Extendery Canon a telekonvertory Nikon s přenosem funkce AF

Firma Canon používá název extender, firma Nikon telekonvertor. Oba názvy však vyjadřují stejnou funkci, kterou je prodloužení ohniskové vzdálenosti objektivu, se kterým je extender či telekonvertor použit. V současné době jsou k dispozici od firmy Canon extendery Canon EF 1,4x II a Canon EF 2x II a od firmy Nikon telekonvertory Nikkor TC-14E II, Nikkor TC-20E II a nový přírůstek v této řadě – telekonvertor Nikkor TC-17E II

V dalším textu budu používat pouze obecný název telekonvertor. Název extender budu používat pouze v případě, že budu psát konkrétně o výrobku firmy Canon (v souladu s jejich názvoslovím).

Právě výrobky této skupiny mají, na rozdíl od většiny univerzálních telekonvertorů, zajišťovat vynikající vlastnosti výsledné optické soustavy objektiv + telekonvertor. Vždyť také jejich vnitřní stavba si složením 7 optických členů v 6 seskupeních (telekonvertor Nikkor TC-20E II) v ničem nezadá s konstrukcí kvalitního objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností. Navíc jsou výrobcem určeny k použití výhradně s konkrétními teleobjektivy a zoom-teleobjektivy.

Parametry

Extendery Canon

Extendery Canon EF 1,4x II a Canon EF 2x II se od předchozích modelů Canon EF 1,4x a EF 2x liší zdokonalenou mechanickou konstrukcí odolnou proti povětrnostním vlivům (včetně těsnění bajonetu známého z řady L) a vylepšením antireflexního provedení uvnitř těla extenderů. Opticky jsou shodné se svými předchůdci.

Extendery Canon EF
Technická specifikace extenderu Canon EF 1,4x II
Zvětšení: 1,4x
Přenos funkce AF: viz popis pod tabulkami
Konstrukce objektivu: 5 prvků v 4 seskupeních
Rozměry: 72,8mm x 27,2mm
Váha: 220g
Současná cena v Kč s DPH (doporučená cena Canon) 12 640 Kč

Technická specifikace extenderu Canon EF 2x II
Zvětšení: 2x
Přenos funkce AF: viz popis pod tabulkami
Konstrukce objektivu: 7 prvků v 5 seskupeních
Rozměry: 71,8mm x 57,9mm
Váha: 265g
Současná cena v Kč s DPH (doporučená cena Canon) 12 640 Kč

Seznam v současnosti použitelných objektivů

Extendery Canon EF 1,4x II a Canon EF 2x II mohou být použity s objektivy s pevným ohniskem od 135mm a delších (s výjimkou objektivu 135mm f/2,8 Softfocus) a se zoom objektivy EF 70-200mm f/2,8L, EF 70-200mm f/2,8L IS, EF 70-200mm f/4L, pokud oželíme funkci autofokusu i se zoomovým objektivem EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS. Autofokus je možný s kterýmkoli přístrojem EOS (podporujícím AF), pokud je kombinován s objektivem o světelnosti f/4 nebo nižší (extender Canon EF 1,4x II) nebo s objektivem o světelnosti f/2,8 nebo nižší (extender Canon EF 2x II). S některými přístroji EOS je možno využívat autofokusu i při použití extenderu Canon EF 2x II s objektivem o světelnosti f/4 (např. EOS 1V, EOS 3, EOS 1Ds Mark II, EOS 1D Mark II). V praxi mám také vyzkoušeno, že autofokus je funkční i s tělem fotoaparátu Canon EOS 1D Mark II, na kterém je nasazen objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS s extenderem Canon EF 1,4x II. Pokud je objektiv vybaven stabilizací obrazu IS, pak při použití extenderu Canon EF 1,4x II nebo Canon EF 2x II je zachována i tato jeho velmi užitečná funkce (pozn.: Některé starší modely fotoparátů Canon EOS nepodporují při použití extenderu funkci stabilizace obrazu s některými objektivy. Jde například o fotoaparáty Canon EOS 1, 650, 750, 850 a další při použití s objektivy Canon EF 300mm f/2,8L IS USM, EF 500mm f/4L IS USM atd. S fotoaparátem Canon EOS EF-M nepracuje stabilizace obrazu vůbec.).

Telekonvertory Nikon

Telekonvertory Nikon TC-20E II a Nikon TC-14E II nahrazují své dva předchůdce TC-14E a TC-20E, od kterých se liší vnějším designem, který odpovídá nově zavedeným objektivům AF-S II (jejich představitelem je například AF-S Nikkor 300mm f/2,8D IF-ED II), přičemž opticky a mechanicky zůstavají stejné. Nejnovějším přírůstkem v řadě telekonvertorů Nikkor je Nikkor TC-17E II. Konvertory řady II jsou, stejně jako jejich předchůdci, použitelné s objektivy Nikkor AF-S nebo staršími AF-I.

Telekonvertor Nikon TC-20E II
Technická specifikace telekonvertoru Nikon TC-14E II
Zvětšení: 1,4x
Přenos funkce AF: viz popis pod tabulkami
Konstrukce objektivu: 5 prvků v 5 seskupeních
Rozměry: 66mm x 24,5mm
Váha: 200g
Současná cena v Kč s DPH (doporučená cena Nikon) 18 990 Kč

Technická specifikace telekonvertoru Nikon TC-20E II
Zvětšení: 2x
Přenos funkce AF: viz popis pod tabulkami
Konstrukce objektivu: 7 prvků v 6 seskupeních
Rozměry: 66mm x 55mm
Váha: 355g
Současná cena v Kč s DPH (doporučená cena Nikon) 18 990 Kč

Technická specifikace telekonvertoru Nikon TC-17E II
Zvětšení: 1,7x
Přenos funkce AF: viz popis pod tabulkami
Konstrukce objektivu: 7 prvků ve 4 seskupeních
Rozměry: 66mm x 31,5mm
Váha: 250g
Současná cena v Kč s DPH (doporučená cena Nikon) 18 990 Kč

Seznam v současnosti použitelných objektivů

Konvertory Nikon TC-14E II, Nikon TC-20E II a Nikon TC-17E II jsou použitelné se všemi AF-S II, AF-S a AF-I objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a se zoom-teleobjektivy AF-S Zoom-Nikkor 80-200mm f/2,8D IF-ED, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2,8G IF-ED a AF-S VR Zoom-Nikkor 200-400mm f/4 G IF-ED a jsou kompatibilní se systémem VR (redukce vibrací). Přičemž autofokus pracuje při použití telekonvertoru Nikon TC-14E II AF se všemi výše uvedenými objektivy, s telekonvertory Nikon TC-20E II a Nikon TC-17E II je autofokus možný se všemi výše uvedenými objektivy, které mají minimální clonu f/2,8 nebo menší.

