Affinity Photo byl jedním z posledních mainstreamových editorů, který doposud nedisponoval AI funkcemi. Nejnovější verze to mění a přidává první z nástrojů kategorie souhrnně označované jako ML (Machine Learning), a to automatické výběry objektů a jejich částí.
Nové funkce mohou výrazně usnadnit práci v aplikaci, ale přitom mění Affinity Photo jen velmi nenápadně – v postranním panelu najdete nový nástroj Object Selection Tool (ikonka se symbolem sovy) a v hlavním menu Select přibyla volba Select Subject. Aby obě fungovaly, je třeba instalovat data AI modelů, což sice aplikace neudělá automaticky, ale při prvním použití vás k tomu vyzve:
Veškeré nastavení prozatím spočívá ve volbě, jestli AI operace budou probíhat na procesoru počítače (CPU) nebo i na grafické kartě (CPU and GPU), a v samotné správě obou potřebných modelů – kromě instalace je můžete v případě potřeby i odinstalovat (čímž se samozřejmě AI funkce znepřístupní). Model Segmentation slouží k rozpoznávání jednotlivých objektů a jejich částí ve fotografii při použití nástroje Object Selection Tool, zatímco model Saliency pohání funkci Select → Select Subject a umí tedy navíc sám rozpoznat, co je ve fotografii hlavním motivem, který má vybrat.
Jakmile jsou oba modely, které dohromady na disku zaberou zhruba 360 megabajtů, nainstalovány (tlačítky Install), můžete obě funkce začít používat.
Select Subject
Funkce z menu Select Subject z hlavního menu Select nemá žádné nastavení a jen prostě zkusí odvést co nejlepší práci v rozpoznání hlavního objektu. V následující ukázce jsou výběry ze třech testovacích fotografií zobrazené v režimu Quick Mask, kdy červený překryv označuje oblast mimo výběr (logika je zde tedy obrácená než třeba v Capture One nebo Lightroom, kde překryv značí naopak vybranou oblast):
Výsledky jsou velmi solidní. Při výběru lemčíka úplně vlevo algoritmus rozpoznal ocasní pera oddělená větví, na které lemčík sedí – to se například Capture One nedaří a je třeba ocásek přidat dalším výběrem. Ani Affinity Photo ovšem neuspěl na 100 %: vynechal špičku křídla na ocasními pery (což je, uznávám, těžší úkol) a především vybral též světlé prosvítající nebe v pozadí. V tomto případě je snadné takovouto chybu napravit, ale kdyby se nebe s ptákem překrývalo, už by to mohlo být složitější.
Výběr lva uprostřed vypadá výborně, ale musím konstatovat, že v detailním zobrazení jsou chlupy v hřívě vybrané poměrně nahrubo a bylo by třeba výběr ještě doladit pomocí funkce Refine.
Kasuár vpravo na poměrně členitém pozadí dopadl velmi dobře. Ve výběru sice chybí levá noha (z našeho pohledu) za keříkem, ale to je problém, na kterém si vylámaly zuby i konkurenční aplikace. Oproti nim naopak Affinity Photo do výběru nic nepřidal, což je pozitivní.
Všechny tři fotografie jsem použil pro test AI masek i v Capture One, takže se můžete podívat na můj dřívější článek pro srovnání. Jen počítejte s tím, že AI modely se postupně vylepšují a v současné (či budoucí) verzi může výběr už dopadnout proti mému testu trochu jinak.
Object Selection Tool
Pokud automatický výběr selže nebo potřebujete vybrat jen některé části hlavního motivu, poslouží lépe nástroj Object Selection Tool:
Jeho použití je jednoduché – jakmile jej aktivujete, Affinity Photo pomocí AI modelu prozkoumá fotografii (což může dle výkonu vašeho počítače a její velikosti nějakou dobu trvat) a následně pak stačí pohybovat kurzorem myši nad jednotlivými objekty a nechat si pomocí šrafované oblasti zobrazit, co se stane součástí výběru:
Je vhodné vyzkoušet umístit kurzor nad různé části požadovaného objektu, protože výběr se může lehce měnit. Například u kasuára v ukázce výše někdy noha za keříkem byla vybrána, jinde ne (byť v žádném případě zcela dokonale). Jakmile jste s naznačeným výběrem spokojeni, stačí kliknout a vznikne klasický výběr v podobě obrysu z tzv. „pochodujících mravenců“).
