Albánie – dobrodružství na dosah ruky

Zkuste ve svém okolí, mezi přáteli, či v práci jen tak nadhodit, že na dovolenou vyrážíte do Albánie. Většina z nich vás nazve blázny, zbytečnými hazardéry a všelijak vás budou zrazovat od vašeho záměru. Pokud vás opravdu přesvědčí a vy vyrazíte do Chorvatska na „tradiční dovču“, tak nečtěte dál! Alespoň nebudete naštvaní.

Albánie
Albánie je Balkán, divoký, rozžhavený, přátelský a pohostinný. Nevyhnete se ničemu uvedenému, ať pojedete autem, poletíte nebo se vydáte na vlastní pěst s batohem na zádech. Nevyhnete se úžasným horám, na sto kilometrech silnice překonáte minimálně jedny, neuniknete pokřiku prodavačů všeho možného, stejně tak jako úpalu či úžehu. Uděláme letmý, čtrnáctidenní výlet zemí orlů.

Národní park Thetit
Národní park Thetit

V současné době není do Albánie potřeba vízum, stačí pouze platný cestovní pas. Na hranicích by se měl vybírat vstupní poplatek 10 Euro, záleží asi na jakého narazíte celníka. Cesta pravidelnou linkou do Dubrovníku a pak místní dopravou přes Černou Horu je otázka 24 hodin, podle toho, kde chcete do Albánie vstoupit. Přechod v severní části je úchvatný co se týče střetu s naším stylem života. Z černohorské Podgorice prý jede jenom taxi,

Všudypřítomné bunkry
Všudypřítomné bunkry

cestou ale třeba stopnete místní autobusovou linku. Vlakové koleje směrem k hranici vedou z obou stran, jen přes tu hranici chybí. Přímo na přechodu vás nechají projet louží špinavé vody, desinfekce vozu. A jste tu! Uvidíte první bunkry, ve kterých je nacpané seno pro osly. Na kolejích stojí vyhořelý vlak, okolo pobíhají špinavé děti v šusťákách „Adidas“ a cesta je lemována neuvěřitelnou skládkou odpadků. Potkáváte jenom mercedesy všech typů a ročníků výroby. Sem tam je stavení, které se normálně vídá ve skanzenu a babka s hráběmi je snad ještě starší.

Výměna peněz na ulici
Výměna peněz na ulici

V příhraničním městě Koplik se klidně posaďte na zahrádku jedné z mnoha kaváren a nasávejte další a další drobné zážitky. Místo do banky vás policista pošle vyměnit peníze k vekslákovi a ten se s vámi i ochotně vyfotí. Majitel kavárny se při placení zeptá, zda umíte rusky nebo anglicky a jeho syn vše vyřídí v obou jazycích.

Národní park Thetit pohoří Prokletije na severu Albánie
Národní park Thetit pohoří Prokletije na severu Albánie

Zaplatíte a chcete vyrazit do blízkých hor nazývaných „Prokletije“, které v sobě skrývají národní park Thetit. Místní vás začnou zrazovat od vašeho úmyslu, nabízejí, že vás odvezou do Tirany nebo k moři. Důvod je prostý a ne nijak dramatický. Hory jsou divoké a nikdo kromě osamělých pastevců v nich nežije, cesty jsou špatné, pokud jsou. Nic něž skály a lesy tam není. Těžko chápou, že právě proto tam chceme. A tak mezi štíty, které jsou pár kilometrů od vás, se dostanete až druhý den. Cestou k nim se svezete traktorem na kupce nakosené trávy, jaký je možné vidět v Národním muzeu a nakonec třeba přespíte v muslimské rodině ve vesničce, kam zapomněli natáhnout asfalt. Do noci se dá lámanou angličtinou debatovat o závratných rozdílech v našich kulturách, politických situacích či zažitých zvycích. A že vás nikdo nepošle pryč? Nad dveřmi mají napsáno, jako i u nás na vesnicích: „host do domu, Bůh do domu“, ale s tím rozdílem, že můžete sedět do rána a stále budete vítán, obskakován a krmen lidmi, kteří vydělají stejně peněz za rok jako vy za měsíc.