Funkce a použití telekonvertorů

Na tomto místě si dovolím zmínit se krátce obecně o telekonvertorech jako takových. Existují dva základní typy. Jedny, určené pro některé kompaktní fotoaparáty či zrcadlovky s nevýměnným objektivem, které se umisťují, podobně jako třeba filtr, do závitu (či bajonetu) na přední straně objektivu. Druhá skupina je určena pro přístroje s možností výměny objektivů a v tomto případě se telekonvertor vkládá mezi tělo fotoaparátu a objektiv. Jedná se vlastně o rozptylnou optickou soustavu jejíž funkcí je prodloužení ohniskové vzdálenosti objektivu, se kterým je telekonvertor použit.

Extender Canon EF 1,4x II

Nás právě zajímají ty, které patří do druhé skupiny. Jejich představiteli jsou v našem článku uváděné extendery firmy Canon a telekonvertory firmy Nikon. Tyto telekonvertory výrobce označuje tzv. faktorem zvětšení. Tím je pak dáno kolikrát se zvětší ohnisková vzdálenost objektivu, se kterým je telekonvertor použit, ale bohužel také o kolik se zhorší jeho světelnost. Jestliže tedy máme například objektiv o ohniskové vzdálenosti 200mm se světelností f/2,8 a použijeme s ním telekonvertor 2x, máme k dispozici výslednou optickou soustavu, jejíž parametry jsou 400mm ohnisková vzdálenost při světelnosti f/5,6. Pokud máme objektiv 500mm f/4, pak zařazením telekonvertoru 1,4x získáme optickou soustavu s parametry 700mm ohnisková vzdálenost při světelnosti f/5,6. Právě z důvodu použití s objektivu o světelnosti f/4 jsou telekonvertory vyráběné s faktorem zvětšení 1,4x. Výsledná světelnost f/5,6 totiž ještě umožňuje bezproblémovou práci autofokusu fotoaparátu.

Praxe

Vzhledem k výše popisované konstrukci nejsou extendery Canon a telekonvertory Nikon žádní „drobečci“ a oproti velké většině běžných univerzálních telekonvertorů jsou tyto modely nejen podstatně těžší, ale i rozměrnější. To platí zejména o verzích s faktorem zvětšení 2x. Důvodem je ovšem skutečnost, že se jedná o kvalitní bytelnou konstrukci a provedení jak je u firem Canon a Nikon obvyklé. Odolná povrchová úprava odpovídá objektivům, ke kterým jsou telekonvertory výrobcem určeny.

Fotograf
Fotograf
Na snímku je zachycen fotograf používající fotoaparát Nikon D1X s objektivem Nikkor AF-S 300mm f/2,8D ED + konvertor Nikkon TC-20E II. Technické údaje: fotoaparát Canon EOS 1D Mark II, objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS s extenderem Canon EF 1,4x II. Čas 1/100s, další údaje po přepočtu koeficientem 1,4x: použité ohnisko 300mm, clona f/7,1.

Použití telekonvertoru je velmi jednoduché. Prostě se vloží mezi tělo fotoaparátu a objektiv. Do hledáčku fotoaparátu je pak správně signalizovaná hodnota clony (clona nastavená na objektivu krát koeficient zvětšení telekonvertoru). Pokud fotografujeme digitální zrcadlovkou, máme údaje o cloně i o nové ohniskové vzdálenosti (ohnisková vzdálenost objektivu krát koeficient zvětšení telekonvertoru) uvedeny i v exif informacích. Pokud používáme plně kompatibilní objektiv (i tělo fotoaparátu), nejsou problémy ani s mechanickým provedením, ani s elektronickým přenosem údajů a rovněž správně fungují všechny režimy (AF, stabilizace obrazu, expoziční režimy atd.).

Vrtulník
Vrtulník
Nikon D1X, objektiv Nikkor AF-S 80-200mm f/2,8D ED + konvertor Nikkon TC-20E II. Čas 1/500s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x: použité ohnisko 260mm, clona f/5,6.

Při praktickém fotografování jsem používal výbavu Nikon, později jsem přezbrojil na značku Canon. Pracoval jsem tedy nejprve s telekonvertory Nikon a v současnosti fotografuji s extendery Canon. Při použití s různými kompatibilními objektivy obou systémů se nikdy nevyskytl žádný problém ani mechanický, ani v elektronickém přenosu údajů do těla fotoaparátu. Z důvodů snížení světelnosti použitého objektivu se pochopitelně mírně zpomalí automatické zaostřování. Že to ale není nijak tragické a slovo „mírně“ je naprosto na místě dokazují i ukázkové fotografie racků lovících ryby, které jsou fotografovány objektivem AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2,8G IF-ED s nasazeným konvertorem Nikon TC-20E II. Autofokus fotoaparátu Nikon D1x ostřil i velmi rychle se pohybující racky naprosto precizně.

