Dojmy z poměrně důkladného testování Canonu EOS 5D.
Něco málo úvodem
Jak asi čtenáři Paladixu
zaregistrovali, užívám už delší dobu zrcadlovky Canon, nejprve 10D, nyní
20D. Zaměstnávám je velice tvrdě a mé nároky spíše stále narůstají. Proto
jsem velice uvítal možnost si po dobu cca jednoho týdne důkladně ověřit
v praxi i nový model EOS 5D s fullframe snímačem. Přístroj nám zapůjčila
firma Canon spolu s přídavným gripem a kvalitním objektivem EF 24-70mm f/2,8
L, k testům jsem přirozeně použil i své vlastní objektivy z L řady.
Předesílám, že tento článek je psán
z ryze praktického hlediska, nejde o typickou recenzi a v řadě míst
srovnávám s EOSem 20D, proto doporučuji podívat se i na mé starší komentáře
(viz související odkazy). Zájemcům o podrobný popis vlastností mohu
doporučit
recenzi na serveru Dpreview. Je sice v angličtině, což jazykově méně
vybavené asi nepotěší, ale v češtině zkrátka a dobře podobně obsáhlý popis
neexistuje.
Ještě předesílám, že se EOSem 5D zabývali i další členové redakce a v dohledné době se objeví i další příspěvky. Jak zjistíte, v některých ohledech se názory poněkud rozcházejí. Je to zcela normální, neboť EOS 5D skutečně není přístroj umožňující snadné černobílé soudy. Právě naopak, asi bychom mezi současnými DSLR nenašli přístroj, u kterého se mohou názory tak rozcházet…
Mechanické provedení a ovládání
EOS 5D se někdy označuje jako “20D na
steroidech”. Je v tom kus pravdy, ale úplně výstižné to podle mě není. Je
faktem, že řešení 5D má s 10D/20D společného hodně a jako uživatel těchto
přístrojů jsem se s “pětkou” skamarádil okamžitě. S těmi steroidy bych to
ale nepřeháněl, nárůst velikosti není zas tak velký. Nejviditelnější změnou
je jiný design a nárůst velikosti hranolu hledáčku, to je vidět dost. S tím
souvisí i další změna, kterou je absence vestavěného blesku. Mám-li být
upřímný, tak zrovna tohle se mi moc nelíbí a komentáře o profi zaměření těla
mi připadají jako výmluva. EOS 5D je mířen na podobnou klientelu jako EOS 5
v analogových časech a ten blesk měl, dokonce se zoomem. A faktem je, že
sice naprostou většinu zábleskové fotografie se stávajícím 20D dělám
s externím 580EX, nicméně případů, kdy zejména kvůli vyjasnění stínů něco
“bliknu” vestavěným bleskem není až tak málo, u 5D mi to popravdě řečeno
chybí.
Příjemný je zato větší displej na zadní
straně přístroje, to mi pro změnu, po seznámení se s 5D, teď trochu chybí u
20D. 🙁
Jinak je v ovládání asi
nejviditelnějším rozdílem odpadnutí motivových programů na otočném voliči,
zůstal pouze plně automatický “zelený režim”. V tomto případě mi to připadá
celkem logické, navíc se objevila příjemná inovace v podobě “custom režimu”
C. Velmi šikovné, nastavíte si cokoli chcete a pak v menu zvolíte “Register”
a nastavení se uloží pod C polohu voliče. V případě Canonu jde tak trochu o
návrat k tradici, pamětníci si možná vzpomenou na EOS 100, ke kterému
byl dodáván sešitek čarových kódů, které popisovaly různé kombinace a šlo je
nahrát jako předvolbu k jedné poloze otočného voliče. Dnes v době digitálů
to jde řešit daleko elegantněji a nemohu si odpustit poznámku, že by tato
funkce stála za ještě větší propracování. Osobně bych totiž na ovladači
nechal motivové programy všechny, ale všechny je udělal uživatelsky
modifikovatelné. Snad někdy příště…
Zpátky k mechanickému provedení. Pro
každého uživatele EOSu 10D a zejména 20D je 5D velmi blízký, provedení i
ovládání je skoro stejné. Samozřejmě se to týká jak kladů, tak i záporů. Za
klad pokládám velmi logické a rychlé ovládání. Prakticky cokoli jde nastavit
buď přímo anebo formou “stiskni tlačítko na horní straně přístroje a
následně se jedna veličina mění předním a druhá zadním kolečkem”. Neodpustím
si poznámku, že mi to osobně připadá ve většině případů rychlejší než přímá
volba, třeba přestavení ISO se dá udělat jednou rukou s přístrojem u oka a
podle mě je to pohodlnější než namačkání zdánlivě vhodnějším samostatným
tlačítkem u Nikonu, ale samozřejmě je to hlavně otázka zvyku.
Přístroj také výborně sedí v ruce,
osobně mimochodem vůbec nepokládám za nutné užívat přídavný vertikální grip,
při vertikální orientaci se mi skoro lépe fotí bez něj. Ale opět, je to věc
zvyku…
Bohužel jsou ale zachovány i určité
nectnosti. Za velkou chybu pokládám absenci údaje o ISO přímo na horním
displeji nebo v hledáčku, tohle mě fakt štve. Nadšen nejsem ani informacemi
v hledáčku jako takovými, on je totiž použitý displej pravděpodobně beze
změny převzat z 20D. Vzhledem k podstatně většímu hledáčku ovšem v 5D působí
mnohem drobněji a méně výrazně.
Poslední hodně diskutovanou otázkou je
to, že tělo 5D není důkladně utěsněno proti povětrnostním vlivům, prostě jde
opět o tělo z řady 10D/20D, nejde o příklon k profi řadě 1xx. Já bych to ale
až tak moc nedramatizoval, s 10D i 20D jsem fotil v dešti nebo třeba
v cákající vodě při výlovu rybníka a vše vydržel. Navíc z hlediska
kondenzace vlhkosti nemusí být lepší utěsnění jednoznačným přínosem,
ono se u výrobků vystavených povětří neříká náhodou, že “nejlepší těsnění je
díra”. Celkově sice absence “profi” utěsnění určitě není kladem a potěšila
by, ale nevnímám to jako extrémní problém.
Hledáček
Fullframe snímač v důsledku samozřejmě
vede k tomu, že je hledáček podstatně “větší” a přehlednější. Toto řada lidí
brala jako jeden z hlavních argumentů proti přístrojům s APS-C snímači, mě
to ale nikdy až tak moc nevadilo, a proto asi nedokážu pohled do hledáčku
“pětky” tolik ocenit. Každopádně ale své půvaby má. Dalším zdokonalením je
dostupnost několika výměnných matnic, může se to hodit, k testům ale
k dispozici nebyly. Méně mě potěšil menší displej v hledáčku, viz popis
v minulém odstavci.
AF systém
Jednou z nejvíc kontroverzních věcí u
EOSu 5D se jistě stane jeho AF systém. Popravdě řečeno mě docela nadchl,
naproti tomu redakčního kolegu Hlináka naprosto otrávil. Zajímavý rozpor,
že? Důvody se ale dají vysvětlit celkem logicky.
Nejprve k nedostatkům. Podstata
problému je v tom, že základních 9 bodů je doslova převzato z EOSu 20D. No,
nějaké drobné změny tam budou, AF u 5D je například trochu citlivější, ale
rozložení je stejné úplně. Háček je ale v tom, že snímač u 5D je podstatně
větší a tak jsou body převzaté z 20D soustředěné velmi výrazně kolem středu.
Takže pokud někdo fotí ze stativu nějakou propracovanou kompozici, tak může
snadno zjistit, že na motiv někde v zlatém řezu prostě není čím zaostřit.
Není co dodat, prostě to tak je.
A proč naopak mé nadšení? Inu, ony
zápory se mohou v jiné situaci stát i klady. A já jsem při mém focení
zvířat, kde jednak v průměru středové kompozice asi mírně převládají a za
druhé (to už nejen u zvířat) se často snažím o focení pohyblivých objektů,
kde mám velmi vysoké nároky na režim servo AF, zjistil, že za této situace
má rozložení bodů více kolem středu spíš výhodou. Zkrátka a dobře pokud
třeba chytnete racka za letu na středový bod a pak s ním táhnete, tak ho AF
systém u 5D drží daleko lépe než “řidší” body u 20D. Navíc přináší “pětka”
cenné zdokonalení – kolem středu je ještě 6 pomocných AF bodů, které opět
hodně zlepšují držení objektu v servo AF režimu. Celkem je tedy AF 15ti
bodový. Osobně mohu zcela objektivně říci, že při akčním focení si stojí 5D
o hodně lépe než (přitom vůbec ne špatný) 20D a v některých ohledech
(zejména za hodně slabého osvětlení) by měl dokonce překonat i topmodely
1Dxx. Za dobrých světelných podmínek je ale AF systém u 1Dxx přece jen
v servo režimu pořád znatelně rychlejší, rozdíl se ale zmenšil.
Takže jednoznačný závěr tato kapitola
nemá, každý si musí vybrat, jsou-li pro něj vážnější argumenty pro anebo
proti.
Měření expozice
Stejně jako u předchozích modelů máme
k dispozici integrální měření se zvýhodněným středem, selektivní měření (cca
8% hledáčku) a přirozeně i 35ti segmentové. Nově je doplněno i bodové
měření, které měří 3,5% plochy. Přidání bodového měření je určitě kladem i
když se netajím s názorem, že se jeho význam někdy přehání a docela rád bych
věděl, kolik procent lidí, kritizujících Canon za to, že většina modelů má
pouze selektivní měření, pravé bodové měření opravdu užívá. Podotýkám, že
toto není narážka jen na příznivce Nikonu, naprosto stejné dohady tu byly už
před cca 10ti lety v analogové éře mezi příznivci Pentaxu MZ-5 a tehdejšího
EOSu 50, pamatujete?
Jinak ale samozřejmě v třídě EOSu 5D by už absence spot režimu byla trochu
ostudou a je dobře, že si to u Canonu uvědomili.
Nejčastěji užívané bude ale jistě
vícesegmentové měření. Počet segmentů je sice stejný jako u 10D a 20D, ale
opět platí, že už jen kvůli jinému rozložení AF bodů se určitě musel
algoritmus vyhodnocení trochu změnit. Trochu odbočím – uvědomte si prosím,
že u moderních typů měření s 6, 15, 35 či třeba dokonce více než
tisícem bodů se neměří přímo, rozhodující je algoritmus vyhodnocení. Čidlo
pouze řekne, že na různých místech je nějaká hodnota jasu (u některých
Nikonů dokonce rozloženě na jednotlivé barevné kanály), pak ale následuje
VELMI složité vyhodnocení. To většinou užívá jakési databáze typických
motivů, které se přístroj snaží rozlišit i s využitím informací o aktivním
ostřícím bodu, polohového čidla atd. A výsledek záleží právě na tomto
algoritmu, rozhodně ne na počtu bodů, příliš komplikované systémy jsou
dokonce někdy k chybám náchylnější.
Při mých testech se měření u 5D chovalo
celkem “mravně”, nepozoroval jsem chyby ani při fotkách na sněhu. Myslím si,
že velké problémy nenastanou téměř nikdy. Podle některých komentářů by mělo
být proti 20D měření o něco spolehlivější, moje zkoušení 5D ale bylo příliš
krátké na to, abych to mohl potvrdit nebo vyvrátit.
Měření záblesku je osvědčené E-TTL II,
nenašel jsem tu nic nového, ale popravdě ani není k inovacím důvod.
