blesk i pri nasouvani nebo vysouvani blesku a pohnuti bleskem v kolejnickach poradte mi co s tim a kde mi to opravi jestli se to vyplati jsem z okresu CHOMUTOV dekuji,..
pomoc
Vypadá to na zkratované kontakty blesku. Jestli se oprava vyplatí, to je otázka, když MTL5 stojí cca 2000 Kč (a když si uvědomíte, že za práci v servisu můžete dát i přes tisíc…); na inzerát lze tělo koupit ještě podstatně levněji. Kde opravit MTL5 na Chomutovsku, to nevím – v Praze je to ve FotoŠkoda nebo ve firmě Pazdera (obojí ve Vodičkově ulici).
MS#
Zenit je super
Učitelé mají asi štěstí. Můj příběh je v mnohém podobný Vašemu. Včetně nástupního platu. Ze stejného důvodu ja Vy jsem si koupil Zenit 11 a ne Prakticu atd. Měl jsem za ty roky jen jedinou závadu a sice: upadla mi převíjecí klička, oprava stála asi 100,-Kč. Dokoupil jsem objektiv Jupiter a musím říci, že vůbec není špatný. Pro makro jsem při nějakém výprodeji koupil mezikroužky asi za 10,-Kč a měchové zařízení asi za 25,-Kč chvíli jsem experimentoval a makro fotky nejsou u tohoto zařízení doslava za hubičku vůbec špatné. Uběhla už docela dlouhá doba od mého posledního přihlášení se na Paladix , heslo jsem zapoměl, musel jsem se přihlásit znovu a s velkým údivem jsem zjistil že dikuse o Zenitech ještě žije. Před několika lety jsem si koupil Minoltu Dynax 303si , ale i když je proti Zenitu plná elektroniky, a je lehčí je to jen automat bez srdce fotit s ní mi přineslo jen samé zklamání.Zenit má taky ještě jednu obrovskou výhodu: můžete fotit dokud máte film,nikdy vám neodojdou baterie. Ať žije Zenit.Howg
Zenit E
Tež jsem si před cca 7 lety pořídil fotoaparát Zenit E s objektivem Helios 44M. V té době jsem si ještě nevydělával tak to byla jediná možnost pořízení zrcadlovky do 400 kč. nafotil jsem cca 15 filmů a fotky jsou mnohem lepší než z mého digi Kyocera M410R.
Ten Zenit co mam byl vyroben v roce 1974 a jediná vada byl jeden přetržený film.
Ted jeste mam Zenit TTL z roku 1981 a mám prosbu kdyby náhodou někdo měl víčko k baterkám třeba z nějakého nefunkčího TTL tak mám zájem nebo koupím celý rozbitý foták. (bez expozimetru se špatně fotí) díky
Michal
Helios
No a já si teď pro srandu pořídil za 300,- Helios 44-M (a jak jsem zjistil, dá se sehnat i za polovičku), čekám na redukci a reverzní kroužek na Nikon D100 a hurá na to 🙂
zajímavý test
I moje první zrcadlovka byla Zenit ET, s objektivem Helios. Používal jsem jej od třinácti dobrých pět let a za tu dobu, jsem neměl jediný problém!
Po pořízení novější techniky, jsem s těžkým srdcem ( a výčitkami svědomí ), dal tento aparát na hraní mým dětem. Jejich věk je pět a dva roky. Umíte si tedy představit, jaké zacházení a kolik pádů musí fotoaparát v tomto případě vydržet. Takže když jsem jej jednou při uklízení hraček opět dostal asi po roce do rukou, nestačil jsem se divit, stále vše fungovalo a nic nechybělo. Tak jem založil nový film a hurá na něj něco naplácat. Všechny fotografie vyšly dobře, jako by ti dva kazysvětové aparát nikdy nedrželi v ruce!!! 🙂
V tu chvíli mě napadlo, jak by se na toto dětské zacházení ( testování ) tvářili mé, o něco novější aparáty, ( Nikon F100, D100 a D300 ) pravděpodobně by asi nevydržely to co stará poctivá kovářská práce ze SSSR.
zenit foto puška
Mám zenit es zalepila se mi látková byla prodřená prosvítala uzávjerka dokázal ji opravit seřídit fotoaparát pan Karel Ulman .
zenit-e: dotaz k ovládání
pořídila jsem si nedávno zenot-e, ale nemám ponětí k čemu je nastavení M a X u expozice. neporadil by někdo prosím?
Zenit-E: dotaz k ovládání
Obojí souvisí s fotografování s bleskem. Poloha “M” je pro vakuové žárovky pro 1 použití (dnes už se opravdu nepoužívají), poloha “X” je pro fotografování s výbojkovým bleskem (pak je nutno nastavit čas 1/30s; ostatně proto je u tohoto času na ovladači ono X napsané).