Racek Racek

Velmi často diskutovanou otázkou je to, jak moc ovlivňuje použití telekonvertoru s objektivem kvalitu výsledné optické soustavy. Na takový dotaz většinou odpovídám schematicky asi takto: „Nehledejte v tom žádnou vědu. Prostě platí zákony optiky a proto pokud použiji kvalitní objektiv ve spojení s kvalitním telekonvertorem, je i výsledná optická soustava kvalitní. Jestliže ale použiji například kvalitní objektiv ve spojení s nekvalitním telekonvertorem, je pochopitelně nekvalitní i výsledná optická soustava.“. Pokud tuto myšlenku poněkud více rozvedeme, platí asi toto. Telekonvertor, jakožto optický člen, spojením s objektivem změní jeho optické vlastnosti. Zásadním způsobem ve dvou hlavních ohledech. Jednak v příjemném prodloužení ohniskové vzdálenosti použitého objektivu dle faktoru zvětšení telekonvertoru a potom v nepříjemném zhoršení jeho světelnosti. Mimo to ještě dochází ke změně dalších optických vlastností, které se mohou projevit zhoršením rozlišení či kontrastu oproti samostatně použitému objektivu (bez připojeného telekonvertoru). Tady jde ale o telekonvertory, které jsou výrobcem určené pro použití s konkrétními teleobjektivy a zoom-teleobjektivy. Neboli jsou pro tyto objektivy konstruovány a je s takovou kombinací použití předem počítáno. Při praktickém fotografování by to mělo znamenat zajištění vynikajících výsledků, čili jen zanedbatelné zhoršení optických vlastností. Je-li tomu opravdu tak si můžeme ukázat na následujících MTF charakteristikách objektivu a kombinace objektiv + extender společnosti Canon. První obrázek ukazuje MTF charakteristiky objektivu Canon EF 70-200mm f/2,8L při nastavení na 200mm a druhý pak ten samý objektiv s připojeným extendrem Canon EF 2x II a opět při nastavení ohniska 200mm (po přepočtu faktorem zvětšení extenderu tedy 400mm).

MTF Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM MTF Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM + EF 2x II
MTF charakteristiky – vysvětlivky:

Černé čáry platí pro maximálně odcloněný objektiv.

Modré čáry platí pro clonu f/8.

Tučné čáry (hodnota 10 čar/mm) platí pro kontrast.

Tenké čáry (hodnota 30 čar/mm) platí pro rozlišení.

Plné čáry (S) měřeno v sagitální obrazové rovině.

Čárkované (M) měřeno v meridiální obrazové rovině.

Hodnoty 0, 5, 15, 20 jsou v milimetrech a udávají vzdálenost od středu obrazového pole.

MTF charakteristiky 0,8 a více při 10 čarách/mm ukazují na výborný objektiv, do hodnoty 0,6 při 10 čarách/mm jde o uspokojivý obraz.

Čím více jsou S a M křivky v linii, tím je neostrý obraz přirozenější.

Za dobu kdy fotografuji se mi snad nestalo, že bych měl problém s kvalitou výsledných fotografií (i větších rozměrů) z důvodů špatných optických vlastností použitých extenderů Canon nebo telekonvertorů Nikon. Ostatně tyto výrobky jsou běžně používaným příslušenstvím zejména profesionálních fotografů, a proto je i mnoho fotografií prezentovaných na různých výstavách jako kvalitní zvětšeniny zhotoveno právě s některým z nich.

Závěrem je tedy možno konstatovat, že v praxi je zhoršení optických vlastností objektivu, na který je nasazen některý z představovaných extenderů Canon a telekonvertorů Nikon, jen nepatrné a nebrání tomu, aby s jejich pomocí vznikla kvalitní fotografie. Je zde ovšem jiná skutečnost, která je při fotografování s telekonvertorem asi vůbec nejčastější příčinou nekvalitních fotografií, a která vlastně paradoxně nemá s optickou a mechanickou kvalitou objektivu a telekonvertoru vůbec nic společného!

Při použití telekonvertoru je totiž nutné si uvědomit jednu podstatnou a velmi důležitou skutečnost. Tou je již zmiňované prodloužení ohniskové vzdálenosti. Ono se to ani nijak moc nezdá, prostě na zadní části objektivu přibyl malý (vzhledem k rozměrům teleobjektivu) optický člen, který nijak výrazně nezvětšil celkovou délku ani hmotnost nově vzniklé optické soustavy. Je to dobré, mohu fotografovat stejně tak, jak jsem byl zvyklý se samostatně použitým teleobjektivem (stejné časy závěrky, stejné návyky při držení apod.). To je však velký omyl! Prostě zákony optiky nelze obejít a já například při použití telekonvertoru 2x ve spojení s objektivem 300mm v žádném případě nefotografuji jako s teleobjektivem o ohniskové vzdálenosti 300mm, kdy si mohu s monopodem dovolit bez problémů čas 1/250s (i delší), ale mám k dispozici výslednou ohniskovou vzdálenost 600mm! To je v praxi doslova obrovský rozdíl. Musím použít podstatně kratší časy závěrky a zajistit daleko pevnější držení fotoaparátu s nasazeným telekonvertorem a objektivem. Velmi mnoho fotografů si tuhle skutečnost však neuvědomí a pak vinu za neostré snímky svalují na špatnou kresbu svého telekonvertoru. Proto zejména při použití telekonvertoru s objektivy s delší ohniskovou vzdáleností nesmíme zapomínat na nutnost pevného držení, nejlépe pomocí stativu. V případě, že nám expoziční podmínky a dosažená ohnisková vzdálenost dovolují použít kratší časy závěrky, můžeme poněkud neohrabaný klasický stativ nahradit jednonohým (monopodem), který je dostatečně pohotový třeba i pro sport.

Jeřáb královský
Jeřáb královský
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM + konvertor Canon EF 2x II. Čas 1/640s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x: použité ohnisko 400mm, clona f/6,3.
Guareza
Guareza
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM + konvertor Canon EF 2x II. Čas 1/250s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x: použité ohnisko 290mm, clona f/6,3.

V článku popisuji u technických parametrů kompatibilní objektivy. Že ale existují výjimky o tom se hned přesvědčíme. Při fotografování totiž používám bez problémů objektiv Sigma APO 120-300mm f/2,8 EX IF HSM ve spojení s extenderem Canon EF 1,4x II i Canon EF 2x II. Autofokus je plně funkční, zobrazení clony v hledáčku je po přepočtu faktoru zvětšení extenderu a nejsou problémy ani se zobrazením exif informací o použité cloně a ohniskové vzdálenosti (obojí opět správně po přepočtu faktoru zvětšení použitého extenderu). Prostě vše funguje naprosto bezchybně.

Lvice
Lvice
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Sigma APO 120-300mm f/2,8 EX IF HSM + konvertor Canon EF 2x II. Čas 1/800s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x: použité ohnisko 600mm, clona f/5,6.
Želvy
Želvy
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Sigma APO 120-300mm f/2,8 EX IF HSM + konvertor Canon EF 2x II. Čas 1/3200s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x: použité ohnisko 467mm, clona f/7,1.

