V létě (ale nejen tehdy) se hodně cestuje a každý cestovatel stojí před otázkou, co si vezme s sebou a co nechá doma. Pokud je dotyčný ještě také fotograf, musí se nutně zabývat i tím, jaké fotografické vybavení nutně potřebuje a co třeba může oželet.
Následujících několik poznámek popisuje maximální cestovní foto-výbavu, s níž budete připraveni na veškeré pravděpodobné i nepravděpodobné situace, jež mohou během cesty nastat.
1. Fotoaparát
Zkontrolujte pokud možno všechna ústrojí a mechanismy, protože nefunkční aparát je horší než žádný (celou dobu pak budete myslet na to, jak jste chtěli fotografovat, a z cesty nebudete mít nic). Není vhodné jet na jakoukoli cestu s přístrojem, který dostatečně neznáte, tedy ani s přístrojem úplně novým nebo vypůjčeným. Na něj byste si měli zvyknout doma, abyste ho mohli např. reklamovat, jít se poradit s prodavačem či majitelem apod. Přístroj před cestou důkladně vyčistěte, ať tuto činnost nemusíte dělat na cestách. Ideální je mít s sebou přístroje dva (pokud možno se zaměnitelným příslušenstvím), a to zvláště tehdy, chcete-li fotografovat na různé typy materiálu, např. na negativ a diapozitivy. Je vhodné věnovat pozornost i řemínku, na němž aparát nosíte – čím je přístroj těžší, tím by měl být popruh širší, aby se váha lépe rozložila.
2. Objektivy
Záleží samozřejmě na tom, co se chystáte fotografovat. Univerzální výbava by měla zahrnovat nějaký širokoúhlý, dále dlouhoohniskový objektiv a samozřejmě objektiv základní. Celou tuto škálu lze nahradit jedním nebo dvěma zoomy – v případě jediného objektivu (např. 28-200 mm) ale počítejte s jeho nižší světelností a podle toho volte i citlivost filmu. Pro běžné fotografie výborně postačují dva zoomy, např. 28-80 mm a 80-200 mm, které je možno doplnit vysoce světelným základním objektivem (např. 1,8/50 mm). Na všech objektivech zásadně mějte nasazené UV-filtry, protože i když poškodíte filtr, bude pořád mnohem levnější než čočka objektivu. Pokud zrovna nefotografujete, mějte na objektivech nasazeny přední i zadní kryty, aby nedošlo k poškození čoček či filtrů. K objektivům patří také mezikroužky nebo předsádkové čočky pro makrofotografii – budete-li je s sebou brát, mějte je vždy ve vhodném pouzdře.
3. Filmy
Pro volbu vhodného citlivého materiálu je důležité vědět alespoň něco o podmínkách, které panují v cíli naší cesty. Pokud se chystáme k moři nebo do vysokých hor, je nejvhodnějším materiálem určitě film citlivosti ISO 100/21°, protože u moře a v horách panují velmi dobré světelné podmínky. Pro snímky z interiérů nebo z míst s horšími světelnými podmínkami volte raději film vyšší citlivosti (max. ale ISO 800/30° – jinak je už příliš patrné zrno). Filmů vezměte raději víc než míň, abyste je nemuseli nikde draze kupovat (navíc to nemusí být všude možné); mnoho místa nezaberou a přivézt zpět je můžete vždycky. Pozor! – na letištích se zavazadla prosvěcují speciálními paprsky, které jsou pro fotografické filmy doslova zkázonosné (celý film má pak žlutý nebo fialový závoj a snímky jsou nepoužitelné). Proto je vhodné mít filmy v příručním zavazadle a ještě lépe pak ve speciálním pouzdře, které je běžně ke koupi a není drahé (rozhodně levnější než zkažené snímky…). Filmy skladujte pokud možno v chladu a ihned po návratu je dejte vyvolat. Nikdy film nevyměňujte na přímém slunci (aby do kazety neproniklo světlo) ani na pláži (drobný písek by se dostal do přístroje).