Nejrozšířenější dopravní prostředek osob po Albánii
Nejrozšířenější dopravní prostředek osob po Albánii

Jak jinak, než prastarým mercedesem, se dostanete do hor. Překvapí vás jejich výška a když potom stojíte mezi pomalu tajícím sněhem a rozhlížíte se okolo, tak i jejich mohutnost a rozloha. Ano, je začátek července a v této výšce na severní stěně se stále drží sníh. Nadmořská výška pohoří Prokletije je od 750 m n.m. do 2649 m n.m., s nejvyšší horou Jezera, která je druhou nejvyšší horou v Albánii. Při tom pohledu si vzpomenete na slovenské Tatry a davy hlučných turistů proudících na Skalnaté pleso, kde po vás chtějí peníze i za to, že dýcháte. Tady jste za dva dny potkali pět pastevců a dvě stě ovcí. Voda je použitelná z jakéhokoli zdroje, lesní jahody už vám lezou krkem a na mobil jste si vzpomněli, až když vám večer vypadl odněkud z batohu.

Kůň – pomocník člověka
Kůň – pomocník člověka
Vše se v Albánii vozí na koních, ponících a oslech
Vše se v Albánii vozí na koních, ponících a oslech

Abych to zase nepřeháněl a nedělal z Albánie ráj na zemi. Ona cesta přes hory je vlastně vedlejší silnice spojující pár vesnic. Je v takovém stavu a tak pomalá, že pokud se někomu stane horší úraz, bude to problém. Ještě více na sever žijí kosovští Albánci, ke kterým se nehlásí ani Srbsko, ani Albánie a obě země s nimi mají problémy. Nebudeme ani zatajovat pohřešování několika českých turistů v tomto pohoří. Na druhou stranu kolik českých turistů se ztratí v Tatrách a složitě je hledá horská služba. Zde bohužel horská služba není a tím se celá věc snadno zkomplikuje.

Náměstí v Tiraně
Náměstí v Tiraně
Hlavní město Tirana
Hlavní město Tirana

Opustíme-li hory, kde by se dalo potulovat měsíce, dostaneme se na jedinou dobrou silnici propojující sever s hlavním městem a pobřežím. Při hledání spojení zjistíte, že vlaková doprava je sice levná ale bohužel jezdí jen jeden spoj denně a to tak kolem šesté hodiny ráno. Zato taxi je snad každé druhé auto. Chce to trochu ostražitosti a drzosti, aby vás cesta stála tolik co místní obyvatele. Silnice do Tirany je luxusní překvapení. Albánským asfaltem jsou dokonce vylity všechny velké bulváry v Paříži. Ještě si to užijete do přímořského letoviska Durrës, pak zase silnice odpovídají deseti letům zapomnění.

První z albánských riviér je ono zmiňované starobylé Durrës. Jedinou vadou na kráse je velikánský přístav v těsném sousedství pláží. Do pozdních hodin se ze všech stran line divoká balkánská dechovka a pod palmami posedávají cudně zahalené muslimky, ale i dívky v bikinkách, za kterými se ohlédnete, i když nechcete. Na konci pláže narazíte na oddychovou základnu KFOR a to molo pod vámi je opravdu z vytrhaných bunkrů naházených do moře, jsou zkrátka na každém kroku.

Stanování na Albánské riviéře
Stanování na Albánské riviéře

Ráno to chce vstát velmi brzy, pokud jste se rozhodli cestovat na jih vlakem. Staré české lokomotivy tahají dva druhy vagónů. První jsou nové, klimatizované, nezničené, koupené před časem v Německu. Druhé pamatují snad ještě válku, nemají okna a cestuje tu s vámi děda, co veze 200 pet lahví s kozím mlékem na trh. Může se stát, že lokomotiva nezvládne tři sta kilometrovou jízdu a před koncem vypoví službu. Průvodčí vás pošle po kolejích do stanice a dál se nestará. Šlapete ve vedru a usilovně přemýšlíte, jak to udělá ten děda s mlékem, když v tom zahouká opravený vlak a vy zbylých pět kilometrů dojedete ve stoje na lokomotivě.