V praxi jsem také vyzkoušel použití kombinace extenderů Canon s objektivem EF. Konkrétně kombinace extenderů Canon EF 2x II a EF 1,4x II s objektivem Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM. Musí být ovšem dodrženo pořadí objektiv, extender 2x, extender 1,4x a tělo fotoaparátu. Důvodem je mechanické provedení extenderů – v opačném pořadí prostě nejdou nasadit. S tělem Canon EOS 1D Mark II lze pracovat i v režimu AF (nejpřesnější práce je se středovým senzorem AF). Pochopitelně tato extrémní kombinace již výrazně zpomalí rychlost ostření a občas se stane, že méně kontrastní objekt je problém zaostřit vůbec, zejména v šeru, ale stále je autofokus i při nasazení této optické soustavy ještě prakticky využitelný. To dokládají ukázkové fotografie, které jsou zhotoveny brzo ráno při zatažené obloze a za intenzivního deště. Také clona, která je zobrazena v hledáčku odpovídá pouze kombinaci objektiv a extender 2x a rovněž exif informace berou v úvahu pouze extender 2x a extender 1,4x jako by použit nebyl (např. s použitým ohniskem 200mm při cloně f/2,8 se zobrazuje údaj 400mm při cloně f/5,6, místo správného údaje 560mm při cloně f/7,8).

Konipas
Konipas
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM + konvertor Canon EF 2x II + konvertor Canon EF 1,4x II. Čas 1/250s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x (exif informace): použité ohnisko 400mm, clona f/7,1. Skutečné hodnoty po dalším přepočtení koeficientem 1,4x byly: použité ohnisko 560mm, clona f/10.
Konipas
Konipas
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM + konvertor Canon EF 2x II + konvertor Canon EF 1,4x II. Čas 1/400s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x (exif informace): použité ohnisko 400mm, clona f/7,1. Skutečné hodnoty po dalším přepočtení koeficientem 1,4x byly: použité ohnisko 560mm, clona f/10.

Stejně tak i majitelé fotoaparátů Nikon mohou použít pro fotografování kombinaci telekonvertorů Nikon s objektivem Nikkor AF-S. V praxi je opět vyzkoušena kombinace objektivu Nikkor AF-S 300mm f/2,8ED, na který je nasazen telekonvertor Nikkor TC-20E II a Nikkor TC-14E II. Tato sestava s tělem Nikon D1x také umožňuje použití autofokusu.

Fotoaparát s extendery a objektivem

Zmiňovaná kombinace dvou extenderů Canon jde použít i s objektivem Sigma APO 120-300mm f/2,8 EX IF HSM. Optická soustava objektiv Sigma APO 120-300mm f/2,8 EX IF HSM + extender Canon EF 2x II + extender Canon EF 1,4x II představuje ve výsledku impozantní ohniskovou vzdálenost 840mm při světelnosti f/7,8. I tato kombinace umožňuje s tělem fotoaparátu Canon EOS 1D Mark II pracovat v režimu AF (nejpřesnější práce je se středovým senzorem AF). Stejně jako při použití obou extenderů s objektivem Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM clona zobrazená v hledáčku odpovídá pouze kombinaci objektiv a extender 2x a rovněž exif informace berou v úvahu pouze extender 2x a extender 1,4x jako by použit nebyl. Vzhledem k dosažené extrémní ohniskové vzdálenosti musíme při expozici důsledně zajistit fotoaparát s objektivem a extendery proti rozhýbání pomocí pevného stativu. Výjimku potvrzující pravidlo představuje ukázková fotografie plameňáka, která je snímána bez stativu.

Plameňák
Plameňák
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Sigma APO 120-300mm f/2,8 EX IF HSM + konvertor Canon EF 2x II + konvertor Canon EF 1,4x II. Čas 1/640s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x (exif informace): použité ohnisko 600mm, clona 6,3 Skutečné hodnoty po dalším přepočtení koeficientem 1,4x byly: použité ohnisko 840mm, clona f/8,8.
Ostralka
Ostralka
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Sigma APO 120-300mm f/2,8 EX IF HSM + konvertor Canon EF 2x II + konvertor Canon EF 1,4x II. Čas 1/320s, další údaje po přepočtu koeficientem 2x (exif informace): použité ohnisko 600mm, clona 6,3 Skutečné hodnoty po dalším přepočtení koeficientem 1,4x byly: použité ohnisko 840mm, clona f/8,8.

Závěr

Díky telekonvertoru lze velmi výrazně rozšířit možné použitelné ohniskové vzdálenosti a to velmi levně v porovnání s cenou dalšího teleobjektivu. To platí zejména pokud máte ve výbavě více druhů vhodných objektivů (kompatibilita uvedena výše). Pak nám telekonvertor nahradí dokonce několik dalších teleobjektivů. Mimo kombinace objektiv – telekonvertor je pro případného zájemce o koupi nutno vzít v úvahu i používané tělo fotoaparátu. Pokud je totiž požadováno zachování funkce autofokusu, hraje tělo fotoaparátu velkou roli. Například objektiv Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM s extenderem Canon EF 1,4x II při nasazení na tělo Canon EOS 1D Mark II pracuje bezvadně včetně autofokusu, zatímco fotograf používající Canon EOS 10D se stejným objektivem a se stejným extenderem musí autofokus oželet.

Nevýhodou extenderů Canon a telekonvertorů Nikon mohou být rozměry a váha, které nepatří zrovna k nejnižším (v obou těchto parametrech prakticky odpovídají dalšímu objektivu v brašně), ale tato nevýhoda prakticky zcela zaniká uvědomíme-li si kolik by nám v brašně zabral místa teleobjektiv o delší ohniskové vzdálenosti a také jakou vahou by zatížil naše rameno. I když cena námi uváděných telekonvertorů není nejnižší, opět jde o nevýhodu, kterou zcela zastiňuje cena teleobjektivu, který nám kombinace stávajícího objektivu s telekonvertorem nahrazuje. V nevýhodě jsou však fotografové, kteří nepoužívají profesionální objektivy (u Canonu řady L, u Nikonu AF-S). Ti mají prostě smůlu a jejich objektivy nejdou s námi uváděnými extendery Canon nebo telekonvertory Nikon použít. Na druhou stranu asi takto úzce specializované možnosti použití právě zajišťují vynikající kvalitu zobrazení.