4. Stativ + drátěná/dálková spoušť
Stativ používejte vždy, když je expoziční čas delší než 1/30 s, nejlépe pak kdykoli, kdy si nejste jisti, že snímek “udržíte”. Je totiž lepší snímkem strávit delší čas než pak doma litovat, že se nepovedla neopakovatelná fotografie nějakého místa či situace. Stativ na cesty nemusí být nijak těžký a měl by být skládací, nicméně je opět potřeba zvolit vhodný kompromis – čím více je na stativu pohyblivých míst, tím je méně stabilní. Nosnost stativu by měla být taková, aby bez problémů unesl nejtěžší možnou variantu přístroje, tedy např. přístroj s nasazeným teleobjektivem a bleskem. V kombinaci se stativem samozřejmě vždy používejte drátěnou nebo dálkovou spoušť (dle typu přístroje); lze je nahradit samospouští, ale tím ztratíte možnost přesně zvolit okamžik expozice.
5. Různé
Elektronický blesk se zdaleka nepoužívá jen při snímcích v interiéru, můžeme s ním prosvětlovat i stinná místa (popředí) v krajinných záběrech nebo pořizovat působivé noční portréty. Stejně jako v případě fotoaparátu se ujistěte, že je blesk v pořádku a že nevypoví službu hned při první příležitosti.
Další nutnou položkou výbavy je spolehlivá fotografická brašna, která by měla pojmout nejlépe celou výbavu, měla by mít přestavitelné, měkce vypolstrované vnitřní přepážky a určitě by do ní nemělo zatékat při prvním dešti. Měla by se příjemně nosit, což je dáno hlavně kvalitou a šířkou jejího popruhu. Pokud se vydáváte na delší pěší cestu, je prý ideálním zavazadlem fotobatoh (ale kde pak nést ostatní věci?).
Měli byste s sebou mít alespoň nejnutnější čistící pomůcky, tedy nějakou speciální utěrku či čistící papírky na optiku a štěteček, někdo s sebou vozí i isopropanol nebo ether (prodává se i speciální roztok) na “mokré” čištění optiky, což však není bezpodmínečně nutné. Než začnete čistit třeba filtr od otisku prstu, napřed všechen prach smeťte štětcem, abyste si místo čištění nepoškrábali sklo.
Nemáte-li zcela automatický přístroj nebo možnost opravdu dlouhých časů pro noční snímky (musíte-li využívat čas B), vezměte s sebou také expozimetr, nejlépe takový, který měří až např. do 1 hodiny. Mimochodem, externí expozimetr bývá v extrémních podmínkách mnohem spolehlivější než automatika fotoaparátu.
Pro zápis expozičních hodnot, dat a míst, která fotografujeme, je vhodné mít s sebou také pero a zápisník, který popřípadě mohou nahradit již předem připravené formuláře optimalizované pro konkrétní přístroj. Dále s sebou můžete mít i filtry pro černobílou fotografii nebo kreativní filtry (Cokin) pro barevné snímky; univerzálně použitelným a obzvláště u moře velmi vhodným doplňkem je filtr polarizační. Nezapomeňte ani na náhradní baterie do všech přístrojů, které s nimi pracují. Budete-li v extrémně prašném nebo extrémně vlhkém prostředí (písečná pláž či prales), mějte přístroj a objektivy kromě krátké doby při fotografování zabalené ještě raději v igelitu nebo igelitové tašce, aby k němu (a do něj) proniklo co možná nejméně prachu či vlhkosti.
Na závěr
Teď tedy máte s sebou vše myslitelné i téměř nemyslitelné. Podle cíle a typu cesty je z tohoto maximálního možného vybavení samozřejmě možno leccos ubrat. Mám ale takovou zkušenost, že potřeba je hlavně to, co s sebou momentálně nemám. Nejlepší možností je vzít s sebou prostě všechno a v hotelu nebo v místě ubytování si vybírat pro konkrétní fotografické záměry. Ale to samozřejmě není vždycky možné. Přeji tedy šťastnou ruku při výběru výbavy a neméně šťastnou cestu i návrat.