Závěrka, rychlost, sekvence, objem dat
EOS 5D užívá klasickou štěrbinovou
závěrku s nejkratším časem 1/8000s (naprosto bez námitek) a synchročasem
1/200s (nejde o úplnou špičku, ale podle mě je to hodnota zcela vyhovující,
navíc je samozřejmě podporována HSS synchronizace). Zvuk závěrky je
příjemnější a zatlumenější, než u velmi “ostrého” zvuku 20D.
Přístroj je schopen sériového snímání
rychlostí 3 obr./s, což je sice s ohledem na velké rozlišení slušné, ale
přeci jen je to pokles proti 20D. Výhodou je ale větší buffer, v JPG by měla
být zaručena sekvence 60 snímků, u RAW pak 17. Při snímání do JPG je
EOS 20D zejména s rychlou kartou srovnatelný, ale v RAW si 5D stojí velmi
citelně lépe…
Dost depresivní je ale objem dat. Pozor, toto není kritika, komprese RAW formátu i další nastavení jsou udělaná
dobře, ale o víc než 50% větší rozlišení je prostě cítit. Takže soubor v RAW
má 12-15 MB a na kartu 1 GB se jich vejde pouze cca 60 (reálně spíš cca 70,
přístroj počítá raději s horším výsledkem komprese) a o kombinaci RAW i JPG
se raději nesnažte (jen cca 45 snímků na 1 GB). Naroste i trvání konverze na PC, opět celkem lineárně,
takže nějaká velká denní várka v řádu stovek snímků, kterou u 20D počítač
chroupal klidně 3 hodiny skočí na stejném stroji na 4-5 hodin… Navíc, jak jsem zmínil o větu dříve, možnost focení zároveň do RAW i JPG, která umožní tuto masovou konverzi odbourat zcela, je s ohledem na místo na paměťové karty použitelná jen dost problematicky. Co dodat,
nárůst rozlišení prostě není zadarmo, je se s tím nutno smířit. Samozřejmě
by šlo fotit přímo do JPG, možností nastavení je až dost, ale přeci jen zrovna
u tohoto přístroje bude asi RAW požadováno v naprosté většině případů.
Napájení
Opět lze stručně konstatovat, že
s napájením není problém, výdrž baterie je víc než dostatečná, cca 800
snímků na jedno nabití. Za velký klad pokládám to, že si Canon nevymýšlí
žádné komplikace a akumulátor je stejný a záměnný s tím, který byl u EOS 10D, 300D, 20D (a snad i staršího D60), nehledě k tomu, že stejný akumulátor užívá Canon i
v některých videokamerách, totožné jsou i nabíječky. Pominu-li řadu 1xx
s velkými NiMH akupacky, tak je výjimkou v řadě Canon EOS pouze 350D, ale
ten má akumulátor pro změnu shodný s jinou řadou videokamer a některými
digikompakty PowerShot, opět nic speciálního. Ve srovnání s “inovací” u
poslední novinky od konkurence je to velmi seriózní přístup k zákazníkovi…
Stejně jako u 20D je dostupný i
přídavný grip s prostorem na 2 lithiové baterie a případně i na pouzdro s 6ti
AA články (pro test bohužel nebylo k dispozici). Grip přirozeně obsahuje i
vertikální spoušť a další prvky obvyklé u tohoto doplňku. Bohužel není
s předchozími modely záměnný, rozměry těla se poněkud liší.
Obrazová kvalita
EF 17-40mm f/4 L – 17mm, clona 11, celý snímek (cca 5 MB) |
EF 17-40mm f/4 L – 28mm, clona 8, celý snímek (cca 5 MB) |
EF 100-400mm f/4,5-5,6 IS L – 100mm, clona 9, celý snímek (cca 5 MB) |
Nechci se pouštět do detailních
rozborů, nebyl na ně čas a navíc si myslím, že suplovat testy z Dpreview je
celkem zbytečné. Zaměřil jsem se spíše na praktické otázky, specializované
testovací snímky jsem pořizoval pouze kvůli posouzení často debatovaných
problémů s rohy u fullframe snímače.
Nejprve k obecným údajům – rozlišení je
12,8 megapixelů, výsledný soubor je 4368×2912 pixelů. To je v každém letáku,
ale co to znamená v praxi? Nárůst velikosti proti EOSu 10D a proti
amatérským přístrojům s klasickým 6,1 MPix CCD (užívá Minolta, Pentax i
Nikon) je více než 100%, při přepočtu na tiskové rozlišení 300dpi dostaneme
u 5D hodnotu 37×24,6cm, u 10D pak 26×17,3cm. Nedá se popřít, že to už je
citelný rozdíl, u 5D jsme zkrátka a dobře na dvojnásobné ploše. Proti
8,2 MPix EOSu 20D či 350D je rozdíl sice menší, ale pořád to dělá více než
50% nárůstu plochy, rozdíl je větší, než při přechodu z 10D na 20D.
Pozor! Nezapomeňte, že nárůstem plochy o 50% je míněno opravdu zvětšení plochy a ta jaksi roste s druhou mocninou… Přirozeně ale vezmeme-li rozlišení horizontální či vertikální, tak není nárůst tak výrazný. Názorně to ilustruje následující obrázek, který ilustruje rozdíl ve velikosti výstupu na papír v případě, že bude u všech přístroju použito stejné tiskové rozlišení. Jen dodávám, že rozlišení Nikonu D2X je prakticky stejné jako u 5D, přístroje Minolta, Pentax a Nikony D100, D70 a D50 se zas liší jen minimálně od EOSu 10D, proto jsem obrázek nekomplikoval.
Jak vidíte, rozdíl mezi přístroji se “sousedním” rozlišením není až tak velký, ale proti starším typům už to patrné je. A důležité je, že se jedná o reálný
nárůst kvality, hustota buněk snímače je proti 20D dokonce o něco menší, proto se dá
ze snímku opravdu podobný přínos dostat. Navíc se zdá, že Canon u 5D použil
podobně jako u profimodelů řady 1Dxx slabší antialias filtr, což sice
poněkud zvyšuje riziko vzniku moiré a poněkud komplikuje redukci šumu, ale
snímek je zato lepší v ostrosti. Musím říci, že když jsem po prvním focení
v pražské zoo viděl výsledky, tak jsem byl až zaskočen, o kolik lépe vypadá
výsledek než u mé 20D. Skoro jsem si svůj přístroj znechutil. Na druhé
straně se ale nedá říci, že by na tom byl fullframe snímač s větší buňkou
výrazně lépe v šumu. Při ISO 3200 mi dokonce připadá výsledek z 5D skoro
horší než z 20D, to může být i zpracováním, ale lepší zkrátka není. Je to
ale asi opravdu důsledek trochu jinak pojatého filtru před čipem a asi i
algoritmu zpracování dat z něj. Navíc je 20D velmi povedený
přístroj…
Co se týče široce rozebírané kvality
v rozích, tak se mi nezdá špatná. Při testu jsem měl zapůjčený objektiv
EF 24-70mm f/2,8 L a pak mé vlastní EF 17-40mm f/4 L a EF 100-400mm f/4,5-5,6 IS L. U
všech se samozřejmě dá jistý pokles směrem do rohu nalézt, ale není to nijak
tragické, snažím se to ilustrovat na připojené ukázce. Ani s aberací jsem
moc nezápasil. Záleží samozřejmě na motivu, pokud budete chtít mít dokonale
ostrý objekt v levém dolním rohu (už jsem takovou a pěknou kompozici viděl,
není míněno ironicky), tak jisté omezení bude, ale u naprosté většiny motivů
budete spokojeni. Přikládám několik ilustračních záběrů. Jak vidno, tak
nejhůře dopadl snímek z EF 100-400mm f/4,5-5,6 IS L při f/9 a ohnisku 100mm, ale je nutno
doplnit, že jsem v rámci objektivity vybral roh, kde je vidět jemná síť na
okně, kdybych vzal druhý roh s prostou střechou, tak bude rozdíl patrný
výrazně méně. U snímků při ohniscích 17 a 28mm ze zbývajících zoomů je
rozdíl mezi středem a kraji snímků podstatně menší. Za pozornost stojí i
porovnání úhlů záběru, 28mm u EOSu 5D totiž poměrně přesně odpovídá tomu, co
bychom dostali při 17mm na EOS 20D. Rozdíl je dost patrný… Každopádně ale volba mezi fullframe a APS-C formátem snímače není jednoznačná a zasluhuje si celý odstavec…
K ukázkovým snímkům ještě několik technických poznámek. Snímky jsou pořízeny tak, jak normálně užívám fotopřístroj, opravdu se nehodlám zabývat laboratorními testy. V praxi tedy jde o snímky do formátu RAW, zkonvertované do JPG s vysokým rozlišením a minimální kompresí v programu Canon DPP 2.03 pro MAC s implicitními parametry konverze a následně lehce doostřeny v Photoshop Elements 3 pro MAC. Není použito žádné odstranění vinětace, doostření je pouze plošné, tedy nic specifického.
V předchozím odstavci i v obrázcích se snažím o pokud možno objektivní ukázky, nyní mi ale prosím dovolte trochu zcela “subjektivně-neobjektivního” komentáře. Nemohu ale
popřít, že mě obrazová kvalita “pětky” docela nadchla. Ono se to nedá nějak přesně popsat,
ale dojem je proti 20D především tak nějak průzračnější. Důvodů může být víc, ale kromě již zmíněné modifikace antialias filtru bude zřejmě hrát roli velký “řidší” snímač sám o sobě. Toto
by bylo na samostatný článek, příčiny se dají celkem tušit, každopádně si
ale za názorem, že celková obrazová kvalita EOSu 5D je vynikající a řekl
bych že při praktickém focení je výsledek ještě lepší, než by se zdálo
z různých testů.
Pelikáni kadeřaví (ohnisko 250mm, clona 10) |
Fullframe nebo APS-C?
Ve své podstatě velmi těžká otázka.
Samozřejmě jsou celkem bez debaty technická fakta – mám-li k dispozici
podstatně větší plochu, tak na ni dostanu buď podstatně více bodů při stejné
hustotě anebo při stejném počtu bodů mohou být větší, což umožňuje získat
lepší parametry. Na těchto principech se asi nezmění nikdy nic. Jiná otázka
ale je ekonomika výroby a výsledná cena v kombinaci s otázkou, zda nejsem na
menším snímači APS-C schopen získat kvalitu řekněme dostatečnou za podstatně
nižší cenu. U DSLR pro širokou veřejnost je odpověď přirozeně kladná,
parametry menších snímačů jsou víc než slušné. Co ale nároční amatéři a
profifotografové? Tady je to řekněme tak napůl, i v této kategorii hodně
lidem stačí parametry přístrojů jako EOS 20D, Nikon D2X a nový D200
pak posouvají možnosti přístrojů s APS-C snímači ještě o kus výše (vynechme
teď otázky šumu při vyšších ISO). Na druhé straně se ovšem nedá popřít, že
současný topmodel Canonu EOS 1Ds Mark II má rozlišení proti D2X či EOSu 5D ještě o skoro 40% vyšší a není vyloučen další nárůst, již nyní se spekuluje o
jeho nástupci s rozlišením přes 20 MPix…
Nicméně objektivně vzato čistě
z hlediska obrazové kvality snímače je počet uživatelů, pro které jsou
možnosti APS-C snímačů nedostatečné, poměrně malý. Jak je to ale z hlediska
objektivů?