V praxi je pak možno v extrémních případech použít i kombinaci dvou extenderů Canon nebo telekonvertorů Nikon a docílit tak požadovanou ohniskovou vzdálenost, mnohdy i takovou, kterou žádný dostupný vyráběný objektiv nedosahuje.

Extendery Canon a telekonvertory Nikon patří mezi velmi výkonné pomocníky ve fotografii a z tohoto důvodu se již neodmyslitelně „zabydlely“ v brašnách fotografů, kteří pro svou práci potřebují používat dlouhé ohniskové vzdálenosti. Tedy zejména těch, kteří fotografují převážně například sport, zvířata ve volné přírodě a ptáky.

MTF charakteristiky – firma Canon
Fotografie – Josef Hrubý

48 komentářů u „Extendery Canon a telekonvertory Nikon s přenosem funkce AF“

  1. ponco@post.cz

    Hezký článek,mám sigmu 70-200mm,f2,8 a používám 1,4 extendr k plné spokojenosti.Škoda že se někde bud na intrenetu nabo v časopisu u nás neobjeví kvalitní srovnávací test,at již objektivů, tak extendrů.Pravda, lecos se dá vyčíst z MTF grafů na Photodo,ale proč někdo vedle sebe nepostaví odpovídající objektivy různých výrobců,včetně”third party”výrobců.Vždyt takový test by byl jistě čtenářsky atraktivní,nalít si čistého vína a vědět kolik platím za kvalitu a kolik za značku.Asi pro to, že si v ČR objektivy půjčují od dovozců.Nejlepší testy má Popular Phothography,tam objektivy nakupují a mají vlastní optickou lavici.Tedy žádný střet zájmů.”Uživatelské” testy at si Photo life a ostatní strčí za klobouk.Ten si můžu udělat taky.

    Odpovědět
      • ponco@post.cz

        Proč bych se do toho měl pouštět,vydávam snad časopis o fototechnice?Měl sem na mysli odpovídající a nejčastěji používané objektivy.28-70mm,f2,8 nebo 70-200mm,f2,8 atd.vyrábí skoro každý výrobce.Je jasný že časopis na českém trhu má asi jiné možnosti,než Popular photography v americe.Řikal sem, že je to škoda, že to neni,proč tomu tak je ,je věc druhá.Prostě na českým trhu nikdo takový testy dělat nebude.

        Odpovědět
  2. 100-400 f4,5-5,6 IS + 1,4x

    Pouze bych chtěl uvést na pravou míru v článku uvedenou větu: “pokud oželíme funkci autofokusu i se zoomovým objektivem EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS”.

    Toto tvrzení není zcela pravdivé, ve skutečnosti je to dáno možnostmi AF konkrétního těla. Například středový senzor EOS 3 ostří i při světelnosti f8 (i podle specifikací), takže autofokus výše uvedené kombinace s tímto tělem funguje naprosto perfektně. Podobně na tom budou i vyšší modely těl jako EOS 1V.

    Odpovědět
    • 100-400 f4,5-5,6 is + 1,4x

      Tohle je psáno v souladu s tím, jak to uvádí firma Canon ve svých materiálech. Tj.: Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 IS + extender Canon EF 1,4x II = AF není funkční, ale existují výjimky. To také píši o dvě věty dále, pak také v popisu k fotografii “fotograf” a do třetice se tato informace objevuje v oddíle závěr.

      Odpovědět
  3. ostry objektiv

    Dobry, ale upozorni toho fotografa, ze by si mel “…zajistit daleko pevnější držení fotoaparátu s nasazeným telekonvertorem a objektivem”.
    Nasadit 4kg sestavu za 300 tisic na tu sranda kulovou hlavu za tisicovku je dost plytvani penezi za kvalitni sklo 🙁

    Odpovědět
    • ostry objektiv

      Bez urážky, ale kdo si koupí fotovýbavu za 300 tisíc a pak šetří na stativu nebo hlavě je podle mě blázen. To je asi stejný argument, jako když si někdo koupí drahý objektiv a pak ho “zašpuntuje” tím nejlevnějším filtrem, co dokáže sehnat. Jak Manfrotto, tak i Gitzo (a samozřejmě i další firmy) nabízejí dostatek nohou i hlav s více než dostatečnou nosností. Např. Manfrotto nabízí 21 kulových hlav a z toho jen 3 z nich mají menší nosnost než 4 kg! Takže ten argument je dle mého naprosto mimo!

      Odpovědět
      • ostry objektiv

        Bez urazky. Pan Pola je podnikatel a jeho cil je prodat.
        Skutecnost je takova (a zvlaste ve fototechnice), ze V ZADNEM PRIPADE kvalita vybaveni neni automaticky umerna vynalozenym financnim prostredkum!!!
        Takze argument pana Poly je naprosto mimo!
        Omlouvam se soucasne panu Polovi, ze jsem si dovolil takto reagovat na jeho strankach, ale smesuje podnikani s necim, co s podnikanim nesouvisi.

        Odpovědět
        • ostry objektiv

          Doporučuji Vám, abyste si ještě jednou a tentokrát pořádně přečetl celý tento thread. Pavel rozporoval tvrzení v článku tím, že si drahý objektiv nasadí na “sranda hlavu za tisícovku”. Z toho usuzuji, že je jednak levná a jednak ne zrovna kvalitní.

          Myslím si, že tvrzení “V ZADNEM PRIPADE kvalita vybaveni neni automaticky umerna vynalozenym financnim prostredkum” není tak docela pravdivé, znám spoustu příkladů, kdy to neplatí – ale klidně se nechám poučit, klidně mě přesvědčte o opaku. Věřím tomu, že každý člověk je dostatečně soudný na to, aby si porovnal užitnou hodnotu a cenu, takže bych s Vaším dovolením tohle rozhodování nechal na něm. Ať si koupí tak kvalitní zboží, jaké potřebuje, za cenu, jakou je ochoten za to dát.

          Jsem moc rád, že jste napsal, že jsem jen obchodník, jehož argumenty jsou zcela mimo! Ostatně tento server je toho naprostým důkazem, protože tady jednoznačně a nepokrytě směšuju podnikání s něčím, co s podnikáním vůbec nesouvisí. Díky za tento Váš názor, konečně mi otevřel oči.

