Černobílá fotografie z barevného negativu

Odpověď na otázku ohledně možnosti zhotovení černobílé fotografie z barevného negativu standardní fotografickou cestou.

Otázka

Mám dotaz jestli je možné zhotovení “kvalitních” zvětšenin z barevných
negativů na ČB papír. Myslím teď v normální domácí ČB fotokomoře. Nevadila by
barevná maska filmu, případně nepůsobila by jako filtr na MG papíry??? Díky za
odpověď, případně řadu jak na to.

Odpověď

Zvětšovat z barevného negativu na černobílý fotografický papír bezesporu lze. Výsledkem takového postupu je ale při zvětšování na fotografické papíry, určené pro černobílý proces, pozitiv s degradovanou šedou škálou a zvýšenou zrnitostí. Dále je možno použít zvláštní fotografické papíry určené pro tyto účely, jejich dostupnost na našem trhu je však problematická.

Odlišnosti v konstrukci barevného a černobílého negativu jsou zřejmé. Konstrukce barevného negativu a dalších s tím souvisejících záležitostí je popsána v článku Petra Dzika. Hlavním problémem při zvětšování z barevného negativu na černobílý pozitivní materiál pevné gradace je vzájemná spektrální nekompatibilita obou materiálů, černobílé ortochromatické pozitivní materiály jsou citlivé na světlo modré až azurové (do vlnové délky cca. 540 nm), na světlo zelené až červené jsou necitlivé. Prostupem bílého světla zdroje zvětšovacího přístroje barevným negativem dopadá při expozici na pozitivní materiál však celé barevné spektrum. Jak z konstrukce barevného negativu vyplývá, dochází tedy k nepřesnému převodu do šedé škály, k degradaci výsledného podání černobílého obrazu. Dalším negativním faktorem je celková vyšší hustota barevného negativu v porovnání s černobílým, díky které je nutno výrazně prodloužit expozici a tím dojde ke zvýraznění zrna.

V případě použití černobílých fotografických papírů s proměnnou gradací dále vstupují do hry vliv barevné masky většinou oranžové barvy a vliv barevných vrstev samotného negativu. Maska sama se chová jako filtr a výrazně změkčí výsledný fotografický obraz. Další filtraci pak způsobí barevný negativní obraz, tentokrát však již jen lokální. Při použití předmětných fotografických papírů je tedy nutno nejprve odfiltrovat vliv masky a následně dále upravit filtraci pro požadovanou gradaci černobílé fotografie.

S výše uvedenými těžkostmi se lze vypořádat použitím zvláštních, vysoce citlivých panchromatických fotografických papírů určených pro zvětšování z barevných maskovaných negativů. V současné době jsou v nabídce firmy KODAK fotografické papíry Kodak Panalure SELECT RC Paper, a to ve třech základních pevných gradacích, sehnat tento materiál na našem trhu je však velice obtížné. Obdobný materiál také před lety vyráběla FOMA, pro nezájem trhu jej však vyrábět přestala.

V případě potřeby zhotovení černobílých fotografií z barevného negativu klasickou cestou se tedy lze ubírat výše uvedenými třemi cestami. Výsledkem cesty první a druhé je relativně zrnitá fotografie s více či méně degradovanou šedou škálou, přijatelná velikost takové fotografie při zvětšování z kinofilmu je do rozměrů 24 x 30 cm. Cesta třetí nepochybně ke kvalitní fotografii vede, sám však s uvedeným typem materiálu zkušenost nemám a nezbývá tedy než důvěřovat informacím z produktového letáku výrobce.

3 komentáře u „Černobílá fotografie z barevného negativu“

  1. zvýraznění zrna

    Prosím mohl by mi někdo podrobněji osvětlit proč při prodloužení doby expozice při pozitivním procesu dojde ke zvýraznění zrna ?

    Děkuji

    Odpovědět
      • RE: RE: zvýraznění zrna

        Nutno konstatovat, že k tomu dochází.
        Domnívám se, že díky velké hustotě barevného negativu je ve srovnání s černobílým negativem(při korektní expozici a stejném motivu) expoziční doba fotopapíru delší. Dojde tím k intenzivnějšímu prosvícení mezer mezi zrny (shluky zrn)negativního obrazu, k jejich prostému zvýraznění. Obdobná situace nastane u zvětšování z přeexponovaného černobílého negativu či např. při nadržování oblohy s mraky. Ovšem míra zvýraznění zrna není stále přímo úměrná hustotě negativu, od určité vysoké hustoty klesá.
        Nutnost navýšení expozice je kompenzována u KODAK Panalure jejich vyšší citlivostí v porovnání s běžnými černobílými fotopapíry, citlivost pro jednotlivé gradace: KODAK M-1000, N-800, T-500; FOMA Speed M,N,T-400.

        Odpovědět

Napsat komentář