Oproti funkci Select Subject už Object Selection Tool má několik nastavení, která se provádějí tradičně v kontextové liště nad fotografií:
Zleva doprava jsou zde tyto volby:
- Mode určuje režim práce s výběrem. Jednotlivé ikonky značí vytváření vždy nového výběru, přidávání do stávajícího, odečítání ze stávajícího a průsečík se stávajícím. Na rozdíl od jiných výběrových nástrojů nejde kupodivu přepínat mezi přidáváním a odebíráním pomocí přidržení klávesy (
Alt
apod.). - Zaškrtávátko Multi-part Objects určuje, jestli má algoritmus vybírat celé objekty, i pokud jsou částečně zakryté jiným objektem v popředí. Příkladem budiž například již zmíněný ocásek lemčíka schovaný za větví v ukázce výše. Pokud by byla tato volba vypnutá, nástroj by vybral buď jeho tělo nebo ocas, ale ne oboje najednou. Pokud ji zapnete, vybere se obojí a větev vedoucí přes tělo ptáčka nástroj vynechá.
- Volba Soft Edges zpřesní vytvořený výběr s malým rádiusem, takže se o něco lépe prolne.
- Tlačítko Refine vyvolává standardní dialog pro zpřesnění masky, který nabízí každý výběrový nástroj v Affinity Photo.

Jak už jsem zmínil, pro přepínání mezi přidáváním a odebíráním z výběru se nepoužívá klávesa Alt
(nebo jiná). To ale neznamená, že by tyto klávesy neměly svou funkci. Jak je v Affinity Photo zvykem, nápovědu najdete vždy na spodní straně okna. Dostupné jsou následující možnosti:
- přidržením klávesy
Alt
zapnete výběr komponent (Component) – jedná se o menší část objektu, nad nímž je umístěn kurzor myši. Komponenta nemá přesnou definici, algoritmus se snaží pochopit, o co vám může jít – u člověka je to například výběr jen obličeje nebo trička a podobně. - podržením klávesy
Alt+Shift
zapnete výběr částí (Parts) – tedy ještě menších prvek celku, může jít například jen o část oblečení jedné barvy a podobně. V konkrétních situacích musíte sami vyzkoušet, která z obou variant vybere to, co potřebujete.
Kromě popsaných možností lze menší prvek ve fotografii vybrat též tak, že jej kliknutím a tažením zarámujete do obdélníkového výběru – Affinity Photo se pokusí pochopit, o který objekt uvnitř obdélníku vám jde.
Výhodou Affinity Photo je, že nabízí širokou škálu nástrojů pro výběry a lze tedy bez problémů začít nástrojem Object Selection Tool (včetně toho, že s jeho pomocí můžete vybrat postupně více oblastí) a pak případně pokračovat pomocí dalších nástrojů, jako je Selection Brush, výběry barev a podobně. Jen je třeba myslet na to, aby všechny nástroje pracovaly v režimu přidávání do stávajícího výběru (nebo třeba odečítání, pokud naopak potřebujete některou část odebrat).
Na základě prvních pokusů mohu říct, že AI funkce přidané do Affinity Photo ve srovnání s konkurencí převážně drží krok. Asi nejvíc mám z konkurence otestované Capture One, a proti němu vytváří Affinity Photo o něco hrubší výběry, ale zase skýtá více nástrojů, pomocí kterých je lze precizně doladit – například funkci Refine, která umožňuje i přímé zásahy štětcem. Více zaostává hlavně ve výběru vlasů, na což má Capture One speciální funkci a odvádí díky němu nadprůměrně dobrou práci – v Affinity Photo to bez Refine nešlo vůbec, výběr byl dost nepřesný. Jak jsem už ale zmínil, modely, nad nimiž AI funkce běží, se mohou (a skoro určitě budou) zlepšovat, takže se to může do budoucna změnit. Přejme si, aby tomu tak bylo. Už stávající verze vám ale může s úpravami výrazně pomoci.