          P.S. Pokud by to čtenářům nebylo na první pohled zřejmé, tak tuto reakci píšu s cílem prodat. :-)))

          Odpovědět
          • ostry objektiv

            Nechci sklouznout do male ceske zapsklosti.
            Telegraficky: Fotografie z roku 1892 od Alfreda Stieglitze “Terminal” (bez MC vrstev, bez zonoveho mereni, bez zabudovaneho pocitace v aparatu, bez….)hovori za vsechny argumenty o vlivu moderni fototechniky na uroven tvorby.

            Oko potesi, kdyz si kliknete na:
            http://www.masters-of-photography.com/S/stieglitz/stieglitz_terminal_full.html

            No, a srovnejte s textem:
            …………..si někdo koupí drahý objektiv a pak ho “zašpuntuje” tím nejlevnějším filtrem, co dokáže sehnat. Jak Manfrotto, tak i Gitzo (a samozřejmě i další firmy) nabízejí dostatek nohou i hlav s více než dostatečnou nosností. Např. Manfrotto nabízí 21 kulových hlav ……….

          • ostry objektiv

            Tak nevím, jsem sám, kdo si myslí, že já mluvím o voze a Jarda o koze? Tento článek je o technice, ne o kompozici nebo snad duši fotografie. Tento článek je o telekonvertorech pro Canon a Nikon. Ale asi to Jarda vidí jinak.

            Komentář byl o kvalitě stativové hlavy a odpověď je o fotce z roku 1892. Nemá tedy z mého pohledu smysl dále na toto téma diskutovat, protože evidentně každý mluvíme o něčem jiném.

            Mám nápad: Jardo, evidentně jste jeden z nejfundovanějších odborníků na vše kolem fotografie (a dost možná i obchodu). Co kdybyste taky napsal nějaký článek? Byla by škoda nedat vaše znalosti a vědomosti do pléna.

          • ostry objektiv

            Jsem skutecne absolutni amater, zadny odbornik!
            Ale nejsem blbej, a kdyz vidim napsanou nejakou evidentni trivialni hloupost, tak se ozvu………
            Ahoj!

          • ostry objektiv

            Ja se Vas musim zastat :o)

            Kupoval jsem zde sede prechodove filtry od B+W a myslim, ze prave na vas podnet mi Radka posialla navrh mnohem levnejsiho a o neco variabilnejsiho reseni.

            Konec reklamy :oD

      • ostry objektiv

        Doufam, ze nemluvis o mem argumentu, ze to na neco takoveho nema nasazovat 🙂
        BTW, to ze ma hlava nosnost 4 kg neznamena, ze se na ni da 4kg vybaveni. Teda dat ho na ni muzes, ale uz s tim nesmis hybat.

        Odpovědět
        • ostry objektiv

          Ty 4 kg byl jen příklad, netvrdil jsem, že to je vhodná nosnost. Jinak tak docela nesouhlasím s tím, že to udrží jen ve svislém směru (resp. že se s tím nesmí hýbat). Osobně nejčastěji používám hlavu MA222 s nosností “jen” 2,5 kg a určitě unese víc (konkrétně Nikon F100 + MB-100 + Nikkor 80-200mm f/2,8 + SB-28). Je samozřejmě fakt, že už to je na hraně a např. extrémní náklon už v tomhle zatížení neudrží, ale menší úhly náklonu jsou ještě v pohodě. Ono taky záleží na tom, kde je těžiště celé sestavy a jak je na stativ upnutá. Každopádně bych tuto hlavu na teleobjektivy nedoporučoval.

          Odpovědět
          • ostry objektiv

            Ale ja verim, ze kdyz to nahnes a zatahnes na krev, ze to bude i drzet, ale to je prave ten rozdil oproti hlave, co unese 40 kilo. Tam to utahovat nemusis a presto ti cela sestava drzi kde chces.
            Ono to sice vypada, ze se dohadujem, ale vzdyt mi spolu vpodstate souhlasime, ne? Ja rikam, ze davat takovej velkej a drahej objektiv na takovou malou a levnou hlavu je nerozum. Setreni na nespravnem miste. No a ty taky, ne?

            Myslim, ze v tech cenach co ho stala vybava by se uz nejaka ta Arca Swiss za 400 euro ztratila 🙂

    • ostry objektiv

      To, že MA 190 není úplně nejvhodnější pro takovou váhu a rozměry jsem kolegovi také říkal ….. 🙂
      Ale teď vážně. Fotografie není inscenovaná. Sestava, kterou má fotograf nasazenou na stativu váží kolem 5kg. On tenhle stativ standardně používal v sedě. Takže měl stativ bez vysunutých nohou a za takových okolností je pro zatížení kolem 5kg vcelku vyhovující i MA 190. Navíc fotografoval poměrně rychle se pohybující objekty, takže musel stejně používat poměrně krátké časy závěrky.

      Odpovědět
      • ostry objektiv

        Vsimni si, ze ja jsem nemel nic proti stativu, ale pouze proti hlave. Tam je ten slaby clanek.
        Jeste porad mam taky ten samy stativ a stabilita neni jedna z jeho slabosti.

        Odpovědět
        • ostry objektiv

          Já jsem pouze fotil. Výbavu jsem ńekombinoval 🙂
          Ale viděl jsem některé jeho fotografie a byly moc pěkné! To souvisí s těmi časy závěrky.

          Odpovědět
          • ostry objektiv

            To jo. Tak mu preju at ma porad spoustu svetla 🙂

            Ja bych se taky bal, ze kdyz to nahodou necham jen tak stat, ze se to na ty hlave otoci, a pri otaceni dolu se to urychli, na konci to bouchne do stativu, ta Manfrotacka forova desticka se vyhodi (pokud ma QR) a cela ta krasa za 300tisic spadne. A nebot Murphy plati vzdy a vsude, bude to na beton nebo do potoka 🙁
            Ale jelikoz ty prachy nemam, tak mne se to stat nemuze 🙂

          • ostry objektiv

            Panove diky za starost o zdravi casti me fotovybavy. Nevim co s penezi a chtel jsem vypadat dobre. Ten stativ byl prece jen vada na krase a tak jsem tuto drobnou, nicmene dulezitou soucast meho image jiz vylepsil. Dnes jiz vlastnim ctyri stativy, nekolik kulovych hlav, joysticka (ci jak se to vsechno jmenuje) a uz kvuli sobe budu napriste opatrny nechat se vyfotit in flagranti.
            Zvazuji podani trestniho oznameni na Pepu Hrubeho kvuli neautorizovanému zverejneni inkriminovane fotografie, ktera mne pred fotografickou verejnosti poskodila.