Opět složité. Jednoduše řečeno, u APS-C
snímače vystačíme s menším obrazovým polem, což je (teoreticky) jednodušší
při konstrukci specializovaného objektivu. Při použití objektivu
konstruovaného na kinofilm pak pro změnu vlastně “odřízneme” rohy a užíváme
pouze střed, kde bývá kvalita optimální. Ale nic není tak prosté a takto
optimálně se situace jeví pouze u snímačů s relativně malým rozlišením,
řekněme 6, s přimhouřením oka i 8 MPix. U snímačů s velkým rozlišením ale
pro změnu narůstají (a to tak, že dost) nároky na rozlišovací schopnost,
s horší optikou prostě například snímač s vysokým rozlišením, jako je například ten v Nikonu D2X, nemáte šanci plně využít!
Z tohoto ohledu se mi jeví jako poněkud nesmyslné formulace u řady
recenzí fullframe Canonů ve smyslu “nutná vysoce kvalitní a drahá optika”.
Stačí se podívat do nabídky Nikonu, špičkový objektiv 17-55mm f/2,8 optimální pro
špičkový APS-C jako D2X také není právě levný. A lepší to nebude přirozeně ani u Canonu! V případě, že se opravdu potvrdí šeptanda o nástupci EOS 20D s cca 11 MPix rozlišením, tak budou nároky vysoké úplně stejně…
Z hlediska výhod a nevýhod fullframe
proti APS-C při vlastním focení toho bylo napsáno už dost. FF má své výhody
se širokoúhlými skly, menší snímač zase zdánlivě prodlužuje teleobjektivy,
v praxi se dá ale o obojím polemizovat a záleží spíše na individuálních
preferencích daného fotografa. To samé se týká faktu, že FF umožňuje lépe
pracovat s hloubkou ostrosti a víc rozostřit pozadí – pro někoho to bude
obrovská výhoda, někomu to bude spíš vadit.
Za asi jedinou jasnou výhodu FF si
dovolím označit to, že jsou pro něj dostupné některé objektivy, které na
APS-C zkrátka nejsou. Na mysli mám především pevná skla s velmi vysokou
světelností, na APS-C prostě objektiv 85mm (myslím ekvivalent 35mm) se
světelností 1,8 či dokonce 1,2 neseženete, zrovna tak je bez šance 24 a 35mm
f/1,4, s náhradou klasické “padesátky” to také není slavné (ekvivalentem je pouze Sigma 30mm f/1,4). A otevřeně řečeno s ohledem na to, že nejde o příliš masově
užívaná skla, jsem z hlediska rozšíření produkce trochu skeptický… No a v neposlední řadě je
samozřejmě fullframe výhodou pro každého, kdo vlastní větší počet
dražších skel pro kinofilm.
Celkové hodnocení
Myslím si, že není nutno nijak
debatovat o tom, zda je EOS 5D kvalitní přístroj. Samozřejmě je a klidně si
dovolím napsat, že ve své cenové třídě je z hlediska obrazové kvality na
trhu jasná jednička. V tomto parametru lepší je pouze Canon EOS 1Ds Mark II za podstatně vyšší cenu,
zhruba rovnocenný je pak Nikon D2X, který je ale také o dost dražší.
Na druhé straně se ale nedá
přehlédnout, že některé věci určitě mohly být vyřešeny lépe, třeba rozložení
AF bodů nebo displej v hledáčku.
A vůbec nejtěžší je pak posouzení, komu
se nárůst obrazové kvality a fullframe snímač obecně vyplatí. Přiznám se, že
sám nevím. Kvalita snímků je výborná, ale ne vždy se využije, naproti tomu
mnohem vyšší nároky na paměťové karty a další věci jsou obecné. Cena
přístroje také není nejnižší, na druhé straně ale není ani nijak vyloženě
nedosažitelná a postupně navíc zvolna klesá.
EOS 5D prostě není přístroj pro
každého, někomu vyhoví skvěle, pro jiného uživatele může být praktičtější
například rychlý EOS 1D Mark II i přes menší rozlišení, pro někoho dalšího pak
bude podobný přístroj zcela zbytečný. S ohledem na cenu je pak určitě nutno
vnímat jako konkurenta i nový Nikon D200.
Pokud ale při vašem focení vnímáte jako
prioritu špičkovou kvalitu obrazu a třeba ještě navíc umíte využít práci
s malou hloubkou ostrosti a další věci, pak neváhejte a začněte na EOS 5D
šetřit. Rozhodně bych ale nedoporučil nákup někomu nezkušenému jen na
základě “megapixelového okouzlení” či kvůli jiným marketingovým heslům, to
by mohlo vést spíše k zklamání.
A nakonec již ještě malý pozdrav a tak trochu přání do nového roku…Fotka je
sice taky z 5D, ale tentokrát v ní žádné zásadní testovací úmysly nehledejte. 🙂
Autofocus
Tvemu nadseni z AF moc nerozumim. Kamarad si 5D koupil, testoval jsem ji s mou 1D mark II a rozdil byl OBROVSKY ve prospech 1D, a to hlavne za slabsiho osvetleni … jak jsi prisel na to, ze by mela byt “v nekterych ohledech lepsi”, nez u 1Decka? mas nejaky odkaz na recenzi, kde by toto tvrzeni vysvetlovali? diky Honza…
autofocus
O rychlosti není debata, to tam ostatně píšu. S tou citlivostí to ale pravda je – i podle oficiálních údajů u Canonu je AF u 5D funkční již od osvětlení o 0,5EV nižší. A drobných námitek proti AF u 1Dxx za slabšího osvětlení se najde až dost, stačí si projít zahraniční fóra.
Ale jinak si stojím za formulací z článku – v celkovém pohledu bez vytržení jednotlivých vlastností z kontextu AF u 5D je zdokonalen proti 20D a k řadě 1 se poněkud PŘIBLÍŽIL, nikoli vyrovnal.
Jinak já sám s mými velmi vyhraněnými požadavky na servo AF bych asi upřednostnil 1DII taky, ale 90% uživatelů (ne-li víc) nebude mít s rychlostí 5D problém, ona většina fotografů nevyužije ani 20D :-)))
autofocus
Jasne, fora jsem cetl. Problem je v tom, ze ten fotak mam (asi mam stesti na neposkozeny kus) a AF mi funguje bez problemu, takze se forum trosku smeju, pokud to nejsou fora na nejakem reklamace.canon.cz :o))) . Mel jsem moznost srovnani s D2H, 5D a vsem APS-C canonum a AF je u jednicky je nesrovantelny s nicym vyse zminenym, jedina vaznejsi konkurence je MultiCam 2000 od nikonu, ta je presna, ale pomalejsi. Oficialne mozna Canon uvadi vyssi citlivost u 5D, ale ja mel se stejnym sklem (70-200/2.8 IS USM) na stejne scene ve stejnou chvili zkusenost presne opacnou :o)
jinak tvuj clanek se mi libi a davam ti za pravdu, ze fullframe je vec osobnich preferenci, nikoli vyhoda. lezi mi tu na stole pujcena 1Ds mk2 a moje 1D mk2, v patek jdu fotit interier hospody a jdu s !deckem, protoze nehodlam resit neostrost v rozich, nebo vinetaci … a to s objektivem 16-35 :-((((( docela me zarazi, proc o techto docela vyznamnych problemech digitalniho FF nikdo nepise.
autofocus
Vinetace byla je a bude a v dobach analogu to take nikdo ani neresil. Skoda, interiery se foti stejne na vysokou clonu, kde se uz vinetace defacto neprojevuje, vcetne rohu (kdyztak photoshop dokaze napravit). Takovy to mohl byt pekny interier naplno s 16 mm 🙂 V interieru je kazdy mm drahy, take obcas fotim interiery a proto jsem dal prednost FF pred crop 1,3 ac za stejnou cenu.
autofocus
dovolim si malou odpoved
1) 20mm staci, snizi zkresleni, kdyz si das bacha, nemusis ani sw rovnat linie.
2) s 8mpix delas s 50% objemem dat.
3) i kdyz 16-35 zaclonis, nikdy nedosahnes stejne ostrosti v rozich a uprostred.
1.3x crop mi prijde nejlepsi kompromis, ale je nutno investovat do sirsich skel … mozna 14tka Canon?? … 16-35me kvalitou moc nepresvedcuje 🙁
autofocus
Jasne, ale pri 16/17 mm je tam rezerva, 14 mm sklo je uz dost drahe a to co umi PS napriklad s PTLENS, ze naprosto odstrani zkresleni skel na zaklade vypoctu ke konkretnim ohniskovym vzdalenostem i kontretnim objektivem je fakt uzasne. S narustem dat je to samozrejme pravda, ale zase je fotka o 50% kvalitnejsi. Testu 16-35 vs 17-40 uz bylo dost, ale stejne na foceni interieru oproti reportazi se me zda stale 17-40 lepsi volbou, s kterou jsem sokojeny i na FF. Tam s ostrosti problem nemam i na 17 mm (samozrejme neni 100%, ale hodne hodne slusne rohy pri zacloneni). Take jsem nekde cetl, ze by nakonec Canon mohl zustat u dvou formatu 1× a 1,6×, ale to je ve hvezdach 🙂 Jinak samozrejme na sport je volba 1,3× popr. 1,6× lepsi.
autofocus
Jasne, nicmene rezervu nepotrebuji, jen na orez pri rovnani, ale o tom uz byla rec :o)
14tka je skutecne mastna a ja se rozhodl resit sirokac definitivne vyberem dobreho kusu Sigmy 12-24, ktery na 1.3cropu je obdoba 16-35 na FF s horsi svetelnosti. Testoval jsem ji v “laboratornich podminkach” i v “real life” situacich a nemuzu si ji vynachvalit…resp. z dostupnych objektivu se jevi co do zkresleni a chromaticke vady dokonce lepsi, nez 16-35, nebo 17-40. ostrost ve stredu je super, v rozich je relativne spatna, ale co od kusu jina, takze budu dlouho prebirat :o)) Kazdopadne je to extremni ohnisko a vsude ji sebou tahat nehodlam, jsem spokojen po vsech strankach s kombinaci 24–70/2.8 a 70-200/2.8 IS + 1.4extender II.
Myslim, ze se Sigmou 12-24 (opakuji dobreho kusu) se dost vyrazne stahuje nevyhoda cropu pri sirsim ohnisku a naopak porad tu mame prodluzovaci faktor pri stejne svetelnosti a to je pro mne dost dulezite :o)
autofocus
Až na to, že Sigma 12-24 zooooufale pomalu ostří (navzdory HSM), tady je dvojka 17-40 a 16-35 od Canonu nepřekonatelná (i ve srovnání třeba s Nikkorem 17-55 DX).
autofocus
Já teda co jsem měl možnost srovnání, tak MultiCam 2000 v Nikonu D2x je za slabého osvětlení o něco rychlejší. Ostatně se to dalo čekat, je to novinka, narozdíl od AF v 1D řadě. Jinak největší rozdíl mezi 5D a 1D Mk II je v servu, kde je 1D sleduje objekt mnohem lépe. Taky má jen na to vyčleněný speciální 33 MHz procesor.
Ještě bych dodal ke cti 5D, že má výrazně lepší spoušť jak 20D. U 20D je chod spouště hrozně dlouhý a výrazné cvaknutí na konci je nepříjemné. Nebyl jsem nikdy schopen odhadnout, kdy vlastně dojde k expozici. 5D se spouští z jedničkové řady je na tom mnohem lépe.
autofocus
Díky za postřehy. Musím ale říct, že já jsem si například rozdílu ve spoušti 20D a 5D ani nevšiml, ač jsem je chvílemi přímo střídal. Zjevně je každý vysazený na jiný detail :-)))
autofocus
MultiCam 2000 je co pamatuji uz v D2H, takze bych nerekl, ze je vyrazne novejsi, nez AF v 1D. Co jsem mel moznost srovnavat s 2.8 skly, kde i Canon chodi krizove, tak mi vysel lip Canon … (oproti tomu vyhoda nikonu je, ze chodi krizove na prostrednich 7 bodu az do f/5.6), tak mi vysel celkem jednoznacne lip Canon, pokud jsi porovnaval s 17-40, nebo 70-200/4, tak verim, ze je na tom lip nikon…
autofocus
S spousti jsem si take vsiml hned po prvnim namacknuti ! Oproti 350D, na kterou jsem byl zvykly. Kamaradovi jsem objednaval grip na 20D a udivilo me, ze ma take spoust, jako 350D. Pak jsem zjistil, ze obe spouste jsou jako u 350D, uz jsem si myslel, ze je vadny grip. Takze dalsi odlisnost. Ta u 5D je prijemejsi.