Tady je komplet český návod k Zenitu E:
http://www.tenzor.cz/sykora/zenit-e_cz.pdf
Milan Sýkora
prosim o pomoc!!!!!
Vazeni,
prosim vas vsechny kdo rozumi fotoaparatum Zenit(presneji Zenit11), aby mi jakoukoliv formou nejak dohodili navod k obsluze Zenitu 11!
Asi pred dvema mesici jsem koupil Zenit 11 pres aukci na Aukru a prodejce mi “nejakou nevysvetlitelnou zahadou” neposlal k nemu navod, a na moje pripominky uz neodpovida!
Jsem ochoten koupit papirovou brozurku(i fotokopii), nebo vam velice podekovat kdyz mi poslete jeji elektrovickou formu!!!
Pri nejhorsim alespon internetovy odkaz jak se k ni dostat.
Moc vam predem dekuji!
S pozdravem Kubak
prosim o pomoc!!!!!
Návod je k nalezení zde:
http://www.tenzor.cz/sykora/zenit-e_cz.pdf
– sice je to manuál k Zenitu E, ale 11 se od něj neliší ničím podstatným.
Milan Sýkora
prosim o pomoc!!!!!
Diky moc!!!!!!!!!!!!!
kubak
plátěná závěrka
Nevíte, prosím, někoho ať již soukromomou osobu nebo firmu, která opravuje nebo vyměňuje plátna v závěrce? Nemám sice Zenit ale Zorkij (téměř přesná kopie Leica II), kde bych tuto opravu potřeboval provést. Možná bych si troufnul i na opravu svépomocí (několik starých fotoaparátů jsem už jako jejich sběratel opravil). Potřeboval bych alespoň informaci, kde se dají plátna sehnat po př. čím se dají nahradit.
Děkuji, Petrovka
ZENIT ET
Mno ja nevim ale mam zenit-ET uz dobrych 5 let. Jak se rika zdedil jsem ho po otci ( rok vyroby je 87 🙂 ) ma obektiv Helios 44m-4, 2/58. A muzu rict ze jsem zatim s pristrojem nemel nejmensi problemy. Fotky snim jdou delat velice nadprumerne a zadne poruchy nebo chyby jsem nezaznamenal.
zenit E
Mám tiež Zenit B a Zenit ES-fotosniper. Na objektíve Helios 44-2 mám filtrový závit 49mm oproti vami udávanému 52mm. Používam tento objektív na makro, opačne otočený na foťáku Olympus SP 500UZ a je celkom fajn. Ďalším objektívom je tele TAIR-3-PhS 4,5/300. Celé toto sa používa ako puška. Dnes s ním už nefotím, lebo potrebuje servis a na Slovensku ho zatiaľ neviem zohnať. Na svoju dobu to nebol najhorší prístroj, hlavne bol dosť odolný.
Zenit E
Doplním, že môj Zenit ES je kompletný aj s plechovým kufríkom, filtrami na teleobjektív, šroubováky, … ale na chrbte som ho nechcel nosiť.
teleobjektiv pre Zenit E
zdravim priaznivcov Zenitu… Nejakou nahodou som prisla k Zenitu E a skusala som na nom fotit. Sice to bude iba prvy film, ktory sa mi akosi neda navyt spät, chcem sa opytat nieco ine. Existuje nejake nastavitelny objektiv, ktory mozem pri Zenite E pouzit? alebo su k dispozicii iba tie s pevnou ohniskovou vzdialenostou?
dakujem
teleobjektiv pre zenit e
MIRINKA. na zenit můžeš použít jakýkoliv objektiv se závitem M42. existují i tele a zoom 🙂 na bazarech se jich prodává celkem dost. tyto ojektivy pak dokonce přes redukci můžeš využít na digi zrcadlovce.
Nastevní clony
Dobrý den,
před nedávnem jsem našla doma Zenit E po otci a zkouším s ním fotit (z prvního filmu vyšly kupodivu všechny fotky, i když některé ne zrovna ideálně). Měla bych ale dotaz k nastavení clony. Clonu nastavím předvoličem a poté bych měla (dle návodů) clonu plně otevřít (pomocí clon. kroužku) a zaostřit. V manuálech se píše, že se má clonovým kroužkem otočit směrem k číslici 2 (nejnižší možné clonové číslo) a tím se clona plně otevře. Na mém Zenitu kroužek pracuje přesně obráceně (př. nastavím clonu 11, pokud je kroužek na 11, je clona otevřená, pokud jej posunu ke 2, zavře se dle předvoliče). Je možné, že byl na objektivu proveden nějaký zásah a ten teď pracuje jinak?