Mořský bunkr – pravděpodobně na lodě nebo ponorky
Mořský bunkr – pravděpodobně na lodě nebo ponorky

Druhá albánská riviéra mezi městy Vlore a Sarandë je skoro ten ráj. Jako všude v Albánii i zde se k ní dostáváte přes hory, ale neposkvrněné pláže a absence turistů určitě za nějaké to trmácení místní dopravou stojí. Zdejší podnikatelé jsou si toho vědomi a ze všech sil se snaží o příliv turistů nabídkou hotelů a restaurací různého typu. Na silnici podél pobřeží do Sarandë, které se nazývá perla albánské riviéry, narazíte nejdříve na námořní pevnost z počátku 19. století, abyste hned za dalším mysem projeli těžce střeženou moderní námořní základnou. Město žije nočním životem, skoro si připadáte jako chudý příbuzný. Zkusíte tedy hotel a Balkán nezklame. Z původních 25 Euro za dva a noc je 15 Euro a majitel je samá ochota. Pokoj je klimatizovaný, teplá voda, satelit a čisto. Vzpomenete na hranice a jenom kroutíte hlavou. Jak je již patrné, Albánie je země kontrastů a turista se nestačí divit.

Ohridské jezero u hranic s Makedonií
Ohridské jezero u hranic s Makedonií

Ráno se opět dostanete do reality. Autobus jede v pět, pak až zase druhý den. Máte štěstí, že to hoteliér věděl. Osm hodin jízdy je určitě hrozně moc v poměru s ujetými kilometry, ale cestou snídáte, obědváte a hlavně překonáváte spousty pohoříček o velikosti našich Krkonoš. Dorazíte k makedonským hranicím, kde poprvé prší, ale opravdu jenom na pár minut. Ještě si dáte jedny hory, ve kterých je, jak jinak, pusto a překrásně, a vaše cesta se pomalu nachyluje ke konci. Ještě rybářská vesnička u Ohrindského jezera a pak napříč Albánií přes hlavní město Tiranë na hraniční přechod na severu země u města Shkodër do Černé hory. Ten se od toho, kterým jsme do země vstupovali, liší neuvěřitelně. U Koplik vstupujete do epicentra zvaného Albánie. Kdežto zde se pomalu přeléváte do možná dalšího člena Evropské unie a setkání s „albánským světem“ je pozvolné.

Hlavní třída ve Shkodër Vstupní a výstupní město Albánie – Shkodër Shkodër
Hlavní třída ve Shkodër Vstupní a výstupní město Albánie – Shkodër Shkodër
  • Albánská republika, hlavní město Tirana, rozloha: 28 748 km2, počet obyvatel 3 544 841.
  • Albánie je ze 70% muslimská země. Albánci jsou velmi nábožensky snášenliví.
  • Jazyk je hodně ovlivněn několika století Turecké nadvlády, takže budete rádi, že se naučíte „dobrý den a děkuji“. Jinak se lze s mladší generací domluvit anglicky a německy. Také jsme hojně používali ruce a nohy.
  • Celá zem je posetá bunkry, prý až milionem, které jí měly ochránit před nepřítelem. Po jejich výstavbě už Albánie s nikým nebojovala, ale výstavba jí přivedla na mizinu.
  • Enver Hoxha byl komunistický vládce a nikdo vám o něm nebude vyprávět.
  • Vyprávět budou, jak v roce 1996 vyrabovali armádní sklady a rok si plundrovali vlastní zem. Člověka, který je na tom zčásti podepsaný, si letos zvolili znovu za prezidenta.
  • Albánie je neuvěřitelně bohatá na nerostné suroviny, až to pochopí většina obyvatelstva, můžou se vyhoupnout mezi evropskou špičku.
  • To by znamenalo i to, že by si svým velmi kvalitním asfaltem opravili veškeré silnice, takže by po nich projely i jiná vozidla než jsou mercedesy.

Jeďte do Albánie dříve, než pochopí, že turista je pro ně výhodný zdroj příjmů, zažijete dobrodružství kousek od domova a hlavně za pár peněz.