K zaostrovacim bodum
Take me pri cteni prvniho clanku/popisu v dobe uvedeni zarazilo umisteni bodů blize ke stredu, skoro me to odradilo od koupi, ale po cca 2 mesicich musim take konstatovat, ze je to spise vyhodou. Navic v dobach jednobodovych AF si “nikdo nestezoval”. Pri foceni na vysku se mi casto stavalo s 350D/300D i analogovou 300, ze zaostril na spodni bod, a stred byl mazly a zase na stredovy bod nevychazel foceny objekt (treba u zvirat z nizsi vysky). Mimochodem stejna situace je i u 1D vs 1Ds viz.: http://fotosalek.humlnet.cz/zaostrovaci_body.jpg , takze se asi zmena dit nebude, protoze CMOS zaostrovaci senzor by se musel zvetsit.
k zaostrovacim bodum
O 5D vážně uvažuju, ale musím říct, že příliš úzké rozmístění AF bodů je zatím hlavní věc, která mě odrazuje. Praštilo mě to do oka hned když jsem viděl první obrázek hledáčku a měl jsem 5D jednou asi 20 min v ruce s nasazenou 17-40 a přesně se mi stávalo, že i při aktivním krajním bodu jsem musel: posunout – namáčknout – přesunout zpět a exponovat.. Jako za starých časů jednoho AF bodu 🙂 Neřeším jestli budu mít AF bodů 9, 11, 16 nebo kolik, ale přál bych si, abych mohl zvolit kompozici – výřez, zvolit příslušný AF bod a exponovat, bez šíbování foťákem se zaretovaným zaostřením. Navíc podotýkám, že jsem spíše “wide angle man”.
Můj problém je, že ač min. 15 let uživatel Nikonu, nemám v současné době žádnou “kotvu” v podobě funkčních a kompatibilních skel a jiného příslušenství. Kdybych měl doma několik canoních skel, už by asi byla 5D doma. Ale takhle nemůžu neváhat taky nad D200 (ač se píše, že to nejsou přímí konkurenti, pro mě každopádně ano). Tu jsem měl krátce v ruce a rozmístění AF bodů přesně ve zlatých řezech se mi velmi zamlouvalo, a rychle jsem přišel na chuť i té pomocné síti v hledáčku – určitě člověk bude rovnat menší počet bezděky nakloněných horizontů… Rozmístění AF není samozřejmě hlavní kriterium, ale v tom u mě D200 jednoznačně vítězí, byť celkově je to zatím cca 70:30 pro 5D 🙂
APS-C v. FF
Pěkně napsaný článek – je rozhodně zajímavé si přečíst názory někoho, kdo aparát sám vyzkoušel a jeho vlastnosti může porovnat s jinými přístroji a nejedná se pouze o porovnání tabulkovýh údajů.
Mám jenom ještě poznámku k APS-C a FF formatu. Zajímavé srovnání má Bob Atkins. Vyplývá z něho, že, alespoň “tabulkově” je pro řekněme wildlife photo, kde využíváte crop-faktoru, výhodnější APS-C (Canon 20D či dokonce 350D). Tím myslím skutečně tabulkově – pokud se na stejný “formát” ořízne snímek z 5D, tak se v podstatě “degraduje” foťák na 5 Mp.
To samozřejmě není proti tomuto článku, naopak je to v souladu, uvádím jenom pro doplnění zajímavého odkazu.
aps-c v. ff
To máš těžký… Bylo to vidět už při testech v zoo – jednou mám brkoslava jen uprostřed políčka a je jasné, že u 20D by vyšel lépe, pak zas u něčeho jsem zcela vyplnil políčko už při asi 250mm… Navíc nefotím JEN zvířata a u krajiny vnímám FF a navíc slušné rozlišení jako velký klad. Prostě je to vždy něco za něco a popravdě právě tímto směrem jsem cílil recenzi – chtěl bych, aby se aspoň někdo zamyslel a zkusil se oprostit od těch obvyklých zjednodušení ve srovnávání APS-C/FF a spíš snažil vybírat podle individuálních požadavků.
aps-c v. ff
Ano, uplný souhlas! Myslím, že tak i Tvůj článek vyzněl.
FF
Vždyť je úplně jedno co člověk má. “Výhoda” FF spočívá v původní velikosti políčka a v tom že “naplno využije objektiv” (u shiftovacích objektivů to je ještě důležitější) to je ale asi všechno, navíc to je smrťák pro skoro všechna dostupná skla. Pokud je objektiv konstruovaný na crop f. 1,5(1,6) tak je to asi ta nejlepší současná varianta, protože úhel dopadu světla na čip ještě nemá výrazný vliv na snímek a přitom velikost buňky je zatím ještě dost velká aby se šum udržel v přijatelném mezích. Prostě pokud člověk používá klasický objektiv tak ho “nevyužívá naplno” to je celý důvod proč se to neustále řeší. Nezdá se mi tvrzení že 80-90% lidí tohle nebo támhleto nevyužije, protože když někdo dá za takovou věc sto tisíc tak VÍ proč. Takoví, kteří využijí 1% možností si kupují EOS350D,D70 a podobné modely i když i těm možná křivdím, protože u některých lidí jsou finance přece jen ten nejdůležitější crop faktor 🙂
bota jmenem 5D
Domnivam se, ze stejnym cenovym polozenim 5D a 1D Mark II si Canon zpusobi problemy v prodejnosti tohoto modelu. Co a neni podstatne jsou polemiky, spise co by dany model mel mit za dane penize. A tady je co porovnavat. Chybi grip, jen 9 zon, nizsi rychlost sekvence atd., A DULEZITE vydrz baterii!!!. Proti tomu stoji jen jedno (+): FF
Pokud bude cena polozena jinde ( rekneme 60k pro 5D ), lze uvazovat o koupi a ozelet “podstatne”. Jinak se domnivam, ze jasny favorit je 1D Mark II.
Nehanim 5D proto, ze fotim s 1DMarkII, ale take jsem mel moznost s 5D nejaky den fotit a v nicem mne nepresvedcil … jit do koupe tohoto modelu.
bota jmenem 5d
Dost sporný příspěvek a navíc s chybami, viz třeba ta výdrž – u 5D s externím gripem do něj dáte baterky 2, které vydrží nějakých 1600 fotek, což už je proti 1Dxx spíš více, výdrž na jednu baterku bez gripu je také dost slušná, nehledě k tomu, že výměna za druhou je záležitost pár vteřin. Podotýkám, že 5D s gripem je pořád reálně levnější o něco než 1D mkII, i v ČR už se prodává znatelně levněji než je doporučená cena.
Výhoda 1DII je bez debaty v rychlosti, o tom není spor, ale ne každý fotí sport a podobné věci. V jiných oborech focení jsou ale podstatnější jiné vlastnosti a v těch je 5D často i lepší.
bota jmenem 5d
K tej vydrzi bateriek: moja skusenost s 1D Mk II bola taka, ze raz som za jeden den (od rana 10.00 hod do polnoci) urobil 1600 zaberov na jednu baterku a na konci dna mi indikator stavu baterie na displeji stale ukazoval plny pocet “paliciek”.
Ta vydrz baterii bola priam fantasticka. Myslim si, ze tych 1600 – 1800 zaberov na jedno nabitie bolo mozne bez problemov ocakavat.
bota jmenem 5d
K bateriim, prumerna vydrz (bez pouzivani IS u objektivu ) na jednu baterii cca 600-800 fotografii s BG cca 1200 fotek. U 1DMK na jednu baterii cca 2500 foto s IS!
Pri foceni v chladu (0-6 °C) baterie u 5D ( 1ks) jen cca 400 fotek, u 1DMK 2200 fotek), vse s originalnimi bateriemi Canon
Cena: 5D cca+- 90k bez gripu (grip tusim neco kolem 5k – neovereno), 1DMK +- 100k ( aktualni ceny )
Odepisuji, ne abych se dohadoval, ale popisuji sve prakticke zkusenosti.
bota jmenem 5d
Já s 1D Mk II dělám běžně na jedno nabití 1600 fotek. Ale hodně záleží, jak často člověk používá AF servo.
bota jmenem 5d
Neni to jen rychlost, ale i moznost customizace, integrovany grip pridava ovladacim prvkum na pouzitelnosti a nemluvil o weather sealingu, ktere jsem uz nekolikrat otestoval :o)))
5D je proste predrazena fullframova 20tka, nevidim v ni zadny podstatny rozdil, krome ceny a megapixelu, ktery vubec nepotrebuji, stejne jako 99.9% amateru a 80% profiku 😉
bota jmenem 5d
No a co je potom 1DsMKII ?? Taky predrazena FF ? Je treba si uvedomit, ze rozdil mezi cropem 1,3× 1DII a FF 1DsII je 100tis. a to je taky “jen” 1D s FF. To same plati pro 20D vs. 5D a cenovy rozdil cca 50tis. a to je taky “jen” 20D s FF. Uvedomte si, ze CMOS cip je to nejdrazsi na celem fotaku a vyroba take neco stoji. V pripade rozsireni se da nejaky pokles ocekavat, ale urcite nebude stat fotak typu 5D 40 tis., alespon behem 5ti let, mozna by vymysleli levnejsi surovinu pro vyrobu CMOS. Proste kazdy fotak, rada ma sve vyuziti i potencionalni zajemce. Ceny jsou adekvatni tomu, co ktery fotak muze nabidnout. Taky by se mi libilo mit 1Ds MKII, na kterou se take muze namitat, ze ma jen 4 sn. za vterinu, nahustenenejsi body u prostred, ale jedna se stale o ten samy senzor, co u 1V i 1D, ale kdyz je hold vetsi pole, je kolem vice mista nepokrytych body. Uz aby byl 1DsMKII (IIIn apod) za 100 tis. a hned jdu do nej 🙂 Ale to se asi nedockam, vzdyt stredoformaty s jednoutak velkym polickem CCD jako FF CMOS od canonu stoji bratru 500tisic a ne a ne jit dolu 🙂
bota jmenem 5d
Presne tak, 1Ds mark II je taky predrazena FF. Ty si vazne myslis, ze rozdil 100 000kc je adekvatni? Je to marketingovej bullshit a tahani prachu z lidi za veci, ktery vubec nepotrebujou … Canon hresi na to, ze podobne rozliseni a FF nikdo nenabizi, takze kdyz ty megapixely potrebujes, tak muzes bud vyndat jeste jednou tolik za stredoformatovy system s digital backem, nebo se spokojit s “kompaktnim” a co do rozliseni naddimenzovanym 1Ds mk2…pak jeste muzes premyslet racionalne a koupit si 20D, nebo Nikon D200, coz jsou fotaky, kteri vetsine lidi /i profikum/ bohate staci a pokud jim nedavas extremni kour, tak s nima muzes fotit dokud moralne nezastaraji, nebo ti neskonci zaruka ~ coz je zhruba stejny casovy usek :o)
bota jmenem 5d
Teda bavíte mě, pánové, bavíte. Koukám, že z plamenných bitev digi vs. analog vás technologický pokrok zavedl k dohadům, je-li dnešní model lepší, než včerejší a se vyplatí čekat na nový čudlík do zítra. No, jen tak dál … 🙂
bota jmenem 5d
to Honza: Honzo, tys mě rozesmál. Konkrétně větou:
“je to marketingovej bullshit a tahání prachů z lidí za věci, který nepotřebujou”
za kterou jsi vzápětí napsal “když ty megapixely potřebuješ, tak se musíš spokojit s….”