Nastavení clony
Dobrý den,
před nedávnem jsem našla doma Zenit E po otci a zkouším s ním fotit (z prvního filmu vyšly kupodivu všechny fotky, i když některé ne zrovna ideálně). Měla bych ale dotaz k nastavení clony. Clonu nastavím předvoličem a poté bych měla (dle návodů) clonu plně otevřít (pomocí clon. kroužku) a zaostřit. V manuálech se píše, že se má clonovým kroužkem otočit směrem k číslici 2 (nejnižší možné clonové číslo) a tím se clona plně otevře. Na mém Zenitu kroužek pracuje přesně obráceně (př. nastavím clonu 11, pokud je kroužek na 11, je clona otevřená, pokud jej posunu ke 2, zavře se dle předvoliče). Je možné, že byl na objektivu proveden nějaký zásah a ten teď pracuje jinak?
Predám fotoaparát Zenit – E
Zdravím predám fotopaprat ZENIT- E ak by niekto mal zaujem kotaktovať na +421 907 121 321 alebo e-mailom: mario.skerlanec@gmail.com
Zaseklé převíjení?
Zdravím,
trochu laboruju jako naprostý začátečník s Zenit 11, a dospěl jsem k tomu, že jsem utrhl film (ne vždy větší síla vyhraje 🙂 – nedaří se mi foťák přesvědčit, aby navíjel film zpět, brání tomu ty ozubený kolečka, co drží film. Postup podle manuálu: nastavit jiný čas jak B, zmáčknout spoušť a otočit doleva, aby zapadla a zůstala dole, převíjet po směru šipky. Uniklo mi něco, nebo je to na opravu, a jak? Díky!
Zaseklé převíjení?
Dobrý den,
pokud si to dobře pamatuji, tak se zpětné převíjení neuvolňuje zaaretovanou spouští, ale tím malým tlačítkem mezi natahovací páčkou a voličem časů – pak by to jít mělo. Aretace spouště se zpětným převíjením nesouvisí, to je pro čas B (ale prakticky na nic, protože laborací se spouští se aparát na stativu rozhýbe).
Pokud jste fotoaparát dosud neotevřel a tlačítko zpětné převíjení neuvolní, můžete film vytáhnout ve tmě a narolovat do kazety…
Zde máte český návod k Zenitu E (k typu 11 vlastně také, neliší se):
https://skydrive.live.com/?cid=2796bbba535705a2&id=2796BBBA535705A2!683
MS#
zaseklé převíjení?
Tak teď se cítím jako největší lama, ale zase ne tolik, protože lidi v labech i přímo profesionální fotografové, co jsem obrazil procházkou městem neměli tušení. Jinak, není tu žádné samostatné tlačítko (místo něj je právě spoušť), tu funkci plní kovový “kroužek” pod spouští: http://farm2.staticflickr.com/1176/5125130277_ec34e626e6_z.jpg , tam co je vykouslý ten plast. A oproti manuálu, který k tomu mám, se neotáčí, ale zamačkává. 🙂
(Manuál mám jako původní českou přílohu/oboustranná A4/ k originál ruskému návodu, ale pár věcí tam chybí)
Díky moc!
zaseklé převíjení?
To je právě úskalí Zenitů – že nikdy přesně nevíte, o které modifikaci daného modelu se mluví, protože se různě překrývají, prolínají apod… takže jako lama se můžu cítit i já (budiž mi omluvou, že konkrétní kus jsem neviděl).
Výrobu Zenitů a zmatek ve výrobních řadách (např. proč se Zenit ET a 11 shodují, ale mají jiné označení, atd.), si představuji tak, že někde stála obrovská bedna, v níž byly naházeny všechny možné díly; mechanik smontoval jakýsi kus, vyzkoušel, a pokud fungoval, prohlásil “Charašo!”, přidal přibližně odpovídající manuál a jel dál :-).
Děkovat není zač, protože jsem Vám zas tak moc nepomohl.
MS#
zaseklé převíjení?
Aneb, každý je originál, a to má taky své kouzlo.
Ale je zač, já už byl na nervy. Leží na stole, já na něj koukám, on kouká na mě – a nic. 😉 A ono stačilo zmáčknout knoflík…
zaseklé převíjení?
…každý kus je originál.
Získali jsme z pozůstalosti dosti zachovalý Zenit-EM. Učím se čudlíky podle článku a pak koukám na tyhle otázky kolem zpětného převíjení… Mno přišel jsem na to.