19 komentářů u „Albánie – dobrodružství na dosah ruky“

  1. Díky…

    …za hezké čtení, přečetl jsem jedním dechem. Je ty fotky by to chtělo větší.
    Ale i tak ,jako agitačka na cestu do Albánie to sloužit může 😉

    Odpovědět
  2. Zupa!

    Ne, opravdu pěkný, akorát ty thubnaily po kliknutí na thubnaily byste mohli vyměnit za něco krapet většího 🙂

    Odpovědět
  3. Pěkné

    Proč teď sedím v práci? Honem balit a vyrazit!
    Škoda, ještě je zima, budu muset počkat 🙁

    Díky za inspiraci. Taky se tam chystám. Zajímá mě sever (od Vory po Monte Negro). Hlavně okolí Ohridského jezera a okolní hory. Plánuju tam výlet po stopách našich vojáků z období 1. svět.války.

    Odpovědět
  4. ..

    V Albanii jsem byl rok pre tim nez tam probehla minirevoluce a rozkradli sklady zbrani, cca 1995? To bylo asi naposledy kdy se dala videt Albanie (skoro)nezasahla zapadnim svetem a jeho vydobytky. Co sem slysel jak to tam je ted tak bych tam uz nikdy nejel, abych si nezkazil vzpominky na tu krasnou zemi.

    Priroda je tam opravdu excelenti, to nikde jinde po Evrope neuvidite. Kazdemu doporucuju. Problem se spanim venku neexistuje, privat byl za 5USD/osoba (tenkrat dolar za 26,-). Lidi velmi prijemni, na plazi jsme byli jenom my a stado ovci s pasakem. A dve dela namireny na Korfu 🙂
    Bunkry sou vsude, nekde i proti sobe, kejvani hlavy na znameni souhlasu znamena ne, tak jak jinde na jihu (nez nam to doslo tak to trosku trvalo). Pohledy jeste nedorazily, je to zhruba tech 10 let, bylo to letecky, uvidime, treba to dojde.
    Znami mi vykladali ze ted je to tam hrozny, kazdej turista je cil k obrani o penize, proste hruza.

    Kdyz jsme tam dojeli tak nas prekvapilo kolik je tam cizincu v mercedesech, pak nam doslo ze sou to mistni s (vetsinou)kradenejma autama z kterych se kolikrat nenamahaji sdelat SPZ. Vsichni troubi jak o zivot, je treba na sebe upozornit. V horach je to potrebny protoze silnice sou uzky a srazy nekolikasetmetrovy. Za tech 14 dni mam zazitku na dve knihy.

    Zaverem – doporucuji velmi. Ale byla lepsi doba na navstevu.

    Odpovědět
  5. Jo, taky jsem tam byl ještě před nepokoji. Tenkrát jsme za cca 5-6 tis. Kč pořídili měsíční cestu po celé Albánii včetně dopravy z čech a zpátky. Cestování pěšky, stopem, vlakem, autobusem….
    Vřele doporučuji národní park Logara při pobřeží mezi městy Vlore a Sarandë. Horské vrcholky vzdušnou čarou tak kilometr, dva od pobřeží, krásné prastaré borovice. Mimochodem, pobřeží mi připadalo nesrovnatelně hnusnější než hory či vnitrozemí.
    Dál údolí Drinu a národní park Lura, samozřejmě hory Prokletije ale také okolí Ohritského a Prespanského jezera (Pro Kamila – hezké pohoří je i Galičica na makedonské straně) a jižní zemědělské oblasti při hranici s Řeckem. A starobylé město Gjirocaster stojí za procourání.
    Jinak pozor na debaty o náboženství, v zemi jsou katolíci, pravoslavní i muslimové a občas se navzájem nemají zrovna moc v lásce.

    Odpovědět
    • Vltavín: díky za typ, ale mě by hlavně zajímala historie. Jelikož jsem teď dokončil knížku o našem kraji a v ní je docela dost a podrobně popsané vojenské tažení v Albánii, tak bych chtěl jít po stopách.
      Samozřejmě, že bych si program upravil i na místní poznávačku.
      A kdybych se úspěšně naklonoval, tak bych si ještě přibalil kolo a zajezdil v kopcích 🙂

      Odpovědět
  6. Jedu..

