Technické informace o černobílém fotografickém papíru a jeho zpracování.
Agfa Multicontrast Premium (MCP) je černobílý fotografický papír s proměnným kontrastem s neutrálním až mírně teplým tónem obrazu na čistě bílé PE/RC podložce. Rozsah kontrastu je od extra měkké do extra tvrdé a překrývá rozpětí papírů s pevnou gradací. Kontrast se mění pomocí sady filtrů pro papíry s proměnným kontrastem nebo pomocí barevné hlavy. Materiál vyhovuje ručnímu (miskovému) i strojnímu zpracování. Dodává se v provedení povrchu MCP 310 RC (lesklý) a MCP 312 RC (polomat – nejedná se o klasický mat, povrch je tvořen jemnou strukturou) jako archy papíru v obvyklých velikostech nebo v rolích.
Agfa Multicontrast Premium (MCP) je ortochromaticky zcitlivěn, hlavní význam má citlivost k modré a zelené. Jako osvětlení temné komory je doporučeno: lampa Ilford SL 1 nebo 15W žárovka s filtrem Agfa Meteor G7, Ilford 902, Kodak OC nebo jiným ekvivalentním ochranným filtrem (používám bez problémů oranžový filtr ROWI 1762 pro multigradační papíry). Vzdálenost od lampy musí být nejméně 1 metr a doba osvětlení ochranným světlem nesmí přesáhnout 2 minuty.
Regulace kontrastu pomocí filtrů Agfa, Ilford a Kodak
Gradace papíru s pevnou gradací | EW 0 |
nevyrábí se | W 1 |
nevyrábí se | S 2 |
nevyrábí se | N 3 |
nevyrábí se | H 4 |
nevyrábí se | EH 5 |
Číslo filtru | 0 | 1/2 | 1 | 1 1/2 | 2 | 2 1/2 | 3 | 3 1/2 | 4 | 4 1/2 | 5 |
Citlivost papíru (ISO 6846) | ISO P 160 | ISO P 80 |
Pro filtry 0 až 3 1/2 je expoziční faktor 1, pro filtry 4 až 5 je expoziční faktor 2. To znamená, že pro filtry 4 až 5 je třeba dvounásobná doba osvitu oproti filtrům 0 až 3 1/2.
Regulace kontrastu pomocí barevné hlavy
Filtr Agfa, Ilford, Kodak | 0 | 1/2 | 1 | 1 1/2 | 2 | 2 1/2 | 3 | 3 1/2 | 4 | 4 1/2 | 5 |
Barevná hlava DURST | 60 Y | 45 Y | 30 Y | 10 Y | – | 20 M | 30 M | 50 M | 70 M | 100 M | 130 M |
Barevná hlava MEOPTA COLOR 3 | 60 Y | – | 20 Y | – | – | – | 40 M | – | 80 M | – | 140 M |
Kde Y je žlutý filtr, M je purpurový filtr, azurový filtr C je vždy nastaven na 0. Bez žádného filtru odpovídá gradace stupni 2 a citlivost papíru je ISO P 400 podle ISO 6846. Filtrace pro barevnou hlavu MEOPTA není z oficiálních zdrojů. Pro změnu gradace o půl stupně přibližně vyhovují mezihodnoty, tj. 40 Y pro 1/2, 10 Y až 15 Y pro 1 1/2, 20 M pro 2 1/2, 60 M pro 3 1/5 a 110 M pro 4 1/2
Zpracování
Agfa Multicontrast Premium (MCP) lze zpracovávat v jakékoli černobílé chemii. Na vyvolávací časy a teplotu se podívejte do návodu k příslušné lázni. V následující tabulce jsou časy a teploty pro standardní zpracování:
Zpracovatelský krok | Lázeň | Teplota | Čas | |
Vyvolání | Multigradační vývojka | 20 °C 68 °F |
50 ± 10 sec. | |
Ilford Multigrade 1+9 | 3/4 až 3 min. (1 min. doporučeno) | |||
Přerušení | 2% kyselina octová | 20-25 °C 68-77 °F |
10 sec. | |
Ustálení | Rychloustalovač | 20-25 °C 68-77 °F |
20 ± 10 sec. | |
Ilford Hypam 1+9 | 20 °C/68 °F | 3/4 až 3 min. (alespoň 1 min.) | ||
Praní | Tekoucí voda | > 12 °C/55 °F < 12 °C/55 °F |
2 min. 4 min. |
|
Sušení | Agfa Multicontrast Premium (MCP) se neleští ale suší. Je možné sušení teplým vzduchem o maximální teplotě 80 °C/175 °F. |
Kompletní technické informace o tomto papíru si můžete stáhnout ve formátu PDF.
A co filtry Foma?
Nevíte někdo, zda a jak lze používat filtry od Fomy? Používám Fomu Variant a jejich filtry.
Dík.
RE: A co filtry Foma?
Filtry od Fomy pochopitelně lze použít, stejně jako filtry Kodaku. Zvětšuji na Agfu i Fomu s filtry Ilford a jediným rozdílem je mírně odlišný kontrast obou papírů při použití stejného filtru. I bez vlivu filtru je Foma méně citlivá. Při použití filtrů Foma na papíry Agfa se projeví stejné nepodstatné rozdíly.