Imo jsme myslící lidi, takže kupujem to,co chceme a ne to, k čemu nás někdo nutí (i kdyby to tedy někdo dělal), nebo se pletu? 😉 Navíc myslím,že u Canonu maj poměrně jasnou představu, kde jsou v trhu mezery (viz. tvoje “C.hresi na to,ze FF s podobnym rozlisenim nikdo nenabizi”), takže tvůj příspěk je trošku horkou jehlou, řekl bych 😉
bota jmenem 5d
Myslim, ze se pletes, alespon budeme-li hovorit o “vetsine”. Pokud si promluvis s obchodniky, tak zjistis, ze nikdo neresi co potrebuje a co ne, ale ze vetsina lidi shani “ten novej ultrarychlej olympus s velkym elcedeckem”. To na co sem narazel je, ze napr. pro mne je vetsina fotek na prodej do A4, neco malo A3 nebo A2 a na tyto velikosti bohate staci 8mpix aparat s kvalitni interpolaci v PC. Dalsi vec je, ze o fullframe se vsude mluvi jen v dobrem a docela me znepokojuje, ze NIKDO nezminuje i nevyhody, ktere nejsou zanedbatelne.
Mas pravdu, ze prispevek byl horka jehla, ale na faktu to vubec nic nemeni a myslim, ze kdo to pochopit chtel, tak to pochopil.
S pozdravem Honza :o)
bota jmenem 5d
No vidíš, tohle konečně nejsou prázdné řeči, ale rozumná zdůvodněná argumentace.
Řeknu ti na to tohle – máš dost pravdy, ale podle mě moc generalizuješ.
Já se třeba snažím prodávat primárně buď přímo nebo agenturně ve stylu ilustrace, kalendáře atd. A musím říct, že se s poptávkami vyloženě na vyšší rozlišení setkávám příliš často, než aby to šlo úplně ignorovat. Můžu si 100x myslet, že udělám z 20D A3+, ale nakonec má pravdu vždy zákazník a pokud prostě něco chce, tak s tím nic nenaděláš – nakonec má pravdu vždy ten platící. A mohu říci, že případů, kdy by mi rozlišení 5D, 1DSII či dokonce MF backu (nebo skenu z kvalitního středoformátu) bylo užitečné, není až tak málo.
Samozřejmě pak ale následuje seriózní úvaha, jestli bude přínos úměrný výdajům navíc a tam už to není tak jednoznačné a taky proto jsem se zatím k podobnému nákupu neodhodlal. Nicméně si myslím, že lidí, pro které to je opravdu opodstatněná volba, není zas tak málo…
bota jmenem 5d
S uvahou jestli pro mne ma smysl upgradovat na 2nasobne rozliseni (1Ds mk2) jsem neprimo odpovidal na zacatku diskuze – nema. Dsko mam pujceny na delsi testy a do 60x40cmx300dpi je rozdil naprosto zanedbatelny, respektive omezeni neni ve fotaku, ale spis v tisku, nebo postprocesu 🙂 ) a vetsi fotografie prakticky nedelam, proto bych rozhodne “nevyhodil” 100 000,- navic za vetsi hledacek, se kterym vyfasuji mimojine i pomalejsi zpracovani v PC, vetsi narok na pametove karty, vinetaci na me oblibene nizke clony, neostrost v rozich atd… a to si nemyslim, ze bych byl nenarocny a nedelam foto velikosti “postovni znamky” do novin. Spis, nez vic mpix a ff uvitam nizsi sum a lepsi dynamicky rozsah a zbylych 100k investuji do skel, konkretne do pevne tristovky/2.8 :o)
bota jmenem 5d
“vinetaci na me oblibene nizke clony”
A to bys mel videt ty nizke clony na FF :-), a na FF muzu zaclonit 1,6× vice a mam stejny vysledek, jak na APS-C a tudiz se potlaci vinetace.
bota jmenem 5d
Kdyz zminuji vinetaci, mluvim o FF …
jen nechapu tohle: “na FF muzu zaclonit 1,6× vice a mam stejny vysledek, jak na APS-C a tudiz se potlaci vinetace.” muzes mi to, prosim vysvetlit trosku vic po lopate? :o)))
bota jmenem 5d
Kdyz se zacloni objektiv f2,8 na 1,6nasobek tj. f4,5, zakonite se potlaci vinetace, tudiz kdyz na skle f2,8 fotis na f2,8 a FF je tam vinetace. Kdyz zaclonim na f4,5 na FF, vinetace prestava byt videt, s vetsim zaclonenim.
Tudiz FF: focene se sklem f2,8 na f4,5 = stejna HO jako focene APS-c a f2,8 sklem na f2,8, protoze pri APS-C je potreba vetsi odstup, presne 1,6×, tudiz HO je 1,6× mensi pri f2,8 a APS-C. Vinetace bude skoro srovnatelna s APS-C f2,8 na f2,8 a FF f2,8 na f4 i HO s tim, ze pokryte policko bude shodne pro oba zabery. TO PLATI ALE S EF SKLAMA vyrabenych pro FF ! Dalsi vec je vinetace s EF-S skly na APS-C, ktera je jeste horsi, nez vinetace EF na FF. Na dpreview je to krasne demonstrovano. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp
Je to jako bych si vzal sklo ze stredoformatu a rikal, ze vinetaci nemam a ze na stredoformatu je. Snad jsem to vysvetlil “polopate” pro lepsi pochopeni 🙂
bota jmenem 5d
… z toho vyplyva, ze na FF je jeste rezerva. A me teda nevadi vinetace treba s EF 85 f1,8 na plnou diru, vzdyt to umocni celkovy dojem treba z fotografovaneho portretu. V dobach temne komory se dokonce takovyto efekt delal nadrzovanim stredu, ale to Ti asi nic nerika 🙂
bota jmenem 5d
polopate jsi to vysvetlil, ale zapomnel jsi na jednu dulezitou vec a to cas :o) jinak cela tahle tva polemika mi pripada trosku jako zubynehty ubranit to, co mas ve sve fotobrasne … sorry, nechci rozpoutavat hadky, ale prijde mi to tak 🙂
bota jmenem 5d
Zatimco tve prispevky jsou snahou zuby nehty ubranit 1DII, nebo ne?
bota jmenem 5d
moje prispevky jsou prakticke zkusenosti, nepotrebuji nic obhajovat. kdyz mi bude 5D pripadat jako squely fotak, tak si ho zitra koupim a je to.
bota jmenem 5d
Naprosty souhlas s thr. Mam podobne zkusenosti. Nejsem ale fotograf ale DTPak. Je velky rozdil pokud fotim pro sebe a muzu si sam ovlivnit podminky tak, aby byly maximalne idealni k foceni. Sam si urcuji vyber a pouzitelnost i tema snimku. V pripade neuspechu se nic vazneho nedeje. Muzu sve snazeni vetsinou zopakovat a diky tomu maximalne zvysit sanci na kvalitni zvetseninu. Pri foceni pro zakaznika se ztrati tyhle vyhody. Jako naschval, vzdy co je trochu technicky na hrane se jevi zrovna jako nejvhodnejsi pro ucely zakaznika. Naopak to co je bez debat vynikajici se nepouzije vubec. Z praxe v DTPku vim, ze z toho co se puvodne fotilo “jen” pro malinkatej inzerat na A6 se za pul roku dela billbord s 50 procentnim vyrezem a je to snimek na kterem lezi a stoji cela kampan . Je pak velky rozdil pokud vychozi data jsou z dia 6×7,4 a nebo 6 ci 8 megapixeloveho JPEGu.
bota jmenem 5d
Honzo tak to opravdu není. Už to tady naznačovali i jiní, včetně člověka, který se ivý DTP pracemi. Tvoje tvrzení, že z 8mpix uděláš A4 je ok. Co se týká A3 ano, pokud to děláš pro sebe, nebo je v časopise, či reklamce tolerantní a myslící grafik a obrazový redaktor. A2 Ti sice v labu udělají, ale z 8mpix to jako data pro profesionální A2 zvětšeninu nemáš šanci prodat. Samozřejmě se bavím o fotce do časopisu, nebo reklamě. Pokud jde o nafocení jakékoli senzace, bulvár udělá celou první stránku téměř z čehokoli, ale to je jaksi mimo, že?
A to se zamozřejmě nebavíme o ořezu. Díky formátu tiskoviny se často stane, že nevyhovuje poměr stran a rozlišení se snižuje jen tímto. Obrazové agentury jsou případ sám pro sebe. Tam platí zcela jednoznačné pravidlo, že maximální velikost nabízeného souboru je počítána při 300 DPI a interpolace se zakazuje. Takže tam končíš na A4. Mnoho z nich dodnes trvá na scanu z dia a to většinou střední formát. Jako alternativu někteří doporučují 1Ds MkII. Právě kvůli rozlišení.
Další velkou výhodu zde zmiňoval ten grafik také. Mnoho lidí dnes využívá digitál místo polaroidu, když musí fotit na střední, nebo velký formát. Pak se stane, že se klient zamiluje do pracovního náhledu z digitálu, protože se takto krásně modelka jinde netváří, a ty jsi s 6, nebo 8mpix v koncích. Se 13 a 16,8 už je to mnohem lepší. Ono toiž často nejde o tu fantastickou kresbu středního formátu (já ten Hasselblad taky využívám), ale právě o rozlišení ve 300 DPI pro netolerantního grafika aklienta, který má vždy pravdu.
Pro mne je tedy rozlišení a FF u 5D něčím, co rozhodně využiji a má své místo na trhu.
bota jmenem 5d
Je videt, ze nekteri lide nevedi, o cem je rec a 300dpi je pro ne spanelska vesnice 🙂 Je to proste tak, jak pise Michal a s 5D uz se da neco lepe prodat. Ale jako konicek je i 20D pekna hracka 🙂 A nehraje roli jen rozliseni jako takove, ale take detaily v nem obsazene, coz treba z nikonu d2 a 13 mpx rozhodne neni.
5D ma na trhu sve misto a treba nikon D200 nebo d2 rozhodne nejsou konkurenci.
bota jmenem 5d
”
A nehraje roli jen rozliseni jako takove, ale take detaily v nem obsazene, coz treba z nikonu d2 a 13 mpx rozhodne neni.
”
Ahoj Miloši, bylo by možno myšlenku v této větě vyslovenou podat nějak jasněji?
Snažil jsem se tu větu dekódovat a vychází mi z toho, že tvrdíte, že správně exponovaný snímek z D2X a dobrého skla má méně detailů než správně exponovaný snímek z 5D a stejně dobrého skla!? Natolik méně, výrazně méně, že jste považoval za nutné nebo vhodné to takto kategoricky prezentovat?
