Nepříznivé počasí je noční můra všech turistů, na druhou stranu nabízí řadu úžasných příležitostí pro fotografa. Spojte turistiku s fotografováním a budete spokojeni za každého počasí. Tedy, skoro za každého.
Déšť
Déšť a mlha mě na tři dny uvěznily při výstupu na horu Rishiri. Alespoň byl čas fotografovat. Hora Rishiri, Japonsko. |
Pokud zrovna nejste v průtrži mračen, déšť může zdokonalit vaše snímky v několika směrech:
- dodá do scény více detailů a struktury
- podstatně zvýrazní podání barev, které může být dále potencováno polarizačním filtrem
- makrofotografie květů posetých dešťovými kapkami vypadá vždy efektivněji než fotografie “suchého” květu
Pokud nakonec přeci jen skončíte v těžkém lijáku, učiňte déšť předmětem vašeho snímku. Fotografujte proti tmavému pozadí a pohrajte si s rychlostí závěrky tak, abyste déšť “zmrazili” jako jednotlivé kapky nebo zachytili ve formě čmouh.
Po chvíli zjistíte, že jste zcela pohlceni řadou příležitostí k fotografování; dávejte však pozor, aby vodou pohlcena neskončila také vaše foto výbava. Igelitový sáček, náhradní návlek na boty nebo sprchovací čapka vám s tím pomohou.
Sníh
Moje manželka a kamarád Jem stoupají po ledovci k japonské hoře Tomurausi. Kvůli sněhu a mlze bylo nutno expozici korigovat asi o +2/3. |
Sněhové vločky mohou příjemně oživit jinak mdlou scénu. Zvolte tmavé pozadí abyste je zviditelnili, případně použijte blesk, který může výsledné fotografii dodat “umělecký dojem”.
Tak jako s deštěm, i zde je dobré experimentovat s rychlostí závěrky ke zdůraznění pohybu. Použijete-li příliš krátký čas, vločky se zaznamenají jako neatraktivní tečky, příliš dlouhá expozice může sníh ze záběru zcela “vymazat”. Správná volba doby osvitu bude z velké části záviset na tom, jakou rychlostí sníh padá a na ohniskové vzdálenostivašeho objektivu; výchozí bod by mohl být někde kolem 1/15 pro 50mm objektiv a “standardní” sněžení. Mějte na paměti, že vysoce reflexní sněhová scenérie lehce poplete expozimetr směrem k podexpozici. Je tedy záhodno s tím počítat a kompenzovat expozici o +1 až 2 expoziční stupně. Braketování je zřejmě nejjistější cesta k úspěchu.
Mlha a opar
Kyoto, Japonsko. |
Rovnoměrně rozptýlené světlo v zamlženém prostředí vyvolává atmosféru plnou emocí. Sluneční paprsky razící si cestu mléčným oparem jsou nadmíru fotogenické. Pokud zrovna nesvítí, zvolte kompozici tak, aby předmět zájmu vystupoval v popředí a pozadí splývalo s mlhou.
Pozor na jednu věc, obzvláště fotíte-li na diapozitivy: mlha má snahu oklamat expozimetr stejně jako sníh a výsledkem jsou podexponované snímky. I zde je třeba korigovat expozici pootevřením objektivu nebo prodloužením času zhruba o 0.3-1 expoziční stupeň. U negativních filmů, které mají obecně vetší expoziční pružnost než diapozitivy, však tato odchylka nehraje podstatnou roli.
Ničí-li déšť nebo mlha širokoúhlou perspektivu, uvažujte v detailech. Nasaďte na fotoaparát makro nebo teleobjektiv a zaměřte se na kapky vody na květinách, listí, mechu nebo pavučinách; poohlédněte se po poutavé struktuře kůry stromů nebo kamene.
Zachyťte vítr
Rua Reidh, Skotsko. |
Posaďte fotoaparát na stativ a nastavte dlouhý čas, čímž dodáte snímku dotyk dynamiky. Pokud je světlo příliš intenzivní pro dlouhou expozici, použijte film s nižší citlivostí nebo na objektiv našroubujte filtr s neutrální hustotou. Zároveň se ujistěte, že je v kompozici zahrnut nějaký pevný bod, který zůstane nehybný i v té nejsilnější vichřici a vytvoří tak předmět, na němž si budou moci odpočinout divákovy oči.
Bez stativu ani na krok
Před bouří, Japonskě Alpy |
Jedno ze základních pravidel fotografie říká, že maximální doba osvitu pro záběry z ruky je přibližně 1/ohnisková vzdálenost objektivu. Jinými slovy, abyste docílili ostrých záběrů se standardním 50mm objektivem, budete potřebovat časy 1/50 sekundy a rychlejší. U delších ohnisek se tato mez dále zkracuje. A protože špatné počasí s sebou většinou přináší tlumené světlo, často se dostanete za hranice tohoto limitu. Máte-li navíc ve fotoaparátu založen kvalitní film s nízkou citlivostí a chcete dosáhnout dostatečné hloubky ostrosti, stativ se stává povinností.
Ale komu by se chtělo po horách tahat s těžkým železem přivázaným k už tak objemnému batohu. Relativně dobrá náhradou jsou karbonové stativy, které výrazně odlehčí vašemu batohu, bohužel stejný efekt mají i na bankovní konto.
Pamatujte si, nejdramatičtější světlo přichází těsně před nebo po bouři. Užijte si špatné počasí!