Tlačítko spouště našeho modelu prochází středem nepříliš nápadného otočného přepínače s písmenem R a právě tímto se uvolňuje navíjecí cívka a ozubená kolečka pro zpětný chod. 🙂
zenit
ze zenitem sem chtěl fotit ale vytvářel mě vybuklou fotku a byl těžký tak mám prakticu
Díky
Tenhle článek a hlavně diskuze pod ním mi hodně pomohla, děkuji. Mám doma Zenit ET rv. 84, mamka s taťkou s ním nafotili spousty fotek během doby, co jsme jsme byly se setrou malé. Po tom, co jsme ho kolem roku 2004 vyměnili za digitál, jsem ho asi před rokem znovu vyhrabala, před týdnem do něj koupila nový film a snažím se ho znovu rozběhnout. Přece jen je to nostalgie a fotila jsem s ním i já ještě svýma dětskýma rukama, tak proč ne i teď? 🙂
Akorát mám podezření, že má vypálený expozimetr, protože nahoře v okénku už neběhá jehla podle, které se nastavovala expozice a čas. Máte nějaký fígl, jak je určovat i bez expozimetru?
Nasel jsem novejsi 🙂
No ja mam zenit 11 s seriovym cislem 88xxxxxxxxxx. takze supermoderna 🙂
nasel jsem novejsi 🙂
No a já mám 89……….. a to je teprve novinka. Jen tomu převíjení filmu nemohu nějak přijít na kloub
Zenit E – časy závierky
Mám Zenit B (kúpil kedysi otec v SSSR), a Zenit ES fotosnajper (kúpil som asi 1983).
Chcem doplniť čas závierky : existuje aj čas T (timer) – po nastavení na čas B stlačiť spúšť a stlačenú pootočiť doľava asi o 90st., zaaretuje sa a čas je taký dlhý ako chceme. Keď chceme zavrieť závierku pootočíme späť doprava, spúšť sa uvoľní a závierka zavrie.
Nesmrtelný Zenit
Právě jsem si se zájmem přečetl letitou diskusi kolem tohohle legendárního dříče. Já sám jsem za svůj život vyzkoušel nepočítaně foťáků analogových i digitálních a tak můžu srovnávat. Zenit má své nedostatky, ale pro mě taky jednu obrovskou výhodu – má duši. Když pominu fotoaparáty typu Smena (CMENA), tak to byl první “opravdický” foťák který se mi dostal do ruky už v osmdesátých letech. I na hodně špatných ruských filmech FOTO (jako student jsem si dražší dovolit nemohl) dělal obstojné fotky a na Fomapanech už byly moc pěkné. Šel čas, přišla doba kompaktních automatů, o pár let později digitály, já sem měl v době dospívání jiné starosti a Zenit skončil ve skříni. Po dlouhých letech jsem ho znovu objevil, ale to už jako muzeální kousek. Založil jsem film, nafotil a světe div se, po vyvolání se znovu objevily krásné osobité fotky jako za starých časů. Tenkrát mě to hodně dostalo. Velkou zásluhu na tom má samozřejmě objektiv Helios 44-2, který teď znovu přichází do módy a nadšenci je teď znovuoživují pomocí různých redukcí i na digitálech. Tento objektiv je totiž zajímavý nenapodobitelným bokehem při portrétování. Úžasná je malá hloubka ostrosti a dvojka díra, která je dnes v takové kvalitě doménou jen objektivů za desítky tisíc. Všimněte si, kolik je na aukro k sehnání těl bez objektivů za pár korun a jaké bitvy se svádějí o kompletní foťáky. Ale zpátky k Zenitu. Celý stroj je poctivý kus železa stejně jako objektiv, takže i při relativně velkých rázech uzávěrky, která jde zprava doleva, se dají bez problémů udržet i delší časy. Tělo je jednoduše nerozbitné. Co se týče selenového expozimetru, mám doma dva Zenity E a oba ukazují naprosto stejně. Naučil jsem se, že je lepší dát malinko menší clonu nebo delší čas, než ukazuje expozimetr. To je ale známá věc, že film snese raději přeexpozici než podexponování (narozdíl od digitálu, který to má většinou obráceně). Doma mám taky Nikon F75. To je velmi dobrý amatérský analogový foťák, který umí sám ostřit, umí prioritu clony i času…prostě moderní stroj. Fotí velmi dobře, ale oproti Zenitu, když ho dostanu do ruky, tak mám pocit jako když z kovového revolveru přejdu na plastovou pistolku pro děti. Navíc, nejsou baterky, nejsou fotky… Mám i Nikony D60x a D3100. A k nim stabilizovaný seťák 17-55 a teleobjektiv Tamron 55-220. S těmi fotím rád, dělají moc pěkné fotky, ale když mě to popadne a chci “dělat černobílé uměni”, stejně se vracím k Zenitu. A nebo k Flexaretě, ale to už je jiná pohádka. Filmy a fotky si vyvolávám sám. Jen tak mám při focení pocit, který nedokážu popsat a pochopit ho umí jen ten, kdo je na tom stejně jako já. Nic proti ostatním analogům i digitálům, ale já jsem srdcem Zeniťák a Flexareťák 😉