Pokud jste to takto nějak myslel, tak – podle mne – nemáte pravdu. Prohlížel jsem si na monitoru při 1:1 přiblížení a vytisknul jsem si srovnatelné a přiměřeně doostřené Askeyho snímky na A3+ a nelze poznat, co má více detailů. Bavím se o fotkách pořízených při “běžných” citlivostech – samozřejmě na specialitky typu ISO 3200 je více než 2x větší plocha senzoru u 5D přece jenom trochu lépe zařízena.
bota jmenem 5d
Davam priklad. Je to jako kdyz nekdo bude tvrdit, ze sony kompakt s 8 mpx je stejne tak dobry, jako treba canon 20D. Co se tyka detailu, sumu atd. A hlavne HO a takove te plasticnosti. Videl jsem snimek ze stredoformatove steny a taky jsem slintal, ale je to takovy pokrok, jako treba z FF na stredoformat, tak z APS-C na FF. Sum a dynamika je dalsi vec, tam neni co diskutovat. Me proste pripadaji simky z APS-C takove mene plastictejsi, ne ze by staly za nic, ale stale to neni ono. Samozrejme ciste teoreticky by melo byt tech detailu stejne, ale proste vetsi bunka ma neco do sebe.
bota jmenem 5d
Díky za odpověď, přestože ji bohužel musím považovat za VELMI vyhýbavou. Původně jste totiž říkal (pokud jsem to dobře pochopil), že snímek z D2X bude mít oproti 5D (mnohem?) méně detailů. Já tvrdím, že dobrou fotku z D2X nepoznáte od dobré fotky z 5D, plastično – neplastično 🙂
bota jmenem 5d
Nechci se do této debaty z pozice autora moc míchat, ale chci podotknout, že ta má poznámka v článku o srovnání 5D a 20D je o tom samém. Ono to vypadá jako vyhýbavé reakce, ale dojem z fotky z 5D je opravdu trochu jiný než u 20D a rozdíl také není primárně v detailech, ale jakési “průzračnosti”, “hloubce”, atd. To se prostě musí vidět a hlavně tak nějak cítit, zkrátka to neumím popsat slovně :-((
bota jmenem 5d
Tomáši, to je v pořádku. Souhlasím s Vámi i s Milošem v tom, že ten pocit větší detailnosti, jakoby většího vtažení diváka do “3D” fotky je u 5D oproti třeba 20D opravdu větší. Taková A3/A3+ fotka z 5D se záběrem obsahujícím množství detailů (třeba členitá krajina nebo městská zástavba) je oproti stejné fotce z 20D opravdu dobře rozeznatelná. A obzvlášť relativně – když položíte obě fotky vedle sebe, nezaváhá zpravidla ani laik.
Ale nemohu souhlasit s Milošovým s tvrzením o řekněme ABSENCI detailů u D2X oproti 5D. Těch zachytitelných detailů je tam objektivně plus/minus stejně.
bota jmenem 5d
Jasne, tech detailu je tam + – stejne, ale je to stejne, jako fotka z 8 mpx EVF treba sony 828 a 8 mpx DSLR treba canon 20D. Oba maji teoreticky stejne detailu, ale ve finale na fotce z 20D bude vetsi hloubka prostoru, nebo tak nejak, nevim, jak to vyjadrit, napsat. To stejne bude u nikona D2X s cca 13 mpx ale malem cipu a FF canon 5D. Proste oba maji teoreticky stejne mnozstvi detailu, ale realne fotky, popr. srovnani 1:1 bude jine. To same FF vs. stredoformat…. Snad jsem to uz napsal polopate k pochopeni 🙂 proste velka plocha je velka plocha !
Tady:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page27.asp
a tady:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page21.asp
je to snad videt az az ….. Proste vice plasticke, zivejsi, realnejsi ….
bota jmenem 5d
Na té 21. straně Askey provádí šumovou analýzu a porovnává 5D s 1Ds2 a D2X – vyšší úroveň šumu na vyšších ISO citlivostech u D2X oproti canoňáckým DSLR je faktem a to nikdo nezpochybňuje.
Na odkazované 27. straně jsou ale pouze ukázky výstupů z JPEGů – je pravda, že z 5D padají fotečky i v JPEGu ostřejší a vyžadující méně postprocessingu (všechna čest Canonu). D2X naproti tomu vyžaduje buďto nastavení většího doostřování přímo ve foťáku či následné doostření v PC nebo nejlépe je fotit do RAWu a pak jsou výsledky porovnatelné s 5D – viz strana č. 29, na kterou jste bohužel (doufám však, že ne záměrně) již svůj odkaz nedal, proto si ho zde dovoluji dát já:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page29.asp
A cituji “Mistra” Askeyho:
“Using the same RAW conversion workflow we see that there is in actuality very little difference between the EOS 5D and D2X as far as resolution and detail. Some may argue that they can see a little more detail here or there but you would never be able to see that in any output medium (print). This result is in contrast to the difference between JPEG from the camera which does beg the question as to why Nikon apply such little sharpening in-camera (or at least perhaps should provide a wider range of sharpening).”
A ještě standardizované čárové testy rozlišitelnosti na 31. straně (viz http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page31.asp), kde je pro porovnání uvedena tzv “absolutní” rozlišovací schopnost ve vodorovném a svislém směru (v závorce D2X):
– 2300 (2400) vodorovně
– 2000 (2000) svisle
a pak ještě i počet čar v obou směrech, kdy se už všechno slije dohromady:
– 2500 (2800) vodorovně
– 2500 (2500) svisle
(opět v závorce hodnoty z D2X)
A P.A. k tomu dodává (cituji):
“As expected the EOS 5Ds resolution performance slots in somewhere between the EOS 20D and EOS-1Ds Mark II, an owner of the 20D upgrading to the 5D would certainly see a pretty significant jump in resolved detail. Compared to the D2X there is much less in it, the primary difference is in the way each camera handles information beyond absolute resolution, Canon choosing to blur it, Nikon attempting to return some detail (although in this case in the form of moire).”
Opakuji, že jsem si také vytisknul doostřené fotky z 5D, 1Ds2 a D2x na A3+ (celé záběry) i výřezy na A4, které svými upresampy na 250 PPI odpovídaly simulovaným výstupům na 60 x 90cm a rozdíly mezi 5D a D2X jsem nenašel “žádné”. Přesněji řečeno, nepatrné rozdíly ano, ale bylo to na hraně – někdy byl jakýsi náznak miniaturního detailu u 5D a u D2X chyběl, v jiné části toho samého snímku tomu bylo zase naopak.
Praktické rozdíly v rozlišitelnosti detailů při “běžních” (nízkých a středních) ISO citlivostech mezi 5D a D2X se mi jeví jako prakticky nulové – výstupy z obou strojů jsou plně srovnatelné a zároveň vynikající.
Tolik z mé strany k údajnému menšímu množství detailů D2X oproti 5D a už bych to (za sebe) dále nekomentoval.
bota jmenem 5d
Jo, na 29str. jsem v rychlosti uz nenajel, RAW × RAW, ale na te strance je stejne videt ne neplasticnost oproti 5D. Tu stranka na demonstraci sumu jsem nemyslel primo sum, ale uz na tom obrazku hlavy je videt, ze z D2X to neni ono (nemyslim tim sum). Ja si stejne stojim a budu stat za tim, ze cim vetsi cip, tim vice prijemnejsi fotografie. Zkuste se podivat treba na portret z APS-C a FF. Z APS-C i D2X je takovy umely, ja to tak proste vidim. Vzdyt kdyz jsem videl prvni zabery z 5D udivilo me to a uplne vtahlo do fotky, i zname, s kteryma konzultuju a ukazal jim fotky.
Takze zaver uz ponekolikate: detailu teoreticky stejne, avsak ve finale je stejne znat vetsi senzor a na dreview je to take videt.
bota jmenem 5d
Ale vždyť na té 21. stránce je to ten samý problém jako na té 27. stránce – je to projev defaultně ostřejších JPEGů z 5D oproti D2X.
Na vysoké ISO citlivosti D2X samozřejmě trochu ztrácí. Sice šumu tam na těch ukázkách moc není, ale to je proto, že když “vyžehlíte” (výrobce ve firmware) zašuměný snímek, zbavíte se šumu, ale přijdete o detaily.
bota jmenem 5d
Vsak ano, ale na 29 strance jsou ukazky z prevedenych rawu, tzn. postprocesingem v pc spravedlive, z nejlepsim nastavenim a i slepy musi videt, ze proste na prave strane na ukazkach z D2X to neni ono. Ten napis martiny na tretim obrazku je z D2X takovy plochy, z 5D takovy plasticky, pravda, na tech sponkach to je jedno, ale ten strom pod tim a ta mapa, to uz mi nerikejde, ze je to stejne. To vse z rawu a ne primo do jpg, opakuji. 29strana je rozhodijuci a to ve prospech FF, jak jinak 🙂
bota jmenem 5d
Říkám Vám znovu, že na papírové fotce je ten “rozdíl” mezi oběma snímky ze strany č. 29 nerozpoznatelný.
Opakuji: NE-ROZ-POZ-NA-TEL-NÝ 🙂
A i na monitoru (pro 1:1 testurbátory) stačí jenom o pár procent zvýšit kontrast snímku u D2X a trošku ho doostřit – a hle, snímek z D2X je i na monitoru “prostorovější a plastičtější” – minimálně stejně jako ten z fulzajzové 5D. Teď jsem si to právě v editoru u kafíčka po obědě zkusil – zkuste si to taky.
A z mé strany už to je na toto obehrané téma opravdu poslední reakce.
bota jmenem 5d
Mel by se porovnat portret, krajina, treba na 60×90 cm. Mozna by bylo dobre dat sem nejaky odkaz treba z te D2X pro porovnani, davam jeden rychly portret: http://fotosalek.humlnet.cz/img_2319.jpg a jeste jeden: http://fotosalek.humlnet.cz/img_0822.jpg
A ted bych rad uz videl neco z D2X s tou ne-roz-poz-na-tel-nou jemnosti detailu a prostorovosti 🙂
bota jmenem 5d
To Milos: V pripade rozsireni se da nejaky pokles ocekavat, ale urcite nebude stat fotak typu 5D 40 tis., alespon behem 5ti let…
O tomto docela pochybuji. Myslím si, že za 5 let po 5D ani pes neštěkne a za 40000,-Kč budou lepší foťáky jak 5D. Uvidíme, kdo bude blíž pravdě…
bota jmenem 5d
Niekde som cital, ze 1 rok v digi fotakoch je ako 25 rokov u cloveka. Za tych 5 rokov to vychadza na 125 rocny fotak. Asi uz taky mlady nebude..:)))
bota jmenem 5d
Pokud je pro tebe tak dulezita vydrz baterii, vem si s sebou pro 5D 8 nahradnich baterii. Tim se tak dorovnas k vaze 1D Mark II, a vyfotis s nim pakl tak 5000 zaberu, a to snad bude stacit. Nekomu jiste na nekolik mesicu. Navic ty nebudes muset celou dobu drzet v ruce. Dalsi velke plus 5D proti 1D II je velky hledacek.
bota jmenem 5d
to AHU:
vse ma nejake nahradni reseni.
Zakladni problem meho prispevku bylo poukazat na to, ze tyto modely jsou cenove velmi blizke a diskutujme, zda za cca stejnou cenu si poridim 5D nebo 1DMKII ( a proto si myslim, ze Canon udelal cenovou botu v neprospech taky velmi skveleho modelu jako je 5D )
bota jmenem 5d
Malá poznámka – v USA stojí 5D o cca 1000USD méně než 1DIIN, tedy skoro přesně o čtvrtku… To mi v celkovém souhrnu připadá adekvátní poměru kladů a záporů mezi těmito modely.