    Chystame se tam letos autem, pres Bosnu a Kosovo zpatky. Jsem mooc zvedav a tesim se. S tema turistama je to asi taky o tom jak clovek vystupuje. Loni jsme byli s zigulikem na Ukrajine a zigo fungovalo jako vstupenka do levnejsich tarifu 🙂

    Odpovědět
    • jedu..

      Žigulíkem jsem toho taky už dost najezdil naposled loni až na Sicílii, tam ale zigo fungovalo jako pojízdné muzeum a tento rok se s WV Sharanem vydáme na bálkán, všechno dělám obráceně.

      Odpovědět
  7. cesta

    mame naplanovanou cestu balkánem na letošek jsme se rozhodly pro rumunsko Bulharsko Řecko Albánie S¨rbsko ČH Chorvatsko a dom

    Odpovědět
    • cesta

      Stejně naplánovanou cestu mám i já s rodinou na letošní celej srpen (začneme v ČR- Balcarka, SR- slovenský a maďarský kras, příbuzný na východním Slovensku, H- Tokaj, RO- ještě nevím, BG- NP Pirin, Řecko- záhada pod Olympem, Athény, Peloponés-památky, moře, Albánie-mám trochu obavy, ale prý jezděj jen v Mercedesech, tak si snad našeho Sharana albánci nevšimnou, Černá hora-průjezd kaňonem Tary, BaH- Mostar, Chorvatsko- Makarska, Plitvická jezera, Slovinsko- Postojna jama, Rakousko- Dachštejn a domů) Doporučil bych Vám v ČH průjezd kaňonem řeky Morači-čistá a nepřípustná říčka mezi horama a průjezd tunýlkama, kostry aut a autobusů na dně kňonu a u cesty pomníčky. Doufám, že nás kaňon Tary stejně překvapí jako v roce 2004 Morača. Taky navštivte v Chorvatsku vodopády Skradinský buk a ve Slovinsku jeskyni-Škocjanské jame.

      Odpovědět
      • cesta

        ahojky, před týdnem jsme se vrátili z cesty po ČH….. kaňon Morači je o mnoho hezčí než celá Tara. Na Taře je ale krásný klenutý most z roku 1938 v místě, kde se od Tary odbočuje na pohoří Durmitor do Žabljaku… mimochodem je tam moc krásně.
        streten put:-)
        hanka

        Odpovědět
  8. Albánie

    Ahoj kolego.
    Trochu jsem Albánii poznal,mám tam několik dobrejch známejch. Plánuju cestu v roce 2007 s manželkou a dcerou. To Jonský moře je super. Žádná tlačenice,jezdili jsme smykem po pláži a nikde nikdo.Bunkry nám sloužily jako šatna,lidi super.

    Mgr. Milan Hřava
    728 953 768

    Odpovědět
    • albánie

      Ahoj kolego.
      Plánuji cestu do Albánie v roce 2007 (červen -červenec) s manželkou autem.
      Uvítám informace k cestě, případně někoho kdo by se k cestě přidal.

      Ing. Květoslav MALÝ

      Odpovědět
  9. Albánie na kole

    Do Albánie doporučuji jet co nejdříve, dokud je to tam tak, jak to je. Projeli jsme ji na kole z Tirany přes Elbasan, Gramsh,hory, Corovode,hory do Tepelene. Byli jsme úplně první, kdo ty hory na kole přejel. Někde jsme byli úlně první cizinci bůhví odkdy. Pak jsme ještě busem zajeli se “léčit” na 3 dny k moři u Vlory. Letěli jsme do Atén, busem do Tirany, z Vlory zase busem zpět do Atén. 19 dnů na cestě nás přišlo na 8-9000.-Kč/os. Do budoucna mě zajímá tato země i jako vodáka. Jeli jsme podle nádherných řek Vjose, Drino, a úplná bomba je kaňon nad Corovode na řece Osumi. Délka asi tak 6-11km, stěny kaňonu možná i přes 50m (kámen padá 3-4s) Někde je šířka tak 4-6m, jinde prfekt. místa na kempování.

    Odpovědět

Napsat komentář