Tento jev vzniká při fotografování osob s bleskem. Lidské oko se v temnotě přizpůsobuje nedostatečnému osvětlení tím, že se zornice rozšíří.
Princip je podobný jako u clony v objektivu: čím méně je světla, tím menší clonové číslo (= větší otvor) je třeba použít. Při záblesku se zornice nedokáží tak rychle stáhnout a anatomická struktura lidského oka způsobuje onen nežádoucí efekt. Červené oči jsou “výsadou” lidí – např. oči psů a koček bývají
žluté až zelené.
Odpověď na otázku proč některé přístroje vyrábějí z fotografovaných osob upíry s červenýma očima je velmi jednoduchá. Čím blíže je zábleskový přístroj k objektivu, tím je pravděpodobnost červených očí větší, protože tento jev je způsoben rovnoběžností optických os objektivu a blesku.
S efektem červených očí nejvíce bojují kompaktní přístroje (nutno poznamenat, že většinou neúspěšně) – vzhledem k rozměrům je to pochopitelné, protože objektiv a blesk prostě musejí být blízko sebe. Proto bývají (alespoň ty dražší) přístroje vybaveny různými typy korekcí; většinou se tato korekce nazývá “Red-eye-reduction”. První, méně náročný typ redukce je založen na tom, že před zábleskem se rozsvítí nebo rozbliká červená dioda – lidské oko reaguje nejcitlivěji právě na červené světlo. Cílem tohoto procesu je to, aby se zorničky stáhly a snížilo se tak množství světla odraženého od očního pozadí. Redukce červených očí pomocí červené diody je však méně úspěšná než druhý, složitější způsob potlačení tohoto jevu. Dražší a technicky dokonalejší přístroje
jsou vybaveny režimem, při němž se nejdříve spustí série předzáblesků (zornice se stáhnou) a teprve při posledním záblesku se otevře závěrka a vznikne snímek. Tento způsob je mnohem spolehlivější a účinnější, jen je nutno fotografované osoby upozornit na to, že až při posledním záblesku vzniká snímek, jinak dochází k poměrně nemilým překvapením, která ne vždy jsou jen k smíchu (např. svatební nebo promoční fotografie).
Nejlépe se daří zrcadlovkám, ty totiž mají větší rozměry a pokud mají vestavěný blesk, bývá často výklopný, aby se ještě více zvětšila vzdálenost od objektivu. Pak rozhodně používejte sérii předzáblesků. Pokud používáte externí zábleskový přístroj, nebezpečí červených očí vpodstatě nehrozí. Pokud se vám občas podaří snímek “upíra”, snažte se fotografovat pomocí odraženého světla (o strop apod.), ale nezapomeňte na nutné prodloužení expozičního času.
Z vlastní zkušenosti vím, že efekt červených očí hrozí mnohem více lidem se světlýma očima (tedy např. blondýnkám, ovšem jen těm pravým).
Pokud si nehodláte kupovat zrcadlovku, nefotografujete příliš často s bleskem, ale přesto vám vadí “červené oči”, existuje lék v podobě korekční tužky, kterou přímo na fotografii červené oči vyretušujete.