V ČR je to s cenami trochu zamotanější, ale průměru ten poměr o moc odlišný není.
bota jmenem 5d
V USA je vsechno jinak, ale me vysla 5D v setu na 65tis. bez DPH (z Nemecka), coz se mi adekvatni vzhledem k vyuzitelnosti pristroje zda v dnesni dobe tak jaks taks. Nad vydrzi baterii se nestacim divit, oproti 350D a 2ks bateriim v gripu snad v 5D take s 2ma bateriemi v gripu vydrzi tak 3× tolik. Koupil jsem jeste 3 ks neznackovych 1600MAh aku po 300,- kus (take z Nemecka) a jsou super a mam energie dost i do rezervy.
bota jmenem 5d
Co s 1Dii, je prilis velky, tezky, ma 1.5 krat mene pixelu, ma prilis silny aliasovaci filtr. 5D je i za stejnou cenu proti nemu mnohem lepsi kauf.
bota jmenem 5d
:o))) tak tos me dobre pobavil, jen tak dal …
bota jmenem 5d
Oba dva jsou určeny na něco naprosto jiného, takže srovnání moc nechápu (btw, zkus si někdy vzít do ruky 1D a pak sem napiš znova ;))
bota jmenem 5d
V ruce jsem ho drzel mockrat. A proto rikam, ze je prilis tezky, prilis velky, prilis neohrabany.
bota jmenem 5d
Neohrabany muze byt maximalne fotograf :o) Me 1D pasuje do ruky skvele i vertikalne a kdyz se ti zda tezky, mas monopod. Kvalita holt neco vazi :o)
PS docela me rozesmiva, jak kazdy resi 50gramovy rozdil ve vaze tela, kdyz stejne kdyz chces dosahnout slusnych vysledku, tak musis nasadit objektiv, ktery ma minimalne kilo a pul :o)))
bota jmenem 5d
Ja nerikam, ze nikdo nemuze mit rad vaho 1D s vestavenou baterkou. Ale je duvod, proc 1V ji mel zvlast. Spousta lidi preferuje lehci telo. A nemluvime tady o 50 gramovem rozdilu, ale rozdilu o temer o polovic, 5D s baterkou ma 890g, 1DII ma asi 1550g, rozdil pomalu 700g. Skvele kresli iobjektivy jako 50/1.8, ktery vazi tak 100g.
bota jmenem 5d
No tak zrovna chodit jen s 50tkou po reportazich bych fakt nechtel, zvlast treba na golf. Fotit soustredicihose golfistu padesatkou, to bys byl asi rychle vyveden :o)
Jinak kdyz na 5D pridas BP a druhou baterku (890g ma telo bez BP, karty a bez baterky), tak se dostanes pomalu k hmostnosti 1D a integrovany grip mnozi z nas berou jako vyhodu – lepsi rozmesteni ovladacich prvku, vic mista pro informacni displaye, neuvolnuje se atd… po zkusenostech s 20D s gripem bych uz chtel jen “velke telo” a ne pulfotak, jako je 5D. nehlede na to, ze pro moje ruce je 1D jediny fotak, ktery vezmu celou rukou. 20Decko jsem drzel tremi prsty vcetne palce 🙂
bota jmenem 5d
890g ma telo s baterkou, prosim, cti, jak jsem to napsal, a pokud tomu neveris, precti si specifikace jinde a nelzi. 5D je vetsi nez 20D, asi malokomu bude maly, a neni nutne ho drzet uplne celou rukou, jelikoz nevazi tunu jako 1D. Reportaze z golfu by sla i s padesatkou, musel by jsi fotit neco zajimavejsiho nez ty golfisty, treba ostatni cumily. A kdyby mi nekdo uz dal listky na turnaj a ja si sel nevim proc vyfotit Tigera Woodse, tak bych jednou ten delsi objektiv take unesl.
bota jmenem 5d
1D vazi tunu? ach jo. diskuze s tebou mi plodna neprijde, asi pujdu na zakladku diskutovat s prvnackama a teoreticke fyzice, tam se asi dozvim vic faktu, nez od tebe o foceni.
Promin, ale na takovyhle bullshit odpovidat nebudu :-/ ber to i do budoucna.
bota jmenem 5d
No jestli se Vám na předek 20D vejde jen ukazovák a prostředník,tak potěž koště:) Jestli je to básnická nadsázka,tak všeho s mírou:)
bota jmenem 5d
takovej basnik nejsem, 20D jsem drzel skutecne 3mi prsty a dvirka od CF karty mi zacaly vrzat presne za 2 dny meho uchopovani :o) s BP to bylo trosku lepsi, ale grip na konce prstu mi prisel moc “melky”. 1D s hand strapem je uplny ideal.
bota jmenem 5d
To mi připomíná jednoho mého známého od horské služby, kterému se přezdívá Grizly 🙂 U něj jsme si dělali srandu, že ho budem používat jako fotomodel s tím, že když vezme do ruky mobil, tak bude vypadat daleko menší a to bude reklamně dobře působit :-))))
bota jmenem 5d
No, v tom pripade si jeste zkus 350D – ten asi budes drzet spickami nehtu 🙂
bota jmenem 5d
No v tom případě máte prostředník silnej kolem 5cm (elefantismus?),tak to platí to potěž koště:-) Já mam teda malou ruku a mam Nikon D100,takže v pohodě,ale kámoš má 10D,trošku nižší tělo než Nikon,ale že by se tam vešel jen ukazovák na spoušť a prostředník na tělo?No nic, to už bysme to tu zbytečně zatěžovali:-)
bota jmenem 5d
Jedině,že byste nenarval prsty mezi úchop a objektiv,to by asi bylo možný. No dost už.
bota jmenem 5d
A,ted jsem docet to o gripu. Takže problém nebyl s výškou 20D ale hloubkou gripu.Tak to jo.Bych neusnul:-)
bota jmenem 5d
Naproti tomu ma 1D rada vertikalni grip uzci, nez horizontalni, coz se take v dosti recenzich zminuje, takze zase drzet 1D navysku muze byt horci, nez 5D na vysku s gripem 🙂 Me teda 5D s gripem vyhovuje. A s vysledky z FF jsou vyborne: http://fotosalek.humlnet.cz/img_2202.jpg
bota jmenem 5d
Každý grip na 1D je tvarovaný a sedí do ruky trochu jinak, ale po pravdě řečeno nedokážu říct, který je lepší a horší. Mně se drží dobře oba dva.
bota jmenem 5d
treba sa na to pozret tak, ze 1D MK II a 1Ds II su uz starsie fotaky a PMA sa blizi. Podla mna tam Canon predstavi ich nasledovnikov a nenecha 5D na trhu s nimi.
bota jmenem 5d
To by musela jit 5D s cenou dolu a to by byl Canon proti sobe, pac s 5D dokazali marketingove zblbnout spoustu lidi a zaroven se trefit do diry na trhu a uspokojit nejake profiky, takze je to momentalne nejprodavanejsi model, i pres svou cenu.
Mimochodem 1D mk2 uz ma nastupce – 1D mk2 N a jak jsi si jiste vsiml, vylepseni jsou nevyrazna, protoze v kategorii ke ktere je urcen je proste nejlepsi a neni moc co vylepsovat – D2Hs je vic vtip, nez konkurence a D2X se nechyta pri vyssi citlivosti a ma radu dalsich chyb, takze si na mk3 budeme muset pockat, ale doufam, ze bude jiz tento rok – potreboval bych ho do dani :o)
eos5d
A nebylo by lepe se soustredit na techniku co mame a radeji fotografovat? Me se 5d libi, fullframe je jiste snove, ale jsem amater, foceni je zaliba a vrazit 100k do zaliby? Ja myslim, ze pro vetsinu lidi, je takovy EOS 350D, nebo Nikon D70s teechnika presahujici jejich fotgrafickou dovednost, treba pro mne ano. fullframe a 12 megapixelu to skoro nikdo nevyuzije a kdyz tak tak na jednu fotku rocne. Nerikam, najde se skupina profiku kteri ano …. ale tech je opravdu malo
eos5d
…ale stale si o tom rad precitam.
to je ako s autami.tiez ma vacsina skodovku ale radi si precitaju o mercedese.
Doporucujem si precitat
http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm
Dynamický rozsah
Mohu se zeptat, na srovnání dynamického rozsahu 5D (ve srovnání s 20D a možná i s 1DmkII) z vaší zkušenosti? Jinak výborný článek, děkuji!
dynamický rozsah
Podle mě je to dost podobné, potvrzují to i jiné testy. Já sám jsem nedělal na to žádný vyloženě specializovaný test, ale fotil jsem pár snímků objektů, u kterých mám zkušenost z 20D a opravdu nemohu říct, že by byla patrná nějaká extrémní změna k lepšímu (či horšímu).
dynamický rozsah
no ja na stejnem chipu, ale v 1D mk2 pozoroval dost vyrazny rozdil k lepsimu …
dynamický rozsah
“Mohu se zeptat, na srovnání dynamického rozsahu 5D (ve srovnání s 20D a možná i s 1DmkII) z vaší zkušenosti?”
Nejsem sice supervisor ani autor článku, ale myslím, že v takovéto diskusi se na to můžete klidně zeptat 🙂
A než se zeptáte, tak Vám řeknu, že DR je u 5D za osmnáct a u 20D a 1D2 bez dvou za dvacet. A je tak o půl až o celou clonu lepší než u konkurenční D2X.
dynamický rozsah
Skvele! diky za presnou odpoved! jen vic takovychto prispevku!
dynamický rozsah
Díky za pochvalu 🙂
Taky si myslím, že ta odpověď byla velmi přesná (za tím, že z hlediska DR si 5D, 20D a 1D2 si nemají co závidět, si stojím) a více než vyčerpávající, neboť kromě srovnání 5D s požadovanými dvěma aparáty z vlastní stáje (20D a 1d2) obsahovala i srovnání s konkurenční vlajkovou lodí.
velikost predmetu s crop fact. vers. FF
Fotim vetsinou zabery, ktere vyzaduji dlouhe sklo a s vyhodou vyuzivam moznost “prodlouzit” ohnisko rekneme z 400 mm na 640 mm u Canonu 20D diky crop faktoru. Canon 5D ma zase ale vetsi rozliseni. Otazka zni – dostanu z neho temer stejnou velikost vyfoceneho objektu pri pouziti objektivu 400 mm jako u 20D nebo bude mensi a o kolik? Dekuji za odpoved.
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Odpověď: Nedostanete.
Počet buněk hypotetického fulsajzového 20DF, se stejně hustou maticí jako u 20D, by byl oproti originální 20D 1,6^2 větší (násobek čtverce crop faktoru), teda celkem asi 8 x 1,6^2, což je cca 20 MPix. 5D naproti t0omu má cca 13 MPix.
Možno k závěru dojít i obráceně – jaký má senzror z 5D počet buněk na 1,6 cropu?
Je to 13/(1.6^2), což je asi 5 MPix.
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Děkuji za odpověď. Ten násobek čtverce mě tam překvapil.
Nevím jestli jsem to dobře pochopil, ale dá se zjednodušeně potom tvrdit, že předmět vyfocený 5D s FF bude na délku cca 1,25x (jako odmocnina z 1,6) menší než u 20D využívající crop faktor 1,6?
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Násobek čtverce byl myšlen tak, že rozlišení 20D vynásobíte druhou mocninou jejího crop faktoru, neboť plocha, jak známo, roste s druhou mocninou délky.
A když to celé domyslíte, budete si moci odpovědět i na svoji poslední otázku resp. položil byste ji pak už jinak a lépe 🙂
velik:ost predmetu s crop fact. vers. ff
No teda….asi si pojdu koupit do bazaru Hasselblad V501abych nemusel resit odmocniny z kinofilmovyho polivka 🙂
velik:ost predmetu s crop fact. vers. ff
velmi spravne , kupte si ten Hasselblad , mohu jen doporucit … a podobne debaty budete sledovat take jako ja , jen s usmevem na rtech …
velik:ost predmetu s crop fact. vers. ff
To je ale dosti drahý špás, ne?