  4. A ostatní výrobci?

    Velmi dobrý článek, jenom pro trošku vyšší segment. Což takhle telekonvertory pro objektivy nižších cenových kategorií? Dovolím si připomínku: podezírám výrobce, že kompatibilita je nastavena především sofwarově, protože, je-li daný přístroj schopen měřit expozici a zaostřovat za horších světelných podmínek, pak není důvod, proč by nemohl stejný systém s konvertorem pracovat např. při cloně 8 nebo dokonce 11? Nebo ano? Dají se konvertory třetích výrobců používat i na ostatní objektivy?

    Odpovědět
    • a ostatní výrobci?

      Podeziravost je krasna vec 🙂 Ale vazne – jisteze je vypnuti AF treba pri clone 5,6 u EOSu 10D jen softwarove. Nicmene ma to svuj duvod – jde to do jiste miry “oblbnout”, ale mam overeno, ze pri clone 11 jiz 10D proste neostri vubec a pri clone 8 jen velmi neochotne (hodne svetla, kontrastni motiv). Pri 5,6 vse chodi spravne. U vyssich Canonu (EOS3, 1D, 1V) je to stejne, jen posunute o jednu clonu – pri f8 ostri stredovy senzor bez potizi (podporovano i vyrobcem), pri clone 11 je to ale jiz mnohem horsi. Berte to proste jako fakt, dost jsem si s “oblbovanim CPU” u 10D hral, nebot me pouziti EF 100-400 IS L s TC1,4x velmi lakalo, ale posleze jsem to vzdal a uznal, ze ma Canon pravdu a opravdu nad f5,6 AF realne vyuzitelny neni 🙁

      Odpovědět
      • a ostatní výrobci?

        V zásadě to “thr” popsal správně. Pouze doplním, že i při cloně f/8 je s EOS 1D Mark II AF použitelný i s jiným, než středovým senzorem. Přestože je středový senzor pro ostření za takových podmínek nejvhodnější, popsal bych funkci AF tak, že ostří. Nikoli bez problémů. Moje zkušenost je popsána v článku myslím výstižně:”…tato extrémní kombinace již výrazně zpomalí rychlost ostření a občas se stane, že méně kontrastní objekt je problém zaostřit vůbec …..”. Pochopitelně pokud se fotografuje za slunečného dne, je toto “zpomalení” menší. Toto upřesnění považuji za nutné proto, aby se někdo nedomníval, že se AF u fotoaparátů které ostří i při cloně f/8 chová stejně spořádaně, jako při cloně třeba f/5,6.

        Odpovědět
  5. jaký konvertor?

    Mám Canon EOS 10D a koupil jsem Sigmu EX 70-200/2,8 HSM. Uvažuju o koupi konvertoru 2x. Mám koupit konvertor od Sigmy, který je dělaný přímo pro tento objektiv, nebo od Canonu, nebo to vyjde nastejno?
    Časem možná přejdu na objektiv o stejném rozsahu od Canonu se stabilizací obrazu.

    Odpovědět
    • jaký konvertor?

      Konvertory od Sigmy jsem pri recenzich pro Paladix testoval oba a jsou kvalitni, provedenim se tem od Canonu ale nevyrovnaji. Narazil jsem ale na problem, ze mi prijde, ze ve spojeni s EF100-400 IS L stabilizator obcas blaznil. Proto bych v pripade, ze opravdu vazne uvazujete o prechodu na Canon IS radil spis original, overte si ale, ze jde na tuto Sigmu nasadit. Pokud by slo jen o tu Sigmu, tak neni s konvertorem Sigma EX zadny problem u Canonu ani u Nikonu.

      Odpovědět
        • jaký konvertor?

          Nevím jak na kterou Sigmu, ale na Sigmu APO 120-300mm f/2,8 EX IF HSM tedy jdou nasadit. Jak extender Canon EF 1,4x II, tak i Canon EF 2x II a vše funguje tak jak má. Viz článek.

          Odpovědět
      • jaký konvertor?

        me by naopak zajimala moznost nasadit canon objektiv na sigma convertor pripadne nejake zkusenosti a nejlepe zkusebni fotky. nebylo by neco prosim?

        Odpovědět
  6. Kompatibilita

    Pokud vim, tak omezovani funkcnosti telekonvertoru vyrobci neni jen zalezistost software, ale i hardware. Napr. popisovane telekonvertory Nikon maji vystupek, ktery brani jejich nasazeni na jiny nez AF-S objektiv. Po jeho odbrouseni je mozne pouziti jakehokoliv teleobjektivu a cela soustava normalne ostri (samozrejme do svetelnosti 5,6).
    Duvodem pro uzky vycet pouzitelnych objektivu muze byt horsi kvalita vysledne soustavy pri pouziti levnejsich objektivu, nebot tyto nejsou konstuovany s ohledem na pouziti telekonvertoru, jejich cilova skupina zakazniku je jednoduse nema. Zda se pouziti telekonvertoru nebo jeho zakoupeni v takovem pripade vyplati si musi kazdy rozmyslet sam, nakolik klesne kvalita pri pouziti telekonvertoru s tim kterym objektivem je treba individualne vyzkouset. Jedinym opravdu omezujicim faktorem je vzdalenost posledni cocky objektivu. Telekonvertor lze nasadit i na radu strednich zoomovych objektivu nastavenych na tele (o tele-zoomech nemluve), jenom je treba davat pozor. Pri zoomovani smerem k sirsimu konci se priblizuje posledni clen smerem k fotoaparatu a pri jeho kontaktu s telekonvertorem muze dojit k poskozeni obou. V nouzi je ovsem mozne k tomuto spojeni pristoupit a pri dostatecne zacloneni lze i s levnejsim, malo svetelnym teleobjektivem obcas dosahnout celkem slusnych vysledku. To ovsem obvykle vyzaduje pevny stativ. Pro pouziti s malo svetelnymi objektivy je mozne doporucit starsi telekonvertory bez autofokusu (ktery by stejne nefungoval), opticky se obvykle nelisi a horsi antireflexni vrstvy amaterovi vynahradi mnohonasobne nizsi cena v bazaru.
    Dalsi dulezita vec je moznost zvetseni pomeru zobrazeni pri pouziti telekonvertoru – ten totiz zmensuje uhel zaberu, ale zaostrit lze stale na stejnou vzdalenost. Zadny 400mm objektiv nebude ostrit tak blizko jako kombinace (80-)200mm objektivu s 2x telekonvertorem, cimz se fotogafovi oteviraji zajimave moznosti hranicici temer s makrofotografii. Toto pouziti telekonvertoru melo byt podle meho soudu v clanku rozhodne zmineno.

    Odpovědět
    • kompatibilita

      U Nikonu to je podle mně tak, že AF-S objektivy i telekonvertory mají pohon AF zajištěn pomocí elektronických kontaktů. Objektivy bez AF-S ale mají pohon zajištěn mechanicky – hřídelkou, takže s AF-S telekonvertorem AF nebude funkční.
      Použití jiných konvertorů ja objektivů je věcí zkoušení jak mechanických možností, tak i optických kvalit ve výsledku.
      Se vzdáleností zaostření je to skutečně tak, že vzhledem k větší ohniskové vzdálenosti vzniklé díky telekonvertoru je větší i měřítko zvětšení, než bylo se samostatně použitým objektivem. V makrofotografii je využitelný objektiv Canon EF 180mm f/3,5 Macro USM. Tento objektiv dosahuje měřítka zvětšení 1:1, s nasazeným extenderem Canon EF 1,4x II pak měřítka 1,4:1 a pokud nasadíme extender Canon EF 2x II máme měřítko 2:1.

      Odpovědět
  7. vysvětlete jak to je s ..

    Prosím vysvětlete jak to je s min zaostřovací vzdáleností při použití telekonvektorů popřípadě mezikroužků např. u sigma 70-200/f2,8. Rád bych jí používal na makro, ale těch nynějších 1,8 metru je moc. Jaká je případná kvalita, použitelnost a Vaše zkušenosti

    Odpovědět
    • vysvětlete jak to je s ..

      Tuto Sigmu konkrétně neznám, ale vezmu jako příklad obdobný objektiv od Canonu – Canon EF 70-200mm f/2,8L USM. Při použití s extenderem Canon EF 2x II je dosažitelé měřítko zvětšení 1:3 a to již hraničí s oblastí makro (makro začíná cca někde kolem 1:2 až 1:1).
      Pokud s teleobjektivem o ohniskové vzdálenosti 200mm použiji mezikroužek o určité tloušťce, není z hlediska dosažitelného měřítka zvětšení tato kombinace příliš vhodná. Jestliže totiž nasadíme mezikroužek o stejné tloušťce na objektiv o ohniskové vzdálenosti například 50mm, docílím daleko většího měřítka zvětšení. Více zde.
      Použití kombinace telekonvertoru a mezikroužku s bjektivem 200mm tedy není úplně nejvhodnější nehledě na to, že zařazením mezikroužku se ještě více projeví optické vady.

      Odpovědět
  8. A co 2 x TC-17EII

    Teoreticky ( jde – li to ” mechanicky “) by použitím dvou TC-17EII s Nikkorem AF-S VR 70-200/2,8G IF-ED představovalo výsledně na D 70 přepočtených 357-1020/5,6 a zachování AF. Ale co ve skutečnosti ? Prosím názor, ještě lépe vyzkoušení, pokud by měl někdo možnost. Děkuji.

    Odpovědět
    • a co 2 x tc-17eii

      Jak na to koukám, tak se nějak pořád nemohu dobrat těch výsledků, co jsi spočítal.
      1. 2x TC-17 =>1,7*1,7=2,89=> úbytek skoro přesně 3 clony => f2,8->f8
      2. 1,7×1,7×1,5(konvertorxkonvertorxcrop faktor)=4,34=> rozsah 303-867
      3. z toho mi vychází objektiv 303-867/8
      počítám správně?

      Odpovědět
      • a co 2 x tc-17eii

        Jsem blbej a neumím počítat, co se rozsahu týká. Ale s clonou nevím. Výrobce u tc-17 udává úbytek světelnosti o 1,5 clony. I tak by mě zajímalo, zda je možné takovou konstukci sestavit a zda by měla smysl. Stejně koupím TC-20EII.

        Odpovědět
        • a co 2 x tc-17eii

          Koeficient 1,7x odpovídá snížení světelnosti o 1,5 clonového stupně, koeficient 2x snižuje clonu o dva clonové stupně a koeficient 1,4x snižuje clonu objektivu o jeden clonový stupeň. Takže clonové číslo 4,0 x koficient 1.7 = 6,8, a to je snížení světelnosti o 1,5 clonového stupně!

          Odpovědět
  9. dotaz

    Dotaz – možná jsem si toho jenom nevšiml, nicméně snaha byla :o).
    Jaký je vlastně vliv telekonvertorů na hloubku ostrosti? Mám počítat s údaji na objektivu a předpokládat dvojnásobné zvětšení ve stylu crop faktoru u DSLR, nebo se mi objektiv skutečně mění na 1,4 / 2,0 násobek ohniskové vzdálensoti a úměrně se hloubka ostrosti snižuje?

    Odpovědět
  10. Canon 100 – 400

    Dobrý den
    Mám CANON EF 100-400/4, 5-5,6 L IS USM a chtěl bych si na něj pořídit nějaký telekonvertor. Váhám mezi Sigmou, Kenko a origoš Canon. V tomto případě Kenko 1,5 Canonu 1,4 nebo Sigma 1,4 Chtěl bych se zeptat jaký je hlavně mezi Kenko Canonem a popřípadě Sigmou (neslyšl jsem moc chválu)rozdíl. Canon je cca 2X dražší tk tm asi bude rozdíl. Jediný rozdíl který sem našel byl že u Canon pokuď člověk nepřelepí určité kontakty nefunguje AF. A co kresba?Ta mě hlavně zajímá. V dalším případě rychlost ostření (ale ta asi bude stejná) .Za všechny rady připomínky postřehy atd mockrát děkuji.
    Vrkoslav

    Odpovědět

Napsat komentář