Levnější je určitě uvědomit si, že že plocha resp. počet buněk rostě s druhou mocninou délky resp crop faktoru.
Ale proti středoformátové (a kvalitní) komoře v rukou člověka, který ji nemá jenom na chlubení (nemyslím tím samozžejmě Vás osobně), ale dokáže využít a taky uživit, samozřejmě není žádná námitka 🙂
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Dekuji i Vam za reakci, ale ja se ptal na neco jineho. Tise Vam zavidim Vas Hasselblad, ale nekdo ma rad holky, jiny zase vdolky. Ja proste potrebuji dlouhe sklo a z 400 mm dostanu u me 20D diky crop faktoru 640 mm a chtel jsem jen vedet, jak dopadne srovnani s 5D. Z odpovedi kolegu je vysledek zrejmy. Nedovedu si ale predstavit Vas, jak byste s Hasselbladem chtel z ruky fotit stihacky, ktere jsou casto i vice nez kilometr od Vas a letaji rychlosti az 800 km/hod. Se stativem nemate sanci a ni jsem nepatral, jake nejvetsi sklo je pro Hasselblad k dispozici a co by to asi stalo…
Ale jak rikam, pokud bych fotil hezke holky nebo prirodu, zavidel bych Vam Vase vybaveni. Ja jsem zase spokojen s vysledky me 20D az do formatu A2 a vsechny dosud vydane autorske kalendare se libily.
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Ptal jsem se asi blbe, takze to zkusim jinak. S EOS 20D a objektivem 400 mm vyfotim rekneme stihacku. A protoze letadla na airshow kvuli bezpecnosti letaji stale ve vetsi vzdalenosti od divaku, bude mit trup teto stihacky na cipu 3504×2336 rekneme “delku” jen 2500 bodu a vsude kolem bude spousta modre oblohy, kterou musim oriznout a tim i velikost finalni zvetseniny a hlavne jeji kvalita je omezena. Me by ale zajimalo, kolik bodu na delku bude mit to same letadlo vyfocene za stejnych podminek s EOS 5D s FF cipem 4368×2912, ktery uz nema crop factor.
Jinymi slovy – pokud vyuziji plny format, neni co resit. Pokud ale v urcitych pripadech – nejen u letadel, ale treba u zvirat a pod. – vyuziji jen cast formatu, dostanu vetsi obraz z 5D nebo 20D, ktery ma sice mensi rozliseni, ale s vyhodou vyuziji crop factor? Dekuji.
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
To je matematicka uloha, ktera jde lehce spocitat, ale odpoved na tvou otazku je, ze 20D bude vetsi…20d ma 8mpix pri cropu 1.6 a kdyby to melo byt adekvatni narustu mpix, tak by musel mit crop 1.3, jako 1d mk2, z jejihoz chipu 5Decko vychazi
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Tak 5D ma sice pixely podobne velke jako 1DII, ale nastesti s nim nesdili tu mekkost fotek. 1DII je prece jen zamereny na lidi, kteri nemaji moc cas fotky postporcesovat, foti casto obleceni, kde je moire problem, a tak ma hodne silny aliasovaci filtr. Ostre obrazky z 5D jsou ulevou.
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
1D Mk II taky fotí ostře, stačí přepnout na RAW. Pak z toho ve spojení s kvalitním sklem lezou skvělé věci 😉
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Jo, ty myslis “picture style” … tahle fce je presne zamerena pro lidi, co kupuji telo za 100k :o)))
Mimochodem 1D mk2 ve spojeni se 70-200/2.8, nebo 24-70, nebo nejakym eLkovym prajmem je nekdy ostry “az moc” …
Co se tyce povesti o AA filtru, tak 1D ma naopak slabsi AA filtr, nez amaterska tela, oproti 20D je kontrastnejsi a nemusis doostrovat, ale samozrejme zalezi na skle …
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Charlesi, přesně na totéž jsem Vám odpovídal už 13.1.2006, 13:39…
Takže ještě jednou:
Při stejném crop faktoru, jako má 20D, byste u 5D obdržel – samozřejmě na stejné ploše snímku (v záběru, který je pokryt právě tím cropem) – cca 5 MPix (oproti 8 MPix z 20D).
Omlouvám se, ale nevím už, jak lépe to vysvětlit.
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Bylo již v této diskuzi zmíněno (http://www.paladix.cz/clanek.php?aid=11119&did=7879)!
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Dekuji. Nejak mi mi to uslo. Precetl jsem si i perfektni clanek od Boba Atkinse, na ktery je u Vaseho prispevku link.
Dekuji i panovi xxx.
Ja proste chtel bez nejakeho odmocnovani vedet, jak si vede 5D ve srovnani s 20D u teleobjektivu, pokud se mi nepodari vyplnit cele pole. U sirokouhlych neni co resit. Takze pro moje potreby bude asi lepsi si pockat na nejaky 20Ds MarkV s crop factorem 1,3 a rozlisenim 15 Mpix …
Dekuji jeste jednou vsem za reakce a pomoc.
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
“Dekuji i panovi xxx.”
Rádo se stalo 🙂
”
Takze pro moje potreby bude asi lepsi si pockat na nejaky 20Ds MarkV s crop factorem 1,3 a rozlisenim 15 Mpix …
”
Charlesi, sice nerad, ale asi Vás trochu zklamu.
Oproti Vyší stávající 8 MPix 20D byste si, samozřejmě pouze co se rozlišení na 1,6 cropu týče (viz Váš požadavek na “prodloužení ohniska” z 400 mm na 640mm), s touto hypotetickou 15 MPix mašinou cropovanou na 1,3 (správně je to ale spíše 1,25), moc nepomohl.
Ten 15 MPix aparát by totiž měl na celém políčku (24x36mm) celkem asi 15 x 1.25^2 = 23,5 MPix. Takže na 1,6 cropu by to pak dělalo 23,5 / (1,6^2) = 9 MPix.
Z toho tedy plyne, že byste si polepšil velmi nepatrně – z původních 8 MPix na 20D byste takto získal pouhých cca 9 MPix (mluvíme stále o cropu 1.6). Ovšem není to jenom o rozlišení – zase třeba otužilost těla, kadence a rychlost a přesnost AF by byla u profi stroje větší než u 20D…
A omlouvám se tímto i kolegům veverce a kudlance, že se zde opět umocňuje, ale snad ta trocha teoretizovní a aplikace matematiky pro základní školy nikoho nepohorší 🙂
velikost predmetu s crop fact. vers. ff
Neřešte odmocniny. Pro tebe je nejdůležitější velikost pixelu. Čím menší pixel, tím víc jich dostaneš na trup stíhačky, ale i modelky, když je třeba na druhém břehu řeky nebo na trup racka. Proto je nejsnadnější porovnávat velikost jednotlivých bodů a velikost čipu je v podstatě ukradená.
Nečistota?
k tomu “http://fotosalek.humlnet.cz/img_2202.jpg ”
je tam prach na snímači nebo neni? Pak jsem se chtěl zeptat čím vznikl ten tmavší pruh při levém okraji?
Jinak foťák fotí pěkně, u takhle širokého ohniska už na ty mázlý rohy nepomůže ani f11, že?
Neberte to prosím jako útok, jen se ptám 🙂
nečistota?
Ano, nejaky prah tam byl, uz jsem ofouknul. Bylo to focene polarizakem, takze od toho asi tmavsi a slunce svitilo z prava, takze v levo timto smerem je vse tmavsi. viz: http://fotosalek.humlnet.cz/galery/priroda/krkonose/snezka_01_2006/index.htm
Kdyby se sundal polarizak, urcite by byly rohy lepsi, popr f16, ale bylo to focene z ruky za silneho vetru, zaostreno a foceno, kdyby se posunulo ostreni na hyperfokalni vzdalenost, bylo by to asi trochu lepsi.
Tady je jeste jeden, ze stativu, zaostreno spise na predek, stativ skoro u zeme, tudiz spodni cast zaberu tak 20 cm od zeme: http://fotosalek.humlnet.cz/img_0296.jpg
nečistota?
Hm, ale fotí to velice slušně.
S tím prachem to výrobci dost podcenili, se mi zdá 🙁
Prach na čipu??
Přečetl jsem celou podnětnou pixelovo/cropově/matematickou diskusi a rád bych se zeptal autora článku na něco jiného – snímky v plné velikosti mají na obloze tmavší tečky (na snímu 17mm dvě výraznější a nejméně 5 slabých). Jde o prach na čipu? Vesměs mají průměr 25-30 pixelů.
Objektivy – hlavní problém v ohniscích
Hlavní problém vidím v přepočtu ohnisek na delší. Tedy, to, co se tu po léta vyvíjelo, najednou je delší. Mám na mysli zejména objektiv 70-200/2,8 který m prostě na reportáže v prodloužené verzi nevyhovuje. U širokáčů je to samozřejmě smrt, ale tam to tak nějak beru. Pak všichni repotéři kazí obraz zbytečným nuceným použitím šíra, jelikož to jinak prostě nejde. No, zkuste vyměnit vše za DX/EF-S skla s vidinou, že v budoucnu se jasně rozdělí trh na profi-FF a amat-APS.
Jinak je podl mě vývoj nových digiobjektivů docela zajímavý, protože se holt musejí dělat kvalitnější než AF kinofilmové a docela upadlá kvalita po špičkových MF se zase zvedá.
objektivy – hlavní problém v ohniscích
Pane kolego, nevěřím vlastním očím. Toto je diskuse k článku o fulsajzové!!! 5D a Vy k tomu článku napíšete, že hlavní problém vidíte v přepočtu ohnisek na delší a i dále se vyjadřujete k DX/EF-S sklům…
Chci věřit, že snad víte, o čem mluvíte (o “kropenatých” senzorech), ale uvědomte si prosím, že jste napsal příspěvek k 5D, u které se právě NIC nepřepočítává (protože 5D má senzor o velikosti kinofilmového políčka).
Takže jste to případným čtenářům méně s problematikou obeznámeným pěkně v hlavě zašmodrchal.
Měl byste tedy své povídání doplnit o důležitou informaci, že vše, co jste 28.1.2006 v 01:38 napsal, se právě té diskutované DSLR EOS 5D vůbec NETÝKÁ.
objektivy – hlavní problém v ohniscích
Omlouvam se diskuterum i xxx,
samozrejme prave pro 5D se ohniska neprepocitavaji. Na zaklade diskuse i clanku se domnivam, ze ctenari v tom maji jasno. Jen jsem chtel upozornit na to, ze i delsi ohniska, ktera si obvykle fotografove nechavaji (nebot ani neexistuji nahrady) jsou jaksi divna.
objektivy – hlavní problém v ohniscích
OK, vysvětleno 🙂
mě tak napadlo…
Ahoj. Zrovna jsem vyvolal iPan400. Docela se bavim :-)) Ono asi bude furt co řešit. Když byl digi ještě mládě,tak se u kiňáku řešilo,jestli je lepší plastová nebo plechová dráha filmu. Hádali se kiňáci,digitálisti pomalu vystrkovali růžky. To bylo cca před 5ti lety (toto letí). Dneska se hádaj digitálisti a kiňáci drží víceméně spolu,páč pomalu vymíraj…napadá vás,co bude za 5 let? (snad ne úplnej konec výroby filmu…). Jen chci říct,že každýmu vyhovuje něco jinýho,takže se stejně asi nedomluvíte 🙂 Toťfše.